Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Näää, nu skiter jag i att försöka tävla !
12286 besök totalt
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Har meckat som en dåre hela våren, med en ny växellåda, för att hinna bli klar till i helgens "shakedown" på Mantorp.
Har också byggt om bakvagnen och bytt länkarmar och spindelleder fram och nytt hjullager.
Mao har haft häcken full!!

Och så blir jag svartflaggad på 3:e körpass på grund av för hög ljudnivå, 98 dB!!!!!!
Det är fan inte klokt!


Har samma bil som i förra året med samma ljuddämpning och då har det gått bra.
Det sitter en SBF-katt+ en lång rund dämpare plus en slutdämpare längst bak.
Kan inte få plats med fler dämpare.

Gubben som mätte ljudet, gamla banchefen för Mantorp, stod vid början på Start-Mål sträckan,
med en handhållen instrument och höll den precis utanför muren.
Han plockade av säkert 20-30 bilar!

Och så säger han att jag skall ta kontakt med Ferrita för dem är bra på att bygga tysta system.
Är han försäljare för Ferrita eller ?
------------------------------------------

Jag skulle han anmält mig till Roadsport-B, efter denna Mantorp träff om bilen fungerade väl, vilket det gjorde prestandamässigt men inte ljudmässigt.
Körde 1:31,52s på andra körpasset på f.m. innan jag fick svartflagg, utan att ha vågat ladda på ordentligt och med de gamla framdäcken från i höstas, som inte var bra nog att köra andra heatet i finalen.
Så det finns goda chanser att köra 1:30,xx s tider vilket gör bilen konkurrenskraftig.


Men nu orkar jag inte ta nya tag att fixa till ljudet, så det blir inget tävlande i år för mig.
-------------------------------------------------

Så lycka till, ni som skall köra och kolla ljudnivån på era bilar innan tävlingarna.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363




Men....
Det kom väl inte som en nyhet att ljud kommer att mätas ordentligt i år? Avgas system behöver packas om etc.
Om alla tog en liten del av budgeten till att fixa ljudet skulle fler få åka...

Ett enkelt tips som kan få ner ljudet.... Fixa en vinkel krök som går 90 grader vinkla densamma in mot "innerplan" på banan så skall du se att det fixar sig! Om det nu inte är så att det är insugsljudet som ställer till det.
När det gäller ferrita så är min lilla erfarenhet av dom att de verkligen kan sina saker på Renault cup(?) bilarna sänkte de ljudet med 6 dB A och hittade 11 IIRC hästar till...

MTFU fixa till och ut på racingbanorna!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



som johan skriver.... samma ljuddämpare är inte samma ljuddämpare hur länge som helst.... tyvärr....

men bryt ihop och kom igen.... sån raketforskning är det inte att fixa ljudet..... thumbs up

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 495



Nu mäter ju gubben på mantorp lite som han vill. Kunde han skulle
Han kuta brevid bilen hela varvet. Det borde du veta Fredrik,
Jag minns mantorp med slc förra året.

Inte raketvetenskap att sänka ljudet??? Kanske inte men suntförnuft
Det finns rakt inte hos ngn ang ljudet. Bara E4 är ju 110 db
Så vad gör 98 åp mantorp

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455



Benci skrev:
Har meckat som en dåre hela våren, med en ny växellåda, för att hinna bli klar till i helgens "shakedown" på Mantorp.
Har också byggt om bakvagnen och bytt länkarmar och spindelleder fram och nytt hjullager.
Mao har haft häcken full!!

Och så blir jag svartflaggad på 3:e körpass på grund av för hög ljudnivå, 98 dB!!!!!!
Det är fan inte klokt!


Har samma bil som i förra året med samma ljuddämpning och då har det gått bra.
Det sitter en SBF-katt+ en lång rund dämpare plus en slutdämpare längst bak.
Kan inte få plats med fler dämpare.

Gubben som mätte ljudet, gamla banchefen för Mantorp, stod vid början på Start-Mål sträckan,
med en handhållen instrument och höll den precis utanför muren.
Han plockade av säkert 20-30 bilar!

Och så säger han att jag skall ta kontakt med Ferrita för dem är bra på att bygga tysta system.
Är han försäljare för Ferrita eller ?
------------------------------------------

Jag skulle han anmält mig till Roadsport-B, efter denna Mantorp träff om bilen fungerade väl, vilket det gjorde prestandamässigt men inte ljudmässigt.
Körde 1:31,52s på andra körpasset på f.m. innan jag fick svartflagg, utan att ha vågat ladda på ordentligt och med de gamla framdäcken från i höstas, som inte var bra nog att köra andra heatet i finalen.
Så det finns goda chanser att köra 1:30,xx s tider vilket gör bilen konkurrenskraftig.


Men nu orkar jag inte ta nya tag att fixa till ljudet, så det blir inget tävlande i år för mig.
-------------------------------------------------

Så lycka till, ni som skall köra och kolla ljudnivån på era bilar innan tävlingarna.



Förstår dig!

Maila SBF och skriv att de tappar en medlem pga detta!
Säg till dem att 105db är en bättre gräns för alla bilar!

Som Fredrik skrev BRYT ihop och kom igen det gör alla som håller på med Motorsport!

lycka till

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19440



Vi kör inte på Mantorp i år...
Det "gick bra" för alla på Gelleråsen i helgen (det var kallt och blåste norrifrån).
Men Knutan kan bli knepigt på SSM.
Kinnekulle och Falkenberg vet hur de ska mäta för att inte få för höga siffror på displayen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Jag tycker SBF skall anlita en "ljudfirma" som sätter upp sin utrustning på bana och närmaste
grannar för att få fram ett riktigt värde att ta hänsyn till. De mätningar "Mantorp" gör är högst tvivelaktiga.

Det kan inte vara så att Kullen, Åsen, Mittsvbanan Knutan alla mäter fel och Mantorp rätt.
Det är bara på Mantorp jag och många med mig blivit sv.flaggade.

Ska jag köra på Mantorp så tar jag "gatbil" för att vara säker på att få köra.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444



Visst är det förbaskat märkligt att en banbil inte ska få låta litegrand då de helgen efter på samma bana kör dragracing med öppna rör..

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Niklas Falk skrev:

Men Knutan kan bli knepigt på SSM.


STCC hade problem på testdagarna. Bara en bil som klarade värdena på Knutstorp.

Nu är det troligtvis fixat till tävlingen i helgen men ändå.

_________________
Martin Öberg
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Grym tid Benci ! Motgångar har vi alla i varierande grad, bara att kämpa på

Bli historisk och ta en pallplats som första FWD bil i Roadsport B på Kullen eller framåt.

Väl möt

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Under MSCC's tävling den 27 april på Knutstorp klarade sig i princip ingen klass under deras bullernivå.
Deras fasta utrustningen "ska" användas och då ska uppmätt värde adderas med 9dB.
Den enda tidsträningen och race som var under 86 + 9 dB var i Roadsport C + Historic (tidsträning 2) och det var när alla bilarna stod still i bandepån för att det pågick bärgning på banan.

Mätaren registrerade ca 71dB när ingen körde.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Klart jag kommer att fixa till detta med ljudet.

Men det får ta den tid det tar, orkar inte stressmecka ihop något nu.
Så jag kommer igen när det passar mig.

Josen skrev:
Bli historisk och ta en pallplats som första FWD bil i Roadsport B på Kullen eller framåt.
Vadå?
Jag var ju på pallen på Kullen förra året, i båda heaten, eller har du glömt ?
Med dagens setup på bilen hade jag stått överst, i båda heaten, garanterat.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Benci skrev:
Klart jag kommer att fixa till detta med ljudet.

Men det får ta den tid det tar, orkar inte stressmecka ihop något nu.
Så jag kommer igen när det passar mig.

Josen skrev:
Bli historisk och ta en pallplats som första FWD bil i Roadsport B på Kullen eller framåt.
Vadå?
Jag var ju på pallen på Kullen förra året, i båda heaten, eller har du glömt ?
Med dagens setup på bilen hade jag stått överst, i båda heaten, garanterat.


Sorry - mitt minne sträcker sviktar, börjar jag bli gammal

Då så saken är biff, på en apple burk och ta race i horn

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



nikke-tribal skrev:
Förstår dig!

+1.

Det stora problemet är imho inte vilken db-nivå som skall gälla utan den rättsosäkerhet som råder.
En viss dag på en viss bana vid en viss temepratur med en viss vindriktning när det inte regnar så går det bra. Men om någon parameter diffar så är det helt plötsligt godnatt.

Den som tvingats laborera med ljud vet att det hela är väääldigt relativt. Det är inte "bara" att vinkla rör i en viss ledd eller liknande. Det är inte heller bara att åka till Ferrita. Sist jag hörde så skulle de ha misslyckats med att ta fram ett godkänt rörpaket åt Påsse-Cupen?

-----

Lösningen är enhetlighet.

Varje bana har en och samma sorts box. Enkelt konstruerad i tex plywood med officiella mått så att den som vill kan bygga en hemma och testa. Alla bilar skulle sedan få backa in i och där klara ett visst db vid ett visst varvtal. Klarar bilen då db är det bara att åka, oavsett hur mycket det sedan det låter ute på banan. Om man misstänker att någon byggt om eller bytt avgassytem får bilen backa in igen och på nytt testa.
Enkelt!

Givetvis så får tysthetsivrarna då pröva sig fram till vilket db och vilket varvtal som det skall testas på. Detta skulle säkert skänka en viss insikt i hur "plastiskt" ljud är...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Skulle tro att många bilar har problem med insugsljud snarare än avgasljud. Borde vara hyffsat smidigt att åtgärda. Har sagt det tidigare och säger det igen. Ingen idé att arbeta åt andra hållet vad gäller ljud då det är en omöjlig kamp att vinna utan bättre att gilla läget och försöka möta kraven innan motorsport blir helt förbjudet beroende på ljudnivåer. Vissa strider är tyvärr lönlösa att ta oavsett logik eller brist på logik.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



BTG skrev:
nikke-tribal skrev:
Förstår dig!

+1.

Det stora problemet är imho inte vilken db-nivå som skall gälla utan den rättsosäkerhet som råder.
En viss dag på en viss bana vid en viss temepratur med en viss vindriktning när det inte regnar så går det bra. Men om någon parameter diffar så är det helt plötsligt godnatt.

Den som tvingats laborera med ljud vet att det hela är väääldigt relativt. Det är inte "bara" att vinkla rör i en viss ledd eller liknande. Det är inte heller bara att åka till Ferrita. Sist jag hörde så skulle de ha misslyckats med att ta fram ett godkänt rörpaket åt Påsse-Cupen?

-----

Lösningen är enhetlighet.

Varje bana har en och samma sorts box. Enkelt konstruerad i tex plywood med officiella mått så att den som vill kan bygga en hemma och testa. Alla bilar skulle sedan få backa in i och där klara ett visst db vid ett visst varvtal. Klarar bilen då db är det bara att åka, oavsett hur mycket det sedan det låter ute på banan. Om man misstänker att någon byggt om eller bytt avgassytem får bilen backa in igen och på nytt testa.
Enkelt!

Givetvis så får tysthetsivrarna då pröva sig fram till vilket db och vilket varvtal som det skall testas på. Detta skulle säkert skänka en viss insikt i hur "plastiskt" ljud är...


Det STORA problemet är att lagen kräver ett maxljud vid grannens fasad..... vilket gör att vissa dagar kan bilarna låta 100db och grejja lagen och andra dagar så behöver dom vara på 92 db egentligen.....

Så det som skulle behövas en är en riktigt lobby-aktion mot lagstiftarna som kom överens om en fast mätmetod på fordon istället för grannens fasad..... då skulle det här kunna lösas enkelt.. men tills dess sitter vi alla fast i en taskig situation, både tävlande, arrangörer och inte minst banägarna som ju är dom som riskerar både böter och indragna tillstånd.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Fredrik - SLC skrev:
Det STORA problemet är att lagen kräver ett maxljud vid grannens fasad..... vilket gör att vissa dagar kan bilarna låta 100db och grejja lagen och andra dagar så behöver dom vara på 92 db egentligen.....


Ahaaa...

Hur kan man konstruera en sådan regel? Den är ju närmast per definition omöjlig att varken efterleva eller efterfölja?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17321



BTG skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Det STORA problemet är att lagen kräver ett maxljud vid grannens fasad..... vilket gör att vissa dagar kan bilarna låta 100db och grejja lagen och andra dagar så behöver dom vara på 92 db egentligen.....


Ahaaa...

Hur kan man konstruera en sådan regel? Den är ju närmast per definition omöjlig att varken efterleva eller efterfölja?
Det är egentligen logiskt att man mäter där man stör och inte där man genererar störningen eftersom miljön skiftar mellan de störande platserna och den som upplever störningen.

Ett problem är ju de som kör med lite pådrag förbi ljudmätplatserna för att slippa bli svartflaggade och sen kör de med fulla spjäll på andra ställen på banan. Då låter det plötsligt mer hos grannen och vips skärper banan kravet för alla vid mätpunkten.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19440



För n-te gången, det är industribuller det hanteras som, inte som tex vägbuller (där kravet ligger på 30dB på insidan fasad).
Dessa två bullersorter hanteras av två olika myndigheter och får lite lustiga effekter när man vill bygga bostäder i städer (gammal industriklassad mark går inte att använda pga vägbullret inte kan dämpas bort där).

Så en annorlunda hantering av bullerfrågan skulle inte bara gynna Motorbanor, ska det byggas tätare i storstadsområdena så får det börja tänkas om. Så det kanske finns kanaler som vill ha hjälp med påverkan.

Jag tycker f.ö. att strandskyddet i Stockholms innerstad är alltför klent (friluftsliv går ju inte att utöva på alla stränder), riv allt inom 100m från vatten...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Lennart Mäkinen skrev:
BTG skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Det STORA problemet är att lagen kräver ett maxljud vid grannens fasad..... vilket gör att vissa dagar kan bilarna låta 100db och grejja lagen och andra dagar så behöver dom vara på 92 db egentligen.....


Ahaaa...

Hur kan man konstruera en sådan regel? Den är ju närmast per definition omöjlig att varken efterleva eller efterfölja?
Det är egentligen logiskt att man mäter där man stör och inte där man genererar störningen eftersom miljön skiftar mellan de störande platserna och den som upplever störningen.

Ett problem är ju de som kör med lite pådrag förbi ljudmätplatserna för att slippa bli svartflaggade och sen kör de med fulla spjäll på andra ställen på banan. Då låter det plötsligt mer hos grannen och vips skärper banan kravet för alla vid mätpunkten.


det beror ju iofs från vems perspektiv man skriver lagen men för den drabbade så är det såklart logiskt ... sen att det får följder för oss utövare är en helt annan sak......

och ja, dom som "försöker" vara smarta och lura den fasta mätaren gör oss alla en björntjänst.... för det mäts ju även vid grannarna... tex på Mantorp så har en av grannarna en nästan lika avancerad ljudmätare som banan med loggning..... och det är en av anledningarna till att mantorp är så noggranna numera med att kolla av ljudet... för grannen där kontrollerar och skickar in så fort det är överträdelser.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Läge för trådflytt?
Huvudelen av innehållet är ju av karaktären "generell bullerdiskussionstråd".

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Näää, nu skiter jag i att försöka tävla !
12286 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande