Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Nissan skyline v12 , lackad
58 besök senaste veckan (96047 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa>>
   
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 3725


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Nov 2013 00:50     Nissan skyline v12 , lackad Citera

har ju inte så mycket att göra med formelbilen i vinter, mitt tänkta audi/lådbilsprojekt blev ju framflyttat pga studier.

men på nått vis så kan man inte hålla sej ifrån trots att man varken har ekonomi eller mycket tid.

så jag har gått in som någon typ av projektledare över detta projekt som främst ska byggas/skruvas och betalas av den tänkta ägaren,
men konstruktion och dem mer avancerade delarna ska byggas efter mitt huvud, och så som jag önskar.
ägaren har helt enkelt förtroende att vi ska ordna detta tillsammans....

karossen köptes helt "tom" för i stort sett inga pengar alls. och ägaren har redan en anan 33 gts (som står under skynket bredvid) så detta ska bli ett i sammnanhget budgetbygge.

en bmw 750 i står utom bild som donator.

tanken är nytt lätt chassie/golv. rejäl breddning, tänker mej typ 190-195 jämnfört mot orginala 165-170 (mätt på en höft)
breddade orginal skärmar bak, å sen pratar vi om å bygga någon egen front, kanske nått liknande r34, eller nått helt annat, lite beroende på tid,/ork/ekonomi/ vad vi hittar när vi kommit så långt

bmw 750 bakvagn, med bromsar å hela kittet.

framvagn, bygger egen bultad framvagnsbalk med infästningar för nedre länkarmar egensmidda å sen använder 750ins fjäderben/bromsar med någon coiloverbyggsats fram å bak (troligen någon billigare sats, typ golf 2 gti lr motsvarande) antagligen en bmw e36 styrväxel.
egna fjäderbenstorn iutan innerskärmar , liknande den framvagn jag hade i "micrabygget" kort sagt.

motorn ska lämnas orörd, konverterar till gasspjäll via vajjer.
sprutet blir link g4 eller vipec v44 å kör i waste med dubbla fördelare.

turbos två agg nånstans 50 in 55 ut, märke/modell ännu öppet, men runt ett bar borde räcka gott å väl.

drivlina, lite beroende på vad vi hittar, men troligen någon 5 eller 6 vxl disellåda.
troligen vattenskuret svänghjul med 2 eller 3 skivig tilton. får se vad vi hittar på lagret den dagen.






[/img]


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Senast ändrad av knotan, 18 Mar 2015 18:29, ändrad totalt 6 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Philip Thulin
Norrköping



Här sen Jul 2004
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tipsa Facebook   Inlägg  27 Nov 2013 10:12     Citera

Detta ska följas

Dock är det en R33-kaross ni har, inte en 32a:)


_________________
Philip Thulin
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 3725


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Nov 2013 12:16     Re: Citera

Philip Thulin skrev:
Detta ska följas

Dock är det en R33-kaross ni har, inte en 32a:)

sorry, det stämmer jag som var trött igårkväll . ändrar det så det inte blir några missförstånd


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kristian Hesselmark
ring knutstorp



Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Tipsa Facebook   Inlägg  27 Nov 2013 13:06     Citera

Du min vän är nog lite skadad....


_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 3725


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Nov 2013 16:24     Citera

har vart i kontakt med SFRO nu, och bortsett från möjligen gränsfall låg vikt så ska det vara lungt med besiktning, vi har ju bromsar och hela drivlinan från samma bil som motorn är registrerad med nu och lägre vikt så bromsar och hjulupphängning klan ju knappast bli mer anpassat

ja självklart får vi ju bygga på sugmotor istället men det får man ju leva med, blir nog fränt så det räcker ändå
lär dock bli att regga med katalysatorer etc men sånt får man leva med


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 3725


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Nov 2013 15:12     Citera

ett stycke skitig å yt-rost-angripen bakvagn nedmonterad.
skulle ju helst haft alubvakvagnen, men nu gäller det å överväga ekonomi mot prestanda så behåller vi denna vi redan har!!

blir å bygga om den lite, ta bort bussningarna mot karossen, ska stummonteras mot chassiet såklart.

sen blir det coilovers med är tanken..



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Senast ändrad av knotan, 29 Nov 2013 17:39, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13364



Tipsa Facebook   Inlägg  29 Nov 2013 16:51     Citera

Ska du verkligen använda den bakvagnen ?
Det finns ju e39


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 3725


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Nov 2013 17:37     Citera

ja, detta är ett budgetbygge, så vi får använda det vi har helt enkelt

e39 hade vart bättre. men när ekonomin styr så får man tyvär välja,
bygga eller avbryta bygget, å då är det rätt enkelt val i mina ögon


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 3725


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2013 11:46     Citera

någon som vet vad SFRO har för krav på material/dimenioner på rören till burbygge???

iom bilen inte ska bli en tävlingsbil i någon speciell klass


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13364



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2013 12:01     Citera

Det brukar vara bäst att använda riktiga rör i alla fall.
Bilar med fel rör kan bli helt värdelösa vid försäljning.

Jag tror Finess tar ca 100:-/ m


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 3725


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2013 12:20     Citera

och med riktiga rör menar du??

sömlösa tjockväggiga 44 eller 48mm ???

godkänns uniballs i framvagn???

och hur grova rör behövs för länkarmar fram??

tror jag har beställt 3/4" uniballs chromemolly vid ett tidigare tillfälle som aldrig blev använda..

tänkte om jag skulle använda dem för "innre" fästen, å sen köra orginalets spindelled i utkant mot fjäderben/hjulspindel


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 3725


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2013 18:54     Citera

tänkte jag skulle använda projektet som en del i min utbildning (projektledare/protuktionsplanering)

igårkväll en bra start, några glas öl , lite hederligt brainstormade, lite klippa och klistra,

sen idag in med allt i excel , räkna lite på mellan tummen å pekfingret arbetstimmar....

så förhoppningsvis en hållbar tidsplan.
den sträcker sej fram till v26, och planerad uppstart och testkörning en bit innan dess.
(budgeten hålls hemlig tills vidare, men jag har /tro det eller ej) lyckats hålla både tidsplan och budget på dem senare projekten jag har vart styrande i vilket jag tror är rätt ovanligt.

håller på med att införa klickbara länkar på varje moment, som leder till dels ett blad i arbetsblocket, med mer ingående information om vad som ska göras, i vilken ordning, hänvisning till "när" saker ska beställas eller köpas för att hålla tidsramen.
sen ett avsnitt med kalkyl och ekonomi på varje del thumbs up

när man väl börjar strukturera upp det såhär så blir det väldigt mycket mer lätt överskådligt och det är lättare att förbereda "vänner å bekanta" när man förväntar att dem ska ställa upp och vad dem ska göra för att hjälpa

om någon är intresserad av ECXEL eller bara vill lära sej är jag eventuellt villig att ge bort en kopia på detta GANT schema, jag är övertygad om att det skulle kunna hjälpa många i hobbyn thumbs up





_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13364



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2013 19:09     Re: Citera

knotan skrev:
ja, detta är ett budgetbygge, så vi får använda det vi har helt enkelt

e39 hade vart bättre. men när ekonomin styr så får man tyvär välja,
bygga eller avbryta bygget, å då är det rätt enkelt val i mina ögon


Det är nästan så jag funderar på att donera en bakvagn till dej.....för att slippa se e34:an....


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 3725


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2013 19:30     Citera

haha så illa alltså

men seriöst, om vi nu ska vara ärliga,
sätter man den på rätt höj med rätt dämpare, bort med dem stora gummibussningarna och stummontera den.

går ju inte att jämnföra med en tvärsänkt std bil med halvkassa dämpare sänkfjädrar och mjuka bussningar, vilket brukar leda till att bakvagnen flyttar sej lite hur den vill och hjulen har kalleanka vinklar.

sen tänkte jag på en sak till, sitter det inte kränghämmare bak på dessa vagnar standard???

eller är jag helt ute å cycklar??


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13364



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2013 20:12     Re: Citera

knotan skrev:
haha så illa alltså

men seriöst, om vi nu ska vara ärliga,
sätter man den på rätt höj med rätt dämpare, bort med dem stora gummibussningarna och stummontera den.

går ju inte att jämnföra med en tvärsänkt std bil med halvkassa dämpare sänkfjädrar och mjuka bussningar, vilket brukar leda till att bakvagnen flyttar sej lite hur den vill och hjulen har kalleanka vinklar.

sen tänkte jag på en sak till, sitter det inte kränghämmare bak på dessa vagnar standard???

eller är jag helt ute å cycklar??


e34 är ju bara en större e30. Och det finns knappast någon e30-åkare som inte svurit över sim bakvagn.
Har man en bil med en sån, så går det att få fart i bilen, med bakvagnarna har sina begränsningar. Framför allt när det är blött/halt.
Men det är skillnad att bygga dit den på en bil...när det finns allternativ.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 3725


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2013 20:17     Citera

den som lever får se hur det blir

projektplanen är redan skriven och ska tiden hållas finns inte utrymme för väntetider


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ripper
Växjö



Här sen Maj 2006
Inlägg: 1154



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2013 23:05     Re: Citera

ButterflyRacing skrev:
knotan skrev:
haha så illa alltså

men seriöst, om vi nu ska vara ärliga,
sätter man den på rätt höj med rätt dämpare, bort med dem stora gummibussningarna och stummontera den.

går ju inte att jämnföra med en tvärsänkt std bil med halvkassa dämpare sänkfjädrar och mjuka bussningar, vilket brukar leda till att bakvagnen flyttar sej lite hur den vill och hjulen har kalleanka vinklar.

sen tänkte jag på en sak till, sitter det inte kränghämmare bak på dessa vagnar standard???

eller är jag helt ute å cycklar??


e34 är ju bara en större e30. Och det finns knappast någon e30-åkare som inte svurit över sim bakvagn.
Har man en bil med en sån, så går det att få fart i bilen, med bakvagnarna har sina begränsningar. Framför allt när det är blött/halt.
Men det är skillnad att bygga dit den på en bil...när det finns allternativ.
Börjar säga ballt projekt thumbs up

Men butterfly är e30 bakvagnen verkligen så dålig om man lägger en liten peng på den så den blir justerbar lik DTM?

Betydligt mycket mindre jobb och för en annan som bara är lekmekaniker (jag) och inte vågar ge mig på att få till allt vid en helt ny byggnation....


_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13364



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2013 23:35     Re: Citera

Ripper skrev:
ButterflyRacing skrev:
knotan skrev:
haha så illa alltså

men seriöst, om vi nu ska vara ärliga,
sätter man den på rätt höj med rätt dämpare, bort med dem stora gummibussningarna och stummontera den.

går ju inte att jämnföra med en tvärsänkt std bil med halvkassa dämpare sänkfjädrar och mjuka bussningar, vilket brukar leda till att bakvagnen flyttar sej lite hur den vill och hjulen har kalleanka vinklar.

sen tänkte jag på en sak till, sitter det inte kränghämmare bak på dessa vagnar standard???

eller är jag helt ute å cycklar??


e34 är ju bara en större e30. Och det finns knappast någon e30-åkare som inte svurit över sim bakvagn.
Har man en bil med en sån, så går det att få fart i bilen, med bakvagnarna har sina begränsningar. Framför allt när det är blött/halt.
Men det är skillnad att bygga dit den på en bil...när det finns allternativ.
Börjar säga ballt projekt thumbs up

Men butterfly är e30 bakvagnen verkligen så dålig om man lägger en liten peng på den så den blir justerbar lik DTM?

Betydligt mycket mindre jobb och för en annan som bara är lekmekaniker (jag) och inte vågar ge mig på att få till allt vid en helt ny byggnation....


Nej då. Somjag sa, det går att få fart i grjorna om dom redan sitter där. Vi har bakvagnen kvar på vir långloppsbil.
Men det blir aldrig e46 eller e90 prestanda.
Mitt resonemang handlar om nybyggda bilar, där man har chans att välja.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 3725


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2013 23:44     Citera

jag förstår vad du menar, och givet vore det bästa (eller iallafall enklaste) att helt enkelt få tag på en skyline färdig bakvagn

men nu ör dte ju bara ett kul "budgetbygge" och varken jag eller ägaren har igentligen några större förhoppningar att det ska bli en ultrasnabb racebil.
så därför kommer vi använda så mycket som möjligt från donatorbilen då det redan ligger i garaget.

skulle det senare visa sej hopplöst att köra så kan det bli ombyggnatiponer att byta till nån annan bakvagn senare, ganska litet projekt igentligen , men ska man hinna med allt som behövs på dryga 6 månader så får man inte grotta ner sej för mycket

kommer fortfarande bli något helt unikt även om man inte bara "använder det bästa"

man vet ju av andras erfarenhet hur länge man får bygga då och hur många pengar som läggs ned om det är en plan att inte kompromissa

typ, annan bakvagn, sen måste ju vxlådan matcha, lika bra med 6 växlat,.
ajuste, några billiga coilovers är det ju intre tal om (när det ändå finns öhlins liksom)
, bromsarna ska matcha, 4 nya ok, lika bra å smälla dit andra skivor med.
ajuste 2v toppar, lika bra å bygga dit 4ventilsteknik,
å nu när vi ändå kostat på så mycket så vill man ju inte ha några skitaggregat, lika bra med dubbla precision. hmm,,, den där 6 växlade disellådan vi köpte, lika bra med nått sekventiellt ,etc etc etc


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ripper
Växjö



Här sen Maj 2006
Inlägg: 1154



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Dec 2013 00:46     Citera

Jag ber en stilla bön att ni låter de spåra ur för de där sista låter as ballt


_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 3725


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Dec 2013 12:52     Citera

Om jag eller ägaren skulle snubbla över en lottovinst. , så visst :-P


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Nissan skyline v12 , lackad
58 besök senaste veckan (96047 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.162 sec)
Webbrowser render:
sec