Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Expansionskärl - placering och funktion
<<   1, 2
15 besök senaste veckan (24952 totalt)
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3547



Commodoren har en "puketank" monterad på sidan av kylaren. Slang i botten på tanken, ett litet hål ut i fria luften i ovankant.
Slangen går från tanken upp till kylarens påfyllningslock som har övertrycksventil, 110 kPa om jag minns rätt.

Systemet funkar utmärkt så länge man har lite fartvind, står man still länge så kryper temperaturen upp över 100 grader. Elfläkten slår till nånstans vid 95-98 grader, givaren sitter strax över vattenpumpens anslutning på kylaren.
Det går ju naturligtvis att byta till en annan givare med lägre tillslagstemp.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Fast att använda puke tank, coolant recovery tank, catch tank, eller vad man nu väljer att kalla den (kärt barn har många namn) fungerar nog inte så bra om kylaren sitter lägre än motorn. Eller snarare så får man se till att trycklocket inte sitter på kylaren utan på högsta punkten. Fast det finns det ju lösningar på om man vill.
Nackdelen med systemet är väl att det blir svårt att få till extra avluftningar på ställen där luft har en tendens att bildas. Om man nu har det problemet.
Man får ju också se till att trycklocket är av en sån typ som släpper tillbaka vätska vid undertyck. Fast det gör kanske de flesta. Vet t ex att man på riktigt gamla MGB måste byta kylarlock om det ska fungera med tank.

Har en känsla av att de systemen ofta har lägre maxtryck än såna med (trycksatt) expansionstank. Fast det är knappast ett problem om systemet är väldimensionerat så man kan acceptera en något lägre kokpunkt. Dock är det som sagt bara en känsla, jag kan ha fel.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



bara man har avluftingen på högsta punkten på kylaren ser jag ingen anledning till varför en puktetank inte skulle fungera med kylaren lågt.

Med puketank är ju kylarn smällfull med vatten utan luft.

Ofta tätar locken bra åt ena hållet bara så när det skapas undertryck i motorn då vattnet kallnat så tillåts ofta vattnet att sakta dras tillbaka till motorn.
Men, det kan givetvis behöva kollas upp.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Om t ex termostathusets utgång på motorn sitter högre än kylen så kommer man att få en luftficka där. Det vet jag av egen erfarenhet. Så att i det fallet ha en avluftning på kylens högsta punkt fungerar inte så bra då (det var nämligen så det satt på min).
Men, då kan man ju montera trycklocket på den platsen som är högst istället. Ett exempel är på Fordmotorer där man kan byta det vanliga termostathuset mot ett sånt här. Vips så har man trycklocket på "rätt" ställe.

http://www.burtonpower.com/special-thermostat-housing-fp610m.html

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Tror det är missförstånd här.

Med puketank ska det inte vara nå luft i systemet, det ska luftas ur.
Öppnar man kylarlocket i min s10 exempelvis ser man att det är smällfullt med vatten samt det rinner ut lite då motorn är kall.

Det blir att fungera som ett värmesystem i ett hus med expansionskärl, skitenkelt

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Jag missförstår dig inte, trodde jag var tydlig med att poängen är att all luft ska få möjlighet att försvinna ut ur systemet. Fast det var jag tydligen inte.
Lycka till med att få ut all luften om du inte har ett mer eller mindre självluftande system där utgången för luften sitter så att luften kan ta sig dit och ut ur systemet utan att stanna kvar på några andra ställen. Det är dessvärre inte alltid möjligt att få ur all luft hur mycket man än försöker. Om det vore så enkelt som att bara lufta ur en gång för alla så skulle inte ens swirlpots och trycksatta expansionskärl ha uppfunnits eftersom det kostar pengar, är krångligare och tar extra plats.

Man får nog faktiskt välja ett lämpligt system efter just den applikation man ska använda det i. Ibland behövs det mer tillkrånglade lösningar, ibland fungerar det bra med enklare.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Lyfter tråden igen; jag vill sänka miatans kylare för att få mer plats för kalluftsintag, men då kommer kylarens högsta punkt under motorns utlopp.
Jag har elektrisk vattenpump och "coolant reroute" (utloppet från motorn flyttat från motorns framkant (där vattnet också går in...) till motorns bakkant).
Miatans kylarlock är en tvåvägsventil som är ansluten med en tunn slang till ett trycklöst expansionskärl.

Jag antar att allt jag behöver göra är att sätta en luftningsnippel på motorns utlopp?

Tips på lämplig nippel? Kanske finns för montering i slang?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Jag satte luftnippel på motorns högsta punkt samt expansions tanken också högst. Jag TROR jag fick till det men jag körde aldrig så många rejs så att jag kan säga att det funkade. Luftningsnippeln? Jag borrade bara ett hål under slangen och satte dubbla slangklämmor. För att lufta lättade jag bara på den klämma som var över hålet, den andra klämman höll slangen på plats. Väldigt effektivt tycker jag själv.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Skruva banåkabil
Expansionskärl - placering och funktion
<<   1, 2
15 besök senaste veckan (24952 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande