Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 1988 T-16 4krafs
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (38109 totalt)
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
sleeper pv skrev:
Inte för att vara negativ, men alltså..... är inte grenröret "felbyggt"? Det är väl inte rätt ordning på rören in i turbon om du ser till tändföljden?


Hur menar du 1-3 sitter ihop och 2-4 sitter ihop.

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
sleeper pv
Sundsvall
Här sen Dec 2013
Inlägg: 54



jo jag tyckte mig se det. Men om man är petig och bygger "puls split" på 4-cyl så är väl det optimala 1-4 och 2-3 ihop?!

_________________
Fredrik Johansson
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
sleeper pv skrev:
jo jag tyckte mig se det. Men om man är petig och bygger "puls split" på 4-cyl så är väl det optimala 1-4 och 2-3 ihop?!


Men om tändföljden är 1-3-2-4
Blir inte de fel att sätta ihop 1-4 2-3?

De är mycket lättare rördargsmässigt att sätta ihop de jämna med de ojämna då slipper man korsa
Tänker inte bygga om mitt grenrör men vill lära mig nåt nytt

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
sleeper pv
Sundsvall
Här sen Dec 2013
Inlägg: 54



jag är inte heller ute efter att mästra eller vara negativ på ngt sätt, mer hjälpa och råda! Tändföljden är väl 1342 på maskinen? Synd på ett annars fint rör att inte dra rören i rätt tändföljd för att optimera responsen som är det man kan tjäna lite på genom att dra rören så att pulserna träffar "varannan" gång. Google is your friend, där finns massor av bilder och text kring ämnet...

Mvh!

PS: ett annat tips är att klämma in ett flexrör mellan wg och DP så minimerar du risken för sprickor och trista läckage, det rör sig mycket när det blir varmt!

_________________
Fredrik Johansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



sleeper pv skrev:
jag är inte heller ute efter att mästra eller vara negativ på ngt sätt, mer hjälpa och råda! Tändföljden är väl 1342 på maskinen? Synd på ett annars fint rör att inte dra rören i rätt tändföljd för att optimera responsen som är det man kan tjäna lite på genom att dra rören så att pulserna träffar "varannan" gång. Google is your friend, där finns massor av bilder och text kring ämnet...

Mvh!

PS: ett annat tips är att klämma in ett flexrör mellan wg och DP så minimerar du risken för sprickor och trista läckage, det rör sig mycket när det blir varmt!


Kan det där verkligen ha någon stor betydelse ?

På en sugmotor ville man förr i världen ha lika långa rör.... och rören i kollektorn i tändföljd.
Men då har man ju kolektorn som hjälper till att dra ur gaserna ur nästa rör.
Dessutom gjorde det bara nytta på visa varvtal.

Nu förtiden vill man bara bli av med avgaserna så fort som möjligt.

När man har ett turbinhus som rören blåser rakt in i..... så tror jag fördelarna är väldigt svårt att mäta.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
sleeper pv skrev:
jag är inte heller ute efter att mästra eller vara negativ på ngt sätt, mer hjälpa och råda! Tändföljden är väl 1342 på maskinen? Synd på ett annars fint rör att inte dra rören i rätt tändföljd för att optimera responsen som är det man kan tjäna lite på genom att dra rören så att pulserna träffar "varannan" gång. Google is your friend, där finns massor av bilder och text kring ämnet...

Mvh!

PS: ett annat tips är att klämma in ett flexrör mellan wg och DP så minimerar du risken för sprickor och trista läckage, det rör sig mycket när det blir varmt!


Ja, jag har haft fel i min övertygelse att jag visste hur de skulle va.

Så med min tändföljd borde jag kopplat ihop 1-4 och 2-3. Gör detta vid nästa grenrör

Känns som grerör osv är en massa kompromisser och eftersom jag byggt om bilen så vårdslöst mycket kommer jag ha mycket jobb kvar innan jag kommer till de sista lilla motorkaraktären står högst upp på dagorningen.

Just nu har jag bryderier så jag får rätt drivaxlar till min 01e låda. Har 2st lådor en 5 växlad och en 6 växlad och de skiljer på bultmönstret och blir inte klok på vilken modell som har vilken.

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Hade lovat mig själv å inte gå all in på motorfronten direkt utan ta det stegvis...gick sådär.

Därför köpte jag en GM A20 motor från en Opel Insignia...liknade som Saab b207 men starkare block.
Dock har A20 motorn direktinsprutning men Saabens B207 topp passar bolton. Vill använda Trionic 8 därför ska jag byta till saabens topp.



Skulle ju inte heller köpa nån kompressor heller.


Den passade riktigt bra på motorn där jag tänkt ha den

När motor och kompressor ändå står på jobbet passade jag på att göra riktiga fästen.


Slanganslutning och en täckplåt kom också till


Nu måste jag fundera ut en egen remdragning...det som ställer till det är att jag har generatorn på avgassidan.

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Vad är de för kompressor?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Cassius skrev:
Vad är de för kompressor?


Eaton

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



M45?
M90?
M112?
M122?




Anledningen till att jag frågar är att den ser liten ut, en M45a pallar inte med så mycket mer än 200 hästar.. Något som många missar när dom köper den här typen av kompressorer. Du kanske har stenkoll på detta, men om det visar sig att du köpt en för liten kompressor när allt är färdig är de ganska mycket jobbigare att bygga om än om du märker det tidigt. Samma sak om du köpt en för stor!

M90 hänger med upp till ca 300whp efter portning, M112 och M122 har jag inte grottat ner mig så mycket i då dom aldrig var intressanta för de ändamål jag hade. Det är ju tyvärr inte lika lätt att matcha en kompressor som en turbo :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
De är en m62/5 ska vara något större än m45 iaf. Det är en djungel så det är väldigt svårt att hitta rätt.
Jag är rätt ny i kompressorbranchen

Vill inte ha för stor kompressor för denna ska jobba innan turbon har spoolat klart.

Denna turbon hade fullt ladd runt 4000rpm utan kompressor på en saab 2.3a förhoppningen är att med kompressorn så snabbar jag på spoolupen lite.

Ska ladda kompressorn genom turbon och sedan när turbon behöver mera luft än vad kompressorn kan ge ska en backventil öppna.

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



aha, då är jag med och då är nog storleken ganska rätt också

Det är väl samma princip som VAG använt på en del motorer?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Cassius skrev:
aha, då är jag med och då är nog storleken ganska rätt också

Det är väl samma princip som VAG använt på en del motorer?


Framförallt lastbilar har denna lösningen, fördelen är att denna lösningen inte behöver några extra givare magnetkopplingar eller vacumklockor...man låter helt enkelt naturkrafterna göra jobbet..

Vet inte exakt hur vag har designat sina kompressor å turbo motorer.

Tanken är att det bara ska kännas som en turbo med extremt bra spoolup.

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Lite upphåll pga husrenovering har tagit all min tid.
Men julledigheten har jag hunnit med litegrann.
Eftersom motorn sitter något högre än original-motorn, så får inte huvgångjärnen och jag vill inte ha lyftbar huv.




Efter lite justeing så funkar huven som den ska, fast den nu öppnar på "fel" håll:



Sen behövde tankpåfyllningen flyttas eftersom nya tanken hamnar högre upp.




Har även gjort klart mina bromsoks adptrar


Nu väntar jag på drivaxlarna fram.

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 315



Riktigt härligt bygge!

Kul att läsa lite om en "gammal" 900 och inte bara nya porschar
Får mig att sakna min gamla aero -87.

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Mekat lite drivaxlar fram nu. Köpte nya audi axlar från tyskland. Kapade av dem och provmonterade.


Känns bra att de inte blev så farlig vinkel på drivaxlarna


Sen skarvade jag ihop dem

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Nästa grej å ge sig på känns naturligtvis som kardanen. Hade helt glömt var jag lagt den...men kan säga att den låg längst in...naturligvis behövdes den kortas, så därför:



Äntligen!!!
Nu är bilens alla 4 hjul ihopkopplade med växellådan...så den är nu 4wd på riktigt



En bil som ska gå att svänga med behöver ju en krängningshämmare, funderar på att bygga nån knivhistoria senare men gör såhär sålänge så jag vet om det går att ha den där:


Riktigt bra att b207 har uttag i tråget just där

Nu känns de som framvagnen borde klarar en granskning, då börjar jag därbak. Kapade sönder förmycket eftersom jag inte visste var fästet till bakvagnen skulle hamna, det får jag laga nu.


Hjulhuset behöver byggas ihop igen.


Lackat lite bakvagnsdetaljer

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Verkar som ng9-3 bakbromsarna passar på adaptern och handbromsmekanismen går fritt för stötdämparen, nu när jag flyttat övre fjädertornet något. Original på audibakvagnen har bromsoket bakåt, men med 9000skiva och ng9-3 bromsok får det inte plats bakåt


Detta gör att jag kan färdigställa buren


Vilket gör att jag kan bygga fästen för stolarnas placering nu när jag vet hur mycket plats jag har bakåt.

Egentligen inte de jag borde prioritera men, gjorde färdigt downpipen i helgen:

Men tänker att får jag klart avgaset så vet jag hur mycket plats jag har för div rör å wire.





Alltid så svårt å få djupa kort under en bil...men på sista kortet är allt monterat, som jag hittills tillverkat...nu ska jag gå på med dämpare.

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1691



Det går ju framåt! Börjar närma sig för sfro 1?

Det blir skitballt när det är klart.

_________________
Markus Ålind
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Qaz skrev:
Det går ju framåt! Börjar närma sig för sfro 1?

Det blir skitballt när det är klart.


Ja har stolar och handbromswire kvar innan sfro1. Väntar på att jag ska få hem stolsunderredenen.

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Tråden hade halkat ner till sidan 5 så kan vi ju inte ha det.

Jaja nu kommer en uppdatering'
Byggde kompressor/turbons backventil


Planade B207 toppen till A20 motorn


Remkretsen blir ju lite speciell på denna motorn med generatorn på andra sidan.


Passade på att montera grenrör och turbo på riktiga motorn


Började med insuget


Plockade ur skrotmotorn ur bilen så jag kan börja bygga växelmekanism

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 1988 T-16 4krafs
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (38109 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande