Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
varvspärr i databox
3079 besök totalt
kent
karlskoga
Här sen Apr 2004
Inlägg: 184


Trådstartare
hej
kan någon hjälpa mig med tips om hur jag tar bort varv spärren i en databox till le-jetronic
som sitter i bmw 323 -85

_________________
kj
kent johansson
BMW M3 GTR
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Nu är jag kanske på tunn is men jag har en LU-jetronic i min 360 och det skall vara i princip samma, skiljer bara på att LU har lambda.

och då sitter inte varvspärren i sprutet utan i tändsystemet, i 360:n används en Renix, vilken är epoxygjuten och kan inte ändras... thumbs down

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Berätta lite om din bil. Vad är det för projekt o så?

_________________
Magnus Thomé
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



volvo360 skrev:
Nu är jag kanske på tunn is men jag har en LU-jetronic i min 360 och det skall vara i princip samma, skiljer bara på att LU har lambda.

och då sitter inte varvspärren i sprutet utan i tändsystemet, i 360:n används en Renix, vilken är epoxygjuten och kan inte ändras... thumbs down


Så är det på BMW med L-Jetronic, centrifugal historia i fördelaren. På 323i är det årsmodell 83 och 84 som har detta.

På de med LE-Jetronic finns inte ens chip att byta/programmera.


Har inget schema över LE-Jetronic, och jag vet inte utantill tyvärr.
Är det olika signaler till L-Jetronic och LE-Jetronic boxarna?

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Både LE och LU jetronic klassa väl som analoga sprut, dvs ingen processor.

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



volvo360 skrev:
Både LE och LU jetronic klassa väl som analoga sprut, dvs ingen processor.


Det är sant. Fast det är väl ändå digital elektronik inblandat.

Gissar att varvstopped på LE-Jetronic bara är en komparator mellan ett hårdvarusatt värde och varvtalet. Eller motsvarande. Och det skulle ju gå att manipulera.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Vet man vilka motstånd man ska pilla på så kan man ändra bränslet i mellanregistret, på topp och ett "överlag" samt varvstoppet.

Löd dit potentiometrar istället för motstånden, "mappa" (läs: vrid in dom) på rullande landsväg, mät upp motståndet i vridpotarna och sätt dit fasta motstånd med samma värde.

Nu gäller det bara att ta reda på vilka motstånd det är man ska löda bort...

Men kollar man på ett schema en stund ska det nog gå att luska ut.

Allternativt bygger du ett MS och lägger dit Spark på det. Din bil är mer eller mindre idealisk för just MS.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 104



Har ni kollat så att inte varvtalsspärren sitter i rotorn? isf är det bara att hitta en utan spärr eller högre spärr och trycka dit den.

_________________
mvh
Kristian
Citera
ReDoX
Götene
Här sen Mar 2004
Inlägg: 74



på Opel med samma uråldriga styrsystem finns det lös elektronikbox i motorrummet som styr varvstopp och flyttar tändningen. Jag har klippt bort allt det där ur kabelhärvan, det funkar fast bilen kan vara lite tjurig att starta om man har tändningen ställd högt.

_________________
/Robert Sundström
www.robert.cjb.net
ICQ# 175468537
Citera
Skruva banåkabil
varvspärr i databox
3079 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande