Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 ... 42, 43, 44 >> 2 besök senaste veckan (146509 totalt) |
Enkelt - Ja. Bra - Njaa! ![]() Reglementet utesluter ganska många potenta bilar på grund av minimi-vikten. Hur har dessa tre gubbar (två av dem Porsche förare) resonerat ? Ni får väl kalla serien för "Porsche TA Cup"! ![]() _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Förklara dig gärna.. vi sänkte mini vikten för att kunna få med så mycket som möjligt.. 1150kg parc farme är lätt om vi pratar vanligt TA kaross bilar så dom som kommer köra kommer ha långt ner till mini vikten..Men upplyss oss gärna så får vi se om det kanske ska ändras och kommer det många så får vi väl lägga till en extra klass eller nått Vi ville ha det enkelt till att börja med och inte ha massa klasser och inte heller ha massa delningar så det bli 5 i varje klass.. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
En minimum vikt blir för vissa som en max effekt skulle vara för er.
Klasserna blir följande: Gatdäck max effekt 350hk R-Däck max effekt 350hk Slicks max effekt 350hk ![]() Jag menar att det utesluter dom som kör med lättare bil och mindre effekt (billigare). _________________ Jari Saren delsol vti-re |
||||
Ännu en TA liga som en seven inte får köra. Denna gången är man iaf inte utesluten pga rörrams chassi.
Seven med bil motor: 500-600kg Seven med mc motor: 350-500kg Varför inte köra klass indelningen med effekt/kg ? _________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||
Om man samlar ihop kanske 10-15 bilar så kanske man kan göra en klass som dessa bilar får rulla i, typ seven,ariel atom, ktm xbov, radical och liknade _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Då undrar jag vad för minimi-vikt ni disskuterade från början? Och varför ha en minimi-vikt överhuvudtaget? Jag förstår varför ni väljer just "vikt" som en parameter. För det är absolut lättast att kontrollera. Men vill ni göra det enkelt, så hade ni kunnat göra det "riktigt" enkelt. Låt mig ge några enkla klassindelningar: ex 1: - karossbil - formelbil ex 2: - N/A motor - överladdad motor ex 3: - gatdäck - r-däck - slicks ex 4: - RWD - FWD - 4WD --------------------- Obs, jag är inte spekulant på att köra TA med min bil, utan resonerar utifrån Erat tänk, varför ni har valt just den vikten. Och inte har valt en annan vikt, eller valt helt andra parametrar istället. _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
De lär ju aldrig ske. Komiskt du jämför en radical. Ska även phantom bilarna köra i den klassen? En gatreggad seven som normalt går i ex roadsport är mer gatbil än dom flesta trimmade japsbilar som aldrig hade gått igenom en sbp bes direkt efter ett race. Där ligger effekten på allt från 150hk upp till 220hk. Men ju mer effekt ju tyngre är dom. _________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||
Jag tycker det verkar vara ett uppfriskande enkelt regelverk
![]() Med ett eventuellt tillägg för dom lite mer undernärda bilarna om det går att få ihop ett vettigt antal startande. Tanken Med TA är väl att det ska vara en serie för extrema bilar som inte platsar i de traditionella serierna som nämndes tidigare. Om någon klass känns "orättvis" får man bygga bilen så den blir konkurrenskraftig för TA... |
||||
Anledningen är att om STAC valt att gå på dina alternativ skulle vi få kombinera ett antal av dina kriterier eftersom serien riktar sig mot kaross bilar. Vi ville ha enkla regler som inte krånglar till nåt och som är lätta att efterfölja och kontrollera efter tävling. Handen på hjärtat hur många kaross bilar väger under 1150kg ink säkerhetsutrustning och pilot??? De få som ligger på gränsen kan med lätthet vikta upp.. Min bil väger över 1400kg parc farme så jag är inte i närheten av gränsen. Dessutom är det ju tur att det finns tre serier och då kan de som STAC inte riktar sig mot välja en annan serie. _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||
Finns det prestige så byggs det bilar efter reglerna och man slipper fippla med reglerna för att varenda garagekotte ska ha teoretisk chans att vara med.
Bra med minvikt för karossbilar, då undviks det problem som flera långloppsserier dras med, det är bara äldre sönderkapade bilar som är konkurrenskraftiga (tänk 900kg Volvo, Opel etc), det är svårt att konkurrera med modernare karosser. Samma gamla sanning som vanligt, samla 15 kompisar så finns det ingen som säger nej till att ge er ett heat (är ni färre så kostar det mer än vanligt). Det finns väl gott om 1150+kg bilar som kan masseras till under 2kg/hk. Men alla är inte så enkla att sätta upp för varvtider. TTAchassi med överladdad sexa? ![]() |
||||
_________________ Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net Sponsrad av http://www.bjprace.com |
||||
Ja det tycker jag med! Det lutar åt en serieavgift som inte är speciellt blodig. I den ingår garanterad plats i serien, SMA försäkring för alla deltävlingar, garanterad plats fram till några dagar före tävling, rabatt på startavgift samt ev några övriga efterlängtade rabatter. Sen blir det en startavgift per tävling inte heller speciellt blodig riktpris 1500:- men som sagt inte slaget i sten!! _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||
I det första reklaminlägget stog det ingeting om att STAC riktar sig enbart till karossbilar. Men nu har både du och Richard klargjort det. OK. Det man bla. kan haka upp sig på, är denna skrivning:
För att få ekonomi i ett sånt här arrangemang, misstänker jag att man behöver attrahera en bredare klientel. Min bil skulle vara svår att vikta upp i 1150kg. Jag har tom. svårt att komma upp i 1004kg, med full bur och pilot efter race, som Roadsport kräver. Måste ha kvar passagerarstolen, samt starta med knökfull tank. Att vikta upp min bil med 146kg till är inte realistisk. ------------------------------------------------- Och här är själva roten till problemetatiken. Ett gäng entusiaster, som själva har bilar som skall delta i en serie, sätter reglementet. Det är i princip omöjligt att vara objektiv i ett sånt läge, hur man en vrider och vänder på saken. ----------------------------------------------------------------------------------------- Hade jag skapat reglerna till min TA-serie så hade klassindelningen sett ut så här: - Klass-1: FWD, N/A motor, max 1000kg - Klass-2: Övriga ![]() ----------------------------------------------------------------------------------------- Tänka sig en Lotus Exige med en överladdad Honda K24, som pumpar ut 400hk. ![]() Den bilen skulle vara riktigt konkurrenskraftig. _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Ja en Lotus exige är en bil som kommer lite i kläm i stac serien men det går inte gör alla nöjda, dom väger runt 900-950 och med lite turbo och grejer väger den nog ca lite under 1000kg sen förare och lite sås då är man 50kg i från som man får vikta..Så vill man går det..Men visst en tok lättad crx får det jobbigt.. och då finns det andra serier som den säkert passar perfekt i..
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Jo, det har du säkert rätt i. Men varför i himlen valde ni just 1150kg som gräns. Och inte 999,99 kg ??? ![]() Vad var det som gjorde att ni fastnade på just 1150kg ? _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
1150 är en bra vikt enligt mig
![]() En modern karossbil har otroligt svårt att komma ner till dom vikterna typ CUP,TTA... Nu finns det som sagt helt plötsligt 3 TA klasser i lilla Sverige ![]() Internationellt är det inte så många TA bilar som väger typ 600 kg eller? Keep it simple är helt i min linje, vi har allt för många serier i Sverige med extremt komplicerade reglementet! Stor ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 ... 42, 43, 44 >> 2 besök senaste veckan (146509 totalt) |