Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
MSCC MSCC KM5 Knutstorp 2013-10-06 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (18803 totalt) |
2013-10-06 MSCC KM5 Knutstorp
Höstracet på Knutstorp avslutar klubbmästerskapen i MSCC ca 55 bilar till start i Roadsport RS och Historic klasserna De sista 2 timmarna var sk Prova på, två heat, nybörjare samt vana förare åkte, ca 60 bilar Vi fick bra väder, lite slirigt på banan den första timmen sedan torrt och bra före Kvalen gick bra för min del, kunde dock gått fortare Race 1, före lunch, kunde gått bättre, dock fick jag till en kanonstart, förlorade någon position på felväxlingar, film följer Efter racet märkte jag betänkliga skakningar i motorn samt lite okända ljud, men skam den som ger sig Race 2, kanonstart igen men fick ge mig för flera förföljare senare i Racet, tydligen gick jag in för hårt i en sväng och Patrik Rydh fick snygga till gräset, dock som tur var inga skador (väntar på Patriks film här egen kamaera hade dött) Totalt en kanondag som alltid med MSCC (oftast också vädret konstigt nog) MYCKET oväsen kring motorn dock, jag tror att det är tryckplatta eller lamell som givit upp, jag har 226Nm vrid så det frestar på grejerna kör organisk lamell och standard tryckplatta Roadsport A+B åkte som tredje avdelning, i MSCC är det tiderna i tidskvalet som ger placeringarna i "tävlingen" (två tidskval) sedan avslutar vi med oftast 2 race om 10 varv Tidsträningen gick hyfsat bra, slutade på en 5e plats vilket torde ge mig en andraplacering totalt i Klubbmästerskapet 2013 Vi har några supersnabba bilar / förare som presterar tider som hade gett banrekord för dagen (vet inte vad regelverket säger Etta blev Anders Edlund med sin hopskruvade Westfield med en Dunell 2.0 liters Duratec med sprut på XX hästar samt en tryckluftstyrd sekventiell låda, en raket snabbaste kvaltiden 1.04.676 Tvåa blev Magnus Mårtensson i sin hopskruvade MK med en hembyggd Audi 1.8 litersmotor med sprut på XX hästar samt en 4 växlad Ford Doggringad låda, kvaltid 105.567 Trea blev Patrik Rydh med en Caterham med en 1.6 liters Roversnurra på ca 160 hästar och en sexväxlad H mönstrad synkad Caterham låda (tror ja), kvaltid 105.739 Niklas Mårtensson Porsche 944Turbo 107.784 Bengt Metz Caterham Superlight 1.08.904 Hans Aulin i Rodsport B åkte in på en mycket bra tid 1.09.089 (Lotus Elise) Ser fram emot nästa säsong / Bengt Metz Film _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Tack alla för en trevlig dag på knutan!
Det var någon som glömt kvar sin laptimer på muren så jag tog med den hem, återfås mot beskrivning. (mobil 0705-866457) Som vanligt med bra väder på MSCC:s höstrejs så kördes det bra tider! Många pb som rök http://www.mylaps.com/en/events/9643 _________________ Henric månsson SPVM Roadsport A Westfield SEIW 1.9 -98 |
||||||
Hej
Vad menar du Bengt? **Anders Edlund med sin hopskruvade Westfield **Magnus Mårtensson i sin hopskruvade MK Patrik Rydh's Caterham är väl hopskruvade av Patrik? //Kenneth _________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||||||
Jag tror de flesta vet att jag inte byggt min bil själv. Har hört gnäll om det flera gånger, men vet inte vad det har för betydelse för själva tävlingen? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Hej För tävlingen betyder det inget alla är väl amatörbygge? Därför vet jag inte vad Bengt menade med hopskruvade av XX //Kenneth _________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||||||
Min har aldrig varit helt ihopskruvad sedan jag köpte den så det blir Johans isärplockade Caterham Jag och min far ställde upp hans Caterham Academy med 120hk plombad motor. Hade sjukt kul, körde som en kratta stundtals och växlade som jag hade dogbox och med odiffat var det lite svårt att behålla farten i kurvorna. Men det var det roligaste racet jag haft i mitt liv oavsett. En film från race2 som jag körde och startade längst bak. http://www.youtube.com/watch?v=cTmIvP_vlJE _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||||
Hej Kenneth
Ibland kan skrivna ord bli missförstådda, det står inte hopskruvad av XX utan det står XX hästar då jag inte känner till de exakta siffrorna Jag antar att det är OK att jag skriver lite om MSCCs KM5 och de super resultat som uppnådes på Knutstorp Det jag avsåg med beskrivningen av några bilar var endast att visa hur olika ett Seven projekt kan se ut, inget annat dvs inga pekpinnar åt något håll om du nu avsåg att det var så jag menade Jag kan editera inlägget om du tycker att jag retat eller provocerat någon / något Alla deltar på samma vilkor oavsett om man skruvat ihop sin bil själv eller någon annan gjort det Det finns tom bilar som deltar med mycket bra resultat där i princip HELA bilen är tillverkad av byggaren själv För egen del så var min Caterham i alla fall delvis hopskruvad då jag köpte den Hoppas ingen tolkar mitt inlägg på något nedvärderande sätt, snarare tvärtom / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Får väl skriva lite kort racerapport också.
Började första tidsträningen lite försiktigt eftersom det var lite dåligt grepp på vissa ställen bla i inbromsningen efter rakan. Det torkade dock upp helt mot slutet av passet och det gick att åka fullt. Satte 1,06,05. Var ca 0,3s efter Magnus M och 1s efter Edlund. Justerade däckstrycket lite inför andra och försökte pressa lite hårdare. Det räckte till 1,05,73. En tredjeplats blev det och det får man såhär i efterhand vara nöjd med även om jag hade hoppats på mer. Lite tråkigt är det att växellådan/kopplingen bråkade under dagen och gjorde det svårt att växla. Det sabbade även racen helt för mig då jag inte kunde komma iväg från starten ordentligt i något av dem. Resten av racen blev lite trista då jag varken hade någon nära framför eller bakom men så är det ibland Kul för övrigt att många åkte fina tider och satte personbästa _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Hej Johan
Kul att se dig och din far på banan Du har ju de senaste åren gjort några bra försök och någon gång har materialet hållt ihop Caterhamarna är kul att åka med (säkert andra bilar också) hoppas att du fick tillbaka lite av "när är nästa tävling" Hoppas vi ser dig igen och din far Skall kolla din film nu Ser bra ut, är du säker på att lådan inte är dogringad Ahrens är duktig förare i en bil som troligen skulle behöva helrenoveras, han åker 5 gånger om året!! Släpp aldrig förbi honom Kolla min film och mina superkassa växlingar och mina superduperfantastiska starter, den andra starten gick lika bra men finns inte på film / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Ahrens släppte inte förbi någon gratis, hade väl kanske kunnat vara tuffare men jag var liksom inte ens med i tävlingen, hade blivit hyffsat pinsamt om man hade ställt till något.
Bilen är helt utan diffbroms, därför är det lite svårt att få med sig fart ur kurvorna. Min taktik var att stressa Ahrens istället och det tror jag att jag lyckades med. Om han nu såg att jag var där bakom, farbröder som är 60+ har ju en tendens att verken höra eller se he he he...... _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||||
Hai Johan
Vadå bakåt, jag har fått för mig att man skall framåt på banan, inte bakåt Tror nog att de förare som har åkt länge i följd har rätt bra koll bakåt, värre kan det vara åt sidorna ibland pga hjälm, allmänt stel nacke, reumatism, gikt (fast oftast då i foten) skumögdhet mm En annan sak är ju att man får lov att åka defensivt, dock ej hindra någon som kommit upp bredvid en, då skall man åka parallellt om man åker lika fort, defensivåkning är inte det samma som att kryssa över banan dock är det ju tillåtet att välja konstiga spår Numera får man ha samma koll på motorvägen som på banan, många förare tror att man får åka om på höger sida Ha de / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Då var säsongen 2013 slut , men det finns ljusglimtar att se tillbaka på mellan allt bekymmer som varit under året
KM5 började redan 18.40 på lördagen när jag rullade in på Knutstorp. Grillning, god mat och dricka samt mycket trevligt sällskap av KalleRacing, familjen Hedberg och Öfvermans gjorde kvällen perfekt Jag förstår inte varför fler inte kommer upp kvällen innan och äter, umgås, snackar racing och allt annat som hör till. Familjerna är lika välkomna om det är det som kan vara begränsande faktorn Mitt PB innan KM5 var 1.05.925 och det satt med en motor som gick riktigt bra. Sedan kopplingsraset på SSM har min motor inte velat riktigt lika mycket. Jag fick det bekräftat på rullar fredagen en vecka innan KM5. Det saknas kraft över 6000, mycket tid har spenderats i garaget för att hitta orsaken men tyvärr. Ombyggnad av vakuum regleringen för vevhuset kan ha hjälpt en del men inte fullt ut. Första varven på kval 1 gick till att känna om allt satt ihop som det skulle... Summa, jag kom till KM5 med en motor som gick bra men inte lika bra som tidigare plus att jag monterat krängare fram vilket jag inte haft tidigare på Knutan. Kval 1: Banan var fortfarande fuktig efter kvällens duggregn, men det fanns ett spår som var torrt. Ville man utmana vissa böjar lite mer än vad andra gjort innan blev det snabbt halt Kände att krängaren fram gjorde nytta och jag kunde stå på mer fram till, över och efter NGK. Det tog ett par varv innan man fick förtroende för hur bilen betedde sig och det började visa resultat på tiderna. I slutet på kvalen kom nytt PB på 1.05.681 Kval 2 : Banan var torr och det gick att stå på så fort däcken fått lite värme i sig. Tangerade i princip mitt PB redan på varv 3, fick senare ta det lugnt ett par varv för däcken visade symptom på att gå varma. Efter de lugna varven var det bara att gasa igen och låg bra på det de sista varven och fick nytt PB på 1.05.567. På sista varvet vid målflagg visade laptimern 1.05.35 men det registrerades aldrig i resultatlistan. Race 1: Stod i andra startruta efter Anders Edlund som gjort en kanontid i kvalet på 1.04.676. Grattis Anders Lyckades ta starten, men Anders gick om i Kvällsposten redan på första varvet efter att jag klantade mig en aning . I försök att hänga med Anders framfart klämde jag till med ett nytt PB på 1.05.112 på varv 5. Kom ifatt Anders i slutet av racet vid varvningar och för att Anders överhettat sina framdäck. Dock aldrig så att det fanns en chans att utmana honom. Race 1: Race 2: Tog starten igen från startruta 2 dock på ett icke önskat sätt. Det blev tyvärr en tjuvstart för mig då jag klev av kopplingen precis för tidigt och kan bara beklaga. Anders var snabbt ikapp och om efter ett par varv. Sedan hände inte mycket mer, höll andra placeringen över mållinjen. Min transponder strulade och tiderna förblir okända. Mina tider på MyLaps för racet kan man förmodligen inte lita på. Summering: En riktigt rolig dag med skön stämning, goa rejs, trevliga människor, fint väder, bra körning och mycket bantid. MSCC's Höstrace är verkligen skoj Bengt, efter att ha tittat på din film är jag säker på att om det finns ett liv efter detta, så vill jag inte bli en växellåda i din rejsbil |
||||||
Tack Josen, det var skönt med en helg utan att behöva riva bilen efteråt Nu är det pallbockssäsong så den lyckan varade inte länge ändå |
||||||
Hai Magnus
Grattis till segern i MSCCs klubbmästerskap Om jag räknat rätt så blir jag tvåa Som du hörde efter race 2 så är det nåt sjukt med kopplingen (troligen) Oljuden vid växling kan bero på att kopplingen inte funkade som den borde, jag får se när jag delar bilen Dags att se över växellåda, byta hus på diffen mm Växellådan har annars haft ett långt liv utan ras, några synkringar har det gått genom åren har väl åkt minst 5 år med lådan Vi hörs / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Tuffa tag bland sjuorna KM
http://www.youtube.com/watch?v=_gHci _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Suveränt åkt av dig Hans, omåkningen på yttern kom överraskande
Jag ser att jag inte har nåt bromsljus!! Patriks avbrutna omkörning sker lite sent, jag åker detta varv i idealspår, dvs långt ut åt höger, han borde avbrutet omkörningen lite tidigare så hade han inte behövt använda gräset, patrik kör från sida till sida och jag hade svårt att veta exakt var han fanns Patrik åker ju fortare än mig överallt utom på rakan Jag medger att jag åker defensivt hela racet, bilen går långsammare hela tiden som säkert syns på filmen, kan vara jag som åker dåligt också, bla några felväxlingar troligen beroende på ett begynnande kopplingsras Ove Schaars omkörning av mig är också vacker Race ett som jag lagt ut fick lite annan karaktär Kul i vilket fall som hellst och du blev skitglad då du slog mig med 2 tiondelar Det blir säkert annerlunda till nästa år dvs att jag kommer före dig igen Va!! åker du Roadsport B, jag åker A Ha de Bäst / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Satan va snyggt kört av Hans.
Inte konstigt man inte såg röken av honom Bengan, är det inte bättre å släppa å jaga och lära sig av någon som är lite snabbare än promt försvara sin plats till varje pris? _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||||
Jag ser det som att du ligger till vänster (fel spår) och kör långsamt mot vänstern efter idioten (den kurvan heter säkert nåt också) jag är på god väg att köra om dig på utsidan (vilket jag gör enkelt när du håller ditt spår på varvet efter) när du plötsligt svänger åt höger när jag är minst halvvägs uppe på sidan av dig. Idealspåret inför nästa högerkurva är ju betydligt längre till vänster än ditt spår. Och med den låga hastighet du höll just på det varvet borde du enkelt kunna hållit till vänster hela vägen.
Vi ser lite annorlunda på situationen Bengt men det var nog lite fel av mig att vara så sur på dig efter racet. Du gjorde det nog inte med avsikt och det gick ju bra denna gången No hard feelings
_________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
MSCC MSCC KM5 Knutstorp 2013-10-06 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (18803 totalt) |