Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E92 335i - Black edition
<<   1, 2, 3, ... 15, 16, 17   >>
23 besök idag (142308 totalt)
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Jag har oxå forskat lite i det här med Quaife diff.. var i kontakt med Birds i UK och de ville ha hela diffen skickad till sig, vilket kostade lite för mycket för min smak.. så jag kollade med Victor på Schmiedmann som skulle kunna leverera delarna för en mer rimlig kostnad och fick i samband med det följande beskrivning skickad till mig:
(Definitivt mer jobb att komplettera med diff än vad jag klarar av i alla fall..)

http://www.youtube.com/watch?v=CtREWyc8jJo

Så jag skulle oxå gärna höra lite mer om vilka alternativ som finns??
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Sunk skrev:
Jag har oxå forskat lite i det här med Quaife diff.. var i kontakt med Birds i UK och de ville ha hela diffen skickad till sig, vilket kostade lite för mycket för min smak.. så jag kollade med Victor på Schmiedmann som skulle kunna leverera delarna för en mer rimlig kostnad och fick i samband med det följande beskrivning skickad till mig:
(Definitivt mer jobb att komplettera med diff än vad jag klarar av i alla fall..)

http://www.youtube.com/watch?v=CtREWyc8jJo

Så jag skulle oxå gärna höra lite mer om vilka alternativ som finns??

Jo, Quaife säljer flera bl.a. Pean och montering har både Stertman och Bil & Motorteknik i Huddinge gjort på dessa bilar. Perre pratade om 25kkr monterat och klart. Men alternativ är alltid trevligt!

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Kan köpa en m3 e92 diff eller hela bakvagnen av mig 1000mil har grejerna rullat

_________________
Jan Ekehage
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



johmei skrev:
Johan Sjöström skrev:
johmei skrev:
Johan Sjöström skrev:
Trevligt med en ny tråd att följa, grymma effekter ni har i era kärror, vi snackar alltså en bra bit över 400 pållar och över 600nm i vrid? Galet isåfall. Hur hade ni tänkt att vi gammelbilar skall hinna med?
Nåja vi får väl hänga på en snigel eller två vi oxå

Vi har ju en E9x touring i klubben som investerade i diff i år och enligt utsago var det den bästa investeringen gjord i den bilen. Jag och namn men heter han Jonas Strandler? En trevlig glad prick med en vi Touring.

Keep up the good work

Kul med lite uppmuntran Johan! Nej effekterna är det inget fel på men det är ju långt ifrån det viktigaste på banan. Det är ju du ett bra bevis på exempelvis. Effekten skriver jag aldrig/sällan om då jag inte vet. Alla bänkar får så olika siffror i vilket fall så håller mig till rumpdyno, Performance Box och flygfältskörningar. Flygfältet med rullande start känns som bäst indikation och bilen presterar ganska bra. Filmen mot RS4 kompressor visar exempelvis hur jag har bra vrid i starten men tappar mycket på top end. Nu har jag bättre mappning med betydligt bättre top end och lugnare, mer hanterbar vridkurva.

Jaha, han (Jonas Strandler?!) har hängt på en diff nu. Kommer ihåg att han pratade om det tidigare. Peka honom hitåt om du pratar med honom så vi kan få ett utlåtande om vilken diff han slog till på, installation och hur den känns. Pratades om Quaife sist jag var med.


Jonas är inte som jag, han pratar mindre o kör mer , inte säker på att han skriver nåt här men är osäker.

Haha, vilken självinsikt!
Får väl se om jag kan ragga in han för ett utlåtande på något sätt. Jag har också hållit mig passiv här men det är nog mycket värt att dela med sig och föra diskussioner på detta sätt. Jag personligen känner att det är väldigt värdefullt redan nu! thumbs up



Killen med den vita kombin heter Johan Strandler, jag är rätt säker på att det var Quaife han har på sin bil, har för mig att vi snackade om det på knutan.
Jättetrevlig kille som lånade ut sin domkraft till mig i lördags :-) thumbs up
Han verkar inte vara speciellt aktiv här på rejsa dock.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
johmei skrev:
Hej Patrik!
Jag tar till mig alla tankar och idéer men ju bättre resultat man gör i cupen desto mer lyssnar jag..

Bra synpunkter om fjädrar och krängare. Hur hårda fjädrar kan man ha på denna tunga bil utan att helt tappa landsvägskomforten? Fjädrarna jag har skall vara något hårdare men det är "nog" inte mycket när vi pratar bangrejer. Vad jag förstår är fjädrarna jag har dessutom progressiva för att erbjuda ok komfort. Vidare, att krängare skulle ta bort för mycket grepp är det jag är rädd för men samtidigt är det ju "sexigt" med en bil som går som ett strykjärn!
Jag har åkt en del med den andra svarta 335an som var på Gelleråsen (Enricos) och den har ett grymt skönt chassi på vägen, dock svårt att säga om den har samma grepp då jag inte fått tillfälle att forcera den såå hårt (hur mycket Enrico än hejjar på). Enrico har kört min och tror han sa "greppet var bra men svajigt" typ.

Bakvagnen har jag som sagt nya armar liggandes till (motsvarande dessa samt toe varianten http://www.meganracing.com/product.asp?prodid=1436&catid=93) som är mer eller mindre stumma men ställbara för att just få bort den överdrivna camber och toe-in jag har för tillfället. Lite toe-in tänkte jag ha kvar för att få stabilitet vid högfartskörning (tänk flygfält typ filmen mot mercan).

Jaha så nu dög inte Quaife diffen heller.. Det negativa med Drexler är väl behovet av en till servicepunkt och oljud?! Någon som vet vart quaife vs. drexler hamnar i inköp och installation?

Någon som känner att han/hon kan detta får gärna ta en sväng om man befinner sig i södra sthlm och ge sitt utlåtande.


Bättre att fortsätta här:
Svårt att veta hur mycket hårdare fjädrar du skall ha. Som jämförelse så har standard M BMW ca 30-40N/mm i fjäderhårdhet, sk SR (springrate) sen tillkommer en utväxling (hävarm) samt dess vinkel för att beräkna WR (wheelrate) dvs den "hårdhet" som själva hjulet känner av. Det är alltså helt fel att jämföra SR springrates mellan olika bilmodeller och fjäderplaceringar. Men om ni jämför mellan olika E90 bilar och fjädern är monterad på samma ställe, dvs inte coilover så kan ni jämföra värden.
Jfm de 30-40N/mm som en standard M bil har så brukar en ren tävlingsbil ligga på det tredubbla.

Det är inte bara fjädern som spelar roll när vi pratar komfort utan också hur hård dämparen är i sin kompression och retur.



Progressiva fjädrar är inget för racing eller bana då de inte beter sig lika under hela rörelsen. Det blir lätt en svårkörd bil om man ligger nära gränsen. Har du en kompis som hittat en bra setup, kopiera den
Oftast får man inte reda på hur hårda fjädrarna är i ett "gatkit" från H&R utan de säger bara att det är "bra".
Grövre krängare eller ej, allt hänger tyvärr ihop. Mjukt satta bilar som dessutom lider av kraftig övervikt kanske behöver en grövre krängare för att hjälpa till om bilen rollar för mycket. Sänker du bilen för mycket så kommer bilen rolla mer = sämre fäste. Försök att inte sänka mer än att främre bärarmarna är parallella med marken. Har du sänkt mer än så rekommenderar jag dig att höja.

Det är extremt lätt att skruva bort sig och egentligen skall du bara göra en ändring åt gången för att veta vart det går. Ändrar du två saker samtidigt vet du inte hur sambandet hänger ihop.

Beträffande diffen är säkert quaife ett bättre alternativ än original. Den är dock av typen "helical gear design" så det hjul som står sämst till kommer alltid att spinna, dvs parkerar du på gräset med ena hjulet och asfalt på andra sidan så kommer du bränna gräs och inte asfalt. Ingen jag känner som kör bana seriöst åker Quaife utan då är det lamell diff som gäller. En lamelldiff behöver ny olja då & då mycket mer är det inte. Jag vet att Drexler gör kompletta innanmäten som är "plug 'n play". Du kan få vilken utväxling du vill, välja förspänning och bromsverkan.

Patrik, det är inte helt lätt det här med chassi och när du tar in diagram och ekvationer börjar ingenjörsådran vakna, på gott och ont. Tittar man på det rent teoretiskt så kan detta spåra ur rejält för mig. Men jag tar absolut till mig vad du säger och uppskattar att du tar dig tid.

Mina krav gör att jag måste landa i någon typ av kompromiss. Enrico som jag nämnde kör med Bilstein PSS10 vilket jag upplever som en bra kompromiss vid provkörning. Detta kit kör dock med progressiva fjädrar som du säger är mer eller mindre förkastligt. Tittar man på andra kit som är kompromisser men jag upplever som banvänliga ändå så hamnar jag i AST 4100-5200 som använder Swift-fjädrar av valfri f.konstant. Där krävs dock lite mer kunskap från mig som köpare för att välja fjädrar. Lägger man in ekonomi i ekvationen så var ju min tanke att köpa Gula Koni till H&R fjädrarna som kanske ger mycket av prestandan för mindre än hälften av pengarna. Vad skall man titta på för fjädrar för att kunna ta sig vidare med Gula Konis, och vart hittar man det?

Jag är övertygad av att jag ska avvakta med att montera krängare iaf. Verkar bara dumt då jag kommer inte ha en aning om hur dämparna (och eventuellt fjädrar) påverkar bilen.

Bromsad diff är för mig väldigt nytt så måste se mig om ännu mer för att se vad andra kört och hur det lirar. Alla som bytt tycker jag verkar nöjda överlag med funktionen. Enda klagomålen jag har hört egentligen är kring oljud eller komfort.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



johmei skrev:
Patrik, det är inte helt lätt det här med chassi och när du tar in diagram och ekvationer börjar ingenjörsådran vakna, på gott och ont. Tittar man på det rent teoretiskt så kan detta spåra ur rejält för mig. Men jag tar absolut till mig vad du säger och uppskattar att du tar dig tid.

Mina krav gör att jag måste landa i någon typ av kompromiss. Enrico som jag nämnde kör med Bilstein PSS10 vilket jag upplever som en bra kompromiss vid provkörning. Detta kit kör dock med progressiva fjädrar som du säger är mer eller mindre förkastligt. Tittar man på andra kit som är kompromisser men jag upplever som banvänliga ändå så hamnar jag i AST 4100-5200 som använder Swift-fjädrar av valfri f.konstant. Där krävs dock lite mer kunskap från mig som köpare för att välja fjädrar. Lägger man in ekonomi i ekvationen så var ju min tanke att köpa Gula Koni till H&R fjädrarna som kanske ger mycket av prestandan för mindre än hälften av pengarna. Vad skall man titta på för fjädrar för att kunna ta sig vidare med Gula Konis, och vart hittar man det?

Jag är övertygad av att jag ska avvakta med att montera krängare iaf. Verkar bara dumt då jag kommer inte ha en aning om hur dämparna (och eventuellt fjädrar) påverkar bilen.

Bromsad diff är för mig väldigt nytt så måste se mig om ännu mer för att se vad andra kört och hur det lirar. Alla som bytt tycker jag verkar nöjda överlag med funktionen. Enda klagomålen jag har hört egentligen är kring oljud eller komfort.


Ta vad jag säger med en nypa salt också då jag är "race störd" och inte har komfort och kompromisser i huvudet när jag resonerar
Progressiva fjädrar är inte förkastligt, Bilstein har högst troligt koll på läget när de utvecklat kittet med både kompromisser och komfort som ingående faktorer. Men får jag välja hade jag inte haft progressiva fjädrar då det inte blir samma grej.

Har du tittat på Öhlins nya dämpare för Road & Track? Det ser onekligen porrigt ut och prislappen verkar inte ligga helt fel jfm Bilstein?



http://www.millway.se/vaghallning/vaghallningspaket/ohlins/ohlins-road . . . .

Om jag "kollar runt" lite så verkar fjäderhårdheten ligga på 60N/mm fram & 70N/mm bak på de flesta kitt vilket känns rimligt. "1M Måns" har beställt ett KW kitt till sin som jag skall montera & justera in i vinter. Också ett alternativ. Men hade jag valt hade det blivit Öhlins kittet. Där vet du utgångsläget på fjädrarna och kan lätt laborera lite med balansen efterhand genom att byta fjädrar fram/bak.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



H&R? Nu har du druckit GT igen....
KW Competition (tävlingschassi).

Jag kollade med Öhlins , men det finns inga till salu, och ingen visste tydligen när nästa omgång kommer.
Till 1M utvecklade "R&T"av Öhlins i USA, och det lilla antal som tillverkades 2013 stannade där.
Dessutom lovade Öhlins i Sverige kolla upp saken och återkomma, men si det orkade inte Öhlins göra så med den kundservicen blir jag inte kund.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Måns Ulveståhl skrev:
H&R? Nu har du druckit GT igen....
KW Competition (tävlingschassi).


Det var ju det jag skrev!

_________________
Patrik Skoog
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Ta vad jag säger med en nypa salt också då jag är "race störd" och inte har komfort och kompromisser i huvudet när jag resonerar
Progressiva fjädrar är inte förkastligt, Bilstein har högst troligt koll på läget när de utvecklat kittet med både kompromisser och komfort som ingående faktorer. Men får jag välja hade jag inte haft progressiva fjädrar då det inte blir samma grej.

Har du tittat på Öhlins nya dämpare för Road & Track? Det ser onekligen porrigt ut och prislappen verkar inte ligga helt fel jfm Bilstein?



http://www.millway.se/vaghallning/vaghallningspaket/ohlins/ohlins-road . . . .

Om jag "kollar runt" lite så verkar fjäderhårdheten ligga på 60N/mm fram & 70N/mm bak på de flesta kitt vilket känns rimligt. "1M Måns" har beställt ett KW kitt till sin som jag skall montera & justera in i vinter. Också ett alternativ. Men hade jag valt hade det blivit Öhlins kittet. Där vet du utgångsläget på fjädrarna och kan lätt laborera lite med balansen efterhand genom att byta fjädrar fram/bak.

Jo, jag förstår att du är djupt nere i racingträsket! Trevligt med flera perspektiv i vilket fall. För övrigt så tycker jag att kravspecen på bilen ändras hela tiden åt det hårdare mer rejsiga hållet vilket gör att jag funderar om jag kanske måste "ta lite höjd" för ännu mer prestanda än komfort vid stora modifikationer som dessa. Iaf om man inte enkelt kan bygga vidare med enkla medel utan måste byta alltihop.

Öhlins R&T är intressanta och David (BMW-DJ) är helt inne på dessa och lär montera till 2014. Kommer nog bli en snabb bil det där.
Öhlins verkar vara riktigt bra grejer men är tveksam av någon anledning. Bilstein B16 får jag för drygt 15kkr och lär vara lika bra eller iaf nästan. Flera menar att R&T är mjuka bak och byter till hårdare fjädrar har jag läst. De menar att skillnaden mellan fram/bak fjädrarna är för låg och främjar understyrning. Tror inte jag skulle märka något av detta på min nivå och visst fjädrar är ju ingen jättesak ekonomiskt men bökigt för en lekman att byta, iaf fram. HP Autosport som säljer en del Öhlins i USA menar att man bör ha 60N/mm fram och runt 100 bak för en hyfsat vass gatbil.

Köper gärna Europeiskt så Bilstein eller Öhlins står närmast till hands för coilover kit. Andra bra tillverkare?

Jaja, det verkar som det blir en kostsam vår hur man än vänder och vrider på det här. Man överlever väl så länge "frugan" inte är medlem på forumet eller inser vart semesterkassan tar vägen.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Måns Ulveståhl skrev:
H&R? Nu har du druckit GT igen....
KW Competition (tävlingschassi).

Jag kollade med Öhlins , men det finns inga till salu, och ingen visste tydligen när nästa omgång kommer.
Till 1M utvecklade "R&T"av Öhlins i USA, och det lilla antal som tillverkades 2013 stannade där.
Dessutom lovade Öhlins i Sverige kolla upp saken och återkomma, men si det orkade inte Öhlins göra så med den kundservicen blir jag inte kund.

KW Competition låter snabbt. Twin eller mono tube? Mono är inte billiga grejer. 60-70 kkr?! =)
Har hört fler som varit besvikna med kundsupporten på Öhlins. Oroväckande då de bör servas ganska ofta också.

Vart vänder man sig för service av Öhlins eller Bilstein?!

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



johmei skrev:
Jaja, det verkar som det blir en kostsam vår hur man än vänder och vrider på det här. Man överlever väl så länge "frugan" inte är medlem på forumet eller inser vart semesterkassan tar vägen.


-eller den dagen "man" börjar räkna efter vad det egentligen kostar

_________________
Patrik Skoog
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Är man lika lorkad som jag & vill veta vad det kostar kan man kolla denna lilla tråd

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52266

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Är man lika lorkad som jag & vill veta vad det kostar kan man kolla denna lilla tråd
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52266

Hehe, ja det där ska jag försöka hålla mig ifrån.. Men du ser ut att ha fått mkt för pengarna iaf med tanke på listans längd. Det är ändå tortyr att summera siffrorna.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Jag kör min bil året runt, även om det blir väldigt lite på vintern (300 mil på vinterdäck förra året), och det var dags att förbereda bilen för kallare klimat i helgen. Detta innebär kort sagt att ta bort ett par försök till ökad kylning som luftstyrning och termostatmodifikation samt att lightserva bromsar och byta belägg.

När jag nu bytte belägg för andra gången i år så börjar jag se en tydlig trend, bilen äter mycket belägg bak. Är detta normalt på denna typ av bil eller vad kan det bero på? Kan DSC ha något med det att göra. Min bil är så gammal så jag har inte BMWs "E-diff".

(Bilden är inte på senaste Pagiderna utan förra uppsättningen Stoptech Steg 1 belägg, men liknande slitage)

Jag hittade en möjlig orsak, smälta och spruckna packningar på båda oken fram. Kolvarna rör sig dock obehindrat men det måste väl åtgärdas.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



johmei skrev:
Jag kör min bil året runt, även om det blir väldigt lite på vintern (300 mil på vinterdäck förra året), och det var dags att förbereda bilen för kallare klimat i helgen. Detta innebär kort sagt att ta bort ett par försök till ökad kylning som luftstyrning och termostatmodifikation samt att lightserva bromsar och byta belägg.

När jag nu bytte belägg för andra gången i år så börjar jag se en tydlig trend, bilen äter mycket belägg bak. Är detta normalt på denna typ av bil eller vad kan det bero på? Kan DSC ha något med det att göra. Min bil är så gammal så jag har inte BMWs "E-diff".

(Bilden är inte på senaste Pagiderna utan förra uppsättningen Stoptech Steg 1 belägg, men liknande slitage)

Jag hittade en möjlig orsak, smälta och spruckna packningar på båda oken fram. Kolvarna rör sig dock obehindrat men det måste väl åtgärdas.


Har du DSC och andra "hjälpsystem" på när du kör bana?
Stäng av allt är du snäll annars ligger skiten och försöker kompencera. Jag vet dem som förstört både skivor och belägg på en M3:a.

Packningar som brinner upp är vanligt på bilar utan kylning och/eller tunga bilar. Det har hänt på mina bilar med. Är det dammskyddet som gett upp är det ingen jättefara då det "endast" är ett dammskydd/smutsskydd. Men innan vintersaltet kommer bör du byta. Den "nya" konstruktionen du har på dammskydd kan vara lite knepiga att byta, men allt går efter lite svordommar

_________________
Patrik Skoog
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:

Har du DSC och andra "hjälpsystem" på när du kör bana?
Stäng av allt är du snäll annars ligger skiten och försöker kompencera. Jag vet dem som förstört både skivor och belägg på en M3:a.

Packningar som brinner upp är vanligt på bilar utan kylning och/eller tunga bilar. Det har hänt på mina bilar med. Är det dammskyddet som gett upp är det ingen jättefara då det "endast" är ett dammskydd/smutsskydd. Men innan vintersaltet kommer bör du byta. Den "nya" konstruktionen du har på dammskydd kan vara lite knepiga att byta, men allt går efter lite svordommar

Haha, jo jag må erkänna att DSC har varit aktivt på merparten av alla varv jag tagit på våra banor. Det är ju tvåstegs så inte använt antispinnen men antisladden har varit i för det mesta faktiskt. Alla banor är nya för mig så jag har haft någon tanke om att lära sig banorna någorlunda innan jag kastar loss helt! Jag är som sagt toknovis på det här.

Ja, jo märkte framförallt på Knutan hur mkt bättre det gick utan DSC. Helt annat flyt och understyrde mindre (lättare att få rotation).

Ja, det är liksom den utböjda biten av packningen som bränts bort, det är väl dammskyddet förmodar jag. Tråkigt att göra om jobbet igen. Det tar mig en halv dag att byta belägg.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Solklart är det DCS som gör detta, är lika på porcharna...

ÄTER belläg

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Supramannen skrev:
Solklart är det DCS som gör detta, är lika på porcharna...
ÄTER belläg

DSC jobbar alltså mer bak? Eller kanske endast bak?

Jag tänkte mer att DSC skulle bygga en massa onödig värme i beläggen men det kanske gör mer än så och förbrukar beläggen i onödan. Ok, 2014 blir ett DSC-löst år (iaf på bana). Hej till kallare, friskare bromsar och och framförallt hej till en Johan som kommer råka gå brett lite här och där. Får passa på och känna på lite drifting i vinter. thumbs up

Då får man väl erkänna att man inte bara är dumsnål utan dumfeg också..haha

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



alla anti sladd system bromsar lite här och var för att se till att bilen inte tappar greppet

Samma gäller antispinn den bromsar dom drivande hjulen som är på gg att tappa grepp

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Supramannen skrev:
alla anti sladd system bromsar lite här och var för att se till att bilen inte tappar greppet. Samma gäller antispinn den bromsar dom drivande hjulen som är på gg att tappa grepp


Exakt.
Trodde att BMW SC informerade om detta på förargenomgångarna. När vi är instruktörer på BMW återförsäljarnas bandagar är detta klart med på listan som topp 5.
Slå av systemet helt så kommer du uppleva en helt ny bil.

Allt du sagt om ändringar på stötdämpare/krängare med mera får du nu glömma och börja om på nytt med alla "hjälp" system avstängda.

_________________
Patrik Skoog
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Exakt.
Trodde att BMW SC informerade om detta på förargenomgångarna. När vi är instruktörer på BMW återförsäljarnas bandagar är detta klart med på listan som topp 5.
Slå av systemet helt så kommer du uppleva en helt ny bil.

Allt du sagt om ändringar på stötdämpare/krängare med mera får du nu glömma och börja om på nytt med alla "hjälp" system avstängda.

Haha, ok! thumbs up

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E92 335i - Black edition
<<   1, 2, 3, ... 15, 16, 17   >>
23 besök idag (142308 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande