Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E92 335i - Black edition
<<   1, 2, 3 ... , 15, 16, 17   >>
42 besök senaste veckan (142276 totalt)
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Nicke_1 skrev:
Kul med Androidlösningen! Skulle vilja få möjlighet att läsa av avgastemp, exakt kyltemp mm - infon finns ju på andra sidan ODBII-uttaget, men det verkar fortfarande vara "bygga själv" som gäller!

Behöver du ett rör som mothåll till hjullagren har dom järnrör på Bromma stål med ID på 87mm, eller så kan du komma över till mig, så får du låna ett sådant! Vad gäller lagerbanorna och avdragarplatta så hittade jag inget värre än Biltema, och den är för liten och för klen. Jag använde en liten kapmaskin istället.

Ja, den används varje gång jag kör bilen nu. Vad menar du att infon finns "på andra sidan ODBII-uttaget"? På min finns någon kalkylerad avgastemp vilket inte är så intressant. Varför anser du inte att kyltempen vara exakt? Som jag förstår det skulle jag för avgastemp behöva en egen sensor och om man inte är nöjd med original kyltempgivare får man väl montera en egen sån också. Ska detta sen presenteras på samma display som OBD-infon så krävs nog egen mjukvara samt en krets för att analysera och kommunicera sensordatan. Jag har en sån variant för etanolsensorn som analyseras och skickas via blåtand, av en enkel Arduinobaserad krets, till en separat app (krävs ju bara avläsning i samband med tankning).

Tack för tips och erbjudande om stål! thumbs up

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



På mitt avgasrör finns en avgastempgivare, den skulle jag vilja kunna läsa av på en display "bara för att"! Ang. kylvattentemp avser jag hur det är på min bil, dvs inte så exakt information med en analog visare i intrumentklustret - skulle vilja ha likadant som på din bil! thumbs up

johmei skrev:
Ja, den används varje gång jag kör bilen nu. Vad menar du att infon finns "på andra sidan ODBII-uttaget"? På min finns någon kalkylerad avgastemp vilket inte är så intressant. Varför anser du inte att kyltempen vara exakt? Som jag förstår det skulle jag för avgastemp behöva en egen sensor och om man inte är nöjd med original kyltempgivare får man väl montera en egen sån också. Ska detta sen presenteras på samma display som OBD-infon så krävs nog egen mjukvara samt en krets för att analysera och kommunicera sensordatan. Jag har en sån variant för etanolsensorn som analyseras och skickas via blåtand, av en enkel Arduinobaserad krets, till en separat app (krävs ju bara avläsning i samband med tankning).

Tack för tips och erbjudande om stål! thumbs up

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Nicke_1 skrev:
På mitt avgasrör finns en avgastempgivare, den skulle jag vilja kunna läsa av på en display "bara för att"! Ang. kylvattentemp avser jag hur det är på min bil, dvs inte så exakt information med en analog visare i intrumentklustret - skulle vilja ha likadant som på din bil! thumbs up

Jaja, då är jag med! Har du testat Torque för Android eller DashCmd för iOS? Det är nog lämpliga appar att utgå ifrån. I dem kan du enkelt designa egna displayer med den information du är intresserad av. Att köpa en Androidtelefon för att montera fast i bilen behöver varken vara dyrt eller krångligt. Det svåra i det fallet är väl att få det att passa in snyggt/bra i förarmiljön.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Superträff på Gelleråsen med BMW Sport Club i helgen. Tack alla arrangörer för att ni jobbar hårt så att vi alla kan få ha roligt. Nu semester på Gotland och laddar för Gotland ring i veckan.

Lite film från Gelleråsen kan jag kosta på mig att posta innan jag återgår till semesterdryck och grillförberedelser i solen. Håll till godo.

https://youtu.be/BYIBlQHWylc

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



FAN så fort du kör i depån i början!

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Semester i Visby med tillhörande bandag på Gotland Ring. Rullar in på banan framåt 10 när de öppnar. Ca. 10 motorcyklar på plats vilket fylls på med några fler bågar och några bilar under förmiddagen. Körningen uppdelas i 20-minuterspass alternerande mellan bilar och motorcyklar.


Kommer snart in hyfsat i körningen och ökar snabbt tempot. Siktade på 1.35-tider, körde låga 1.36 förra året. Redan under första passet tangerar jag tidigare PB så matar på under andra passet men blir snart för kaxig. PB inom räckhåll + övertänd förare = https://youtu.be/X8MJT0aWQPQ
1,34,35 (Harrys med XGPS) samt halt i baken sammanfattar filmen för de som inte orkar med film.

Bilen klarade sig bra så körde vidare men kunde inte riktigt släppa vad som hänt så kom inte ner lägre under dagen. Hade ett par bra tider till, men vem bryr sig om varvtider.

Pass 5 avslutades med att jag fick varning för låg kylvattennivå så åkte av lugnt. All temp var under kontroll så ingen fara. Visade sig vara en slang till PPKkylaren som tryckts emot AC-remhjulet och slagit läck. Stort tack till Jonas som var på plats med sin vita 335a och hjälpte med transport till Mekonomen Slite där Erik styrde upp lite rörstumpar och slangklämmar för ännu en MacGyverlösning i motorutrymmet. Fick ihop det och körde ett vingligt pass med Jonas i passagerarsätet, höll bra! Phu..

Coolaste bil på banan, en GT3 RS med drygt 200 mil på mätaren (när den anlände ja). Vilken skönhet både på bana och i depå.


Lite film när 335an försöker spänna sina överladdade muskler mot Porschens förfinade maskin.
https://youtu.be/HP7OcC90C8c

Igår började Visby hamn fyllas på med bilar som skall deltaga i Gran Turismo Gotland med körning fre-lör på Gotland Ring.


_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
The Mudflap
Stockholm
Här sen Apr 2013
Inlägg: 62



Bra laddat! Ser ut som att du styr emot snabbt, men det räcker med några hundradelar för sent och har bilen redan börjat få rotation så ...
Hoppas att fälgar och kaross klarade sig bra. Det är ju rätt grovt underlag utanför den banan vill jag minnas.

_________________
Mikael Johnsson
BMW 335i E90 (N54)
Alpinweiss 3
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
The Mudflap skrev:
Bra laddat! Ser ut som att du styr emot snabbt, men det räcker med några hundradelar för sent och har bilen redan börjat få rotation så ...
Hoppas att fälgar och kaross klarade sig bra. Det är ju rätt grovt underlag utanför den banan vill jag minnas.

Ja det släppte snabbt. Försökte hålla kvar och bara styra emot men räckte inte. Det var ingen fara med varken fälg eller kaross. Orsaken till kylarläckaget verkar dock vara en infästning till laddluftkylaren som gett vika vilket gjort att tryckröret från laddluftkylaren vilat på diverse slangar och tryckt kylarslangen till expansionskärlet mot AC drivhjulet. Detta visade sig några pass senare när kylvattnet slog läck och mer eller mindre tömde expansionskärlet. Löstes på plats med annan slangdragning efter hjälp från Mekonomen Slite. Blev inga fler bandagar eftersom jag inte lagt energi på att ordna permanent montering av laddluftkylaren än. Bilen har dock tvättats och fått glida längs stränderna..




_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Rapport från min körning på Mantorp kommer i form av ett youtubeklipp. Riktigt fin dag med glada klubbkamrater och mycket körning.


_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656



johmei skrev:
Rapport från min körning på Mantorp kommer i form av en youtubelänk. Riktigt fin dag med glada klubbkamrater och mycket körning.

https://youtu.be/AvIG_NqozGM


Kul att ses igår som vanligt!!

Snyggt kört, min gpro hade stängt av sig när jag låg bakom tyvärr...

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
NicoRacing skrev:
Kul att ses igår som vanligt!!
Snyggt kört, min gpro hade stängt av sig när jag låg bakom tyvärr...

Alltid trevligt!
Körningen blir i stort bättre och bättre i alla fall. Kul, och jag tror även lärorikt, att kolla igenom sin körning på film. Jag vet inte varför jag alltid ska bromsa på mig in i hårnålen bl.a.
Inte lätt det där med kameror..jag fick ju bara med ca. 2,23 pass/stinter. Hade en massa extra batterier men inte kommer man ihåg att byta inte.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Som rapporterat i videon så falerade en hjulbult när jag kontrolldrog efter första passet. Misstänker ett verkstadsbesök nyligen som orsaken till den falerade bulten på Mantorp. De hamrade på muttrarna bak så hårt att jag fick använda mitt riktigt långa ledhantag för att få loss dem innan de momentdrogs. Övriga pinnbultar är förmodligen försvagade så jag tar det säkra före det osäkra och byter alla. Ny uppsättning pinnbult beställd inför kommande äventyr.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



johmei skrev:
Ny uppsättning pinnbult beställd inför kommande äventyr.

Smart! thumbs up
Var köper du? Jag skulle beställa av Manton men han hade slutat med pinnbult.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
BTG skrev:
Smart! thumbs up
Var köper du? Jag skulle beställa av Manton men han hade slutat med pinnbult.

Smart.. jag skulle kalla det självbevarelsedrift..

Köper från http://motorsporthardware.com , de har ju muttrar i en massa fina färger.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Fick ett par bilder från @photobyemelie (http://photobyemelie.se) som "sköt vilt" på Mantorp i helgen! Tack!



_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Nu så har jag ett par extra..

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
God natt, ses i vår!



_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Inte mycket till uppdateringar på bilen. Jag sprang dock på sista bilden jag tog innan avfärd mot vinterförvaringen.. suget efter att kravla sig in i bilen, ner i skalstolen och dra ut på slingriga vägar växte väldigt stort!



Jag har hållit igen kraftigt på modifieringar i år och har inget stort planerat. Till våren är tanken att få av lådan och kontrollera kopplingen som har slirat när allt är okört på ett tag. Greppar dock perfekt när allt blivit varmt. Kopplingen har fungerat bra i två säsonger så inget nymonterat eller ändrat. Demonterade slaven och kontrollerade funktion och eventuella glapp i urtrampningsarmen, inget uppenbart så återmonterades med samma resultat. Det är dock fuktigt under sprängkåpan och jag misstänker läckage på trågpackning eller bakre vevtätning. Dessa ska kontrolleras och eventuellt bytas i samband med att lådan åker av. Jag har även köpt mig ett Svänghjul som väger ca hälften av original som får åka på då. Osäkert om kopplingen blir kvar i samma specifikation, återstår att se hur befintligt ser ut.




Med en bättre, mer konsekvent, koppling ska jag lägga lite krut på att utforska vad turbosnurrorna klarar av och hur de kan nyttjas bättre på bana. Kill mode- och Track mode-mappningar med andra ord.

Sen finns förstås en "Vill göra lista" som är lång men får se om något blir gjort i vår. Kanske ett par av:
- Montera extra oljekylen jag provmonterat på olika ställen under senaste 2 åren men aldrig riktigt fått till bra.
- Rulla skärmar.
- Kontrollera och byta äldre spridare (index 11 eller lägre)
- Modifiera avgassystem för skönare sång.
- Riva mer inredning och vikt lite.
- Hårdare fjädrar fram.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Storken kom ett par gånger och vi köpte hus o.s.v. så uppdateringar av både bil och körning las på is. Nu har jag dock börjat damma av bilen. I ett eget garage för första gången. Inget mer än ett gammalt villagarage men ändå en plats bilen kan stå isärplockad ett tag utan att grannar undrar varför man har trasigt skrot stående.

I drygt två år har ett kopplingsbyte hängt över mig då den fina Sachs koppling jag installerat 2014 börjat slira redan under 2016. Jag kunde sedan inte bestämma mig om jag skulle göra bytet själv eller låta någon annan göra det. Jag ville gärna göra själv för att kunna ta eventuellt andra saker som skulle komma upp(vilket det alltid gör) plus att det inte var helt standard saker som skulle monteras. Påsken 2019 fick jag ett par dagar "fritt" så beslutade att ge mig på det.

Ner med allt för att kunna ta ner lådan. Fick hjälp att sänka lådan och fota en skitig nybörjarmek i full fart.


Riktigt skitgöra att ligga timmar på betonggolv under bilen men det gick framåt i bra takt för en ensam mek som aldrig delat motor och låda förr. Första lilla överraskningen kom när jag spräckte låda från motor och det sipprar ut lite olja. Jag hade lite fukt under så har misstänkt att packboxen bak på veven läckt men detta luktade växellådsolja och var mer än lite fukt. Med lådan väl nere ser man att det är packningen på axeln in i lådan som läckt och motorsidan var torr. Jag hade köpt på mig många packningar och extra material men inte just denna packning så klart. Så att montera under påsken var nu kört.




Passar på att byta olja (till en Fuchs Titan) i lådan och montera megnetplugg när jag ändå bytte alla packningar fram och bak på lådan.



Utan vetskap om varför kopplingen slirade hade jag köpt allt nytt. Svänghjul blev ett lättat stålhjul från MFactory. Koppling blev en ny Sachs Performance 6 puck denna gång plus en massa annat smått från BMW.





Då jag alltid varit svag för prylar hade jag för ett par år sedan köpt på mig en ny spak så den monterades i samband med återmontering.



Nya bussningar bakom växellådan. E46M3 ska vara lite styvare och passa väl med de något styvare motorbussningarna jag redan har.



Bilen på marken och körbar igen efter lite hjälp med domkraften från far min. Tänkte väl ta det lite lugnt en tank med stadskörning enligt Sachs rekommendation. Vet inte hur noga det är med sånt.

Hur känns då en sinter med lättat svänghjul jämfört med standard dubbelmasse och en organisk lamell tillsammans med en modifierad/tyngre Sachs tryckplatta på min bil?
Kopplingen är fortfarande ganska tung att trycka ner, hade förväntat mig lättare och närmre standard. svänghjulet låter inte och vid normal körning märker jag ingen skillnad än. Lamellen förväntade jag mig skulle vara hemsk med on/off karaktär men är förvånande förlåtande. Det vibrerar dock en hel del vid dragläge vilket är enda stora skillnaden såhär efter ett par varv till jobbet. Kan jag förvänta mig ett skarpare bett efter lamellen fått några heatcycles kanske?! Fortsättning följer förhoppningsvis.

To-do:
Jag måste hitta lösning på damask för spaken där det nu skjuts upp värme och odör från transmissionstunneln. Gillade inte hur original damask/gummitätning satt även om man skulle skära till den rejält.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Kul o se dig

Fet växelspak thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E92 335i - Black edition
<<   1, 2, 3 ... , 15, 16, 17   >>
42 besök senaste veckan (142276 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande