Allmänt banåkaforum
STAC (den gamla avslutade tråden)
1 besök senaste veckan (145818 totalt)
<<   1, 2, 3, 4 ... 42, 43, 44   >>
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2765



Supramannen skrev:
j.stigson skrev:
Skulle min bil teoretisk passa in i eran serie???

Vikten är ju inga problem att komma upp i.

Till trotts att den är 230 cm bred??


Sen en fundering, Ska man utöver en serieavgift även betala en startavgift till varje tävling??


Ja ser inga problem med din bil..

Ja serie avgift ja sen start avgift ja..

Tex Nordic serien kostar 13 000kr och Ta.nu kostade 11 500kr om jag minns rätt


Men som sagt tanken är att det ska bli ett prisvärt alternativ!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 5472



Woho, vad kul med en klass där jag kan vara med trots mitt lite udda val av motor och maxbredd

Tack för förtydligandet. Nu blir det att ta till ett steg i temposkalan till och få bilen klar då

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Finishing races is important, but racing is more important
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4341



Så där ja, där kom den.

Det låter ju bra för mig. Jag gillar tanken med alla specialbyggen som spottar och fräser. Det ger ju mer show än lätta originalbilar. (även om dessa går fort) Det finns ju igen bra serie för dessa bilar. Sen måste väl STAC vara den ända som tillåter slicks? I övrigt enkelt och bra.

När kan man vänta sig att banorna blir officiella?

Jag kommer köra denna serien i alla fall. En av anledningarna är alla andra fräna bilar man få se de andra klasserna. Den klass jag ska köra tycker jag vi kan begränsa till bara bilar som går saktare än min

Edit: Det låter som fri aero med? Det kan ju vara kul att få laborera lite med vingar och grejjer?

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med N54B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxtuning.se www.gikturbo.se
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 697



Roligt att de kommer finnas lite att välja på! thumbs up
De jag tycker är lite tokigt är att det inte liknar world timeattack osv speciellt mycke men de kommer ju att bli kul med lite åt gatebil extrem!
Hur har ni tänkt runt säkerhet osv? Begränsa farten är väl en av anledningarna till att man inte tillåter slicks internationellt osv

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
J.Lundgren
Bjuv
Här sen Aug 2008
Inlägg: 159



Låter helt klart som en prisvärt och grym serie
MEN tyvärr så var de väldigt tråkigt med viktbegränsningen då jag själv siktar på ca 1000kg och 850häst i min Evo 3a.

Känns lite surt för min del att man lägger en jävla massa tid/pengar på att få ner bilen så mycket som möjlig och ska behöva vikta upp sen. De är man inte speciellt sugen på att göra.

Tyvärr kommer jag inte kunna va med och köra med er nästa år men de låter som man iallafall MÅSTE åka och titta.

//Jim

_________________
Jim Lundgren
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11492



J.Lundgren skrev:
Låter helt klart som en prisvärt och grym serie
MEN tyvärr så var de väldigt tråkigt med viktbegränsningen då jag själv siktar på ca 1000kg och 850häst i min Evo 3a.

Känns lite surt för min del att man lägger en jävla massa tid/pengar på att få ner bilen så mycket som möjlig och ska behöva vikta upp sen. De är man inte speciellt sugen på att göra.

Tyvärr kommer jag inte kunna va med och köra med er nästa år men de låter som man iallafall MÅSTE åka och titta.

//Jim


Kommer du klara att få den att väga 850kg..?

1000kg bil är ju super för det är parcfarme 1150kg som gäller, alltså med bränsle, förare utrsustning osv..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11492



Chefen skrev:
Roligt att de kommer finnas lite att välja på! thumbs up
De jag tycker är lite tokigt är att det inte liknar world timeattack osv speciellt mycke men de kommer ju att bli kul med lite åt gatebil extrem!
Hur har ni tänkt runt säkerhet osv? Begränsa farten är väl en av anledningarna till att man inte tillåter slicks internationellt osv


Stämmer ej

Fler och fler går över på slicks och har gått över till


UK
USA

osv

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2765



J.Lundgren skrev:
Låter helt klart som en prisvärt och grym serie
MEN tyvärr så var de väldigt tråkigt med viktbegränsningen då jag själv siktar på ca 1000kg och 850häst i min Evo 3a.

Känns lite surt för min del att man lägger en jävla massa tid/pengar på att få ner bilen så mycket som möjlig och ska behöva vikta upp sen. De är man inte speciellt sugen på att göra.

Tyvärr kommer jag inte kunna va med och köra med er nästa år men de låter som man iallafall MÅSTE åka och titta.

//Jim


Som sagt eftersom det är vikt efter målgång ink förare och utrustning så tror jag att du kommer klara dig!
Behöver du vikta är det extremt lite och du kan lägga vikten på rätt ställe för viktfördelningen i bilen. Men som sagt tror inte du kommer ha några problem. Hittills har alla bilar vi kollat vägt mer än vad ägarna trott inklusive min egen! ;-)

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1206



Jag kan nämna att min gamla volvo 360 som är rätt så rensad väger 1170kg med mej i.
Så jag kan inte se att det blir nått stort problem att folk måste vikta en massa .Snarare
tvärtom, det blir nog större problem att komma ner till 1150kg.

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1287



Jag har väl som mål att min skulle väga 10xxkg men då räknar jag bil utan mig, om kanske 10l bränsle...
Vikten ser jag inga problem med!

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2765



Modj skrev:
Jag har väl som mål att min skulle väga 10xxkg men då räknar jag bil utan mig, om kanske 10l bränsle...
Vikten ser jag inga problem med!


Exakt och jag har svårt att se att nån använder mer kolfiber än dig i sitt bygge..... ;-)

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2765



peter schmidt skrev:
Jag kan nämna att min gamla volvo 360 som är rätt så rensad väger 1170kg med mej i.
Så jag kan inte se att det blir nått stort problem att folk måste vikta en massa .Snarare
tvärtom, det blir nog större problem att komma ner till 1150kg.


Håller helt med!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11492



Och om det är så är det bara ha lite mer bränsle omblrd

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2765



Cammo skrev:
Så där ja, där kom den.

Det låter ju bra för mig. Jag gillar tanken med alla specialbyggen som spottar och fräser. Det ger ju mer show än lätta originalbilar. (även om dessa går fort) Det finns ju igen bra serie för dessa bilar. Sen måste väl STAC vara den ända som tillåter slicks? I övrigt enkelt och bra.

När kan man vänta sig att banorna blir officiella?

Jag kommer köra denna serien i alla fall. En av anledningarna är alla andra fräna bilar man få se de andra klasserna. Den klass jag ska köra tycker jag vi kan begränsa till bara bilar som går saktare än min

Edit: Det låter som fri aero med? Det kan ju vara kul att få laborera lite med vingar och grejjer?



Yes i STAC så är det tillåtet med Slicks och det är även fritt med aerodynamiska hjälpmedel tillsvidare!
Såvitt jag vet är STAC ensamma med dessa två saker?!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 4957



kan jag slänga på plåtskärmar som viktar upp min formelbil (till trots att den varken har järn-ram eller tak)

för att få vara med å "Tidsträna" ,
eller i nästa steg vara med att tävla (rent teoretiskt då jag inte ens är en tävlingsmänniska, men körtid vore kul)
eller vikt är fri under träning å bara mäts efter målgång i tävlingsmoment?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2765



knotan skrev:
kan jag slänga på plåtskärmar som viktar upp min formelbil (till trots att den varken har järn-ram eller tak)

för att få vara med å "Tidsträna" ,
eller i nästa steg vara med att tävla (rent teoretiskt då jag inte ens är en tävlingsmänniska, men körtid vore kul)
eller vikt är fri under träning å bara mäts efter målgång i tävlingsmoment?


I teorin ja.
Men även på träning gäller ju viktbegränsningen då kvaltider tas härifrån.
Sen så är det ju en bedömningesfråga med fria hjul osv som jag inte kan svara på.
Sen kan det dyka upp andra möjligheter med trackdays/tränings dagar och separata örpass där du kan få åka men sånt är nog inte klart än!

/Pete

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 4957



så i teorin om jag kör,(med plåt-skärmar) och kommer in på förstaplats men har för låg vikt så har jag en ogiltig förstaplats, vilket inte gör mej något då jag ändå inte vill tävla

skämtåsido, jag är som sagt inte intresserad av något rent tävlingsmoment då jag bara vill ha körtid med andra snabba grabbar :P

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3724



Hur många bilar i respektive klass kommer man tillåta per tävling?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 9699



Jag är nyfiken på hur tävlingsformatet kommer vara?

Jag ser 2 alternativ, men ni kanske har fler?

Alt 1: ett utvarv, ett mätvarv, ett invarv

Alt 2: snabbast av ett antal fria varv

Alt 1 ger mer adrenalin och ökar tävlingsmomentet i min bok och föraren blir viktigare än när man har fler varv på sig att sätta ett bra?


Jag har ingen konkurrenskraftig bil i dagsläget att köra med men är inte främmande för att fixa den.

_________________
Tord Ringenha11

Support rejsa, shop from https://rejsa.nu/ann/all.php
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



GustafB skrev:
Hur många bilar i respektive klass kommer man tillåta per tävling?
Skulle kunna vara hur många som helst, om man kör med några elimineringsheat.

Tex:
90 st. deltagare totalt, med en fördelning på 30 st per klass.

Man kör 1 uppvärmning plus 1 kvalpass/klass, på förmiddagen, där man kvalar till semifinal.
10 st/klass går vidare till semifinal.
Då är man nere på 30 bilar

På eftermiddagen kör man först :
- 3 semifinaler, där dem 5 bästa/klass går vidare.
Då är man nere på 15 bilar totalt.

Sedan kör man 3 Final Heat.
Klart!

Jag skall ta mig f..n bli arrangör av TA.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
HondaJalle
Jönköping
Här sen Nov 2007
Inlägg: 67



Benci skrev:
GustafB skrev:
Hur många bilar i respektive klass kommer man tillåta per tävling?
Skulle kunna vara hur många som helst, om man kör med några elimineringsheat.

Tex:
90 st. deltagare totalt, med en fördelning på 30 st per klass.

Man kör 1 uppvärmning plus 1 kvalpass/klass, på förmiddagen, där man kvalar till semifinal.
10 st/klass går vidare till semifinal.
Då är man nere på 30 bilar

På eftermiddagen kör man först :
- 3 semifinaler, där dem 5 bästa/klass går vidare.
Då är man nere på 15 bilar totalt.

Sedan kör man 3 Final Heat.
Klart!

Jag skall ta mig f..n bli arrangör av TA.


Bra sett att kunna ha mkt anmälda bilar, vilket ger mer folk i depån, som ger trevligare träffar Med TA bilar ska det räcka med några varv, inte o ligga o mala varv efter varv..

Tillbaks till minimivikten.
Varför inte annan viktgräns för NA-bilar, så kanske man får höra lite gott ylande på träffarna
Dom som har hög effekt med NA kör minst 8cyl och klarar knappast lägre vikt ändå (kaross bil) men dom som trimmar 4cyl når ca 300hk och kräver då lägre vikt, vikthandikapp på 100-150kg

_________________
Jari Saren

delsol vti-re
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Allmänt banåkaforum
STAC (den gamla avslutade tråden)
1 besök senaste veckan (145818 totalt)
<<   1, 2, 3, 4 ... 42, 43, 44   >>


Lista alla annonsörer som stöttar Rejsa.nu på något sätt