Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Kamera i bilen.
4614 besök totalt
henrik rosengren
norra vram
Här sen Feb 2005
Inlägg: 163


Trådstartare
Vad rekomenderas i kamera väg när det gäller banbil.

Ska vara lättskött och enkel att lägga upp på nätet , och har bra kvalite.

_________________
henrik rosengren
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



GoPro finns det massor som använder och att slippa lösa problemen på egen hand kan vara värt en del (dvs skit i att det finns billigare).

Själv saknar jag gamla fina knappen med lysdiod som kunde placeras så man själv kunde slå på och se att inspelning fungerade fastspänd och med handskar.
De som joxat med moderna GoPros verkar bråka en del med enknappsstyrningen och fjärrkontrollen är inte 100% säker sätt att veta att det fungerar heller.

Innan jag blir idiotförklarad ("det är ju bara...") så gäller det att vid utrullning ur depån (inför träning/race eller annat där fokus ska ligga på annat än filmproduktion) kunna trycka på en knapp och själv se att inspelning startat (eftersom en tryck till ofta slår av), detta fastspänd i krångligaste möjliga stol och med Hans monterat (dvs att ens föröka titta på kameran är bara att fetglömma, den kan ju sitta bak på vingen).

Är man rejält lat så kanske en sån här fyller lagom mycket syfte (offra kvalité mot att slippa slå på/av samt att kunna inspektera i mobilen över wifi efteråt, om nåt av intresse hänt):
http://dashboardcamerareviews.com/blackvue-dr550gw-2ch/ ( http://www.blackvue.eu/blackvue_dr550gw-2ch.php )

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
henrik rosengren
norra vram
Här sen Feb 2005
Inlägg: 163


Trådstartare
Ok

Gopro Hero3 , är det ok eller finns det andra förslag.
Och som sagt är det ju bra med enkelhet.

_________________
henrik rosengren
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444



GoPro 3 tycker jag funkar utmærkt.
Jag anvænder inte fjærrkontroll eller styrning via Iphonen, men det ær bara for att jag har elektronik-skræck..

Har æven en GoPro 1 som också får åka med.

Iphone i framrutan med logger, 3:an sitter fast på stortbågen och den gamla 1:an hflyttas runt och kan hamna lite varsohelst.

Det ær alltid trevligt att ha lite filmer att kolla på så man ser var och hur man tabbade sig.

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
henrik rosengren
norra vram
Här sen Feb 2005
Inlägg: 163


Trådstartare
En fråga som har ,, hur gör man för att få varvtal -hastighet-lap time-banskiss+ g-krafter.

Vad behöver jag för att även få detta.?

_________________
henrik rosengren
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



henrik rosengren skrev:
En fråga som har ,, hur gör man för att få varvtal -hastighet-lap time-banskiss+ g-krafter.

Vad behöver jag för att även få detta.?
Video4 är ju en ganska komplett enhet http://www.race-technology.com/video4_2_7539.html
Det finns de på forumet som använt den (och nån har bytt från eller till den från annat, så erfarenhet finns).
Men £850+VAT för den man skulle vilja ha.

Annars kan man alltid sitta och joxa ihop det på kammaren efteråt, men då ska man ha ut data från dataloggern och video från kameran så mjukvaran fattar nåt (eftesom det är sällan saker bara lirar ur lådan), sen ska det synka bra också...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Fanns det inte appar till iFåne/Android som fixar sådant?

Har filmat framfart inifrån bilen med gott resultat med Samsung Galaxy Note och hållare thumbs up Längsta filmen i högupplöst format låg på drygt 43 minuter.

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Top Notch skrev:
Fanns det inte appar till iFåne/Android som fixar sådant?
Varvtal är lite ovanligt att få in i en app, om det inte finns ODB2, eller annan blåtands/Wifisändande grunka. Inte så vanligt i fabriksbyggd tävlingspulka från tidigt 90tal.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Niklas Falk skrev:
Top Notch skrev:
Fanns det inte appar till iFåne/Android som fixar sådant?
Varvtal är lite ovanligt att få in i en app, om det inte finns ODB2, eller annan blåtands/Wifisändande grunka. Inte så vanligt i fabriksbyggd tävlingspulka från tidigt 90tal.


Menade ju inte hela harangen inkl varvtal... men hastighet mm borde ju gå att få in via GPS-funktionen, och även acceleration/retardation på vissa modeller?

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
H-O Blom
Uppsala
Här sen Sep 2010
Inlägg: 79



En PerformanceBox eller DriftBox ger GPS-data. Det finns dessutom en modul att ansluta för varvtal samt 4 analoga signaler.

Fördelen med PerformanceBox och DriftBox är att många här på Rejsa använder dem. Det finns t.ex. filer med Start/Mål för de flesta banorna.

I Racerender kan man kombinera datafilen från Boxen med en Videofil.

Ett problem kan vara att vid många evenemang är tidtagning inte tillåten!

_________________
Hans-Olof Blom
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



H-O Blom skrev:
Ett problem kan vara att vid många evenemang är tidtagning inte tillåten!


Den regeln var nog inte tänkt för att tillämpas i det här sammanhanget... utan snarare för arrangemanget i stort?

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444



henrik rosengren skrev:
En fråga som har ,, hur gör man för att få varvtal -hastighet-lap time-banskiss+ g-krafter.

Vad behöver jag för att även få detta.?


Jag kor med Harrys Laptimer i Iphonen och ett vindrutefæste.

Som andra redan påpekat får du inte motorns varvtal på overlayen, dock får du banlayout, varvtid, hastighet och g-krafter + video då såklart.

Enkelt och billigt. thumbs up

Varvtalet ska du væl inte behova logga.. Det ska ju vara fullt varv hela tuden ju..

//Ricky.

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Kamera i bilen.
4614 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande