Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E92 335i - Black edition
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17   >>
27 besök senaste veckan (142253 totalt)
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Besökte Bimmers Of Sweden (BOS) i helgen tillsammans med ett 1200-tal andra BMW-ekipage. Tokigt mycket bilar av alla de slag: rena, skitiga, stora, små, snabba, långsamma, höga, låga, o.s.v. ni fattar.

Av någon, än så länge okänd, anledning ger något upphov till ganska kraftiga vibrationer från vad som känns som bakvagnen från 140km/h. Vibrationerna slutar nästan helt vid ca. 200km/h. Stannade på en däckfirma som balanserade om bakdäcken på vägen ner men där fann man 5gr obalans vilket justerades. Detta påverkade dock inte vibrationerna alls. Upplevde något liknande för något år sedan varför hardy och kardanlager byttes. De gamla var dock helt felfria. Jag har två bussningar i bakvagnen som är orörda. Jag köpte polybussningar till dessa men de monterades aldrig tillsammans med övrigt förra året av någon anledning. Det får bli nästa projekt och har en liten förhoppning att vibrationerna kommer härifrån även om bussningarna inte upplevs slut vid kläm-känn-och-slit-metoden.

Tillbaka till BOS. I mekdepån var det också väldigt blandat men klart överrepresenterat av turbomatade motorer i olika tappning. På banan var det allmänt extremt skitigt och halt eftersom "gatbilspassen" varvades med drifting. Det var relativt mycket bilar ute men det tunnades ut på eftermiddagen i vanlig ordning. Även om det inte var "Tysk ordnung" på banan alla gånger tycker jag det var relativt städad körning överlag. Av någon anledning upplevde jag det som bättre ordning än tidigare år men det kan ha att göra med att det vara färre bilar på banan?!

I övrigt gick bilen bra för det mesta. Jag fick en "limp" på eftermiddagen pga överladd. Motorn är inte perfekt mappad än. Fungerar bra under fullgas men lugn körning gillar den inte riktigt i alla lägen vilket gjorde att jag fick problem när det gick lugnt pga lite trafik.

Tanken var att hela dagen skulle dokumenteras på film men bara 2 pass kom med. Detta är en väldigt lång film som innehåller större delen av de två pass jag filmade samt någon flyby utifrån:
https://youtu.be/S5eMjpty1Bg

De nya bromsarna presterade iaf fläckfritt! Helt underbart att köpa grejer som bara passar direkt och levererar från första stund. A+ till Stoptech och Pagid denna gång.



_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Jag sätter en öl på bakre hjullager.
Har ljudlösa skak på båda mina E9X och på sommerbilen har jag precis bytt båda nu. Återkommer med feedback.
Det ena såg helt nytt ut när jag rev men det andra såg sletet ut så jag hoppas det löser problemet.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
MaZ skrev:
Jag sätter en öl på bakre hjullager.
Har ljudlösa skak på båda mina E9X och på sommerbilen har jag precis bytt båda nu. Återkommer med feedback.
Det ena såg helt nytt ut när jag rev men det andra såg sletet ut så jag hoppas det löser problemet.

Du får en kartong med öl om du fixar bytet av lagrena oavsett om det var fel på dem eller ej!
Ok, jag har varit inne på det som en teori men "folk" menar oftast att det inte kan vara så och att det måste låta om dem o.s.v. Väntar ivrigt på update från dig och dina bilar. Men jag borde nog kanske planera in byte av bakre hjullager i vilket fall. Det verkar inte vara en helt kul operation att byta dem dock?! Körde du med lager från BMW eller hittat någon annan bra leverantör/tillverkare?

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
The Mudflap
Stockholm
Här sen Apr 2013
Inlägg: 62



Grattis till bromsmonteringen. Och skönt att de fungerar klanderfritt. thumbs up

Det var inte bara dina belägg som tog slut på Falkenberg ... Jag överväger PFC 08 denna gång bara för att på kul jämföra med de utslitna Pagid RS19. Men jag hittar inte bakbelägg i PFC:s listor (till mina originalok), så blir det till att köra "blandat" i så fall, eller?

_________________
Mikael Johnsson
BMW 335i E90 (N54)
Alpinweiss 3
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
The Mudflap skrev:
Grattis till bromsmonteringen. Och skönt att de fungerar klanderfritt. thumbs up

Det var inte bara dina belägg som tog slut på Falkenberg ... Jag överväger PFC 08 denna gång bara för att på kul jämföra med de utslitna Pagid RS19. Men jag hittar inte bakbelägg i PFC:s listor (till mina originalok), så blir det till att köra "blandat" i så fall, eller?

Tjena Micke,

Ja, helt underbart med de nya bromsarna och att de bara fungerarade. Är ju inte varje gång allt lirar från start.

PFC 08 tyckte jag hade riktigt bra bett och väldigt bra livslängd (nästan två säsonger). Men som du själv kommit fram till så finns de inte till bakoken. PEAN menade att man kunde slipa till någon variant (e46m3 tror jag) för att passa men det gav jag mig aldrig på utan körde med Pagid bak.

Långt uppehåll nu om man inte hittar på någon körning utanför BMW Sport Club. Bra tillfälle att skruva dock.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Idag har jag roat mig med att byta de sista bussningar (4st) som fanns kvar i bakvagnen till en "poly-historia" från Strongflex. Bussningarna är pressade så jag har införskaffat ett mekaniskt presskit.

Riktigt TUNGA grejer. Det såg inte så maffigt ut vid beställning på nätet men WOW vilken låda det var som levererades.

Mekgaraget aka OKQ8 GDS-hall Nacka var tom i morse när jag anlände men många kom och gick under den tid jag spenderade under min bil. Att pressa ur gamla bussningarna gick mer eller mindre utan problem. Iaf inga större problem och i gick dem nästan för enkelt tycker jag..





Förhoppningen var att de mystiska högfartsvibrationerna skulle avhjälpas och jag kan med glädje säga att de aggressiva vibrationera i bakvagnen vid hastigheter mellan 140-190km/h inte längre var där under dagens provkörning på närmaste flygfält..

Killen i kassan på OKQ8 tyckte jag hade jobbat så hårt att han bjöd på en stor cappuccino att avnjuta på "uteserveringen". Den smakade mycket bra!


Skulle det visa sig att vibrationerna är kvar, men att jag inte kände dem i euforin efter ett lyckat projekt, så har även 2st hjullager landat i veckan..men jag hoppas verkligen att jag kan spara dem till senare tillfälle.




_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Då har du en vända till att se fram emot med det där kittet. Du behöver ett större rör för att pressa ur lagret ur spindeln och nåt att dra av inre lagerbanan från navdelen med.

Men belöningen är go!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Hagerstrom
Trollhättan
Här sen Apr 2016
Inlägg: 4



Riktigt frän bil, intresset att skaffa en egen 335a är stort.

Du får uppdatera framsidan också

_________________
Martin Hägerström
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



johmei skrev:
MaZ skrev:
Jag sätter en öl på bakre hjullager.
Har ljudlösa skak på båda mina E9X och på sommerbilen har jag precis bytt båda nu. Återkommer med feedback.
Det ena såg helt nytt ut när jag rev men det andra såg sletet ut så jag hoppas det löser problemet.

Du får en kartong med öl om du fixar bytet av lagrena oavsett om det var fel på dem eller ej!
Ok, jag har varit inne på det som en teori men "folk" menar oftast att det inte kan vara så och att det måste låta om dem o.s.v. Väntar ivrigt på update från dig och dina bilar. Men jag borde nog kanske planera in byte av bakre hjullager i vilket fall. Det verkar inte vara en helt kul operation att byta dem dock?! Körde du med lager från BMW eller hittat någon annan bra leverantör/tillverkare?


Vet inte om du såg min uppdatering av tråden men hjullagren gjorde susen på min bil.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
MaZ skrev:
Vet inte om du såg min uppdatering av tråden men hjullagren gjorde susen på min bil.

Ja, jag såg din uppdatering. Härligt att de gick på bra och bilen blev som ny! thumbs up
Tack för din input och engagemang.

MaZ skrev:
Då har du en vända till att se fram emot med det där kittet. Du behöver ett större rör för att pressa ur lagret ur spindeln och nåt att dra av inre lagerbanan från navdelen med.

Men belöningen är go!

Ja, det ska nog komma till användning lite här och var hoppas jag. Alltid kul med nya verktyg. Ja, jag behöver väl ett ID >86mm (har jag för mig att jag mätte mig till) rör av något slag. 84mm var det största som följde med. Var hittade du rör? Sett någon som använda PVC till en liknande operation, kan det verkligen hålla?
3 armad avdragare som passar tror jag finns redan men behöver man kanske en sån "avdragarplatta"?


Jag avvaktar nog med hjullager tillsvidare om bilen känns ok. Alltid bra att vara redo dock.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Tveksam till att PVC-rör funkar, jag har också sett den filmen och i den ser det ut som om lagret "lossnar" och sen bara behöver hjälpas ut utan större hjälpinsats, mina satt svinhårt och behövde verkligen övertalning för att krypa ut.
Jag hade ett länpligt rör liggande så det var det jag använde. Stål.

Den där avdragaren funkar garanterat om du löser en liten grej att trycka mot i navets mitt, här hade jag återigen tur och hade en liten stålcylinder som passade bra. Jag använde en tvåarmad avdragare av portaltyp som jag spände ihop skänklarna på med ett annat verktyg. Din avdragare känns smartare.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Hagerstrom skrev:
Riktigt frän bil, intresset att skaffa en egen 335a är stort.

Du får uppdatera framsidan också

Tack, kul att du gillar den lite udda fågeln i detta sammanhang. Det är riktigt kul bilar allround. Inte den mest självklara utgångspunkten för en banbil men skäms inte för sig som en kompromissbil som även går en del på gata. De är väldigt överkomliga idag men vill man modifiera för prestanda ska man vara beredd på att det blir lite skruvande, framförallt med laddstyrning, sensorer och mjukvara.

Angående förstasidan gjorde jag bort mig lite när jag började spalta upp en massa saker. Det ändras fram och tillbaka hela tiden så det är nästan omöjligt att hålla det uppdaterat. Ska man ta bort allt sånt i första inlägget eller ska man koka ner till det viktigaste kanske?! Vi får se hur det blir men jag ska slå ett öga på det igen. Jag la iaf in en modern bild i höstas.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
MaZ skrev:
Tveksam till att PVC-rör funkar, jag har också sett den filmen och i den ser det ut som om lagret "lossnar" och sen bara behöver hjälpas ut utan större hjälpinsats, mina satt svinhårt och behövde verkligen övertalning för att krypa ut.
Jag hade ett länpligt rör liggande så det var det jag använde. Stål.

Den där avdragaren funkar garanterat om du löser en liten grej att trycka mot i navets mitt, här hade jag återigen tur och hade en liten stålcylinder som passade bra. Jag använde en tvåarmad avdragare av portaltyp som jag spände ihop skänklarna på med ett annat verktyg. Din avdragare känns smartare.

thumbs up

Edit: det är skillnaden när man faktiskt har ett riktigt garage, man kan ha diverse prylar liggandes som plötsligt kommer till användning. Jag har ingen möjlighet att ha en massa stumpar av rör, profiler, stänger, plankor o.s.v.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



I ärlighetens namn så försvann alla mina såna saker i branden så jag långtidslånade lite smått och gott.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
MaZ skrev:
I ärlighetens namn så försvann alla mina såna saker i branden så jag långtidslånade lite smått och gott.

Starkt att komma igång igen! thumbs up

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



johmei skrev:
vid hastigheter mellan 140-190km/h inte längre var där under dagens provkörning på närmaste flygfält..



_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Jag kan ju inte hålla mig borta från IT-nörderier så har installerat en enkel mediagateway och en Android PC för att få upp, för min typ av körning, mer intressant information på CCC-skärmen än förbrukning och jordens kanske sämsta navigation. Samtidigt så kan kan jag logga hela banpass utan att behöva oroa mig för kopplingen till mobilen, som är minst sagt skakig. Projektet skulle bara vara ett par sladdar tänkte jag initialt men slutade med att stora delar av inredning och paneler revs ur bilen och ett par nya paket med krympkopplingar för att få ihop det. Kul projekt som kostade en del pengar och tid, så det är förmodligen inte värt det för de flesta, men jag är mycket nöjd.

Finns möjlighet till backkamera som jag funderar på att installera för att ha koll på bilar bakom under körning. Men jag ser inte riktigt värdet av den funktionen när speglarna fungerar utmärkt?!





Ja visst man kan lyssna på Spotify/Deezer eller se på film också men det kommer nog inte hända allt för många gånger.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
BTG skrev:
johmei skrev:
vid hastigheter mellan 140-190km/h inte längre var där under dagens provkörning på närmaste flygfält..


Provade igår igen, lika mjukt och fint. thumbs up Fick även sällskap av en Mercedes AMG som verkade testa vibrationer i ännu högre hastigheter efter att jag var nöjd.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Nyfiken på vad du ska köra på androiden, ska du köra Torque eller nåt annat? Kan du få upp waze och tex Harrys laptimer på skärmen? Som sagt, nyfiken :-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Nyfiken på vad du ska köra på androiden, ska du köra Torque eller nåt annat? Kan du få upp waze och tex Harrys laptimer på skärmen? Som sagt, nyfiken :-)

Ja man ska vara nyfiken, det är därför jag ger mig på såna här projekt som inte är så vanliga. Ja du, alla appar som funkar på android 4.4 kan jag köra. Har inte kopplat i GPS pucken då jag använder den och Harrys på iPhone för närvarande men annars funkar Waze och Harrys bra. Har testat waze vilket gör sig bra på skärmen. Men försöker roota androidmaskin så jag kan ändra pixeldensiteten (dpi) för respektive app och få bättre upplösning för att använda den begränsade upplösningen på skärmen optimalt.

Jag använder den dock med apparna JB4 Mobile kopplat till min piggyback för snabbare läsning av OBD eller MHD flasher med OBD kabel om jag avinstallerar boxen för läsning och loggning av motorparametrar.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Kul med Androidlösningen! Skulle vilja få möjlighet att läsa av avgastemp, exakt kyltemp mm - infon finns ju på andra sidan ODBII-uttaget, men det verkar fortfarande vara "bygga själv" som gäller!

Behöver du ett rör som mothåll till hjullagren har dom järnrör på Bromma stål med ID på 87mm, eller så kan du komma över till mig, så får du låna ett sådant! Vad gäller lagerbanorna och avdragarplatta så hittade jag inget värre än Biltema, och den är för liten och för klen. Jag använde en liten kapmaskin istället.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E92 335i - Black edition
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17   >>
27 besök senaste veckan (142253 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande