Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
MSCC
MSCC KM5 Knutstorp 2013-10-06
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (18803 totalt)
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
2013-10-06 MSCC KM5 Knutstorp

Höstracet på Knutstorp avslutar klubbmästerskapen i MSCC

ca 55 bilar till start i Roadsport RS och Historic klasserna

De sista 2 timmarna var sk Prova på, två heat, nybörjare samt vana förare åkte, ca 60 bilar


Vi fick bra väder, lite slirigt på banan den första timmen sedan torrt och bra före


Kvalen gick bra för min del, kunde dock gått fortare

Race 1, före lunch, kunde gått bättre, dock fick jag till en kanonstart, förlorade någon position på felväxlingar, film följer

Efter racet märkte jag betänkliga skakningar i motorn samt lite okända ljud, men skam den som ger sig

Race 2, kanonstart igen men fick ge mig för flera förföljare senare i Racet, tydligen gick jag in för hårt i en sväng och Patrik Rydh fick snygga till gräset, dock som tur var inga skador (väntar på Patriks film här egen kamaera hade dött)

Totalt en kanondag som alltid med MSCC (oftast också vädret konstigt nog)

MYCKET oväsen kring motorn dock, jag tror att det är tryckplatta eller lamell som givit upp, jag har 226Nm vrid så det frestar på grejerna kör organisk lamell och standard tryckplatta

Roadsport A+B åkte som tredje avdelning, i MSCC är det tiderna i tidskvalet som ger placeringarna i "tävlingen" (två tidskval) sedan avslutar vi med oftast 2 race om 10 varv

Tidsträningen gick hyfsat bra, slutade på en 5e plats vilket torde ge mig en andraplacering totalt i Klubbmästerskapet 2013

Vi har några supersnabba bilar / förare som presterar tider som hade gett banrekord för dagen (vet inte vad regelverket säger

Etta blev
Anders Edlund med sin hopskruvade Westfield med en Dunell 2.0 liters Duratec med sprut på XX hästar samt en tryckluftstyrd sekventiell låda, en raket snabbaste kvaltiden 1.04.676

Tvåa blev
Magnus Mårtensson i sin hopskruvade MK med en hembyggd Audi 1.8 litersmotor med sprut på XX hästar samt en 4 växlad Ford Doggringad låda, kvaltid 105.567

Trea blev
Patrik Rydh med en Caterham med en 1.6 liters Roversnurra på ca 160 hästar och en sexväxlad H mönstrad synkad Caterham låda (tror ja), kvaltid 105.739

Niklas Mårtensson Porsche 944Turbo
107.784
Bengt Metz Caterham Superlight
1.08.904

Hans Aulin i Rodsport B åkte in på en mycket bra tid 1.09.089 (Lotus Elise)

Ser fram emot nästa säsong

/ Bengt Metz

Film




_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
henric mansson
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 184



Tack alla för en trevlig dag på knutan!

Det var någon som glömt kvar sin laptimer på muren så jag tog med den hem, återfås mot beskrivning.
(mobil 0705-866457)

Som vanligt med bra väder på MSCC:s höstrejs så kördes det bra tider!
Många pb som rök

http://www.mylaps.com/en/events/964317

_________________
Henric månsson
SPVM Roadsport A
Westfield SEIW 1.9 -98
Citera
Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 402



Hej

Vad menar du Bengt?

**Anders Edlund med sin hopskruvade Westfield
**Magnus Mårtensson i sin hopskruvade MK

Patrik Rydh's Caterham är väl hopskruvade av Patrik?

//Kenneth

_________________
Kenneth Lundblad

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Kenlad skrev:
Hej

Vad menar du Bengt?

**Anders Edlund med sin hopskruvade Westfield
**Magnus Mårtensson i sin hopskruvade MK

Patrik Rydh's Caterham är väl hopskruvade av Patrik?

//Kenneth


Jag tror de flesta vet att jag inte byggt min bil själv. Har hört gnäll om det flera gånger, men vet inte vad det har för betydelse för själva tävlingen?

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 402



Patrik Rydh skrev:
Kenlad skrev:
Hej

Vad menar du Bengt?

**Anders Edlund med sin hopskruvade Westfield
**Magnus Mårtensson i sin hopskruvade MK

Patrik Rydh's Caterham är väl hopskruvade av Patrik?

//Kenneth


Jag tror de flesta vet att jag inte byggt min bil själv. Har hört gnäll om det flera gånger, men vet inte vad det har för betydelse för själva tävlingen?


Hej

För tävlingen betyder det inget alla är väl amatörbygge?
Därför vet jag inte vad Bengt menade med hopskruvade av XX

//Kenneth

_________________
Kenneth Lundblad

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Kenlad skrev:
Patrik Rydh skrev:
Kenlad skrev:
Hej

Vad menar du Bengt?

**Anders Edlund med sin hopskruvade Westfield
**Magnus Mårtensson i sin hopskruvade MK

Patrik Rydh's Caterham är väl hopskruvade av Patrik?

//Kenneth


Jag tror de flesta vet att jag inte byggt min bil själv. Har hört gnäll om det flera gånger, men vet inte vad det har för betydelse för själva tävlingen?


Hej

För tävlingen betyder det inget alla är väl amatörbygge?
Därför vet jag inte vad Bengt menade med hopskruvade av XX

//Kenneth


Min har aldrig varit helt ihopskruvad sedan jag köpte den så det blir Johans isärplockade Caterham
Jag och min far ställde upp hans Caterham Academy med 120hk plombad motor.
Hade sjukt kul, körde som en kratta stundtals och växlade som jag hade dogbox och med odiffat var det lite svårt att behålla farten i kurvorna.
Men det var det roligaste racet jag haft i mitt liv oavsett.

En film från race2 som jag körde och startade längst bak.
http://www.youtube.com/watch?v=cTmIvP_vlJE

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
Hej Kenneth

Ibland kan skrivna ord bli missförstådda, det står inte hopskruvad av XX utan det står XX hästar då jag inte känner till de exakta siffrorna

Jag antar att det är OK att jag skriver lite om MSCCs KM5 och de super resultat som uppnådes på Knutstorp

Det jag avsåg med beskrivningen av några bilar var endast att visa hur olika ett Seven projekt kan se ut,
inget annat dvs inga pekpinnar åt något håll om du nu avsåg att det var så jag menade

Jag kan editera inlägget om du tycker att jag retat eller provocerat någon / något


Alla deltar på samma vilkor oavsett om man skruvat ihop sin bil själv eller någon annan gjort det

Det finns tom bilar som deltar med mycket bra resultat där i princip HELA bilen är tillverkad av byggaren själv

För egen del så var min Caterham i alla fall delvis hopskruvad då jag köpte den

Hoppas ingen tolkar mitt inlägg på något nedvärderande sätt, snarare tvärtom

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Får väl skriva lite kort racerapport också.

Började första tidsträningen lite försiktigt eftersom det var lite dåligt grepp på vissa ställen bla i inbromsningen efter rakan. Det torkade dock upp helt mot slutet av passet och det gick att åka fullt. Satte 1,06,05. Var ca 0,3s efter Magnus M och 1s efter Edlund.

Justerade däckstrycket lite inför andra och försökte pressa lite hårdare. Det räckte till 1,05,73. En tredjeplats blev det och det får man såhär i efterhand vara nöjd med även om jag hade hoppats på mer.

Lite tråkigt är det att växellådan/kopplingen bråkade under dagen och gjorde det svårt att växla. Det sabbade även racen helt för mig då jag inte kunde komma iväg från starten ordentligt i något av dem.

Resten av racen blev lite trista då jag varken hade någon nära framför eller bakom men så är det ibland

Kul för övrigt att många åkte fina tider och satte personbästa thumbs up

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
Hej Johan

Kul att se dig och din far på banan

Du har ju de senaste åren gjort några bra försök och någon gång har materialet hållt ihop

Caterhamarna är kul att åka med (säkert andra bilar också) hoppas att du fick tillbaka lite av "när är nästa tävling"

Hoppas vi ser dig igen och din far

Skall kolla din film nu


Ser bra ut, är du säker på att lådan inte är dogringad

Ahrens är duktig förare i en bil som troligen skulle behöva helrenoveras, han åker 5 gånger om året!!
Släpp aldrig förbi honom


Kolla min film och mina superkassa växlingar och mina superduperfantastiska starter, den andra starten gick lika bra men finns inte på film

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Ahrens släppte inte förbi någon gratis, hade väl kanske kunnat vara tuffare men jag var liksom inte ens med i tävlingen, hade blivit hyffsat pinsamt om man hade ställt till något.
Bilen är helt utan diffbroms, därför är det lite svårt att få med sig fart ur kurvorna.
Min taktik var att stressa Ahrens istället och det tror jag att jag lyckades med.
Om han nu såg att jag var där bakom, farbröder som är 60+ har ju en tendens att verken höra eller se he he he......

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
Hai Johan

Vadå bakåt, jag har fått för mig att man skall framåt på banan, inte bakåt

Tror nog att de förare som har åkt länge i följd har rätt bra koll bakåt, värre kan det vara åt sidorna ibland pga hjälm, allmänt stel nacke, reumatism, gikt (fast oftast då i foten) skumögdhet mm

En annan sak är ju att man får lov att åka defensivt, dock ej hindra någon som kommit upp bredvid en, då skall man åka parallellt om man åker lika fort, defensivåkning är inte det samma som att kryssa över banan dock är det ju tillåtet att välja konstiga spår

Numera får man ha samma koll på motorvägen som på banan, många förare tror att man får åka om på höger sida

Ha de

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



Då var säsongen 2013 slut , men det finns ljusglimtar att se tillbaka på mellan allt bekymmer som varit under året

KM5 började redan 18.40 på lördagen när jag rullade in på Knutstorp. Grillning, god mat och dricka samt mycket trevligt sällskap av KalleRacing, familjen Hedberg och Öfvermans gjorde kvällen perfekt
Jag förstår inte varför fler inte kommer upp kvällen innan och äter, umgås, snackar racing och allt annat som hör till. Familjerna är lika välkomna om det är det som kan vara begränsande faktorn

Mitt PB innan KM5 var 1.05.925 och det satt med en motor som gick riktigt bra. Sedan kopplingsraset på SSM har min motor inte velat riktigt lika mycket. Jag fick det bekräftat på rullar fredagen en vecka innan KM5. Det saknas kraft över 6000, mycket tid har spenderats i garaget för att hitta orsaken men tyvärr. Ombyggnad av vakuum regleringen för vevhuset kan ha hjälpt en del men inte fullt ut. Första varven på kval 1 gick till att känna om allt satt ihop som det skulle... Summa, jag kom till KM5 med en motor som gick bra men inte lika bra som tidigare plus att jag monterat krängare fram vilket jag inte haft tidigare på Knutan.

Kval 1: Banan var fortfarande fuktig efter kvällens duggregn, men det fanns ett spår som var torrt. Ville man utmana vissa böjar lite mer än vad andra gjort innan blev det snabbt halt
Kände att krängaren fram gjorde nytta och jag kunde stå på mer fram till, över och efter NGK. Det tog ett par varv innan man fick förtroende för hur bilen betedde sig och det började visa resultat på tiderna. I slutet på kvalen kom nytt PB på 1.05.681

Kval 2 : Banan var torr och det gick att stå på så fort däcken fått lite värme i sig. Tangerade i princip mitt PB redan på varv 3, fick senare ta det lugnt ett par varv för däcken visade symptom på att gå varma. Efter de lugna varven var det bara att gasa igen och låg bra på det de sista varven och fick nytt PB på 1.05.567. På sista varvet vid målflagg visade laptimern 1.05.35 men det registrerades aldrig i resultatlistan.

Race 1: Stod i andra startruta efter Anders Edlund som gjort en kanontid i kvalet på 1.04.676. Grattis Anders Lyckades ta starten, men Anders gick om i Kvällsposten redan på första varvet efter att jag klantade mig en aning . I försök att hänga med Anders framfart klämde jag till med ett nytt PB på 1.05.112 på varv 5. Kom ifatt Anders i slutet av racet vid varvningar och för att Anders överhettat sina framdäck. Dock aldrig så att det fanns en chans att utmana honom.

Race 1:



Race 2: Tog starten igen från startruta 2 dock på ett icke önskat sätt. Det blev tyvärr en tjuvstart för mig då jag klev av kopplingen precis för tidigt och kan bara beklaga. Anders var snabbt ikapp och om efter ett par varv. Sedan hände inte mycket mer, höll andra placeringen över mållinjen. Min transponder strulade och tiderna förblir okända. Mina tider på MyLaps för racet kan man förmodligen inte lita på.

Summering: En riktigt rolig dag med skön stämning, goa rejs, trevliga människor, fint väder, bra körning och mycket bantid. MSCC's Höstrace är verkligen skoj

Bengt, efter att ha tittat på din film är jag säker på att om det finns ett liv efter detta, så vill jag inte bli en växellåda i din rejsbil

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Grattis Magnus - oj vad det går thumbs up thumbs up
Måste vara skön avslutning

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



Josen skrev:
Grattis Magnus - oj vad det går thumbs up thumbs up
Måste vara skön avslutning


Tack Josen, det var skönt med en helg utan att behöva riva bilen efteråt
Nu är det pallbockssäsong så den lyckan varade inte länge ändå

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
Hai Magnus

Grattis till segern i MSCCs klubbmästerskap

Om jag räknat rätt så blir jag tvåa

Som du hörde efter race 2 så är det nåt sjukt med kopplingen (troligen)

Oljuden vid växling kan bero på att kopplingen inte funkade som den borde, jag får se när jag delar bilen

Dags att se över växellåda, byta hus på diffen mm

Växellådan har annars haft ett långt liv utan ras, några synkringar har det gått genom åren har väl åkt minst 5 år med lådan

Vi hörs

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Lite bilder från i Söndags



























_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
Fina bilder Johan

Ha de Bäst

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Tuffa tag bland sjuorna KM
http://www.youtube.com/watch?v=_gHciTCkX-E

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
Suveränt åkt av dig Hans, omåkningen på yttern kom överraskande

Jag ser att jag inte har nåt bromsljus!!

Patriks avbrutna omkörning sker lite sent, jag åker detta varv i idealspår, dvs långt ut åt höger, han borde avbrutet omkörningen lite tidigare så hade han inte behövt använda gräset, patrik kör från sida till sida och jag hade svårt att veta exakt var han fanns
Patrik åker ju fortare än mig överallt utom på rakan

Jag medger att jag åker defensivt hela racet, bilen går långsammare hela tiden som säkert syns på filmen, kan vara jag som åker dåligt också, bla några felväxlingar troligen beroende på ett begynnande kopplingsras

Ove Schaars omkörning av mig är också vacker

Race ett som jag lagt ut fick lite annan karaktär

Kul i vilket fall som hellst och du blev skitglad då du slog mig med 2 tiondelar

Det blir säkert annerlunda till nästa år dvs att jag kommer före dig igen

Va!! åker du Roadsport B, jag åker A

Ha de Bäst

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Satan va snyggt kört av Hans.
Inte konstigt man inte såg röken av honom

Bengan, är det inte bättre å släppa å jaga och lära sig av någon som är lite snabbare än promt försvara sin plats till varje pris?

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Jag ser det som att du ligger till vänster (fel spår) och kör långsamt mot vänstern efter idioten (den kurvan heter säkert nåt också) jag är på god väg att köra om dig på utsidan (vilket jag gör enkelt när du håller ditt spår på varvet efter) när du plötsligt svänger åt höger när jag är minst halvvägs uppe på sidan av dig. Idealspåret inför nästa högerkurva är ju betydligt längre till vänster än ditt spår. Och med den låga hastighet du höll just på det varvet borde du enkelt kunna hållit till vänster hela vägen.

Vi ser lite annorlunda på situationen Bengt men det var nog lite fel av mig att vara så sur på dig efter racet. Du gjorde det nog inte med avsikt och det gick ju bra denna gången thumbs up

No hard feelings


Bengt Metz skrev:
Suveränt åkt av dig Hans, omåkningen på yttern kom överraskande

Jag ser att jag inte har nåt bromsljus!!

Patriks avbrutna omkörning sker lite sent, jag åker detta varv i idealspår, dvs långt ut åt höger, han borde avbrutet omkörningen lite tidigare så hade han inte behövt använda gräset, patrik kör från sida till sida och jag hade svårt att veta exakt var han fanns
Patrik åker ju fortare än mig överallt utom på rakan

Jag medger att jag åker defensivt hela racet, bilen går långsammare hela tiden som säkert syns på filmen, kan vara jag som åker dåligt också, bla några felväxlingar troligen beroende på ett begynnande kopplingsras

Ove Schaars omkörning av mig är också vacker

Race ett som jag lagt ut fick lite annan karaktär

Kul i vilket fall som hellst och du blev skitglad då du slog mig med 2 tiondelar

Det blir säkert annerlunda till nästa år dvs att jag kommer före dig igen

Va!! åker du Roadsport B, jag åker A

Ha de Bäst

/ Bengt Metz

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
MSCC
MSCC KM5 Knutstorp 2013-10-06
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (18803 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande