Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S 2000 - The Ratster
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
7 besök senaste veckan (90796 totalt)
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Jag testade att svetsa dit en mutter med en 2,5 mm E-6013 elektrod, gick sådär. Har köpt 3,2 mm för rostfritt nu, ska se om det går bättre. Tyvärr är det nog inte materialet det är fel på. Eller så kanske det här är impulsen jag behöver för att skaffa en MIG? 🤔

Tack för tipset om brickan, det ska jag prova! Någon rekommenderade att dundra på med krypolja för att kyla och "härda" den nysvetsade muttern, bra eller obra? Och det där med utdragare, det verkar inte vara så värst poppis, eller?

Jag har fräs på jobbet så det känns som om det är sista utvägen, men då måste ju topparna av. Det kanske de ska ändå, lokala motorrenoveraren misstänkte att kladdiga porten ovan kunde bero på dåliga ventiltätningar. Då kan jag kolla kedjespännarna, byta lyftare, plana topparna, byta ventilstyrning, glasblästra, byta IMS...

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10624



i96danma skrev:




Sån där sotkant hade jag på min extramotor till Boxstern. Otroligt dålig passning mellan toppens gjutning och grenrörspackning/grenrör.

Blev genast lite frestad att göra gammaldags trimning/blueprinting och anpassa kanalerna en aning för bättre matchning och bättre flöde.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324



i96danma skrev:
Jag testade att svetsa dit en mutter med en 2,5 mm E-6013 elektrod, gick sådär. Har köpt 3,2 mm för rostfritt nu, ska se om det går bättre. Tyvärr är det nog inte materialet det är fel på. Eller så kanske det här är impulsen jag behöver för att skaffa en MIG? 🤔

Tack för tipset om brickan, det ska jag prova! Någon rekommenderade att dundra på med krypolja för att kyla och "härda" den nysvetsade muttern, bra eller obra? Och det där med utdragare, det verkar inte vara så värst poppis, eller?

Jag har fräs på jobbet så det känns som om det är sista utvägen, men då måste ju topparna av. Det kanske de ska ändå, lokala motorrenoveraren misstänkte att kladdiga porten ovan kunde bero på dåliga ventiltätningar. Då kan jag kolla kedjespännarna, byta lyftare, plana topparna, byta ventilstyrning, glasblästra, byta IMS...


Jag drog av 2 bultar på min Cayman i veckan. Har hyrt en "borrjigg " för att borra ur bultarna. Är du med i Facebook gruppen "Porsche köp och sälj"?
Jocke Ohlsson heter killen som hyr ut verktyget. Annars kan jag förmedla kontakten via PM.

[/img]

_________________
Jocke Rydell
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det brukar fungera väldigt dåligt med pinne/mma på så små skruvar.
Tig är bäst annars mag med typ 0.8mm tråd.

Anledningen är troligen att med pinne lägger du på mycket material väldigt fort, så skruven hinner inte bli varm. Då får då bara en klump nytt varmt material på den kalla skruven, =härdad övergång som går av direkt när du försöker skruva ut den. Det skulle antagöigen fungera bättre med tup 1.2mm pinne, men med mag kan du lägga på ännu långsammare punkta flera ggr så skruven blir "längre å låta värmen gå över bättre, sen lägga dit en större mutter och svetsa fast.

I övrigt brukar det inte vara några stora problem att bara borra för hand om du har tillräcklig plats att få slipa änden på skruven någorlunda plan, slå några välriktade körn-slag i skruvens centrum, borra med friskt (nytt) 2.5-3mm borr. Sedan typ 5-6mm ,(om det är m8) sen kan du nog "pilla" ur resten av skruven (eller köra 6.5-7mm)
och sist dra i en gängtapp för att snygga till den befintliga gängan.

Men självklart är det lättare med hjälp av borrmall som någon rekomenderar, speciellt om det är flera som är av. Jag har gjort egna betydligt enklare stöd av plattjärn själv vid samma situation

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1136



1000 kr för att hyra den borrjigg tyckte jag nock var att ta i
sen är det inte ofta det går bra att få ut bulten med en ornapit det jä. lätt dom bryts
o då har man riktiga problem.
svetsa på en mutter är bästa sättet, ibland kan man svetsa många gångar innan det lyckas

_________________
henrik nielsen
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Jocke Rydell skrev:
Jag drog av 2 bultar på min Cayman i veckan. Har hyrt en "borrjigg " för att borra ur bultarna. Är du med i Facebook gruppen "Porsche köp och sälj"?
Jocke Ohlsson heter killen som hyr ut verktyget. Annars kan jag förmedla kontakten via PM.


Tack för tipset! Har inte FB så den gruppen känner jag inte till. 1000 spänn känns lite väl, förstår att det kan vara bra när motorn sitter i bilen men jag har åtminstone min på stativ - gör det lite lättare.

knotan skrev:
Det brukar fungera väldigt dåligt med pinne/mma på så små skruvar.
Tig är bäst annars mag med typ 0.8mm tråd.

Anledningen är troligen att med pinne lägger du på mycket material väldigt fort, så skruven hinner inte bli varm. Då får då bara en klump nytt varmt material på den kalla skruven, =härdad övergång som går av direkt när du försöker skruva ut den. Det skulle antagöigen fungera bättre med tup 1.2mm pinne, men med mag kan du lägga på ännu långsammare punkta flera ggr så skruven blir "längre å låta värmen gå över bättre, sen lägga dit en större mutter och svetsa fast.

I övrigt brukar det inte vara några stora problem att bara borra för hand om du har tillräcklig plats att få slipa änden på skruven någorlunda plan, slå några välriktade körn-slag i skruvens centrum, borra med friskt (nytt) 2.5-3mm borr. Sedan typ 5-6mm ,(om det är m8) sen kan du nog "pilla" ur resten av skruven (eller köra 6.5-7mm)
och sist dra i en gängtapp för att snygga till den befintliga gängan.

Men självklart är det lättare med hjälp av borrmall som någon rekomenderar, speciellt om det är flera som är av. Jag har gjort egna betydligt enklare stöd av plattjärn själv vid samma situation

Svinbra, Knotan - precis vad jag behövde veta. Har letat efter en MIG/MAG att köpa men det blir ännu en maskin jag ska förvara ngn stans. Fins det någon vänlig själ med en portabel MIG och ett gott handlag som kan tänka sig att - mot skälig ersättning - hjälpa mig att klämma dit 8 muttrar? Alternativet är som sagt att plocka bort topparna och spänna fast dem i fräsen på jobbet.

Men nu ska jag sluta gnälla om bultarna och ta tag i de andra sakerna! Göra leakdown på riktigt och bestämma om jag vill ta av topparna i vilket fall som helst. Känns lite läskigt, har aldrig öppnat en motor förut. 😬 Nu är i a f rätt verktyg på väg hem.


_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
d.petersson
Kiaby
Här sen Aug 2012
Inlägg: 28



Hittar du ingen som har en mag att hjälpa dig med så är mitt tips att gå till ett vettig svetsaffär så har de utrustning att hyra. brukar inte vara så dyrt för någon dag, tex Södermalms maskin

_________________
Daniel Petersson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247



Smaka på det här Dan: Porsche 996 Barchetta

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



Skaffa stora muttrar.. tex m 14 hjul mutter. .. lägg på bricka.. mura muttern full med het svets.. du kan förvärmning med en liten gasolbrännare innan.du börjar svetsa . låt svalna lossa med fälg kors. . Med 20 gamla muttrar bör du få loss dom

_________________
Michael Thulesius
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
d.petersson skrev:
Hittar du ingen som har en mag att hjälpa dig med så är mitt tips att gå till ett vettig svetsaffär så har de utrustning att hyra. brukar inte vara så dyrt för någon dag, tex Södermalms maskin

Ja, har kollat på Hygglo - har hittat en svets att hyra som verkar OK. Som bonus så är uthyraren en kille som jag hjälpte köpa en 996 Turbo i våras - entusiastbilsvärlden är liten!

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Tord skrev:
Smaka på det här Dan: Porsche 996 Barchetta

Mmm. Jättebra idé, Tord. Nu är ju inte problemet att jag har för bilar... 😑


_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
I avvaktan på verktygen för toppen har jag filmat insidan. Ser inga repor, dock lite olja på cylinderväggen (inte ovanligt), kolpåbyggnad (väl inte helt otippat) och nånting som ser ut som kaffesump (antagligen mer ovanligt).

Den här cylindern är den som ser värst/konstigast ut:



Övriga är här:







Hur lyder domen från församlingen? En snabb leak-down test visade att det intevar några katastrofala läckor, vissa cylindrar var "helt" täta med andra läckte 10-15%. Verkade vara förbi kolvringarna i samtliga fall.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Ingen recension på matinéföreställningen ovan, får vänta tills showen (=locket) öppnar på riktigt.

Meanwhile i garaget: har köpt en "riktig" svets. Denna skönhet - straight outta Täby Kyrkby:



Natt och dag i skillnad mot pinnsvetsen! Känner sig ju som licenssvetsare med den där jämfört med den gamla (som är mycket nyare). Hade inställningen på bilden ovan - max ström (145A) och 4 i matning. Tanken var att inte bygga på material för snabbt utan att låta tempen komma upp riktigt ordentligt. Resultatet är dock inte mycket att skryta över. Efter en test-svets som jag tyckre satt som berget vågade jag mig på dem på toppen. Rödglödgade muttrar och överlag bra synliga resultat, tyckte jag.



No bueno. Testade med fem olika olika muttrar och provade med att sega ur den, jucka ur den (båda med spärrskaft) och en med slagskruvdragare.



Förmodligen skit bakom spakarna - "alla" bedyrar ju att de kommer ut med den här metoden. Yeah right...

Så nu tror jag att jag ska lämna dem för ett tag. Plocka av toppar och sen hitta nåt bättre sätt - sänkgninstning eller fräsen på jobbet. Nån som vet någon som kan gnista bort dem?

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Sådär - topparna av efter lite om och men.




Ser bra ut, tycker jag. Famous last amatör-words... Men inga repor i cylindrarna, det som såg ut som kolasås i videofilmerna var helt enkelt olja som blivit kvar i cylindern:



Topparna är inlämnade för ventil- och planfräsning samt kontroll av styrning och byte tätning. Dessutom tar de ur bultarna som sitter kvar - inte ett jobb de var särskilt pigga på... Då har jag ju naturligtvis några frågor:

* Det sitter ju sotavlagringar på kolvtopparna och högst upp på cylinderväggen. Internet påstår allt från diskmedel till ugnsrengöring och rotorslip. Vad gäller?
* Den enda delen jag kan se något som liknar slitage är kamaxellagringarna, är det här nåt att oroa sig för?



* Samma sak med kamaxelkedjornas guider, tycker de ser fina ut för att vara 20 år gamla men kanske är en sån där "while you're in there"-grej?



Slutligen: jag har hittat en firma som slipar om kamaxlar... https://dbilas-shop.com/en/engine-valve-train/performance-camshafts/po . . . .
Är det värt att ens fundera på? Hittar inte mycket info på nätet, brukar tyda på att överlevnadsinstinkten borde kicka in... Feedback från kompisarna har varierat från "Såklart!" till "njae, taskig tomgång och dåliga avgasvärden - bilprovningen etc...". Nog första gången jag varit med om att bli avrydd från trimning...

Ska nog passa på att byta IMS-lager samtidigt. Å andra sidan, har motorn överlevt 19000 mil, så.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



WD40 skakar liv i kolvringar som satt sig, kan funka att låta lösa upp kolvtoppens avlagringar.
Mängden olja tycker jag är lite märkligt hög dock, hade du tänkt ta ur kolvarna och kolla ringarna ändå?

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10624



i96danma skrev:




Topparna är inlämnade för ventil- och planfräsning samt kontroll av styrning och byte tätning. Dessutom tar de ur bultarna som sitter kvar - inte ett jobb de var särskilt pigga på... Då har jag ju naturligtvis några frågor:


* Samma sak med kamaxelkedjornas guider, tycker de ser fina ut för att vara 20 år gamla men kanske är en sån där "while you're in there"-grej?



Slutligen: jag har hittat en firma som slipar om kamaxlar... https://dbilas-shop.com/en/engine-valve-train/performance-camshafts/po . . . .
Är det värt att ens fundera på? Hittar inte mycket info på nätet, brukar tyda på att överlevnadsinstinkten borde kicka in... Feedback från kompisarna har varierat från "Såklart!" till "njae, taskig tomgång och dåliga avgasvärden - bilprovningen etc...". Nog första gången jag varit med om att bli avrydd från trimning...

Ska nog passa på att byta IMS-lager samtidigt. Å andra sidan, har motorn överlevt 19000 mil, så.


Jag hade bytt både IMS och kamkedjornas guider, bara för att vara på den säkra sidan.

När topparna ändå ska plockas isär, passa på att matcha portarna som jag skrev ovan. Finishen och toleranserna original lämnar lite att önska...

Kamaxlar låter vär som en ypperlig idé! Framför allt i kombination med småportade toppar.
Och kanske nåt sånt här!

Så länge du inte kör jättevassa kammar bör du kunna mappa besiktningsvänligt. Vad har GT3 för kamprofil? De går ju genom besiktningen.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



i96danma skrev:
Förmodligen skit bakom spakarna - "alla" bedyrar ju att de kommer ut med den här metoden. Yeah right...

Alltså, det ser ut som att du gjort allt rätt. Till nästa gång: Jag har genom empiriska studier kommit fram till att man har långt större framgång om man kör med mutterknackare för att dra ut den svetsade combon. Tro de eller ej, men mutterknackaren är mildare mot bulten är spärrskaft och biceps. Kan vara så att effekten av knackaren funkar extra bra på en upphettad bult. Vet inte varför, men det brukar funka.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Variocam borde göra det lite lättare att komma undan med en aning vassare kammar utan att det blir katastrof på tomgång. Som DJ säger, GT3 klarar sig och har inte så mycket mer avancerad Variocam vad jag vet. Dock vet jag att det finns Variocam och Varicam Plus, vad som skiljer och när Plus kom vet jag inte.

Jag grävde lite för ett tag sedan i vilka produktionssugmotorer som har högst effektuttag och vid högst varvtal som har fasta kamtider och samtidigt katalysatorrening och medföljande avgaskrav.

Ferrari 348 GTS ligger bra till med 324 hk vid 7000 (eller 7200 beroende på var man läser) varv/min ur 3405 cc (100,4 hk/l).
BMW M3 SE (E30) med kat har 238 hk vid 7000 varv ur 2467 cc (96,5 hk/l) så där någonstans uppåt 100 hk/l vid 7000 varv/min verkar gränsen gå för fyrventilsteknik och fasta kamtider att fortfarande klara "moderna" avgaskrav.

Min Cayman har 320 hk vid 7200 varv/min ur 3436 cc, så ganska nära Ferrarins spec. Dock innebär modernare teknik med direktinsprutning och Variocam (Plus?) att vridet är 370 Nm vid 4750 varv/min (Ferrarin 324 Nm vid 5000 varv/min) och tomgången lär vara något "lenare".

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Fnatte skrev:
WD40 skakar liv i kolvringar som satt sig, kan funka att låta lösa upp kolvtoppens avlagringar.
Mängden olja tycker jag är lite märkligt hög dock, hade du tänkt ta ur kolvarna och kolla ringarna ändå?

Tack för tipset, ska börja med WD40.

Gällande olja: jag har förstått att det inte är ovanligt att det samlas olja i cylindrarna i de här motorerna, särskilt som de är horisontella. Leakdown visar OK resultat med tanke på att motorn är kall och så.

DJ skrev:
Kamaxlar låter vär som en ypperlig idé! Framför allt i kombination med småportade toppar.
Och kanske nåt sånt här!

Så länge du inte kör jättevassa kammar bör du kunna mappa besiktningsvänligt. Vad har GT3 för kamprofil? De går ju genom besiktningen.

Daniel, du vet precis vad en bonnatrimmare vill höra!
Dbilas har en profil som de kallar Sport GT3, gissar att den ligger nära: https://dbilas-shop.com/en/engine-valve-train/performance-camshafts/po . . . .

Torkel K skrev:
Alltså, det ser ut som att du gjort allt rätt. Till nästa gång: Jag har genom empiriska studier kommit fram till att man har långt större framgång om man kör med mutterknackare för att dra ut den svetsade combon. Tro de eller ej, men mutterknackaren är mildare mot bulten är spärrskaft och biceps. Kan vara så att effekten av knackaren funkar extra bra på en upphettad bult. Vet inte varför, men det brukar funka.

Tack, den här gången lämnade jag det till proffsen (och även de gick bet på två av de åtta bultarna!) men det är nog inte sista gången. Han var f ö inte jätteimponerad av "svetsa mutter på stumpen"-metoden. Det hade tydligen härdat de två kvarvarande bultarna så att de inte ens gick att borra...

Victor. skrev:
Variocam borde göra det lite lättare att komma undan med en aning vassare kammar utan att det blir katastrof på tomgång. Som DJ säger, GT3 klarar sig och har inte så mycket mer avancerad Variocam vad jag vet. Dock vet jag att det finns Variocam och Varicam Plus, vad som skiljer och när Plus kom vet jag inte.

Variocam justerar timingen på insugsventilerna, Variocam Plus har dessutom olika kammar på insug ("VTEC"). Typ.

Victor. skrev:
Min Cayman har 320 hk vid 7200 varv/min ur 3436 cc, så ganska nära Ferrarins spec. Dock innebär modernare teknik med direktinsprutning och Variocam (Plus?) att vridet är 370 Nm vid 4750 varv/min (Ferrarin 324 Nm vid 5000 varv/min) och tomgången lär vara något "lenare".

Du har en DFI-motor, va? Då är det ju definitivt Variocam Plus.

Jag hoppas i vilket fall att de variabla kamtiderna betyder "inga problem att klara avgaskraven".

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Dåså, nu har topparna varit hos motorverkstaden och vänt. Kontrasten mot Porsche Center Danderyd kunde inte varit större! Doften där inne är obeskrivbar.



När jag ringde dem och sa att jag hade att par Porsche-toppar jag ville de skulle se över blev svaret "Ah, luftkylt alltså?". Old school ställe, med andra ord. Inget anmärkningsvärt, fint skick tydligen. Blästrat, planat, fräst ventiler och säten samt bytt ventiltätningar.



Tyvärr gick de bet på två av de åtta bultarna som satt kvar, hade tydligen härdat så pass att de inte gick att få ur:



Eftersom jag gärna tänker "hur svårt kan det vara" så blev nästa åtgärd att spänna upp den i fräsen på jobbet.



Mjo, ganska svårt. Ett antal borrar och fräsar som fick formen av blomkålshuvuden.



Nu är sista chansen att sänkgnista ur dem, får se om jag får till det i veckan som kommer. I övrigt så är 911:an ute ur garaget och Ratstern tillbaka. Påbörjade arbetet med att plocka ur motorn och upptäckte då ett par extra ventilationshål i kattarna:



Antar det är vad som händer med Kina-kattar... De har i o f s suttit lite i spänn pga "bristande passform" men mer än en säsong borde de väl hålla... Funderar på om det är värt att hitta några andra eller om originalkattarna får åka på igen.

Jag har beslutat att vänta med kammarna, tänker att jag kommer ha nog med jobb med att få igång bilen som det är. Fick dock tag på mina IPAS-koder (till DME och immobilizer) så nu kan jag koda om ECUn till 3.4.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Hårdmetallsfräsar hade fixat det direkt, de har försökt med gamla snabbstålare.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S 2000 - The Ratster
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
7 besök senaste veckan (90796 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande