Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S 2000 - The Ratster
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
10 besök senaste veckan (90743 totalt)
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



i96danma skrev:
Aerodynamic skrev:
Angående dina däck, är det bara fram du har problemet?
Vad har du för värden på hjuliställningen på framvagnen?

Mvh, Per

Ja, "back in the day" var det alltid bakdäcken som slets fortare. Nu, med diff och mer aero bak (vinge+"diffuser") så tippar jag att den har mer grepp i bakänden och lättare understyr men det borde inte slita på det här sättet.

Fick bilen inställd såhär i våras:



Ser väl OK ut?

Funderar på... Jag har ju styrstag som kan justeras för bump steer, kan det ha något med saken att göra?



Jo det ser ok ut, ganska mycket mer camber på högersidan? än vänster sidan.
Och bilden visar vänster som du har väldigt sne slitet.
Kör du mycket gata med bilen?
Inte mycket toe att bråka om heller.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Du bör nog skaffa en längre skruv till det där skruvförbandet och sedan borra ett hål i den så du får igenom en saxpinne. Blir så spännande om muttern lossnar när man är ute och kör.
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Med den jättevingen så skulle du behöva en rejäl splitter i fram för att få bilen att styra in bättre. De som tävlar med Boxster som under racehelg blivit av med splitter fram upplever bilen som makalöst understyrd. Mitt tips är en splitter som sticker ut cirka 10 cm utanför din nuvarande väldigt lilla splitter. Kräver kanske tyvärr lite stag också för att hålla den på plats. Kul att du fortsätter att utveckla din Boxster!

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Aerodynamic skrev:

Jo det ser ok ut, ganska mycket mer camber på högersidan? än vänster sidan.
Och bilden visar vänster som du har väldigt sne slitet.
Kör du mycket gata med bilen?
Inte mycket toe att bråka om heller.

Mvh, Per


Ja, verkstan fick inte till mer camber sa de. Har ju kört uppemot 3 tidigare, åtminstone 2,5. Högern ser tyvärr likadan ut!

Kör bara gata till och från bana (och till bilbesiktningen...).

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Du bör nog skaffa en längre skruv till det där skruvförbandet och sedan borra ett hål i den så du får igenom en saxpinne. Blir så spännande om muttern lossnar när man är ute och kör.

Bra synpunkt! Den typen av understyrning vill jag gärna undvika...

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
JohnC skrev:
Med den jättevingen så skulle du behöva en rejäl splitter i fram för att få bilen att styra in bättre. De som tävlar med Boxster som under racehelg blivit av med splitter fram upplever bilen som makalöst understyrd. Mitt tips är en splitter som sticker ut cirka 10 cm utanför din nuvarande väldigt lilla splitter. Kräver kanske tyvärr lite stag också för att hålla den på plats. Kul att du fortsätter att utveckla din Boxster!

Ja - det var en av de grejerna som inte hanns med under vintern... Jag har marinplyfa, stag och hårdvara till att fästa upp skivan under bilen men har inte fått det gjort än.

Låter lovande att det gör så stor skillnad! - vinterns pul!

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Har plockat bort hjulen och satt på "vintermackor" - det här var vad jag fick se... Höger fram:




Helt obegripligt. Hittar ingenting som skavt emot utan det ser slätt och fint ut i hjulhusen.

På plussidan får jag nämna ett tillskott som temporärt förpassat Ratstern till garageuppfarten:



Tanken är att den ska donera kraftpaketet till hårfrisörskebilen. Just nu går den ganska ojämnt på tomgång och misständer men går bra på högre varv, bensindoften låg tät i garaget när jag backat in den. Kopplade upp Durametricen och kollade felkoder:



P1602 Supply voltage Open circuit
P1691 Check Engine warning light intermittent
P0300 Misfire damaging to cat. converter
P0301 Cylinder 1 misfire damaging to cat. converter
P0302 Cylinder 2 misfire damaging to cat. converter
P1319 Misfire emissions-relevant
P1313 Cylinder 1 misfire emissions-relevant
P1314 Cylinder 2 misfire emissions-relevant

Internet verkar anse att det är antingen tändspolarna eller solenoid/ställdon till VarioCamen. Det borde jag kunna luska ut med motorn ute ur bilen - byta alla spolarna mot de på 3.2:an och sen koppla 12 V mot solenoiden för att se om den reagerar.

Är ny med att skruva motor så jag vet inte om jag tänkt mig skruva isär den än. Ska skaffa motorstativ och -lyft så att jag kan hantera dem drägligt. Har endoskop på väg hem för att kolla bore scoring och ska hyra en leak down-testare för att se hur täta cylindrarna är, så får jag ta det därifrån.



Motorn har gått 19000 mil så jag vet inte hur status med RMS, IMS, kedjeguider och annat, hoppas att det går att få en god bild av det utan att ta isär motorn. Det blir en oljig vinter!

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 298



Bra plan Dan, vinteraktiviteten är säkrad!

_________________
/Tom Bengter
Porsche 981
M3LR
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Dom första årsmodellerna av 996 hade ett "dubbellager" i IMS , sedan snålade porsche med ett enkellager några år till problemet dök upp. Min 996 som också var en 1999 hade aldrig något läckage under dom 12 åren jag ägde den 2006 - 2018. Men hamnar den i motorstativet så kontrollerar du naturligvis sådant.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584



i96danma skrev:
...

hoppas att det går att få en god bild av det utan att ta isär motorn. Det blir en oljig vinter!


Ta ur oljefilter, skär av gavlarna och veckla ut pappret. Kolla färgen på ev. plastspånor.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Benny Steen skrev:
Dom första årsmodellerna av 996 hade ett "dubbellager" i IMS , sedan snålade porsche med ett enkellager några år till problemet dök upp. Min 996 som också var en 1999 hade aldrig något läckage under dom 12 åren jag ägde den 2006 - 2018. Men hamnar den i motorstativet så kontrollerar du naturligvis sådant.

Ja, eftersom allting ska ut är det ju lätt att kontrollera.
DJ skrev:
Ta ur oljefilter, skär av gavlarna och veckla ut pappret. Kolla färgen på ev. plastspånor.

Precis, vill minnas att du (eller om det var Oje) hittade bruna plast-/bakelitbitar i filtret, det borde vara en hint. Det är dagens uppgift, i alla fall. Jag hoppas jag hinner få ut motorn under dagen.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Sitter och undrar om ditt märkliga däckslitage. Jag gissar på något i hjulupphängningen som ballar ut när du belastar men statiskt så ser allt ok ut. Jag antar att du gått igenom alla bussningar, stag och skruvar?

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Eddie Varvstopp skrev:
Sitter och undrar om ditt märkliga däckslitage. Jag gissar på något i hjulupphängningen som ballar ut när du belastar men statiskt så ser allt ok ut. Jag antar att du gått igenom alla bussningar, stag och skruvar?
Om det är innerkant så är det ju ett typiskt Toe-out slitage (slitage i nära 45 grader mot anliggningen mot marken), och det kan ju vara dynamisk toe-out beroende på divese flex/glapp.
Nu gissar jag bara utifrån en bild, så det kan ju finnas en massa mer fakta

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Sitter och undrar om ditt märkliga däckslitage. Jag gissar på något i hjulupphängningen som ballar ut när du belastar men statiskt så ser allt ok ut. Jag antar att du gått igenom alla bussningar, stag och skruvar?

Ja, jag hade ju hela hjulupphängningen nerplockad i vintras, bytte ut chassi, bärarmar, alla bussningar, hjulinställning - you name it! Det är det som är så skumt, trodde ju att jag skulle bli av med problemet då.

Niklas Falk skrev:
Om det är innerkant så är det ju ett typiskt Toe-out slitage (slitage i nära 45 grader mot anliggningen mot marken), och det kan ju vara dynamisk toe-out beroende på divese flex/glapp.
Nu gissar jag bara utifrån en bild, så det kan ju finnas en massa mer fakta

Bra gissning, men jag har stoppat i antingen hårdare bussningar eller ledlager i princip överallt så om nåt borde det bli stummare och mindre flex. Jag är konfys...

Nu får jag ju en ny anledninga att plocka ner allt i och med att jag ska i med ny motor.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Motorn är ur 996:an och upp på stativet, bra mycket behändigare att meka på det sättet än med motorn på plats i bilen. Synd bara att det är så jäkla meckigt att få ut/in den.



Lite kleggigt vid IMS:en men torrt, ser ut att ha legat där ett tag. RMS såg helt ny ut (och även kopplingen riktigt fräsch) så jag antar att den är bytt nyligen och att läckaget då avstannade.



Fem av avgasportarna såg ut som den övre bilden - torrt, sotigt - medan den sjätte syns på nedre bilden, mer oljig. Det är cylindern längst bak på vänster sida, vilket nummer den nu har. Kan det vara ventiltätningar?




Slutligen kollade jag olja (som ser brunaktig ut och inte luktar bensin i någon större utsträckning. Filtret innehåller vad som ser ut att vara små flagor eller prickar, ganska små. Kan det vara kedjesträckarna? Det är inga större mängder.




Största mankemanget är dock att jag drog av 8 (!) av 12 grenrörsbultar. Jag har Enebybergs Motorrenovering runt knuten här och tänkte höra om de kan ge sig på bultarna (och kanske andra potyentiella problem), nån som har någon erfarenhet av dem? Eller någon som har en bra idé på hur man kan hantera bultarna?

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399



Svetsa på en mutter och glödga dem så borde du få loss dem.

Om oljan luktar bensin, vad för dom ger du då? Tycker min 914 luktar bensin i oljepåfyllningen.

_________________
jonas Blom
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Är de där motorerna direktinsprutade därav soten?
Säker att IMS bytt "borde" man inte ha tvättat av då?

/Rob

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



robber skrev:
Är de där motorerna direktinsprutade därav soten?
Säker att IMS bytt "borde" man inte ha tvättat av då?

/Rob

Nej, direktinsprutning kom senare.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
jonblo skrev:
Svetsa på en mutter och glödga dem så borde du få loss dem.

Om oljan luktar bensin, vad för dom ger du då? Tycker min 914 luktar bensin i oljepåfyllningen.


Ja, ska fundera på om jag vågar rota fram pinnsvetsen - den senaste svets som jag gjort som kan kallas OK var nog på gymnasiet... 😬 Jag var förbi den lokala motorrenoveraren och han sa "nä, ett sånt jobb kan jag inte åta mig". Funkar det med skruvutdragare? Det är ju inte alla bultar som sticker upp utan många ligger i höjd med godset, blir nog svårt att svetsa. Det här suger redigt.



"Jag har förstått" att det är läckande kolvringar som släpper igenom oförbränd soppa, kan också vara att soppa-/luftblandningen är för fet och att allt inte förbränns. Lite smiter alltid förbi men vevhuskomp borde bli högt om det är mycket som smiter förbi.

robber skrev:
Är de där motorerna direktinsprutade därav soten?
Säker att IMS bytt "borde" man inte ha tvättat av då?


Nope, DFI kom först senare. Vet inte om IMS är bytt - förmodligen inte - men RMS ser ut att vara det, alltså packboxen vid veven.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399



Dick på Perrys motor brukar få ut pinnskruvarna när de gått av sådär genom att svetsa dit en lite mindre mutter och sen värma. Kommer gå gäller bara att få till svetsen.

_________________
jonas Blom
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



brukar lägga över en bricka, om pinnbulten är kort... sen svetsa fast pinnbulten i den... lägger man över en större mutter sedan, kan man märla på ordentligt med svetsen i muttern, utan att skada aluminiumet då brickan skyddar..
låt skiten svalna ..och prova lossa.. ibland behövs både en 3 eller 5 muttrar..
om pinnbulten gått av under ytan får man bygga up den till ytan med punkter..
funkar i 90 % av fallen.. svetsen/värmen gör att den mekaniska fästet oftast bryts..

eller så sätter man upp grejen i fräsen, och fräser ut skiten.. rensar gängan med en syl och monterar en ny pinnbult.... alt helicoil..osv.

_________________
Michael Thulesius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S 2000 - The Ratster
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
10 besök senaste veckan (90743 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande