Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E92 335i - Black edition | << 1, 2, 3, ... 15, 16, 17 >> 23 besök idag (142308 totalt) |
Jag har oxå forskat lite i det här med Quaife diff.. var i kontakt med Birds i UK och de ville ha hela diffen skickad till sig, vilket kostade lite för mycket för min smak.. så jag kollade med Victor på Schmiedmann som skulle kunna leverera delarna för en mer rimlig kostnad och fick i samband med det följande beskrivning skickad till mig:
(Definitivt mer jobb att komplettera med diff än vad jag klarar av i alla fall..) http://www.youtube.com/watch?v=CtREW Så jag skulle oxå gärna höra lite mer om vilka alternativ som finns?? |
||||||||
Jo, Quaife säljer flera bl.a. Pean och montering har både Stertman och Bil & Motorteknik i Huddinge gjort på dessa bilar. Perre pratade om 25kkr monterat och klart. Men alternativ är alltid trevligt! _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||||
Killen med den vita kombin heter Johan Strandler, jag är rätt säker på att det var Quaife han har på sin bil, har för mig att vi snackade om det på knutan. Jättetrevlig kille som lånade ut sin domkraft till mig i lördags :-) Han verkar inte vara speciellt aktiv här på rejsa dock. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||||
Patrik, det är inte helt lätt det här med chassi och när du tar in diagram och ekvationer börjar ingenjörsådran vakna, på gott och ont. Tittar man på det rent teoretiskt så kan detta spåra ur rejält för mig. Men jag tar absolut till mig vad du säger och uppskattar att du tar dig tid. Mina krav gör att jag måste landa i någon typ av kompromiss. Enrico som jag nämnde kör med Bilstein PSS10 vilket jag upplever som en bra kompromiss vid provkörning. Detta kit kör dock med progressiva fjädrar som du säger är mer eller mindre förkastligt. Tittar man på andra kit som är kompromisser men jag upplever som banvänliga ändå så hamnar jag i AST 4100-5200 som använder Swift-fjädrar av valfri f.konstant. Där krävs dock lite mer kunskap från mig som köpare för att välja fjädrar. Lägger man in ekonomi i ekvationen så var ju min tanke att köpa Gula Koni till H&R fjädrarna som kanske ger mycket av prestandan för mindre än hälften av pengarna. Vad skall man titta på för fjädrar för att kunna ta sig vidare med Gula Konis, och vart hittar man det? Jag är övertygad av att jag ska avvakta med att montera krängare iaf. Verkar bara dumt då jag kommer inte ha en aning om hur dämparna (och eventuellt fjädrar) påverkar bilen. Bromsad diff är för mig väldigt nytt så måste se mig om ännu mer för att se vad andra kört och hur det lirar. Alla som bytt tycker jag verkar nöjda överlag med funktionen. Enda klagomålen jag har hört egentligen är kring oljud eller komfort. _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||||
Ta vad jag säger med en nypa salt också då jag är "race störd" och inte har komfort och kompromisser i huvudet när jag resonerar Progressiva fjädrar är inte förkastligt, Bilstein har högst troligt koll på läget när de utvecklat kittet med både kompromisser och komfort som ingående faktorer. Men får jag välja hade jag inte haft progressiva fjädrar då det inte blir samma grej. Har du tittat på Öhlins nya dämpare för Road & Track? Det ser onekligen porrigt ut och prislappen verkar inte ligga helt fel jfm Bilstein? http://www.millway.se/vaghallning/va Om jag "kollar runt" lite så verkar fjäderhårdheten ligga på 60N/mm fram & 70N/mm bak på de flesta kitt vilket känns rimligt. "1M Måns" har beställt ett KW kitt till sin som jag skall montera & justera in i vinter. Också ett alternativ. Men hade jag valt hade det blivit Öhlins kittet. Där vet du utgångsläget på fjädrarna och kan lätt laborera lite med balansen efterhand genom att byta fjädrar fram/bak. _________________ Patrik Skoog |
||||||||
H&R? Nu har du druckit GT igen....
KW Competition (tävlingschassi). Jag kollade med Öhlins , men det finns inga till salu, och ingen visste tydligen när nästa omgång kommer. Till 1M utvecklade "R&T"av Öhlins i USA, och det lilla antal som tillverkades 2013 stannade där. Dessutom lovade Öhlins i Sverige kolla upp saken och återkomma, men si det orkade inte Öhlins göra så med den kundservicen blir jag inte kund. _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
Jo, jag förstår att du är djupt nere i racingträsket! Trevligt med flera perspektiv i vilket fall. För övrigt så tycker jag att kravspecen på bilen ändras hela tiden åt det hårdare mer rejsiga hållet vilket gör att jag funderar om jag kanske måste "ta lite höjd" för ännu mer prestanda än komfort vid stora modifikationer som dessa. Iaf om man inte enkelt kan bygga vidare med enkla medel utan måste byta alltihop. Öhlins R&T är intressanta och David (BMW-DJ) är helt inne på dessa och lär montera till 2014. Kommer nog bli en snabb bil det där. Öhlins verkar vara riktigt bra grejer men är tveksam av någon anledning. Bilstein B16 får jag för drygt 15kkr och lär vara lika bra eller iaf nästan. Flera menar att R&T är mjuka bak och byter till hårdare fjädrar har jag läst. De menar att skillnaden mellan fram/bak fjädrarna är för låg och främjar understyrning. Tror inte jag skulle märka något av detta på min nivå och visst fjädrar är ju ingen jättesak ekonomiskt men bökigt för en lekman att byta, iaf fram. HP Autosport som säljer en del Öhlins i USA menar att man bör ha 60N/mm fram och runt 100 bak för en hyfsat vass gatbil. Köper gärna Europeiskt så Bilstein eller Öhlins står närmast till hands för coilover kit. Andra bra tillverkare? Jaja, det verkar som det blir en kostsam vår hur man än vänder och vrider på det här. Man överlever väl så länge "frugan" inte är medlem på forumet eller inser vart semesterkassan tar vägen. _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||||
KW Competition låter snabbt. Twin eller mono tube? Mono är inte billiga grejer. 60-70 kkr?! =) Har hört fler som varit besvikna med kundsupporten på Öhlins. Oroväckande då de bör servas ganska ofta också. Vart vänder man sig för service av Öhlins eller Bilstein?! _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||||
-eller den dagen "man" börjar räkna efter vad det egentligen kostar _________________ Patrik Skoog |
||||||||
Är man lika lorkad som jag & vill veta vad det kostar kan man kolla denna lilla tråd
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
Hehe, ja det där ska jag försöka hålla mig ifrån.. Men du ser ut att ha fått mkt för pengarna iaf med tanke på listans längd. Det är ändå tortyr att summera siffrorna. _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||||
Jag kör min bil året runt, även om det blir väldigt lite på vintern (300 mil på vinterdäck förra året), och det var dags att förbereda bilen för kallare klimat i helgen. Detta innebär kort sagt att ta bort ett par försök till ökad kylning som luftstyrning och termostatmodifikation samt att lightserva bromsar och byta belägg.
När jag nu bytte belägg för andra gången i år så börjar jag se en tydlig trend, bilen äter mycket belägg bak. Är detta normalt på denna typ av bil eller vad kan det bero på? Kan DSC ha något med det att göra. Min bil är så gammal så jag har inte BMWs "E-diff". (Bilden är inte på senaste Pagiderna utan förra uppsättningen Stoptech Steg 1 belägg, men liknande slitage) Jag hittade en möjlig orsak, smälta och spruckna packningar på båda oken fram. Kolvarna rör sig dock obehindrat men det måste väl åtgärdas. _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||||
Har du DSC och andra "hjälpsystem" på när du kör bana? Stäng av allt är du snäll annars ligger skiten och försöker kompencera. Jag vet dem som förstört både skivor och belägg på en M3:a. Packningar som brinner upp är vanligt på bilar utan kylning och/eller tunga bilar. Det har hänt på mina bilar med. Är det dammskyddet som gett upp är det ingen jättefara då det "endast" är ett dammskydd/smutsskydd. Men innan vintersaltet kommer bör du byta. Den "nya" konstruktionen du har på dammskydd kan vara lite knepiga att byta, men allt går efter lite svordommar _________________ Patrik Skoog |
||||||||
Haha, jo jag må erkänna att DSC har varit aktivt på merparten av alla varv jag tagit på våra banor. Det är ju tvåstegs så inte använt antispinnen men antisladden har varit i för det mesta faktiskt. Alla banor är nya för mig så jag har haft någon tanke om att lära sig banorna någorlunda innan jag kastar loss helt! Jag är som sagt toknovis på det här. Ja, jo märkte framförallt på Knutan hur mkt bättre det gick utan DSC. Helt annat flyt och understyrde mindre (lättare att få rotation). Ja, det är liksom den utböjda biten av packningen som bränts bort, det är väl dammskyddet förmodar jag. Tråkigt att göra om jobbet igen. Det tar mig en halv dag att byta belägg. _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||||
DSC jobbar alltså mer bak? Eller kanske endast bak? Jag tänkte mer att DSC skulle bygga en massa onödig värme i beläggen men det kanske gör mer än så och förbrukar beläggen i onödan. Ok, 2014 blir ett DSC-löst år (iaf på bana). Hej till kallare, friskare bromsar och och framförallt hej till en Johan som kommer råka gå brett lite här och där. Får passa på och känna på lite drifting i vinter. Då får man väl erkänna att man inte bara är dumsnål utan dumfeg också..haha _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||||
Exakt. Trodde att BMW SC informerade om detta på förargenomgångarna. När vi är instruktörer på BMW återförsäljarnas bandagar är detta klart med på listan som topp 5. Slå av systemet helt så kommer du uppleva en helt ny bil. Allt du sagt om ändringar på stötdämpare/krängare med mera får du nu glömma och börja om på nytt med alla "hjälp" system avstängda. _________________ Patrik Skoog |
||||||||
Haha, ok! _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E92 335i - Black edition | << 1, 2, 3, ... 15, 16, 17 >> 23 besök idag (142308 totalt) |