Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
STAC (den gamla avslutade tråden)
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 42, 43, 44   >>
20 besök idag (146961 totalt)
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Jag fattar inte riktigt grejjen med vikt diskussionen.

Jag är iof inte lidande av den, men vad är anledningen? Är det så attraktivt att få vara med i just denna serie som just uttryckligen riktar sig mot effektmonster som inte har annat än gatebil att köra på? Är det prestige att slå en sån bil med en CRX eller Exige? För det är ju inte skitmånga fler bilar som klassar in under 1150.

Det finns många fler serier där dessa bilar platsar, men inte dessa "monster". Så, varför?

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Benci skrev:
GustafB skrev:
Hur många bilar i respektive klass kommer man tillåta per tävling?
Skulle kunna vara hur många som helst, om man kör med några elimineringsheat.

Tex:
90 st. deltagare totalt, med en fördelning på 30 st per klass.

Man kör 1 uppvärmning plus 1 kvalpass/klass, på förmiddagen, där man kvalar till semifinal.
10 st/klass går vidare till semifinal.
Då är man nere på 30 bilar

På eftermiddagen kör man först :
- 3 semifinaler, där dem 5 bästa/klass går vidare.
Då är man nere på 15 bilar totalt.

Sedan kör man 3 Final Heat.
Klart!

Jag skall ta mig f..n bli arrangör av TA.


Verkligen inte skulle jag säga. Jag skulle aldrig få för mig att åka iväg för att riskera att enbart få köra några varv på förmiddagen. 90 bilar skulle inte ge någon körtid alls. Så ditt TA-arrangemang är iaf inte något som skulle passa mig

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Cammo skrev:
Jag fattar inte riktigt grejjen med vikt diskussionen.

Jag är iof inte lidande av den, men vad är anledningen? Är det så attraktivt att få vara med i just denna serie som just uttryckligen riktar sig mot effektmonster som inte har annat än gatebil att köra på? Är det prestige att slå en sån bil med en CRX eller Exige? För det är ju inte skitmånga fler bilar som klassar in under 1150.

Det finns många fler serier där dessa bilar platsar, men inte dessa "monster". Så, varför?


Helt rätt

Men det är nog mest att man vill hitta nått att klaga på, som sagt denna serie inriktar sig inte till seven och likande bilar, finns säkert nån serie som passar dom och gör det inte det är det bara för nån att starta en sådan, läser man här verkar det finnas underlag till att ha en sådan serie...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Cammo skrev:
Jag fattar inte riktigt grejjen med vikt diskussionen.

Jag är iof inte lidande av den, men vad är anledningen? Är det så attraktivt att få vara med i just denna serie som just uttryckligen riktar sig mot effektmonster som inte har annat än gatebil att köra på? Är det prestige att slå en sån bil med en CRX eller Exige? För det är ju inte skitmånga fler bilar som klassar in under 1150.

Det finns många fler serier där dessa bilar platsar, men inte dessa "monster". Så, varför?


Själv förstår jag inte riktigt varför det är just 1150 kg. Eller jo, det är ju för att de bakom serien kör bilar som inte kommer under den gränsen
Förstår absolut att man vill ha riktiga karossbilar men just 1150-gränsen blir rätt tylig att man begränsar det till moderna, tyngre, bilar. Exige och gamla 80-talsbilar säg en gammel-911 med ettrig sugboxer hade ju varit kul att se slåss mot lite tyngre 4wd effektmonster för att få lite bredd på deltagarlistan.
Men så blir det iofs alltid med reglementen.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



GustafB skrev:
Verkligen inte skulle jag säga. Jag skulle aldrig få för mig att åka iväg för att riskera att enbart få köra några varv på förmiddagen. 90 bilar skulle inte ge någon körtid alls. Så ditt TA-arrangemang är iaf inte något som skulle passa mig

Jo men,
tänk på att det skall gå ihop ekonomiskt för arrangören, som tar en ekonomisk risk dessutom.

Banhyra kostar, räddningspersonal kostar, flaggvakter kostar mm.

Serieavgift (är inte specad än vad jag kan se) men gissa på 1000kr: 100st x 1000:- = 100.000SEK
Startavgift: 90st. x 1500:- = 135.000SEK

Mao. är det mer fördelaktigt att ha många deltagare, för att öka intäkten och minimera riskerna, när folk uteblir från tävlingar och pengarna lika så.
Utan att få ekonomin att gå ihop, kommer inte detta att kunna drivas.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



GustafB skrev:
Verkligen inte skulle jag säga. Jag skulle aldrig få för mig att åka iväg för att riskera att enbart få köra några varv på förmiddagen. 90 bilar skulle inte ge någon körtid alls. Så ditt TA-arrangemang är iaf inte något som skulle passa mig

Och skulle man endast ha 30 st. seriedeltagare, för att kunna garantera maximalt med körtid, så blir ekonomin en helt annan:

Serieavgift (är inte specad än vad jag kan se) men gissa på 1000kr: 30st x 1000:- = 30.000SEK
Startavgift: 30st. x 1500:- = 45.000SEK

Det kommer knappta räcka till att hyra Mantorp.

Så jag hoppas att det blir upp emot 90-100 serieanmälda deltagare, för då får man en stabil ekonomisk grund.
Sedan kanske det räcker att 30-40 st dyker upp på respektive deltävling, för att få det att gå ihop.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



GustafB skrev:
Jag skulle aldrig få för mig att åka iväg för att riskera att enbart få köra några varv på förmiddagen.

Hur många matcher får man spela tex. i en tennisturnering, om man förlorar första matchen?
Skulle gissa på en (1 st.) och sedan får man packa väskorna och åka hem.
Så är det att tävla, tyvärr.

Vill man ha mycket körtid, då åker man på banträffar.
Men du skulle aldrig bli utslagen i kvalet, inte med din bil, eller hur?

-----------------------

Obs. Försöker inte leka "besser-wisser", för jag har samma dilemma i Roadsport tyvärr.
Höga kostnader och lite körtid!

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



GustafB skrev:
Cammo skrev:
Jag fattar inte riktigt grejjen med vikt diskussionen.

Jag är iof inte lidande av den, men vad är anledningen? Är det så attraktivt att få vara med i just denna serie som just uttryckligen riktar sig mot effektmonster som inte har annat än gatebil att köra på? Är det prestige att slå en sån bil med en CRX eller Exige? För det är ju inte skitmånga fler bilar som klassar in under 1150.

Det finns många fler serier där dessa bilar platsar, men inte dessa "monster". Så, varför?


Själv förstår jag inte riktigt varför det är just 1150 kg. Eller jo, det är ju för att de bakom serien kör bilar som inte kommer under den gränsen
Förstår absolut att man vill ha riktiga karossbilar men just 1150-gränsen blir rätt tylig att man begränsar det till moderna, tyngre, bilar. Exige och gamla 80-talsbilar säg en gammel-911 med ettrig sugboxer hade ju varit kul att se slåss mot lite tyngre 4wd effektmonster för att få lite bredd på deltagarlistan.
Men så blir det iofs alltid med reglementen.


Gurra din bil känns ganska lätt bygger på en 80-tals bil som i grunden oxå räknas som förhållandevis lätt.. Den vägde 1175kg nu på Gotland utan pilot med säkerhetsutrustning. Tror du verkligen att du enkelt lättar bort 100-125kg från vikten på en bil som redan är ordentligt lättad innan du la vantarna på den?? Jag är iallafall tveksam men du får gärna överbevisa mig! :-)

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
HondaJalle
Jönköping
Här sen Nov 2007
Inlägg: 67



Supramannen skrev:
Cammo skrev:
Jag fattar inte riktigt grejjen med vikt diskussionen.

Jag är iof inte lidande av den, men vad är anledningen? Är det så attraktivt att få vara med i just denna serie som just uttryckligen riktar sig mot effektmonster som inte har annat än gatebil att köra på? Är det prestige att slå en sån bil med en CRX eller Exige? För det är ju inte skitmånga fler bilar som klassar in under 1150.

Det finns många fler serier där dessa bilar platsar, men inte dessa "monster". Så, varför?


Helt rätt

Men det är nog mest att man vill hitta nått att klaga på, som sagt denna serie inriktar sig inte till seven och likande bilar, finns säkert nån serie som passar dom och gör det inte det är det bara för nån att starta en sådan, läser man här verkar det finnas underlag till att ha en sådan serie...


Den serie som finns i time attack (time attack.nu) passar inte för trimmade sugisar, då du knappt får trimma. NTA vet jag inte reglerna i, har väl inte kommit ut än + att båda serier är ganska dyra. Men förstår vad ni menar och att ni vill vara säkra på att ta hem titeln (porscharna) Om det är torrt vill säga..

_________________
Jari Saren

delsol vti-re
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Folk är hel fel ute detta med vikten ...

Min bil väger 1300kg race ready.. Inte nära ens

Vi har tänk på vad gatbils bilar väger och vilka bilar vi vill se i denna serie och sedan satt vikten därefter. Speca 4wd samt 2wd samt na och överladd får andra göra vi kör enkelt och med en rimlig vikt på dom bilar vi annser fräna. Sen att nån exige och nån Honda kommer i kläm må så vara.. Hur man än gör blir inte alla nöjda

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Skyracer
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 26



Supramannen skrev:
Folk är hel fel ute detta med vikten ...

Min bil väger 1300kg race ready.. Inte nära ens

Vi har tänk på vad gatbils bilar väger och vilka bilar vi vill se i denna serie och sedan satt vikten därefter. Speca 4wd samt 2wd samt na och överladd får andra göra vi kör enkelt och med en rimlig vikt på dom bilar vi annser fräna. Sen att nån exige och nån Honda kommer i kläm må så vara.. Hur man än gör blir inte alla nöjda


Håller med dig, det kan inte passa alla. Det passar inte min lilla lätta AE86 med 150hk, jag kommer ju att vara en effektiv kona på banan mot alla andra isåfall.

Mvh
Håkan

_________________
Håkan Skyracer Eriksson
http://www.facebook.com/ae86sweden
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



[quote="Benci"]
GustafB skrev:
Benci skrev:
Verkligen inte skulle jag säga. Jag skulle aldrig få för mig att åka iväg för att riskera att enbart få köra några varv på förmiddagen. 90 bilar skulle inte ge någon körtid alls. Så ditt TA-arrangemang är iaf inte något som skulle passa mig

Jo men,
tänk på att det skall gå ihop ekonomiskt för arrangören, som tar en ekonomisk risk dessutom.

Banhyra kostar, räddningspersonal kostar, flaggvakter kostar mm.

Serieavgift (är inte specad än vad jag kan se) men gissa på 1000kr: 100st x 1000:- = 100.000SEK
Startavgift: 90st. x 1500:- = 135.000SEK

Mao. är det mer fördelaktigt att ha många deltagare, för att öka intäkten och minimera riskerna, när folk uteblir från tävlingar och pengarna lika så.
Utan att få ekonomin att gå ihop, kommer inte detta att kunna drivas.


Tror alla förstår att det är ekonomiskt fördelaktigt att ha många deltagare
Men 90 bilar på Time Attack blir svårt. Jag har ju kört i TA.nu serien i år (visserligen bara ett par race) och det funkade mycket bra med antal deltagare. Maxgränsen har varit 50 bilar. Man vill ju ha runt 10 sek lucka mellan bilarna. Det innebär på en vanlig banan i runda slängar 10-12 bilar max per pass. 4 olika grupper fördelat på 15 minuterspass. Det ger ett absolut maxtal på ca 50 ifall man vill ha flyt i körningen.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



1150+kg
650+hk
285+däck runt om
...
(effekt och däck bara för att måla bilden, inget krav naturligtvis)

Det är ju inte anorektiska skalpellbilar som efterfrågas, snarare frustande släggyxor

Det är ju synd att ett reglemente som säger "snygga och häftiga bilar" ger utrymme för så mycket tolkning, annars hade det varit ett ganska kort reglemente.
Har man en seriediktator med tillräckligt pondus kan man iofs köra TA Invitational (inga gnällspikar önskvärda). Osvenskt iofs, och hade krävt lite underserier där russinen kunde plockats från.

Ekonomiskt så är det i mina ögon bättre att gardera sig och jobba på prestigen än att snåla och gå på knäna. Pengar finns, och de kommer loss om det känns prisvärt (som inte alls är samma sak som billigt).
Mantorp kostade ca 150 per dag för ett antal år sen och asfalten var ca en tredjedel. Ska man vara ensam (inget korsarr) så blir det samma gamla 3k per ekipage om man bara vill vara 50st.

Körmässigt går det att få ut ca 4 10min pass per timme om man bara vill mata på (och inget går fel).
Men vill man köra en gång i timmen, jag är stressad över fyra körningar på en hel dag?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Puppan skrev:
GustafB skrev:
Cammo skrev:
Jag fattar inte riktigt grejjen med vikt diskussionen.

Jag är iof inte lidande av den, men vad är anledningen? Är det så attraktivt att få vara med i just denna serie som just uttryckligen riktar sig mot effektmonster som inte har annat än gatebil att köra på? Är det prestige att slå en sån bil med en CRX eller Exige? För det är ju inte skitmånga fler bilar som klassar in under 1150.

Det finns många fler serier där dessa bilar platsar, men inte dessa "monster". Så, varför?


Själv förstår jag inte riktigt varför det är just 1150 kg. Eller jo, det är ju för att de bakom serien kör bilar som inte kommer under den gränsen
Förstår absolut att man vill ha riktiga karossbilar men just 1150-gränsen blir rätt tylig att man begränsar det till moderna, tyngre, bilar. Exige och gamla 80-talsbilar säg en gammel-911 med ettrig sugboxer hade ju varit kul att se slåss mot lite tyngre 4wd effektmonster för att få lite bredd på deltagarlistan.
Men så blir det iofs alltid med reglementen.


Gurra din bil känns ganska lätt bygger på en 80-tals bil som i grunden oxå räknas som förhållandevis lätt.. Den vägde 1175kg nu på Gotland utan pilot med säkerhetsutrustning. Tror du verkligen att du enkelt lättar bort 100-125kg från vikten på en bil som redan är ordentligt lättad innan du la vantarna på den?? Jag är iallafall tveksam men du får gärna överbevisa mig! :-)


Nej jag kommer aldrig kunna få bort 100 kg men titta på gamla elvor osv. Men om man konstaterat att Sevens osv väger typ 6-700 kg så har jag lite svårt att förstå att man lägger sig på 1150 och därmed missar tex Exiger.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Ps. Ska man vara petig så var min vikt var mycket lite soppa (10 liter) men Henke hade väl uppåt 50 liter när han vägde 1300 kg så det är lite missvisande.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Balansgång

Vi missar hellre dessa exiger och dom hondorna och vinner hellre mer folk på mittfältet som känner sig mer konkurrens kraftiga med lite högre vikt

Tror det kommer va en handfull Max som ens kommer ligga nära mini vikten

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Supramannen skrev:
Balansgång

Vi missar hellre dessa exiger och dom hondorna och vinner hellre mer folk på mittfältet som känner sig mer konkurrens kraftiga med lite högre vikt

Tror det kommer va en handfull Max som ens kommer ligga nära mini vikten
Det är väl en marknadsundersökning som ligger till grund (kombinerad med personliga preferenser)?

Det är väl lättast att ta till argumentet "lätta bilar är fula" (och därmed inte positiva för seriens image). Ofta slipper man förklara såna subjektiva ställningstaganden

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
TIR
Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tycker våra regler är enkla och bra till skillnad från andra serier. Och 1150kg är nått som min bil är lååångt ifrån med sina 1700kg race klar hehehe:)
Måste ju va tyngst?

Men jag ser fram emot att bli utmanad nu 2014:)
Har som sagt kört mot galna norrmän i 7år så dags för lite svenska fighter:).

_________________
Best regards,
Med vänliga hälsningar,
Marcus Östlid

Team manager Team Insane Racing
Extreme Sportcars AB
R-tune AB
Citera
dole
Eskilstuna
Här sen Aug 2006
Inlägg: 326



Intressant läsning och kul konsept.
Men jag får inte ihop kritiken till vikten.
En ny serie och 1150kg punkt.
Ja det utesluter en del bilar. Men vilken racingklass gör inte det.
Man får inte köra F1 i F3 man får inte köra grupp B bilar i rally osv.
Men visst vore det intressant med en klass unlimited.

_________________
Douglas Lerwall
996 TT Renn Schnecken
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



GustafB skrev:
Ps. Ska man vara petig så var min vikt var mycket lite soppa (10 liter) men Henke hade väl uppåt 50 liter när han vägde 1300 kg så det är lite missvisande.


Jag som du och flera vet så är inte direkt jag gynnad av viktreglerna! Min bil väger nånstans mellan 1410-1440KG race ready!

Så för min del hade vi gärna haft minimivikt på 1450kg... Så dom som antyder att vi anpassat serien till min vikt dom e helt ute och cycklar..

Frågan kommer hela tiden upp varför just 1150kg.. Svaret är att vi började med en fundering på 1200kg som diskuterades ner till 1150kg och det betyder en bil utan chaufför på 1050kg min erfarenhet är att det är extremt få fullsize bilar som ramlar in under denna vikt.. Dom som gör det får helt enkelt söka sig nån annanstans då serien inte är byggd för Exige Sevens osv utan mer eller mindre fullsize vagnar! MEN om man nu verkligen vill köra sin Exige så får man helt enkelt vikta upp den 100kg..

Om deet nu framöver blir en "historsk klass" där Early 911:or skall köra så kanske det blir andra viktkrav då. Men pratade tex med Zibbe under helgen i sin gröna 1974 930Turbo. Den är inte direkt en "tjockis" men han menade att den passade som handsken mot vikten!

Hörde en story om en race bilbyggare med bromsbänk och vågar i Roslagen.. Han sa att många av mina kunder går härifrån missnöjda de flesta tror att bilen har 200hk mer och 200KG mindre än vad den faktiskt har efter vägning och effektmätning... Tror det är ett väldigt vanligt fenomen!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Jag har byggt flera lättviktsbyggen på olika typer av bilar och har definitivt varit extremt anorektisk på allt utom föraren

Min 944 S2 hamnade på 1170 kg med förare och då fanns inget kvar i den bilen. Fullständigt kompromisslös.

Min nuvarande 964/993 väger 1220 kg med förare och lite bensin och det finns definitivt inget kvar i den bilen heller.

Historiskt har jag också byggt en gammal E30 till racebil och den hamnade också kring 1150 kg med förare eller strax under. Att vikta upp något är ju inget större problem och kan snarare vara bra emellanåt för att få vikten där man vill ha den.

Normalstora bilar är oerhört svårt/kostsamt att få under 1000 kg.

Jag gillar reglementet. Enkelt och svårt att missuppfatta. Som jag sa tidigare inget hindrar att någon annan drar igång en annan serie med annat reglemente.


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Allmänt banåkaforum
STAC (den gamla avslutade tråden)
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 42, 43, 44   >>
20 besök idag (146961 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande