Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 1988 T-16 4krafs | << 1, 2, 3, 4, 5 8 besök senaste veckan (38117 totalt) |
Oki, tyckte det funkade bra. Får nog testa mer så jag inte får problem. Jag måste ju på nåt sätt förflytta rattaxeln i sidled för att nå styrväxeln. Vill nte ha sned ratt 😉 _________________ Rikard Larsson Allt jag säger och kör kan användas emot mig |
||||||
Det handlar ju "bara" om att vrida ett kors i skarvdelen 90 grader. Det ser ut som en av knutarna sitter med två skruvar, går det att vrida 90 grader där så blir det ju rätt. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Intressant och spännande! Innebär det att alla SAAB:ar i landet är belagda med körförbud? Det är nog tur att vi fick in konkurrens även på det området.... _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||||
Läs texten igen och fundera på vad han menade.... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Jag har läst . Å jag förstår inte . Förklara gärna . Jag klarar inte å se varför Leden inte skulle vara godkänd även fast man kör coilover _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||
Är det där ens aktuellt längre i detta bygge? Alla bilderna visar original Saab spindelleder fram. Byggaren kan säkert förklara men jag kan spekulera :-) Saaben har ju original både fjäder och dämpare på övre bärarmen. Det är då övre spindelleden som tar belastningen med tappen vänd nedåt. En gissning (bara gissning!) är att byggaren planerade coilovers på undre bärarm - då kommer belastningen istället på undre spindelled, åt fel håll. Det är något man generellt sett ska undvika. Leden är designad för ett visst lastfall. Vi har också provat att dra isär olika spindelleder för att få en uppfattning om det är en risk, eller inte. En undre spindelled gjord för denna typ av belastning, går sönder mellan cirka 6000 kg och 11500 kg (testade leder är till exempel Volvo 140, Mercedes W124, Mazda MX-5). I samma prov gick Saab-leden sönder runt 3000 kg (när man belastar den åt fel håll). I en ganska lätt bil (säg max 500 kg axeltryck) håller det troligen, även över tid, men i en tyngre bil är det inte en bra lösning. Bilderna i tråden visar en coilover monterad på övre bärarmen - då blir belastningen som original och då är det helt okej. Men såg det ut så när kommentaren om spindelleden gjordes från början? Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Coolt !
Hela upplägget får mig att tänka på hur "någon" fick nedslag av en SFRO-kis för han använt uni-balls i hjulupphängningen med motiveringen att :-" Det godkänns inte för det kommer in damm i dem och det ökar slitaget". Baserat på det uttalandet har många bilbyggare tvingats till att använda andra lösningar genom åren. So....varför inte säga: "OK om Du sätter på dammskydd för uniballs" ?? Använt i dirttrackracingen sen Flintstones och alla vi sålt dem till älskar dem - men inte SFRO Å sen ska vi inte spekulera- trådskaparen kan säkert förklara..... _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||||
Och det är väll så att det är godkänt med ledlager just så länge man har dammmskydd?? Självklart förutsatt att de är lämpliga i storlek, sort och placering.
Sen finns såklart mängder av tillfällen då det inte är lämpligt av andra orsaker _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Ja det låter som ni luskat ut det, jag hade bryderier om.
Alltså att jag bör inte ha bilens last på undre spindelleden, har ju dubbla A-armar och ville behålla detta och få längre fjädringsväg med coliovers, Original sitter fjädern på övre spindelleden, och stötdämparen på den undre spindelleden på saab 900. Lösningen är att jag skaffade en kortade coilovers och gjorde ett fjädertorn i motorrummet. Så framvagnen är saab original förutom styrarmarna och styrväxeln. På saab 900 är både övre och undre spindelled likadan, man kan ta den övre spindelleden och sätta där nere. _________________ Rikard Larsson Allt jag säger och kör kan användas emot mig |
||||||
Då är jag med trodde brydderiet först låg i övre monterad o blev lite fundersam så jag själv bygger med saableder, spindlar å tryck på lvre _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||
_________________ Rikard Larsson Allt jag säger och kör kan användas emot mig |
||||||
Växellänkaget klart.
Sen funderar jag på om jag kommer få problem med kopplingen? måste ha splinesen så långt fram så de greppar in i växelaxeln. Planen är väl värre organisk lamell koppling i framtiden men måste ju starta någonstans, gillar inte sinter. Känns husrsomhelst viktigt att få i motorn i karossen så jag kan koppla elen och göra en uppstart och sfro1 Så nu sitter drivpaketet ihop. _________________ Rikard Larsson Allt jag säger och kör kan användas emot mig |
||||||
Fick ett ryck och lyfte in motorn, känns genast mer färdigt.
Ganska gott om plats till kylarbalken, kommer få plats med både kyl och kylfläkt. En lampa till sen är det bara att köra iväg.. På Trionic 8 sitter motorstyrdonet på insuget, känns lite sådär, funderar på att meka in det nånstans på torpedväggen. _________________ Rikard Larsson Allt jag säger och kör kan användas emot mig |
||||||
_________________ Rikard Larsson Allt jag säger och kör kan användas emot mig |
||||||
_________________ Rikard Larsson Allt jag säger och kör kan användas emot mig |
||||||
Donat T8 elhärva i helgen, normalt sitter motorstyrdonet på insuget, men känns inte riktigt rätt att ha det där, så jag tänker montera det på kardantunneln inne i kupen istället.
Turbon har fått oljeförsörjningen säkrad, var riktigt svårt att få till nåt fall på oljereturen, men löste det med lite moddning och en hydraulslang. Svårt att få något vettigt kort på den. Gjorde klart tankbanden så nu hänger tanken på sin plats i riktiga fästen. _________________ Rikard Larsson Allt jag säger och kör kan användas emot mig |
||||||
_________________ Rikard Larsson Allt jag säger och kör kan användas emot mig |
||||||
_________________ Rikard Larsson Allt jag säger och kör kan användas emot mig |
||||||
Gjort en del det tar vi sen projekt...
Alu balken under motorn fick ju inte plats längre eftersom jag skulle ha krängingshämmaren någonstans, sen kom ett avgassystem och röret mellan turbon och kompressorn. Så alu balken var smått utmobbad. Så det blev dax att ge den lite plats i bygget. Nästa grej fick bli handbromsen, det är ju en sån grej som jag egentligen borde hålla på med i detta skedet. Stagen i bakvagnen, eller skruvarna till stagen var våldsamt fastrotade, så det är en sån grej jag flyttat framåt hela tiden. Hittade stag till audi A4 som verkade vara samma. _________________ Rikard Larsson Allt jag säger och kör kan användas emot mig |
||||||
_________________ Rikard Larsson Allt jag säger och kör kan användas emot mig |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 1988 T-16 4krafs | << 1, 2, 3, 4, 5 8 besök senaste veckan (38117 totalt) |