Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
vad säger besiktningen om avgas rör på sidan av bilen?
4 besök senaste veckan (2713 totalt)
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Jag skall försöka dra avgasrör på min SAAB 4wd. Då hela golvet är plant och saknar kardan tunnel vet jag inte hur jag skall dra röret . Kardanaxel går igenom kupen och ligger i fångringar samt en skyddsplåt men där kan jag inte dra röret. Har tänkt besiktiga bilen som amatörbygge. Får man dra ut röret på höger sida framför bakhjulet? Det finns inte platts att pillra ut röret förbi bakvagnen. Turbon sitter på höger sida av motorn så det måste bli på höger sida. Det finns i alla fall lite kvar utav tröskellådan, kan man dra röret där i? Blir hett som fn men lådan är öppen och det kanske går med avgasbandage. Det allra smidigaste blir att dra ut röret presis bakom framhjulet men blir det godkänt?

_________________
Per Wahlqvist
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Hej

Du kan dra ut röret på höger sida på ett ombyggt eller amatörbyggt fordon utan större problem.

Man ska dock anse att risken för att avgaser dras in i kupén är liten, så du bör inte ha öppningsbara dörrar/sidorutor bakom avgasets utsläpp.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Fyller på med en fråga. Finns det några regler för hur nära varandra tanklock och avgasrör får sitta?
Tanklocket på Rekorden sitter numer i överkant på högerbakskärm (istället för bakom regplåten) och slutröret mynnar ut strax bakom höger bakhjul. Skulle uppskatta att avståndet är ca 70 cm. Tanklocket har inte luftning.
Tänkte på explosionsrisken om Rekorden skulle få för sig att skjuta flammor...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Hej

Det finns inga regler om avstånd mellan avgasrör och tanklock. Är det uppenbart olämpligt kan det säkert bli snack men i ditt fall låter det helt okej.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Skruva banåkabil
vad säger besiktningen om avgas rör på sidan av bilen?
4 besök senaste veckan (2713 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande