Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 1988 T-16 4krafs
<<   1, 2, 3, 4, 5
8 besök senaste veckan (38117 totalt)
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
beepbeep skrev:
therealpinto skrev:
Spännande bygge med många klurigheter!

Angående rattaxeln, testa gärna (om du inte har gjort det redan) att ratta med lite hastighet. När knutarna är vridna på det sättet (gafflarna linjerar inte) så kan man få problem med att det "kärvar" eftersom de kommer motarbeta varandra, vinkelhastigheten är ju inte konstant med vanliga knutar.

Gustaf


Exakt! Linjerar man inte två knutar så "pulserande" tar ut varandra får man varierande utväxling. Till skillnad från riktiga drivknutar pulserar kardankors i hastighet...


Oki, tyckte det funkade bra. Får nog testa mer så jag inte får problem. Jag måste ju på nåt sätt förflytta rattaxeln i sidled för att nå styrväxeln. Vill nte ha sned ratt 😉

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



ttttorsten skrev:


Oki, tyckte det funkade bra. Får nog testa mer så jag inte får problem. Jag måste ju på nåt sätt förflytta rattaxeln i sidled för att nå styrväxeln. Vill nte ha sned ratt 😉


Det handlar ju "bara" om att vrida ett kors i skarvdelen 90 grader. Det ser ut som en av knutarna sitter med två skruvar, går det att vrida 90 grader där så blir det ju rätt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



ttttorsten skrev:
Sfro inte godkanner nedre spindelleden


Intressant och spännande!
Innebär det att alla SAAB:ar i landet är belagda med körförbud?
Det är nog tur att vi fick in konkurrens även på det området....

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



2QIK4U skrev:
ttttorsten skrev:
Sfro inte godkanner nedre spindelleden


Intressant och spännande!
Innebär det att alla SAAB:ar i landet är belagda med körförbud?
Det är nog tur att vi fick in konkurrens även på det området....

Läs texten igen och fundera på vad han menade....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



super7 skrev:
2QIK4U skrev:
ttttorsten skrev:
Sfro inte godkanner nedre spindelleden


Intressant och spännande!
Innebär det att alla SAAB:ar i landet är belagda med körförbud?
Det är nog tur att vi fick in konkurrens även på det området....

Läs texten igen och fundera på vad han menade....


Jag har läst . Å jag förstår inte . Förklara gärna . Jag klarar inte å se varför
Leden inte skulle vara godkänd även fast man kör coilover

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



2QIK4U skrev:
ttttorsten skrev:
Sfro inte godkanner nedre spindelleden


Intressant och spännande!
Innebär det att alla SAAB:ar i landet är belagda med körförbud?
Det är nog tur att vi fick in konkurrens även på det området....


Är det där ens aktuellt längre i detta bygge? Alla bilderna visar original Saab spindelleder fram.

Byggaren kan säkert förklara men jag kan spekulera :-)

Saaben har ju original både fjäder och dämpare på övre bärarmen. Det är då övre spindelleden som tar belastningen med tappen vänd nedåt. En gissning (bara gissning!) är att byggaren planerade coilovers på undre bärarm - då kommer belastningen istället på undre spindelled, åt fel håll.

Det är något man generellt sett ska undvika. Leden är designad för ett visst lastfall.

Vi har också provat att dra isär olika spindelleder för att få en uppfattning om det är en risk, eller inte.

En undre spindelled gjord för denna typ av belastning, går sönder mellan cirka 6000 kg och 11500 kg (testade leder är till exempel Volvo 140, Mercedes W124, Mazda MX-5). I samma prov gick Saab-leden sönder runt 3000 kg (när man belastar den åt fel håll).

I en ganska lätt bil (säg max 500 kg axeltryck) håller det troligen, även över tid, men i en tyngre bil är det inte en bra lösning.

Bilderna i tråden visar en coilover monterad på övre bärarmen - då blir belastningen som original och då är det helt okej. Men såg det ut så när kommentaren om spindelleden gjordes från början?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Coolt !
Hela upplägget får mig att tänka på hur "någon" fick nedslag av en SFRO-kis för han använt uni-balls i hjulupphängningen med motiveringen att :-" Det godkänns inte för det kommer in damm i dem och det ökar slitaget". Baserat på det uttalandet har många bilbyggare tvingats till att använda andra lösningar genom åren.


So....varför inte säga: "OK om Du sätter på dammskydd för uniballs" ??

Använt i dirttrackracingen sen Flintstones och alla vi sålt dem till älskar dem - men inte SFRO


Å sen ska vi inte spekulera- trådskaparen kan säkert förklara.....

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Och det är väll så att det är godkänt med ledlager just så länge man har dammmskydd?? Självklart förutsatt att de är lämpliga i storlek, sort och placering.



Sen finns såklart mängder av tillfällen då det inte är lämpligt av andra orsaker

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Ja det låter som ni luskat ut det, jag hade bryderier om.

Alltså att jag bör inte ha bilens last på undre spindelleden, har ju dubbla A-armar och ville behålla detta och få längre fjädringsväg med coliovers, Original sitter fjädern på övre spindelleden, och stötdämparen på den undre spindelleden på saab 900.

Lösningen är att jag skaffade en kortade coilovers och gjorde ett fjädertorn i motorrummet.

Så framvagnen är saab original förutom styrarmarna och styrväxeln.

På saab 900 är både övre och undre spindelled likadan, man kan ta den övre spindelleden och sätta där nere.

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



ttttorsten skrev:
Ja det låter som ni luskat ut det, jag hade bryderier om.

Alltså att jag bör inte ha bilens last på undre spindelleden, har ju dubbla A-armar och ville behålla detta och få längre fjädringsväg med coliovers, Original sitter fjädern på övre spindelleden, och stötdämparen på den undre spindelleden på saab 900.

Lösningen är att jag skaffade en kortade coilovers och gjorde ett fjädertorn i motorrummet.

Så framvagnen är saab original förutom styrarmarna och styrväxeln.

På saab 900 är både övre och undre spindelled likadan, man kan ta den övre spindelleden och sätta där nere.


Då är jag med trodde brydderiet först låg i övre monterad o blev lite fundersam så jag själv bygger med saableder, spindlar å tryck på lvre

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Donar lite växelvajrar, de måste kortas ordentligt

Kopierad vajerhöljes ände, fast helt svaravad i stål.


Pressade fast dem med slangpressen på jobbet


Nytillverkade vajerändar


_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Växellänkaget klart.



Sen funderar jag på om jag kommer få problem med kopplingen? måste ha splinesen så långt fram så de greppar in i växelaxeln. Planen är väl värre organisk lamell koppling i framtiden men måste ju starta någonstans, gillar inte sinter.


Känns husrsomhelst viktigt att få i motorn i karossen så jag kan koppla elen och göra en uppstart och sfro1

Så nu sitter drivpaketet ihop.


_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Fick ett ryck och lyfte in motorn, känns genast mer färdigt.


Ganska gott om plats till kylarbalken, kommer få plats med både kyl och kylfläkt.


En lampa till sen är det bara att köra iväg..


På Trionic 8 sitter motorstyrdonet på insuget, känns lite sådär, funderar på att meka in det nånstans på torpedväggen.

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Funderat lite på trycksystemet, blir lite rörmockeri innan allt är klart.

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Håller på att passa in tanken, konstigt att man inte kan köpa några nya delar utan, behöva modda dem...




Trångt under motorn

Downpipen, rambalken, tryckröret mellan turbon och kompressorn och krängningshämmaren på samma ställe

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Fortsätter att modda tanken, nu är den klar för montering. Blev en og900 tankgivare, för den som satt i tanken innan nådde inte hela vägen ber i botten och så har jag returen i det hålet numera.

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Donat T8 elhärva i helgen, normalt sitter motorstyrdonet på insuget, men känns inte riktigt rätt att ha det där, så jag tänker montera det på kardantunneln inne i kupen istället.

Turbon har fått oljeförsörjningen säkrad, var riktigt svårt att få till nåt fall på oljereturen, men löste det med lite moddning och en hydraulslang. Svårt att få något vettigt kort på den.


Gjorde klart tankbanden så nu hänger tanken på sin plats i riktiga fästen.

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Fått dit tempgivaren på insugsröret innan spjällhuset.


Har äntligen kopplat ihop bromsvätskebehållaren med pedalstället. Tillverkade lite distanser


De passar fint i hålen på behållaren

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Måste ju köra lite blingbitar också:

Det är sidoplåtar till stolarna.

Tillverkade även en version av splitblocket för bromsrören, så nu kan jag börja dra bromsrör

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Gjort en del det tar vi sen projekt...

Alu balken under motorn fick ju inte plats längre eftersom jag skulle ha krängingshämmaren någonstans, sen kom ett avgassystem och röret mellan turbon och kompressorn. Så alu balken var smått utmobbad. Så det blev dax att ge den lite plats i bygget.


Nästa grej fick bli handbromsen, det är ju en sån grej som jag egentligen borde hålla på med i detta skedet.


Stagen i bakvagnen, eller skruvarna till stagen var våldsamt fastrotade, så det är en sån grej jag flyttat framåt hela tiden.
Hittade stag till audi A4 som verkade vara samma.

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Svetsade för ett tag sen fast en tanklucka från en 9-5a något högre än std och längre fram.
Så nu återstår att ansluta tanklocket till tanken.





Köpte ett färdigt tanklock i aluminium tillverkade ett eget fäste.

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 1988 T-16 4krafs
<<   1, 2, 3, 4, 5
8 besök senaste veckan (38117 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande