Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
6-punktsbälte?
1 besök senaste veckan (1249 totalt)
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382


Trådstartare
6-punktsbälte?

Får krypa till korset och köpa nytt - hittar inget begagnat
Nu finns det ju en del att välja mellan... Märket är en sak, men det känns inte lika viktigt som att välja rätt typ/modell. Det där med 2"- och 3"-remmar t ex; är det givet att köpa 3"/3" (axlar/midja) eller finns det någon fördel med 3"/2" (förutom priset alltså)?

Nu toppar ju inte miatan 300+ och retardationen vid inbromsning är inte som på den typen av bil, men ändå...

Kommentarer mottages tacksamt

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



köp 3" axlarna & resten 2" - det har jag av märket TITAN. från ett stockholmsföretag jag aldrig kommer ihåg namnet på

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
köp 3" axlarna & resten 2" - det har jag av märket TITAN. från ett stockholmsföretag jag aldrig kommer ihåg namnet på

Kommer du ihåg vad du fick ge?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



2200 för 3 år sedan typ


_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
2200 för 3 år sedan typ



OK, då har priserna inte ändrats mycket; det blir nog ett svart Sabelt för mig. Hade hoppats kunna köpa det idag, men Dalhems har inte öppet på lördagar

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3013



Jag köpte ett Svart Sabelt 3" 3".

Tyckte inte att det var så stor prisskillnad. Dock skippade jag lättviktsjusteringarna för att spara lite pengar

Dags att dra till garaget så att man får använda grejerna på riktigt någon gång!
http://217.215.74.105/gallery/view_photo.php?set_albumName=Min-bil& . . . .

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Jag köpte ett Svart Sabelt 3" 3".

Tyckte inte att det var så stor prisskillnad. Dock skippade jag lättviktsjusteringarna för att spara lite pengar

Nä, det är inte så stor skillnad; jag kollade på "fel" bälte; det skiljer faktiskt inte mer än ca 300 kr. Det blir ett 3" 3" för mig med

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Skillnaden är inte så stor mellan 2" och 3" höftbälten. Man får liten mindre blåmärken om det smäller med 3".
Personligen tycker jag att när du endå lägger ut en massa dollars på bälten så köp det bästa så slipper du fundera sen...

Det absolut viktigaste har du redan fattat thumbs up 6p bälten är det man ska ha
Själv är jag väldigt skeptisk mot 4p bälten. De håller fast föraren bra under körning men kräver en mycket noggran installation för att fungera i en krock.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re: 6-punktsbälte?

Dennis Kullman skrev:
...Det där med 2"- och 3"-remmar t ex; är det givet att köpa 3"/3" (axlar/midja) eller finns det någon fördel med 3"/2" (förutom priset alltså)?...

Jag har problem med ballremmarna, jag har korsat dem för att de inte skall skava så förb... mellan låren ('skulle helst vilja ha ett fempunktsbälte, tror jag ).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Gripenland skrev:
Själv är jag väldigt skeptisk mot 4p bälten. De håller fast föraren bra under körning men kräver en mycket noggran installation för att fungera i en krock.

Ursäkta om jag lånar tråden aningens men har du lust att utveckla detta med 6p vs 4p? Har det med underglidning och höftremmen att göra?

Dennis, varför väljer du 6p? (Jag är bara nyfiken! )

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Magnus Karlsson skrev:
Gripenland skrev:
Själv är jag väldigt skeptisk mot 4p bälten. De håller fast föraren bra under körning men kräver en mycket noggran installation för att fungera i en krock.

Ursäkta om jag lånar tråden aningens men har du lust att utveckla detta med 6p vs 4p? Har det med underglidning och höftremmen att göra?

Dennis, varför väljer du 6p? (Jag är bara nyfiken! )

Mvh
Mangan

IMHo: Den främsta fördelen med > 4-punktsbälte, är att man kan dra åt axelremmarna utan att spännet hamnar upp vid revbenen.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Magnus Karlsson skrev:

Ursäkta om jag lånar tråden aningens men har du lust att utveckla detta med 6p vs 4p? Har det med underglidning och höftremmen att göra?
Mangan


Precis! Det är underglidning som är problemet. När kroppen kastas frammåt spänns axelbanden oxh drar upp höftbandet på magen. Höfbandet ska normalt greppa på höftbenets kammar men med bältet över magen är det bara mjuka inälvor som tar emot. Det finns ett flertal studier som visar detta.

Det går att undvika underglidning även med 4p bälten men det är hellst något man ska prova ut i krockprov. Några generella riktlinjer är att luta stolsdynan (eller annan struktur under låren) minst 15 grader bakåt samt att fästa höftbanden nästan vertikalt i golvet.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382


Trådstartare
Magnus Karlsson skrev:
Gripenland skrev:
Själv är jag väldigt skeptisk mot 4p bälten. De håller fast föraren bra under körning men kräver en mycket noggran installation för att fungera i en krock.

Ursäkta om jag lånar tråden aningens men har du lust att utveckla detta med 6p vs 4p? Har det med underglidning och höftremmen att göra?

Dennis, varför väljer du 6p? (Jag är bara nyfiken! )

Mvh
Mangan


Hej Mangan,
underglidning är mycket riktigt anledningen.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Allmänt banåkaforum
6-punktsbälte?
1 besök senaste veckan (1249 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande