Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Mäta hjulvinklar med snöre o plankor (splittad tråd)
1 besök senaste veckan (8875 totalt)
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045


Trådstartare
Erik H skrev:
Kan inte vara särskilt hög toppfart på den racerbilen med den vinkeln på vingen!!
Reine Wisell är en trevlig typ som för några år sedan lärde mig att ställa camber och toe "the ancient way", med vattenpass och uppspända trådar.
Han håller visst på med förarutbildning/ekonomirace nu för tiden.


Kan du inte skriva hur man gör. Det är sådana djungeltrix som är guld att känna till.

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Erik H

Här sen Nov 2002
Inlägg: 26



Hej Anders,

Det finns säkert andra som kan förklara det bättre än jag, men här kommer ett försök.
Bilen bör stå på en jämn och vågrät yta, typ garagegolv.

Camber kan man då mäta genom att lägga ett vattenpass mot fälgkanten som schimsas upp med distansbitar av något slag så att passet inte tar i däcket. Schimsa tills passet är i lod. Sedan kan man mäta skillnaden mellan övre och undre fälgkanten. Den millimeterskillnad man får fram kan man sedan räkna om till grader (om det är grader man har att gå efter).

Toe kan man mäta så här:
Två träreglar, en framtill och en bak, som är lite bredare än bilen pallas upp i höjd med hjulcentrum. Idealet är om man kan fästa dem i bilen så att de inte rubbas. Spänn sedan ett snöre på vardera sidan om bilen med exakt samma avstånd mellan varandra på båda reglarna. Ev. kan man låta snöret ligga an mot däckskanterna på den hjulaxel som har bredast spårvidd (beror på hur bred karossen är). Det tar lite tid innan man lyckas justera snörenas position perfekt, men poängen är i alla fall att få snörena exakt parallella med varandra och hjulen, och tillsammans med reglarna att bilda en vinkelrät rektangel. När man fått till den kan man mäta toe på både fram- och bakaxeln. Det är bara att mäta skillnaden mellan en fälgkants främre och bakre avstånd till snöret.

Det låter kanske lite grovmeckigt, men det går att få fram förvånansvärt hög precision med den här metoden. Det är som sagt så olika hur man kan gå tillväga beroende på hur kaross/ ev. ram mm ser ut, men känner man till huvudprincipen så är det lätt att anpassa den till sin egen bil.
Nån som tyckte det var rörigt?
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Jättebra beskrivning (djungeltricks är bra att kunna ) men som sagt, kräver ett helt plant golv. Därtill är det ju lite svårt att göra justeringar iom att man måste komma in under bilen (oftast), samt att lite mer vardagsorienterade bussningar gör att justeringarna inte tar effekt om man inte har "glidplattor" eller vad det nu heter, under hjulen...jobbigt att mäta, hissa upp bilen, justera, sänka, mäta, hissa, sänka, mäta...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag gör nästan exakt så med cambermätnigen thumbs up Enda skillanden är att jag har ett skjutmått med på den över fälgkanten direkt, alltså håller passet så att det är i lod och mäter av avståndet till övre fälgkanten direkt.

Toemätningen har jag äntligen fattat nu hur man ska använda snörena! Jag har tidigare använt en metod som möjligen är något snabbare, men den mäter bara total toe på en axel, allså inte om hjulen pekar åt höger eller vänster eller rakt fram . Tar ett snöre (eller måttband) och mäter mellan inre fälgkant så högt det går utan att snöret tar i underredet, mäter på samma höjd i framkant och bakkant av fälgen, dessutom får man mäta hur långt det är mellan främre och bakre mätpunkt på fälgen för att med trigonometri räkna ut total toe.

Snör-metoden är ju bättre på så vis att man kan mäta toe- på varje hjul thumbs up Men hur går man tillväga för att vara säker på att man får snörena och reglarna i rät vinkel till varandra För det måste väl vara mycket viktigt, eller ?

_________________
Pär Hylander
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045


Trådstartare
Tack för den utmärkta beskrivningen. De här + utzon-metoden för hörnviktning kommer att göra mig reptilsnabb i sommar

Allvarligt talat, det är guld att kunna göra sina finjusteringar av hjulvinklar själv.

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Anders C skrev:
Tack för den utmärkta beskrivningen. De här + utzon-metoden för hörnviktning kommer att göra mig reptilsnabb i sommar
/Anders C


Jag kanske är väldigt konstig.... men om jag vet dom snabba djungelknepen så kan jag bli nöjd av att gå ut och göra en snabbkoll så att jag vet att det är anständigt rätt ivarjefall, så man inte behöver grubbla på det sen! ovissheten är det jobbiga för mig!

Som hörnviktningen, man kan göra en snabbkoll lika snabbt som det tar att pumpa upp domkraften plus en minut!

_________________
Pär Hylander
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Pär Hylander skrev:

Toemätningen har jag äntligen fattat nu hur man ska använda snörena! Jag har tidigare använt en metod som möjligen är något snabbare, men den mäter bara total toe på en axel, allså inte om hjulen pekar åt höger eller vänster eller rakt fram .


ok...........jag försöker förklara ett av mina knep.

1. Dra ett snöre runt bilen i nav-höjd, använd en fjäder, att skarva ihop snöret med.

2. Lägg distanser mellen de fremre fälgkanterna och snöret på framfälgarna, så att snöret ligger fritt från karossen.
Lägg distanser mellan de bakre fälgkanterna och snöret på bakfälgarna, så att snöret ligger fritt från karossen
Distanserna måste vara mycket lätta eller tejpas fast.

3. Mät sedan från snöret till bakre fälgkanten i fram....och fremre fälgkanten i bak.
Justera med ratten......så att avståndet mellan snöre och framfälgar är lika på hö/vä sida.
Då får ni spårningen både fram och bak.

Toe mäter ni sedan med ett rör som ligger på marken, som är 1 dm bredare än bilen, och har ett stående rör svetsat i vad ände, upp till navcentrum höjd.

Lägg den ena stående änden mot fälgen (i navhöjd) framför centrum.....och mät på andra sidan.......Gör lika bakom centrun och jämför.


Går detta att förstå....?????????????

I_______________I

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Håkan> Toe med röret hänger jag helt med på men snöret tappade jag bort mig totalt på... Vad mäter du upp med det? För det är ju inte alls säkert att spårvidden är samma fram o bak...

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Magnus Thomé skrev:
Håkan> Toe med röret hänger jag helt med på men snöret tappade jag bort mig totalt på... Vad mäter du upp med det? För det är ju inte alls säkert att spårvidden är samma fram o bak...



Det är riktigt........men har du lika mått hö/vä fram........och Hö/vä bak, så står hjulen rakt .

Med hjulen spikrakt.......meter man toe......därför att det är mycket viktigt att hjulen står rakt mär toe görs....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Övrekurs är att...........fixa distanser som gör att snöret är exakt paralella...

Då kan du även mäta toe, både bak och fram

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



OBS.............DET KAN INTE NOG PoÄNGTERAS...............

SPÅRNINGEN MUÅTE STÅ RÄTT..........OM DET SKA VARA NÅGON IDE ATT JUSTERA TOE.

ANNARS STÄLLER Mr ACKERMAN TILL DET.............

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ButterflyRacing skrev:
[

1. Dra ett snöre runt bilen i nav-höjd, använd en fjäder, att skarva ihop snöret med.

2. Lägg distanser mellen de fremre fälgkanterna och snöret på framfälgarna, så att snöret ligger fritt från karossen.
Lägg distanser mellan de bakre fälgkanterna och snöret på bakfälgarna, så att snöret ligger fritt från karossen
Distanserna måste vara mycket lätta eller tejpas fast.

3. Mät sedan från snöret till bakre fälgkanten i fram....och fremre fälgkanten i bak.
Justera med ratten......så att avståndet mellan snöre och framfälgar är lika på hö/vä sida.
Då får ni spårningen både fram och bak.


Ja, det verkar ju klart användbar, äkta djungeknep
Bara 500 gram grejor thumbs up

Toe-märningen borde ju gå lika bra med snöre/måttbandmetoden om man kommer åt vill säga.

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Håkan>

Snöret för att ställa allt rakt, sen fram med röret. Tror jag fattade rätt nu

_________________
Magnus Thomé
Citera
Erik H

Här sen Nov 2002
Inlägg: 26



Pär Hylander skrev:


Snör-metoden är ju bättre på så vis att man kan mäta toe- på varje hjul thumbs up Men hur går man tillväga för att vara säker på att man får snörena och reglarna i rät vinkel till varandra För det måste väl vara mycket viktigt, eller ?


Alltså, det är ju inte _så_ viktigt att reglarna är vinkelräta i förhållande till snörena, det bara gör det lite enklare. Det väsentliga är ju att snörena har exakt samma avstånd dels sins emellan (att de är parallella) och att de har samma avstånd från hjulnaven på bilens båda sidor.
Den bil jag använde denna metod på hade flip-front, så det var mkt smidigt att göra justeringar fram i samband med mätningen. Bak var det dock lite mäta, hissa, justera, sänka, mäta, hissa, justera, sänka osv.
Citera
Sparade trådar/FAQ
Mäta hjulvinklar med snöre o plankor (splittad tråd)
1 besök senaste veckan (8875 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande