Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S 2000 - The Ratster
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
12 besök senaste veckan (90743 totalt)
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Jag kan sympatisera med de där tankarna, förutom att M2 verkar lite väl tung. Men nåt lite bättre ljuddämpat och med AC vore inte så dumt ibland

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

M2an är jättekul men man ska vara medveten om att den inte har den där trevliga skärpan som mer all-in banorienterade vapen har. Personligen har jag precis lika skoj ändå och tempot man kan hålla tack vare att den är riktigt fin i beteendet skäms ju inte för sig. Men vill man ha den där riktiga skärpan en racer eller mer banoptimerad bil kan ge i känslan så ska man vara medveten att M2an är en riktig väl prickad kompromiss. Men inte en kompromisslös banåkarbil.


PS: Nu kommer jag låta som någon jävla besserwisser men men... Videon med the GT3 from hell tidigare i tråden Arg kan man både vara och bli men kanske helst inte ute på banan på en trackday Det optimala i det läget är ju att köra rakt genom depån och snabbt komma ut igen på ett roligare ställe thumbs up Fast personligen hade jag innan jag gett upp och tagit depån (innan jag tappade humöret ) markerat tydligare genom att inte ta omkörningsspår utan helt enkelt lagt mig tydligt rakt bakom och ganska nära rumpan på de ställen jag var snabbare. Har man samma spår och man ligger långt under sin normala fart så är det ett tryggt ställe där man lätt kan följa och justera sin fart utifrån hur bilen framför bromsar o kör. Man ligger i kaffepaustempo lugnt fint och säkert men väldigt tydligt nära i baken och markerar så signalen... kanske... går fram. Om det är rätt eller fel finns det säkert olika åsikter om. Blinka med helljuset är betydligt bättre men det förutsätter att man på förarmötet förklarat att det betyder hallå kompis och inte "flytta på dig din jävel" som ute i trafiken. Är det inte sagt kan det bli lite upprört kring att någon buse på banan bufflar och blinkar argt på ett väldigt o-trackdayaktigt sätt. Men som sagt, i långt under normal fart anser jag tajtföljajohnvarianten som ett tryggt sätt att lugnt markera att man är snabbare. Inte att man måste om, det blir upp till bilen framför att välja. Rent mentalt brukar de få som har svårt att släppa om efter en stund inte trivas med en "långsammare bil" som så tydligt visar att det nog går lite sakta i just de här delarna på banan. Sorry för en lång rant.

_________________
Magnus Thomé
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

...lång rant om min video...


Jag funderade ganska länge på om jag skulle lägga upp den där videon, jag gjorde den ursprungligen som en kul grej för kompisarna som var där (och de som inte var där). Tyckte förvisso att föraren betedde sig okamratligt men var inte riktigt så upprörd som texten (och de avancerade animationerna) gör gällande. Ibland får man se till att verkligheten inte står i vägen för en bra story...

I sak har du rätt och det är oftast så jag brukar hantera såna här situationer. Ibland skaver hornen mot insidan av hjälmen men oftast är det roligast att hitta en likasinnad (=jämnsnabb) kompanjon att stångas med och lära sig av. Tippar det gäller de flesta här på Rejsa.

Ska du åka nåt mer i år, Magnus? Skulle vara kul att åka med och känna "hur tung" M2:an är.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Vill du så har vi plats för en till i 924an för långlopp... den är ganska kompromisslös, även om jag har en regplåt till den...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

i96danma skrev:
....men var inte riktigt så upprörd som texten (och de avancerade animationerna) gör gällande. Ibland får man se till att verkligheten inte står i vägen för en bra story...

thumbs up


Inge mer banköra i år för M2an. Tyvärr.

_________________
Magnus Thomé
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Tycker sj'lv att du skall fortsätta att utvecklas med Boxstern. Finns mer kvar att göra utan att fördärva bilen. Rätt inställningar och lite tryck i körning gör att du bör kunna hänga med på papperet väsentligt snabbare ekipage. Gillar dessutom konceptet att ha en bil som prismässigt ligger såpass lågt att man vågar ladda på lite mer. En M2 som säkert är en helt fantastisk bil skulle jag inte våga köra lika snabbt med då jag hela tiden skulle ha i bakhuvudet att en räckeskörning blir ekonomisk härdsmälta. Hela mitt racekoncept bygger på att köra bilar som är snabba och som jag har råd att köra på gränsen.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Tord skrev:
Vill du så har vi plats för en till i 924an för långlopp... den är ganska kompromisslös, även om jag har en regplåt till den...

Hmmm, det är ju onekligen en lockande möjlighet! Låt oss ta en diskussion över en kaffe i Rosersberg eller annorstädes i närtid...
JohnC skrev:
Tycker sj'lv att du skall fortsätta att utvecklas med Boxstern. Finns mer kvar att göra utan att fördärva bilen. Rätt inställningar och lite tryck i körning gör att du bör kunna hänga med på papperet väsentligt snabbare ekipage. Gillar dessutom konceptet att ha en bil som prismässigt ligger såpass lågt att man vågar ladda på lite mer. En M2 som säkert är en helt fantastisk bil skulle jag inte våga köra lika snabbt med då jag hela tiden skulle ha i bakhuvudet att en räckeskörning blir ekonomisk härdsmälta. Hela mitt racekoncept bygger på att köra bilar som är snabba och som jag har råd att köra på gränsen.

Fan, John - du gör ju inte saken lättare, det vet du va? Håller med, låginstegskonceptet ger en stressfri banåkatillvaro. Boxstern ger mycket med mittmotor och en grundkonstruktion som är robust för att vara en instegsprodukt samtidigt som den finansiella risken är låg. Gillar också att kunna ligga nära gränsen, har ibland diskussionen om det är relativ eller absolut fart som ger upplevelsen och svaret är i alla fall inte givet.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

JohnC skrev:
...en räckeskörning blir ekonomisk härdsmälta...


Det är tveklöst en jobbig baksida som man har med sig hela tiden. Nu gillar jag ju slalom mest och där kan jag ju satsa allt o lite till med låg risk om banan är rätt lagd. Men att köra ner till Ringen är helt otänkbart just pga av det här Men som enda-bil så är den underbar att få ha både dagligdags och på körträffar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Ja just det, här var det tomt och dammigt... Avslutade ju förra säsongen med lite åka efter att ha flyttat och ställde sedan in bilen i garaget efter att den blivit besiktad.

Dessvärre dröjde det innan den kom ut därifrån. För att göra en lång historia kort så fick vi påhälsning av gnagare i nya kåken och när jag skulle kicka igång säsongen hände ingenting. Som i helt död. När jag öppnade motorluckan möttes jag av den här synen:



Ganska ofestligt och - tro mig - en riktig inspirationsmördare. Jag började sourca reservdelar omgående men det visade sig att det bara var min årsmodell som var utrustad med den kabelhärvan. Således passade inte den härva jag köpte på Ebay som var "nästan samma". Plan B: skarva de saknade kablarna. Sagt och gjort...



Operationen lyckades och efter att jag också bytt instrumentpanel var vi på rull igen - skönt! Ingen vinter utan mod, dock - årets ändringar blev ett nytt filterhus till insuget och den här godingen:




Såhär med några varv avklarade måste jag säga att den är riktigt skoj! En fröjd att hantera och nedväxlingarna med mellangas sitter som en sportmössa.

Så, första bandagen för året blev inte förrän i mitten av juli på Gelleråsen med Ford-, Opel- och Hondaklubbarna. En OK dag även om jag var gravt ringrostig och osäker på mig själv och min förmåga. Kände mig inte trygg med bilen eller däcken - sist jag var här körde jag sönder Cup 2:or så korden kom fram... Jag kom dock hem utan incidenter. Roligaste med dagen var att prova en Opel Speedster, det tände återigen lågan att byta bil och hitta något med mindre vikt och mer direkthet. Lotus seglade upp på radarn...

Nästa gång blev även det på Gelleråsen ett par veckor senare. Den här gången regnade det mest hela dagen och jag kom fortfarande inte igång. Det fanns ruskigt kompetenta instruktörer på plats så jag fick bland annat en stint med VLN-chauffören Andreas Simonsen. Imponerande hur någon kan kliva in i en helt okänd bil och prestera väl i vätan. Vi var ensamma på banan och jag kunde för mitt liv inte förstå var han hittade greppet i vätan...



Ett lärorikt pass, onekligen. Däremot så kände jag mig fortfarande inte alls på topp så när jag åkte in till Karlskoga för att tanka hann jag tänka både en och två gånger att nu säljer jag bilen, dricker öl för pengarna och börjar odla pelargoner.

Som tur var fick jag ett pass på slutet i upptorkande väglag där jag fick upp känslan och farten lite och byggde åtminstone ett grundläggande förtroende till min förmåga.



Så på vägen hem kändes det som jag ändå kunde behålla bilen ett tag till och låta pelargonerna frodas på egen hand. Senaste bankörningen blev så en kvällstillställning på Arlanda Test Track. Klockan 16-20 med 10-minutersstinter varje halvtimme betyder ändå ganska mycket köra och med en blandad bilpark på plats så fanns det mycket att prata om och titta på.

Detta blev en riktig höjdare, inte till en början då det regnade ganska ordentligt men efter ett tag stötte jag på Rejsianen jonblo i sin Carrera RS och nu blev det skoj. Länge sedan jag hittade någon jag körde jämnt med, han var snabbare ut ur kurvorna och jag bromsade nog lite senare eller längre. Trail braking var order of the day och i upptorkande väta var det superkul att köra igen! Sista passet låg jag efter Jonas flera varv och bara garvade när det släppte både här och där för oss båda. Kul att det inte behöver vara krångligare än att köra 10 minuter från Roserberg till en bana för att ha skoj - bästa upplevelsen på länge.

Dessutom fick jag tillfälle att skaka tass med forumägaren, det var också skoj och jag undrar hur vi hunnit undvika varandra såpass länge...

Nu har jag stoppat tillbaka originalbatteriet (som ju väger bly) med uppsidan att jag inte behöver putta igång bilen. "Skrotbilscupen", som Mange kommenterade den, är inställd tillsvidare... Nästa tillställning är GR första veckan i september och med lite tur blir det Sviestad helgen efter. Har ännu inte kört Mantorp i år, ska det bli första året utan Parisern i år?

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Trevligt att ses! Och trevlig läsning även om det var deppig läsning initialt med gnagare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 298



Snyggt jobbat Dan, rivstart från nylagad bil till flera bankörningar! thumbs up

_________________
/Tom Bengter
Porsche 981
M3LR
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219



Seqväxlingar verkar ju grymt, köpt den ny eller? Finns den plug&play till gamla Boxstrar?

_________________
Roger Risberg
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Ja, jag gillar den skarpt! Min polare Mange körde bilen och han tyckte det krävdes ett varv för att anpassa sig och sedan kändes det som den mest naturliga saken i världen. Och ingen risk för katastrofala nedväxlingar...

Det är en sån här:
http://www.sqsracing.com/produkt/449:555:sqs-seqshift-porsche-cayman-b . . . .

Köpte den begagnad, hade suttit i en Cayman. Men 986/987-lådorna är ju i det närmaste identiska och har samma spakställ och typ av kablar så jag chansade. Plug and play kanske är att ta i då den måste kopplas elektriskt men det gick på några timmar. Det går att få den att se mer OEM ut och passa i original mittkonsol men i mitt fall var den redan bortrationaliserad...

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



i96danma skrev:
Ja, jag gillar den skarpt! Min polare Mange körde bilen och han tyckte det krävdes ett varv för att anpassa sig och sedan kändes det som den mest naturliga saken i världen. Och ingen risk för katastrofala nedväxlingar...

Det är en sån här:
http://www.sqsracing.com/produkt/449:555:sqs-seqshift-porsche-cayman-b . . . .

Köpte den begagnad, hade suttit i en Cayman. Men 986/987-lådorna är ju i det närmaste identiska och har samma spakställ och typ av kablar så jag chansade. Plug and play kanske är att ta i då den måste kopplas elektriskt men det gick på några timmar. Det går att få den att se mer OEM ut och passa i original mittkonsol men i mitt fall var den redan bortrationaliserad...


Skall tipsa han som köpte min gamla räser om det där. Verkar helrätt och kör man tävling så blir det ännu viktigare då det gäller att hitta tid i allt. Kämpa nu på med bilen finns mycket kvar att göra och jag får nog säga att jag aldrig upplevde den som tung men skall ärligt erkänna att jag aldrig hade kört på bana innan jag gjorde operation lättning där jag skalade bort ett par hundra kilon. thumbs up

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399



Tjena! Blev en till gotlandstrip för min del. Fasen det är en skön känsla att köra gamla bilar. Skicka gärna över ditt nr vid tillfälle, hade inte lagt in det.

_________________
jonas Blom
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Hoppsan - fortsätter trenden med ett inlägg om året...

Nåväl, lite har det hänt i alla fall. Det blev mycket riktigt ett år utan parisern, nästa stopp blev Gotland Ring för första gången sedan 2016 - jäklar vad jag saknat det stället! Blandad bilpark på plats och kul körning under dagarna två, enda smolket i glädjebägaren är de 2 MC-förarna som dyker upp och effektivt halverar körtiden. Inte för att det går att köra hela dagen men för mig är en stor del av nöjet att åka med andra och sitta med när någon mer erfaren chaufför rattar ens egen bil, det blir lite svårare när "alla" stressar för att få ut lagom med körtid själva.



Partytricket som aldrig blir gammalt:



Slutet gott, allting gott - även däcken... Funderade på varifrån den här udda förslitningen kommer, mer om det senare.



Dags att stoppa undan bilen för säsongen efter det - jag hade dock "storartade" planer för vintern. Först - garaget! Jag led fortfarande lite efter inflytten året innan så nu fixade jag till det som jag ville ha det - ganska nöjd till slut. Lägg särskilt märke till skifferplattan som ligger över golvbrunnen och därigenom täpper till hålen som Mrs Rat använt för att ta sig in...





Jag gjorde också slag i saken och köpte en lyft - den betalade av sig redan i samband med att den användes första gången!



Jag gjorde också slag i saken med flera av de "sista" uppdateringarna jag tänkt mig; nya fälgar, aero, Öhlins R&T, nya bärarmar, bort med gummibussningar, ställbara casterstag, sportkattar, slutburk och bytte ut en hel del delar som slitits med tiden.




Fantastiskt skönt med lyft, arbetet gick ganska smidigt och ett tag var det väldigt tomt.




Nu är vi inne i 2020 och det började med en omgång Covid-19 för mig. Ute i fria luften i god tid innan säsongen - för en gångs skull... Besiktningspersonalen hade synpunkter på min vinge men lät mig låna en ringnyckel och skruva loss den. thumbs up



En hjulinställning på det och sedan var det dags för en uppvärmare på Sviestad, första gången jag var där. Kul med ny bana så att det går att känna att man utvecklas... Inga bilder, ingen video...

Nästa vända till GR i början av sommaren. Härligt gäng som vanligt, fint väder som vanligt, frånkörd som vanligt. Inga bilder från banan men väl någon form av bevis för att jag åtminstone var på färjan...



Mer blev det inte innan hösten och nästa vända till GR. Samma gäng, lite andra bilar - och när jag fick min frus att skratta åt den självklara skylten kunde jag inte hålla mig....










Tyvärr var höstens tid bara lite grand snabbare än året innan trots allt som fixats under vintern men däcken var lite trötta - skyller på det!

Lite kul att jämföra med första gången jag var där - "samma" bil, samma förare, drygt 6 sekunder i skillnad...


_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Just det, köpte en Racelogic Video Vbox - bra burk men framförallt riktigt bra mjukvara. Ska bli kul att bli bättre på att analysera och förbättra.

Skrev i förra inlägget att jag skulle återkomma till de dåliga däcken. Så här såg de ut efter förra höstens sista tripp till GR:



Tänkte jag slarvat med hjulinställningen och räknade med att det skulle se bättre ut efter att halva hjulupphängningen bytts ut och bilen fått en ny hjulinställning - icke:




Varför in i hela friden ser det ut så här?

Slutligen, det finns en ganska fattig Instagram-profil där en del av våra äventyr hamnar, kolla in Grosshandlar'n Racing:



_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
pillee
kalmar
Här sen Aug 2006
Inlägg: 133



Hej,
"enda smolket i glädjebägaren är de 2 MC-förarna som dyker upp och effektivt halverar körtiden. Inte för att det går att köra hela dagen men för mig är en stor del av nöjet att åka med andra och sitta med när någon mer erfaren chaufför rattar ens egen bil, det blir lite svårare när "alla" stressar för att få ut lagom med körtid själva"

Tycker det är lite fel syn på saken.
Mvh Peter

_________________
Peter Infang
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



[quote="i96danma"

Tänkte jag slarvat med hjulinställningen och räknade med att det skulle se bättre ut efter att halva hjulupphängningen bytts ut och bilen fått en ny hjulinställning - icke:

https://rejsa.nu/im/user/24309/2020-11-07-16-23-59_img_20201011_220723 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/24309/2020-11-07-16-23-59_img_20201011_220734 . . . .

Varför in i hela friden ser det ut så här?

Slutligen, det finns en ganska fattig Instagram-profil där en del av våra äventyr hamnar, kolla in Grosshandlar'n Racing:


https://rejsa.nu/im/user/24309/2020-11-07-16-37-02_grosshandlar039n_ra . . . . [/quote]

Hej Dan, trelig updatering du har. :-)
Angående dina däck, är det bara fram du har problemet?
Vad har du för värden på hjuliställningen på framvagnen?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Aerodynamic skrev:
Angående dina däck, är det bara fram du har problemet?
Vad har du för värden på hjuliställningen på framvagnen?

Mvh, Per

Ja, "back in the day" var det alltid bakdäcken som slets fortare. Nu, med diff och mer aero bak (vinge+"diffuser") så tippar jag att den har mer grepp i bakänden och lättare understyr men det borde inte slita på det här sättet.

Fick bilen inställd såhär i våras:



Ser väl OK ut?

Funderar på... Jag har ju styrstag som kan justeras för bump steer, kan det ha något med saken att göra?


_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
pillee skrev:
Tycker det är lite fel syn på saken.
Mvh Peter


Jag tror (eller hoppas) att du missförstår mig, Peter - jag har ingenting emot motorcyklister ("många av mina bästa vänner är MC-förare" ).

Jag masar mig till Gotland för att under några dagar förlusta mig med bilkörning, skitsnack och kalk, effekten av att dela bana är att det blir betydligt mindre av den första delen. Av samma anledning kör jag inte med t ex Porscheklubben; snäva pass som gör att det blir stressigt och minskar möjligheten att åka med andra och sånt.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S 2000 - The Ratster
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
12 besök senaste veckan (90743 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande