Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield Aerorace R1 i Modsport 2 - Såld
<<   1, 2, 3 ... , 15, 16, 17   >>
33 besök idag (167133 totalt)
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732



Kul att det äntligen verkar funka med vevhusventilationen!
Hoppas du får köra full säsong i år

Snart dax, hoppas vi inte behöver vinterdäck...

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Mantorp gick uselt. R1-motorn har en lucka som stänger för dess "Stator Coil" och håller hela paketet på plats. Den vibrerade loss lite med lite oljeläcka som resultat. Inget större problem, om det inte varit så att jag behövt lyfta ur motorn för att ta loss och få dit den rätt. Typiskt. Allt annat går att göra med motorn kvar i bilen, utom juuust den luckan.

Men Kinnekulle gick bra! Dubbelseger i Modsport 2... men lite för få tävlande för att ge några riktiga skrytpoäng. Hade lite strul under kvalet, så jag körde bara ett komplett varv, men det räckte till en 5e plats på den blandade uppställningen.

Race 1 fann jag mig snart 4a efter de 3 Modsport 1 bilarna, dvs först i Modsport 2. Hängde på hyfsat ett par varv, men insåg sedan att jag hade bra lucka till konkurrenterna i klassen, så jag taggade ned lite. Satte nytt personbästa på Kinnekulle med 0.54.9 vilket är en full sekund snabbare än jag kört tidigare. Under Race 2 blev jag lite tråkigt taktisk och slog av lite på tempot eftersom jag hade lucka till Modsport 2-bilarna. De sista varven kom Joakim Unnebäck närmare och det blev dags att jaga på igen... men då fick Joakim tyvärr trubbel med bilen och parkerade.




Finns många bra bilder från helgen här:
http://www.spvm.se/gallery/Modsport/2016Kinnekulle/118.html#prettyPhot . . . .

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732



Kul att det äntligen funkade!

Grattis till dubbelsegern OCH till det nya banrekordet i Modsport II!!
I och med de snabba tiderna tror jag du skulle varit i topp även om det var 30st bilar i 2:an... så njut av alla 41 poäng fullt ut!!

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Mattias A skrev:
Grattis till dubbelsegern OCH till det nya banrekordet i Modsport II!!

Stämmer det verkligen? Nytt banrekord?

Lite Bengan-bilder:



_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732



Torkel K skrev:
Mattias A skrev:
Grattis till dubbelsegern OCH till det nya banrekordet i Modsport II!!

Stämmer det verkligen? Nytt banrekord?


Om man ska tro hemsidan i alla fall...


Men den är ju inte alltid superuppdaterad... fast vi kan ju hoppas!

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



2007 och senare har vi pdfer på så det går att kolla för den som har intresse och orkar

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Mattias A skrev:
Torkel K skrev:
Mattias A skrev:
Grattis till dubbelsegern OCH till det nya banrekordet i Modsport II!!

Stämmer det verkligen? Nytt banrekord?


Om man ska tro hemsidan i alla fall...


Men den är ju inte alltid superuppdaterad... fast vi kan ju hoppas!

Hemsidan ligger en bra bit efter. Både Rydman och Armskog körde låda 0.54-tider i Modsport 2 förra året.

Ändå rätt nöjd med min tid.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Yamaha R1 2005 hade en del problem med just vevlagerras... köp riktig sporthojmotorn nästa gång... köp GSX-R1000....

fint bygge btw.. thumbs up

skummat lite i tråden.. hur är koppling modifierad??? sitter det en solfjäderhistoria på R1 -05 som på tidigare R1motorer??

haft några R1 -00 där kopplingen gärna gett upp efter lite tukt... en kraftigare fjäder/fjädrar borde ju råda bot på det om man kan ha fotpedalkoppling
...
mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
sx-pojken skrev:
Yamaha R1 2005 hade en del problem med just vevlagerras... köp riktig sporthojmotorn nästa gång... köp GSX-R1000....
Jag gjorde månader av research innan jag valde den motorn. Kan lugnt säga att din åsikt inte är delad av alla.

sx-pojken skrev:
skummat lite i tråden.. hur är koppling modifierad??? sitter det en solfjäderhistoria på R1 -05 som på tidigare R1motorer?
Vet inte riktigt vad du menar med "Solfjäderhistoria" men det är en klassisk våtkoppling, dvs en korg med ömsom stålplattor och ömsom lameller. Min är förstärkt med kraftigare fjädrar och bultar. Ska enligt de som tävlar med dem hålla mycket bra med OEM-lameller. Det börjar bli dags att träna stående start nu, så vi får väl se.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Torkel K skrev:
sx-pojken skrev:
Yamaha R1 2005 hade en del problem med just vevlagerras... köp riktig sporthojmotorn nästa gång... köp GSX-R1000....
Jag gjorde månader av research innan jag valde den motorn. Kan lugnt säga att din åsikt inte är delad av alla.

sx-pojken skrev:
skummat lite i tråden.. hur är koppling modifierad??? sitter det en solfjäderhistoria på R1 -05 som på tidigare R1motorer?
Vet inte riktigt vad du menar med "Solfjäderhistoria" men det är en klassisk våtkoppling, dvs en korg med ömsom stålplattor och ömsom lameller. Min är förstärkt med kraftigare fjädrar och bultar. Ska enligt de som tävlar med dem hålla mycket bra med OEM-lameller. Det börjar bli dags att träna stående start nu, så vi får väl se.


Att R1 runt -05 får vevlagerras är rätt känd iaf. på sporthoj.com... haft 2 vänner med R1 -05 som båda fått vevlagerras efter 1000 mil... troligen för taighta spel...

våtkoppling har ju i princip alla hojar... finns ju bla formula 1000 utomlands där man kör formelbil med 1000cc sportmotor vilket jag varit intresserad av att bygga så därför jag undra hur du modifierat kopplingen...

att ha en hojmotor stående i kurvorna är ju negativt för oljesmörjningen... du hade nån lösning på det med har jag för mig...

Var det G-kraften i kurvorna som satte dina R1 fuggisar ur spel i kurvorna på förra motorn??

R1 98-01 hade nån solfjäderhistoria som inte var nån hit....


mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Jag tror knappast lagerspelen är annorlunda på just de årsmodellerna. Men vad som är känt är att just modellerna byggda 2004/2005 är extra känsliga då det kommer till vevhusventilationen. De har en tendens att trycka ur sig olja om man går på hårt under längre perioder (vilket man såklart gör om motorn sitter i en bil). Men jag har löst det i min bil nu.

sx-pojken skrev:
att ha en hojmotor stående i kurvorna är ju negativt för oljesmörjningen... du hade nån lösning på det med har jag för mig...
Jag har en "splash pan" i tråget och en accusump monterad i chassit.

sx-pojken skrev:
Var det G-kraften i kurvorna som satte dina R1 fuggisar ur spel i kurvorna på förra motorn??
Nej, det var bränsletrycksregulatorn som var satt lite lågt. R1-fuggarna funkade jättebra på Zetecmotorn

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Torkel K skrev:
Jag tror knappast lagerspelen är annorlunda på just de årsmodellerna. Men vad som är känt är att just modellerna byggda 2004/2005 är extra känsliga då det kommer till vevhusventilationen. De har en tendens att trycka ur sig olja om man går på hårt under längre perioder (vilket man såklart gör om motorn sitter i en bil). Men jag har löst det i min bil nu.
]Jag har en "splash pan" i tråget och en accusump monterad i chassit.
]Nej, det var bränsletrycksregulatorn som var satt lite lågt. R1-fuggarna funkade jättebra på Zetecmotorn


skön känsla att kunna varva 14k rpm..

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
sx-pojken skrev:
skön känsla att kunna varva 14k rpm..
Japp! Flat-shifting vid 14500varv är precis vad denna bilen handlar om.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969



Jösses vilken elak liten jäkel den har blivit! Ylandet är helt underbart och den sticker ju som en raket.
Fast det gör fortfarande ont i själen efter lopp 2 hoppas innerligt det var nåt simpelt.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Axly skrev:
Jösses vilken elak liten jäkel den har blivit! Ylandet är helt underbart och den sticker ju som en raket.
Mycket passande beskrivning. Den är ruskigt kul att köra nu! "Jätteliten och jättearg!"

Axly skrev:
Fast det gör fortfarande ont i själen efter lopp 2 hoppas innerligt det var nåt simpelt.
Tackar för de orden! Något började läcka på utvarvet. Osäkert vad, men ganska säker på att det är utanför motorn. En av AN-kopplingarna för Accusumpen kanske? Alla instrument sa att allt var bra och den gick fint, hade olja kvar, osv, så detta klassas snarare som "irriterande" än "dyrt". Lite frustrerande eftersom vi gjorde en del inställningar på bilen för att bota dess understyrning och jag var ganska säker på att jag kunna putsa min 1:03:5-tid om jag öst på lite. Nåja, det är racing och det blir fler chanser.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969



Torkel K skrev:
...bota dess understyrning


Lyckades stå på restaurangtaket inför lopp 1 och längst bort vid Lito vid lopp 2 så jag hade första parkett till två tillfällen med.. skall vi kalla det överstyrning?
Väldigt skönt att det inte verkar vara något stort!

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Axly skrev:
Torkel K skrev:
...bota dess understyrning


Lyckades stå på restaurangtaket inför lopp 1 och längst bort vid Lito vid lopp 2 så jag hade första parkett till två tillfällen med.. skall vi kalla det överstyrning?
Väldigt skönt att det inte verkar vara något stort!
"Överstyrning" är artigt uttryckt. Öööööverstyrning och piruett. Det var halt i regnet och jag var taggad till tänderna.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Kort rapport från SSM 2016:

Kvalvarvet i regnet:



Och varv 1 på race 1. Resten av racet var Mattias försvunnen framåt och det var helt tomt bakom.



Tyvärr började som sagt bilen läcka olja på uppvärmningsvarvet till race 2, så jag fick bryta.

Min bästa tid för helgen var 1:03:50. Bilen understyrde en del och en axeltapp (vänster fram) visade sig vara lös efter racet. Så det fanns chans att pressa lite till om jag kunnat köra race 2. Men men, det kommer fler chanser.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Jävlar vad det går!

Synd med läckaget i R2, men oroa sig inte, vi fixar kvickt. Hoppas herrn var nöjd med bogserservice också

Ni får övertyga era klasskamrater att komma tillbaks dock, det är en av de absolut bästa/roligaste/häftigaste klasserna i hela programmet och så var ni totalt 3 bilar i mod1-2.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Synd med läckaget i R2, men oroa sig inte, vi fixar kvickt. Hoppas herrn var nöjd med bogserservice också

Utmärkt service! Tackar så mycket för det! thumbs up Många åker ju på dessa evenemang utan att utnyttja hela servicepacketer, så att säga. Men inte jag inte: Jag snurrade av i regnet (sablar vad halt det var!) efter så mycket som en enda kurva och behövde hjälp att få bakhjulen upp ur gruset. Sedan fixade jag oljesanering av banan också... Här gäller det att få valuta för startavgiften minsann.


Pontus Fyhr skrev:
Ni får övertyga era klasskamrater att komma tillbaks dock, det är en av de absolut bästa/roligaste/häftigaste klasserna i hela programmet och så var ni totalt 3 bilar i mod1-2.
Nu började vi iofs helgen som något fler i Modsport, men visst är det absurt tunt. Det är lite som om luften gått ur svensk racing i år och framför allt ur Modsport. Många förare har liksom peakat de senaste åren och behövde nu ett sabbatsår för att bygga hus, fylla på bankkontot, uppfostra barn, jobba och en massa annan tråkigt.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Nu har jag masat mig den i garaget, packat upp verktygslådan och städat undan. Sedan var det dags att kolla upp den där oljeläckan som kostade mig starten i race 2. Det var... ett par graders vridning av en AN-koppling. Suck... Lite onödigt. Men ett lätt problem att lösa i alla fall!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield Aerorace R1 i Modsport 2 - Såld
<<   1, 2, 3 ... , 15, 16, 17   >>
33 besök idag (167133 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande