Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1249 totalt) |
6-punktsbälte?
Får krypa till korset och köpa nytt - hittar inget begagnat ![]() Nu finns det ju en del att välja mellan... Märket är en sak, men det känns inte lika viktigt som att välja rätt typ/modell. Det där med 2"- och 3"-remmar t ex; är det givet att köpa 3"/3" (axlar/midja) eller finns det någon fördel med 3"/2" (förutom priset alltså)? Nu toppar ju inte miatan 300+ och retardationen vid inbromsning är inte som på den typen av bil, men ändå... Kommentarer mottages tacksamt ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Kommer du ihåg vad du fick ge? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
OK, då har priserna inte ändrats mycket; det blir nog ett svart Sabelt för mig. Hade hoppats kunna köpa det idag, men Dalhems har inte öppet på lördagar ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Jag köpte ett Svart Sabelt 3" 3".
Tyckte inte att det var så stor prisskillnad. Dock skippade jag lättviktsjusteringarna för att spara lite pengar ![]() Dags att dra till garaget så att man får använda grejerna på riktigt någon gång! http://217.215.74.105/gallery/view_p _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Nä, det är inte så stor skillnad; jag kollade på "fel" bälte; det skiljer faktiskt inte mer än ca 300 kr. Det blir ett 3" 3" för mig med ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Skillnaden är inte så stor mellan 2" och 3" höftbälten. Man får liten mindre blåmärken om det smäller med 3".
Personligen tycker jag att när du endå lägger ut en massa dollars på bälten så köp det bästa så slipper du fundera sen... Det absolut viktigaste har du redan fattat ![]() ![]() Själv är jag väldigt skeptisk mot 4p bälten. De håller fast föraren bra under körning men kräver en mycket noggran installation för att fungera i en krock. _________________ //Mattias Gripenland |
||||
Re: 6-punktsbälte?
Jag har problem med ballremmarna, jag har korsat dem för att de inte skall skava så förb... mellan låren ('skulle helst vilja ha ett fempunktsbälte, tror jag ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Ursäkta om jag lånar tråden aningens men har du lust att utveckla detta med 6p vs 4p? Har det med underglidning och höftremmen att göra? ![]() Dennis, varför väljer du 6p? (Jag är bara nyfiken! ![]() Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
IMHo: Den främsta fördelen med > 4-punktsbälte, är att man kan dra åt axelremmarna utan att spännet hamnar upp vid revbenen. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Precis! Det är underglidning som är problemet. När kroppen kastas frammåt spänns axelbanden oxh drar upp höftbandet på magen. Höfbandet ska normalt greppa på höftbenets kammar men med bältet över magen är det bara mjuka inälvor som tar emot. Det finns ett flertal studier som visar detta. Det går att undvika underglidning även med 4p bälten men det är hellst något man ska prova ut i krockprov. Några generella riktlinjer är att luta stolsdynan (eller annan struktur under låren) minst 15 grader bakåt samt att fästa höftbanden nästan vertikalt i golvet. _________________ //Mattias Gripenland |
||||
Hej Mangan, underglidning är mycket riktigt anledningen. ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1249 totalt) |