Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
"Not another nybörjar"-tråd!
5122 besök totalt
Kollan
Karlskoga
Här sen Nov 2013
Inlägg: 7


Trådstartare
Hallohej!
Hoppas inte det stör för många med ännu en nybörjare på forumet(jag la väl dessutom tråden i rätt forumsdel)

Hur som helst.

Min plan är att köra BMW cup modifierad 2015.
Jag bor i Karlskoga där vi har vårt kära Gelleråsen. "Perfekt" tänker jag med en bana så nära.

Jag har haft ett par BMW förut - 320 325 328 samt 523.
Älskar kontakten med vägen man har med e36- sportig, distinkt men ändå modern.

Nu till saken!

Bilen kommer vara en BMW e36 328- m52b28- vill ha aluminium-motor pga vikten samt värmeledningsförmågan därför går m50b25 bort!
Vad tror ni om 325-insuget på 328 vad det gäller bankörning? Är det värt att tappa vrid på lägre varv för att få en mer aggressiv gång på högre varv?

Personlig utrustning, stolar, bälten osv har jag koll på. Kommer säker på något senare jag inte har koll på!
* får man använda halvbur?
* vilka böcker och/eller handböcker bör man införskaffa för att ha koll på regler m.m? Vagnbok och BMW motorhandbok?
* vad gör man när man förnyar förarlicensen varje år?

Det var allt jag kom för nu men jag fyller på med frågor allt eftersom!

Kom gärna med tips och förslag på hur man ska gå till väga.

BMW e36 328
D2/ k-sport coilovers
Fjäderbensstag fram/bak(bygga själv)
Halvbur(om godkänt)
Ställbara camberstag (bygga själv)
Rensa inredning
FIA Sportstol, bälte
Sportshift
Förstärkta länkarmar
Oljekylning
Alu. Kylare
Ordentlig bromskylning(mod. Original)


Mvh Daniel!

_________________
Daniel Kioihilis c h e e n
Citera
Kollan
Karlskoga
Här sen Nov 2013
Inlägg: 7


Trådstartare
Dök upp en fråga direkt.

Räcker det att skyddsutrustningen är Fia-godkänd eller finns det någon speciell klass de måste uppfylla?

Trevlig kväll

_________________
Daniel Kioihilis c h e e n
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Sorry för att vara hur tråkig som helst
Kolla säljes annonser och köp en så färdig bil som möjligt, du behöver inte ha en "top of the line bil" i början, lär dig köra och sen utvecklas i takt med att du förbättrar bilen

Det är roligare att köra än att skruva

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Kollan
Karlskoga
Här sen Nov 2013
Inlägg: 7


Trådstartare
Jag slipper helst att bygga bur, så att hitta en som redan har det vore optimalt! Utöver det snickrar jag hellre själv

Ska kika lite i annonsforumet!

_________________
Daniel Kioihilis c h e e n
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Här hittar du all nödvändig kvällslektyr

http://bmwsc.com/website1/1.0.1.0/22/1/index.php


Välkommen

_________________
BMW MC-klubben
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Ta alla tips om att köpa så färdigbyggt som möjligt!!! Det kooostar att bygga banbil. En budget på bort emot 100k (+bilen) är nog inte överdrivet om man börjar på ruta noll.. Glöm halvbur. Här är ett suveränt prisvärt utgångsobjet om du vill gör allt finskruvande själv Dessutom nära dig.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=90770

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Kollan
Karlskoga
Här sen Nov 2013
Inlägg: 7


Trådstartare
frapp skrev:
Ta alla tips om att köpa så färdigbyggt som möjligt!!! Det kooostar att bygga banbil. En budget på bort emot 100k (+bilen) är nog inte överdrivet om man börjar på ruta noll.. Glöm halvbur. Här är ett suveränt prisvärt utgångsobjet om du vill gör allt finskruvande själv Dessutom nära dig.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=90770


Hehe, ska jag vara ärlig så har jag kollat den där annonsen flera gånger! Och även noterat att den ligger väldigt nära mig
Ska kika runt lite om man kan hitta m3/328fram- och bakvagn så kan det ju absolut vara ett klipp.

Tack för den ärliga prisuppskattningen thumbs up

_________________
Daniel Kioihilis c h e e n
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



Kollan skrev:
frapp skrev:
Ta alla tips om att köpa så färdigbyggt som möjligt!!! Det kooostar att bygga banbil. En budget på bort emot 100k (+bilen) är nog inte överdrivet om man börjar på ruta noll.. Glöm halvbur. Här är ett suveränt prisvärt utgångsobjet om du vill gör allt finskruvande själv Dessutom nära dig.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=90770


Hehe, ska jag vara ärlig så har jag kollat den där annonsen flera gånger! Och även noterat att den ligger väldigt nära mig
Ska kika runt lite om man kan hitta m3/328fram- och bakvagn så kan det ju absolut vara ett klipp.

Tack för den ärliga prisuppskattningen thumbs up


Fram/bakvagn fixar vi. Har i töreboda

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Du behöver sannerligen inte fram o bakvagn från en m3a för att köra riktigt fort! Bara att plocka från närmsta skrot och blästra och lacka allt så blir det som nytt:) Men en fin diff med spärr o hög utväxling vill man ha.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Kollan
Karlskoga
Här sen Nov 2013
Inlägg: 7


Trådstartare
frapp skrev:
Du behöver sannerligen inte fram o bakvagn från en m3a för att köra riktigt fort! Bara att plocka från närmsta skrot och blästra och lacka allt så blir det som nytt:) Men en fin diff med spärr o hög utväxling vill man ha.


Ne men köper gärna från 328an med förstärkt kardan och högre utväxling. (sen har ju BMW olika längder på kardanerna så man får nog börja med att köpa motor.)
Lamelldiff får man nog skaffa löst från 325 eller m3 då det finns väldigt få 328or med den diffen.

Kikar runt för fullt efter delar:)

_________________
Daniel Kioihilis c h e e n
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
"Not another nybörjar"-tråd!
5122 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande