Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur bred är en bana?
2721 besök totalt
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4026


Trådstartare
Läste att de ändrat reglerna i UK på hur bred en bana är.

Citat:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/112242

Regulation Q14.4.2: Drivers must use the track at all times and may not leave the track without a justifiable reason.

Q14.4.2.a The white lines defining the track edges are considered to be part of the track.

Q14.4.2.b A driver will be judged to have left the track if any wheel of the car either goes beyond the outer edge of any kerb or goes beyond the white line where there is no kerb.


Vad tycker folk rejsa.nu om hur brett man får köra?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



Nillet skrev:
Läste att de ändrat reglerna i UK på hur bred en bana är.

Citat:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/112242

Regulation Q14.4.2: Drivers must use the track at all times and may not leave the track without a justifiable reason.

Q14.4.2.a The white lines defining the track edges are considered to be part of the track.

Q14.4.2.b A driver will be judged to have left the track if any wheel of the car either goes beyond the outer edge of any kerb or goes beyond the white line where there is no kerb.


Vad tycker folk rejsa.nu om hur brett man får köra?
Jag skulle ju påstå att minst ett hjul ska ha någon del av däcksmönstret som inte har passerat den vita linjens yttersida för att man ska klassas som utanför banan.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



oj, vad dom ska få ha att göra domarna på avgöra vad som är nödvändigt utanför och inte utanför....

eller så får dom helt enkelt göra som palmermotorsport har i sina skolbilar.... gps som stänger av effekten i 2 sekunder om man genar utanför.... då är det självjusterande...... men nuvarande system tror jag kommer skapa massa tråkiga avgöranden av domarna som gör tävlingarna sämre.... iaf om man pratar F1 ..... småserier kommer ju aldrig ha möjlighet iaf att kontrollera det.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Brants Hatch lär ju bli skoj...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Är det ok om hjulen är i luften?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Tala om att skapa problem

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Michael Bäck skrev:
Tala om att skapa problem


Eller så ger man tävlingsledningen ett verktyg att undvika problem. När någon konsekvent är långt utanför, kanske även efter tillsägelser så finns det nu bättre möjligheter att låta denna ta en paus.

Racing i England är en hel rad snäpp tuffare än racing i Sverige det är utan att skämta på liv och död.

_________________
Roland Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

MaZ skrev:
Är det ok om hjulen är i luften?








PS:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=915&postdays=0&postorde . . . .
Snart hundra sidor tråd

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4026


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Eller så ger man tävlingsledningen ett verktyg att undvika problem. När någon konsekvent är långt utanför, kanske även efter tillsägelser så finns det nu bättre möjligheter att låta denna ta en paus.

Jo, man vill väl styra upp den konstanta körning på "låggreppsunderlag".
Citat:
PENALTY SYSTEM:
First offence: Reprieve
Second: Black-and-white warning flag
Third: Five-second penalty
Fourth: Drive-through penalty
Fifth: Black flag

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Nillet skrev:

Jo, man vill väl styra upp den konstanta körning på "låggreppsunderlag".
Citat:
PENALTY SYSTEM:
First offence: Reprieve
Second: Black-and-white warning flag
Third: Five-second penalty
Fourth: Drive-through penalty
Fifth: Black flag

Vettigt upplägg på straff IMHO thumbs up Lite man kan "prova sig fram" var just den dagens domare sätter gränsen. Om man nu är sån

_________________
Magnus Thomé
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Brukar de inte annars vara att ena hjulparet måste vara på banan och även kerbs räknas som bana?
De blir lite mer rally då!

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Nja, kerbs har så vitt jag vet aldrig räknats som del av banan.

Sen tror jag det är ganska få ställen det lönar sig att gena så mycket att man riskerar straff. De få ställen där det ändå gör det
brukar de lösa saken med att sätta upp någon form av hinder (däcktravar, plastpinnar, koner mm.)

Jag tycker det är bra att det finns i skrift, annars riskerar man en massa tolkningsfrågor. Det är upp till varje tävlingsledning att
använda sig av reglerna för att straffa eller strunta i det om man inte anser att det behövs.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Skip skrev:
Sen tror jag det är ganska få ställen det lönar sig att gena så mycket att man riskerar straff. De få ställen där det ändå gör det
brukar de lösa saken med att sätta upp någon form av hinder (däcktravar, plastpinnar, koner mm.)
Titta på spårvalet utför backen på Brants Hatch, där är det ju runoff som används i ca två bilbredder.

Men det var ju förr, nu är det sandfålla istället (olika säkerhetstänk över tid)
http://www.youtube.com/watch?v=9RC-22YTUrM

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Nu pratar vi inte "gening" om jag förstår dig rätt, utan "running wide".

Jag menade ju inte att det inte fanns några ställen, jag menade som jag skrev att det är ganska få ställen sett till hur
många banor och kurvor det finns i världen. Och att där är sandfålla nu beror kanske delvis på säkerhetstänk, men
det kan ju också vara ett sätt att ta bort möjligheten att köra där.

På samma bana (fast GP-slingan då) finns det ställen där det står pinnar på insidan av kurvor och rör man dem så är
inte de engelska domarna nådiga.

Personligen tror jag inte på avåkningszoner med asfalt, jag tycker att ett misstag ska straffa sig och extra-asfalt inbjuder
i min mening till ojust körning (förvisso även till rolig racing, så där är jag lite kluven )



Niklas Falk skrev:
Skip skrev:
Sen tror jag det är ganska få ställen det lönar sig att gena så mycket att man riskerar straff. De få ställen där det ändå gör det
brukar de lösa saken med att sätta upp någon form av hinder (däcktravar, plastpinnar, koner mm.)
Titta på spårvalet utför backen på Brants Hatch, där är det ju runoff som används i ca två bilbredder.

Men det var ju förr, nu är det sandfålla istället (olika säkerhetstänk över tid)
http://www.youtube.com/watch?v=9RC-22YTUrM

_________________
Fredrik Moberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det här måste väl vara en regel som kommit till då fler och flre banor får asfalterade avåkningszoner ?

På dom Svenska banorna är det ju inget stort problem.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



ButterflyRacing skrev:
På dom Svenska banorna är det ju inget stort problem.


Det håller jag med om, men problemet finns på ett fåtal ställen och då är det bra att man gör reglerna klara och tydliga.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Chefen skrev:
Brukar de inte annars vara att ena hjulparet måste vara på banan och även kerbs räknas som bana?
De blir lite mer rally då!



Det händer att man släpper ut rallyförare på banor med.



Inte ok i England mao?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur bred är en bana?
2721 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande