Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
nytt pedalställ med våg = bye bye servo?
5380 besök totalt
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
Ja jag ska byta pedalställ i bilen då det är helt värdelöst nu, det blir då ett eftermarknads ställ. Men min fråga är då kommer jag kunn ha kvar servot eller ryker de?

_________________
erik nyberg
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Vad jag vet finns det inga eftermarknadsställ som är anpassade för att ha bromsservo. Däremot borde du i teorin kunna bygga en länk mellan det nya pedalstället och servot.

Normalt kör man utan bromsservo med ett eftermarknadspedalställ. Men detta kräver ok med tillräckligt stora kolvareor samt huvudcylindrar med storlekar anpassade för att ge rätt bromsbalans (eller en reduceringsventil till bakkretsen)

Dimensionerar man systemet fel kan det bli väldigt tungbromsat.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533



Jag fick precis hem ett pedalställ från OBP MOTORSPORT, i deras katalog som följde med finns några howto om bromsar och ABS.

http://www.obpltd.com/index.php?route=information/downloads&catego . . . .




Vad har du för bekymmer med ditt nuvarande pedalställ ? , "värdelöst" säger ju inte så mycket.

/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
problemet med mitt ställ är att alla pedaler är på tok för nära varandra samt att jag nu har gaspedalen så nära växellåds tunneln att jag inte kommer åt att gasa med lite större skor utan att röra bromspedalen också

_________________
erik nyberg
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533



Det självklara svaret är väl, kan du inte använda mindre skor? :-)

Pedalställl för racing brukar ju vara gjorde för man skall kunna toe-heal bromsa, då behöver broms och gas sitta nära varandra.

En annan lösning är du lär dig vänsterbromsa ;-)

Men vad är det för bil det handlar om ?

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
Hehe a förvisso men nu är ja. Så illa tvungen att bromsa samtidigt som jag gasar ;p
Det är en bmw 2002.

_________________
erik nyberg
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
nytt pedalställ med våg = bye bye servo?
5380 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande