Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil varvspärr i databox | 3079 besök totalt |
Nu är jag kanske på tunn is men jag har en LU-jetronic i min 360 och det skall vara i princip samma, skiljer bara på att LU har lambda.
och då sitter inte varvspärren i sprutet utan i tändsystemet, i 360:n används en Renix, vilken är epoxygjuten och kan inte ändras... _________________ Ford Focus -05 med svängarambitioner "Hellre Focus på bana än Porsche i garage" |
||
Så är det på BMW med L-Jetronic, centrifugal historia i fördelaren. På 323i är det årsmodell 83 och 84 som har detta. På de med LE-Jetronic finns inte ens chip att byta/programmera. Har inget schema över LE-Jetronic, och jag vet inte utantill tyvärr. Är det olika signaler till L-Jetronic och LE-Jetronic boxarna? _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
Det är sant. Fast det är väl ändå digital elektronik inblandat. Gissar att varvstopped på LE-Jetronic bara är en komparator mellan ett hårdvarusatt värde och varvtalet. Eller motsvarande. Och det skulle ju gå att manipulera. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
Vet man vilka motstånd man ska pilla på så kan man ändra bränslet i mellanregistret, på topp och ett "överlag" samt varvstoppet.
Löd dit potentiometrar istället för motstånden, "mappa" (läs: vrid in dom) på rullande landsväg, mät upp motståndet i vridpotarna och sätt dit fasta motstånd med samma värde. Nu gäller det bara att ta reda på vilka motstånd det är man ska löda bort... Men kollar man på ett schema en stund ska det nog gå att luska ut. Allternativt bygger du ett MS och lägger dit Spark på det. Din bil är mer eller mindre idealisk för just MS. |
||
på Opel med samma uråldriga styrsystem finns det lös elektronikbox i motorrummet som styr varvstopp och flyttar tändningen. Jag har klippt bort allt det där ur kabelhärvan, det funkar fast bilen kan vara lite tjurig att starta om man har tändningen ställd högt.
|
||
Skruva banåkabil varvspärr i databox | 3079 besök totalt |