Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
STAC (den gamla avslutade tråden)
<<   1, 2, 3, ... 42, 43, 44   >>
14 besök senaste veckan (146919 totalt)
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Benci skrev:
Puppan skrev:
Anledningen är att om STAC valt att gå på dina alternativ skulle vi få kombinera ett antal av dina kriterier eftersom serien riktar sig mot kaross bilar. Vi ville ha enkla regler som inte krånglar till nåt och som är lätta att efterfölja och kontrollera efter tävling. Handen på hjärtat hur många kaross bilar väger under 1150kg ink säkerhetsutrustning och pilot??? De få som ligger på gränsen kan med lätthet vikta upp.. Min bil väger över 1400kg parc farme så jag är inte i närheten av gränsen.
Dessutom är det ju tur att det finns tre serier och då kan de som STAC inte riktar sig mot välja en annan serie.

I det första reklaminlägget stog det ingeting om att STAC riktar sig enbart till karossbilar.
Men nu har både du och Richard klargjort det. OK.

Det man bla. kan haka upp sig på, är denna skrivning:
Citat:
Time Attack är ett bra format för både extrema bilar och mera standard betonade bilar som man vill börja tävla med.
Det finns många standardbilar som utesluts på grund av minimivikten är bla. Lotus Elise, Lotus Exige, Honda Civic/CRX och säkert finns det många fler som jag inte känner till.

För att få ekonomi i ett sånt här arrangemang, misstänker jag att man behöver attrahera en bredare klientel.

Min bil skulle vara svår att vikta upp i 1150kg.
Jag har tom. svårt att komma upp i 1004kg, med full bur och pilot efter race, som Roadsport kräver.
Måste ha kvar passagerarstolen, samt starta med knökfull tank.
Att vikta upp min bil med 146kg till är inte realistisk.

-------------------------------------------------

Och här är själva roten till problemetatiken.

Ett gäng entusiaster, som själva har bilar som skall delta i en serie, sätter reglementet.
Det är i princip omöjligt att vara objektiv i ett sånt läge, hur man en vrider och vänder på saken.

-----------------------------------------------------------------------------------------
Hade jag skapat reglerna till min TA-serie så hade klassindelningen sett ut så här:
- Klass-1: FWD, N/A motor, max 1000kg
- Klass-2: Övriga

-----------------------------------------------------------------------------------------

Tänka sig en Lotus Exige med en överladdad Honda K24, som pumpar ut 400hk.
Den bilen skulle vara riktigt konkurrenskraftig.


Halloj

Självklart kan inte allas behov tillgodoses..
Iden är ju att rikta sig mot hyffsat extrema bilar med mkt effekt.

Men det är inget som hindrar att man under träning och trackdays som ev kommer anordnas i samband med STAC kommer kunna köra med ett ekipage som egentligen inte klassar in. men som fortfarande kan köra transponder och få officiella tider..

Men tävlings serien riktar sig primärt mot sk extrembyggen inte locost och liknande bilar. Därmed inte spikat att man måste åka just karossbilar. Sk Gatebil ekipage med röram är oxå välkomna men dessa väger sällan under vår minimivikt.. Inte ens Kai baakens Lotus tror jag väger under vår viktbegränsing efter målgång!

Alltså nedan typ av fordon som var med på träningen inför nästa säsong!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



nicemd skrev:
Förklara gärna anledningen till vikt-begränsningen?

Är det för att det ska vara jämnare finns det väl bättre sätt att begränsa?


Anledningen för STAC var att ta fram enklaste möjliga reglemente för bilar som är fräna och snabba! Dessutom måste det kunna kontrolleras efter tävling!

Nämn ett sätt som är lättare och enklare samt som kan kontrolleras?
Du har tio ord på dig! ;-)

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 149



Lätt: Inga!
Det blir ändå aldrig rättvist.

_________________
N i c l a s E m d e l i u s
Caterham CSR
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Puppan skrev:
Men tävlings serien riktar sig primärt mot sk extrembyggen inte locost och liknande bilar. Därmed inte spikat att man måste åka just karossbilar. Sk Gatebil ekipage med röram är oxå välkomna men dessa väger sällan under vår minimivikt.. Inte ens Kai baakens Lotus tror jag väger under vår viktbegränsing efter målgång!

Alltså nedan typ av fordon som var med på träningen inför nästa säsong!

Om jag vänder lite på frågan, vilka karossbilar ville ni utesluta med viktgränsen.
Och varför i så fall.

Om det stämmer det både du och Richard säger att, det finns typ inga karossbilar med mycket effekt under 1150kg,
varför sätta en viktbegränsning överhuvudtaget?
Det är inte logiskt någonstans för mig.

Det hade räckt att skriva att serien är till för fabriksproducerade karossbilar, punkt.
Det hade per automatik uteslutit formelbilar och Ariel Atom mm.
Men det hade tillåtit Lotus Exige mm.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



barth skrev:
1150 är en bra vikt enligt mig
En modern karossbil har otroligt svårt att komma ner till dom vikterna typ CUP,TTA...

Nu finns det som sagt helt plötsligt 3 TA klasser i lilla Sverige
Internationellt är det inte så många TA bilar som väger typ 600 kg eller?

Keep it simple är helt i min linje, vi har allt för många serier i Sverige med extremt komplicerade reglementet!

Stor thumbs up från mig!


Kul att höra, det är bilar som din och tex Charlis super Viper som Stac riktar sig mot.. Hoppas att se er signa upp er direkt anmällan kommer ut..

Som vi skrivit innan så anser jag STAC har några starka kort

Banorna, det kommer bli snabba banor gjorda för TA bilar som oftast har mycket effekt
Ljudet, STAC bilar får låta mycket
Priset det kommer inte kosta skjortan att åka med STAC
SMA
Inga konor eller nått i nån klass så det går att se hur snabb man är och jämföra mot varandra, inte olika kon sättning och få tider som inte säger nått igentligen
Swe snabbaste ekipage kommer köra här som det ser ut

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



barth skrev:
1150 är en bra vikt enligt mig
En modern karossbil har otroligt svårt att komma ner till dom vikterna typ CUP,TTA...

Nu finns det som sagt helt plötsligt 3 TA klasser i lilla Sverige
Internationellt är det inte så många TA bilar som väger typ 600 kg eller?

Keep it simple är helt i min linje, vi har allt för många serier i Sverige med extremt komplicerade reglementet!

Stor thumbs up från mig!


Exakt!!
En Cupbil ligger på 1190kg exklusive chaufför!
Även extrema byggen som tex Gurras Porsche 944GTR vägde in på 1175KG utan chaufför.. Cammos E30 vägde 1300KG,, Mao det är inte direkt nån EXTREM viktbegränsning! Målet med Serien är nämligen inte totalt rensade och hållborrade gammelbilar utan säkerhet.
Gatebils stukade ekipage som dom i min bild ovan ligger inte heller under minimivikten.. Mao det är en vikt som de flesta bör klara med i värsta fall lite uppviktning!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Puppan skrev:
Anledningen för STAC var att ta fram enklaste möjliga reglemente för bilar som är fräna och snabba!

Aha, där är anledningen!

Det skall vara "fräna" och "snabba" ur Er synvinkel.!
Det är väl subjektivt om något.


Och en överladdad Civic/CRX med 300-350 hk, är inte frän nog i era ögon.
Det finns en hel del såna. Och snabba är dem också.

Synd att det drabbade även Exigen, som borde trots allt anses som en frän bil, även i era ögon!

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Benci skrev:
Puppan skrev:
Anledningen för STAC var att ta fram enklaste möjliga reglemente för bilar som är fräna och snabba!

Aha, där är anledningen!

Det skall vara "fräna" och "snabba" ur Er synvinkel.!
Det är väl subjektivt om något.


Ja nåns synvinkel blir det väl, vare sig det är vi eller nån annan som sätter reglerna.. Nu har vi efter kollat runt i garagen och åtskiliga samtal runt omkring i landet valt att så här ska det bli, och så här vill folk som är intresserade att köra ha det..

Åsikter från folk som inte ens tänkt köra är ju rätt oviktga igentligen va..?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Supramannen skrev:
Åsikter från folk som inte ens tänkt köra är ju rätt oviktga igentligen va..?

Word!!



P.S. Men det är härligt att diskutera och ha högt i tak! D.S

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Benci skrev:
Puppan skrev:
Men tävlings serien riktar sig primärt mot sk extrembyggen inte locost och liknande bilar. Därmed inte spikat att man måste åka just karossbilar. Sk Gatebil ekipage med röram är oxå välkomna men dessa väger sällan under vår minimivikt.. Inte ens Kai baakens Lotus tror jag väger under vår viktbegränsing efter målgång!

Alltså nedan typ av fordon som var med på träningen inför nästa säsong!

Om jag vänder lite på frågan, vilka karossbilar ville ni utesluta med viktgränsen.
Och varför i så fall.

Om det stämmer det både du och Richard säger att, det finns typ inga karossbilar med mycket effekt under 1150kg,
varför sätta en viktbegränsning överhuvudtaget?
Det är inte logiskt någonstans för mig.

Det hade räckt att skriva att serien är till för fabriksproducerade karossbilar, punkt.
Det hade per automatik uteslutit formelbilar och Ariel Atom mm.
Men det hade tillåtit Lotus Exige mm.


För att den inte riktar sig mot fabriksproducerade karossbilar endast!!! Bilarna i bilden tex är absolut inga sådana.. Regelverket du förslår hade inte kunnat ta hänsyn till dessa utan att bli väldigt komplicerat mao har vi gjort det minst dåliga, alltså en minimi vikt. Kort sagt vi vill hellre ha ngt uppviktade extrem ekipage ala bilden än orginal Exige. Vi tror dessutom att underlaget är större där ute i garagen!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Benci skrev:
Supramannen skrev:
Åsikter från folk som inte ens tänkt köra är ju rätt oviktga igentligen va..?

Word!!



P.S. Men det är härligt att diskutera och ha högt i tak! D.S


Jag förstår din poäng och det går inte att göra alla nöjda, men om det visar sig att vi har massa lättvikts bilar så kanske vi fixar en till klass med lägre mini vikt typ

Fria däck och 500kg, som förslag bara

Vi vill inte ha massa klasser och vill göra det enkelt och roligt, detta är första året och det kommer säkert ur massa bra ur detta så man kanske ändrar nått till året efter..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Benci skrev:
Puppan skrev:
Anledningen för STAC var att ta fram enklaste möjliga reglemente för bilar som är fräna och snabba!

Aha, där är anledningen!

Det skall vara "fräna" och "snabba" ur Er synvinkel.!
Det är väl subjektivt om något.


Och en överladdad Civic/CRX med 300-350 hk, är inte frän nog i era ögon.
Det finns en hel del såna. Och snabba är dem också.

Synd att det drabbade även Exigen, som borde trots allt anses som en frän bil, även i era ögon!


Jag tycker din bil är frän och även en CRX med 350hk men har inte hittat ett enkelt kontrollerbart reglemente som funkar för alla!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Puppan skrev:
Benci skrev:
Puppan skrev:
Men tävlings serien riktar sig primärt mot sk extrembyggen inte locost och liknande bilar. Därmed inte spikat att man måste åka just karossbilar. Sk Gatebil ekipage med röram är oxå välkomna men dessa väger sällan under vår minimivikt.. Inte ens Kai baakens Lotus tror jag väger under vår viktbegränsing efter målgång!

Alltså nedan typ av fordon som var med på träningen inför nästa säsong!

Om jag vänder lite på frågan, vilka karossbilar ville ni utesluta med viktgränsen.
Och varför i så fall.

Om det stämmer det både du och Richard säger att, det finns typ inga karossbilar med mycket effekt under 1150kg,
varför sätta en viktbegränsning överhuvudtaget?
Det är inte logiskt någonstans för mig.

Det hade räckt att skriva att serien är till för fabriksproducerade karossbilar, punkt.
Det hade per automatik uteslutit formelbilar och Ariel Atom mm.
Men det hade tillåtit Lotus Exige mm.


För att den inte riktar sig mot fabriksproducerade karossbilar endast!!! Bilarna i bilden tex är absolut inga sådana.. Regelverket du förslår hade inte kunnat ta hänsyn till dessa utan att bli väldigt komplicerat mao har vi gjort det minst dåliga, alltså en minimi vikt. Kort sagt vi vill hellre ha ngt uppviktade extrem ekipage ala bilden än orginal Exige. Vi tror dessutom att underlaget är större där ute i garagen!


Bra skrivet Puppan, vi söker ju Gatebil bilarna som vill ha nått mer att åka än bara gatebil,

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Supramannen skrev:
Vi vill inte ha massa klasser och vill göra det enkelt och roligt, detta är första året och det kommer säkert ur massa bra ur detta så man kanske ändrar nått till året efter..

Kör hårt och lycka till! thumbs up

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Benci skrev:
Supramannen skrev:
Vi vill inte ha massa klasser och vill göra det enkelt och roligt, detta är första året och det kommer säkert ur massa bra ur detta så man kanske ändrar nått till året efter..

Kör hårt och lycka till! thumbs up


Vi ska försöka, kollar man intresset redan nu ser det sjukt ljust ut.. vi får se så fort vi får upp anmällnings sidan hur det artar sig

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Tord skrev:
Gatdäck är det lika med treadwear minst 200?


Tror det, men är inte riktigt klart än!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



nicemd skrev:
Lätt: Inga!
Det blir ändå aldrig rättvist.


Nej och inget kul heller vid inga regler.. För då kommer ju nån med en F1:a och en annan med en Monstertruck.. Inte målet med Serien! :-)

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Om man inte gillar reglerna är det ju inte värre än att man startar en egen serie med eget reglemente. Det är ju inte så att Richard och co har patent på konceptet

Jag gillar att det är okomplicerat! thumbs up

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



Skulle min bil teoretisk passa in i eran serie???

Vikten är ju inga problem att komma upp i.

Till trotts att den är 230 cm bred??


Sen en fundering, Ska man utöver en serieavgift även betala en startavgift till varje tävling??

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



j.stigson skrev:
Skulle min bil teoretisk passa in i eran serie???

Vikten är ju inga problem att komma upp i.

Till trotts att den är 230 cm bred??


Sen en fundering, Ska man utöver en serieavgift även betala en startavgift till varje tävling??



STAC har ingen maxbredd... Så ja!! :-)

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



j.stigson skrev:
Skulle min bil teoretisk passa in i eran serie???

Vikten är ju inga problem att komma upp i.

Till trotts att den är 230 cm bred??


Sen en fundering, Ska man utöver en serieavgift även betala en startavgift till varje tävling??


Ja ser inga problem med din bil..

Ja serie avgift ja sen start avgift ja..

Tex Nordic serien kostar 13 000kr och Ta.nu kostade 11 500kr om jag minns rätt

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Allmänt banåkaforum
STAC (den gamla avslutade tråden)
<<   1, 2, 3, ... 42, 43, 44   >>
14 besök senaste veckan (146919 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande