Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Nissan skyline v12 , lackad | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (96959 totalt) |
håller på med att försöka få till en uppstart men blir inte riktigt klok å hur tändingen ska funka, och har dessutom lite svårt att få bra triggersignal.
om någon har styrt lite med eftermarknads styrsystem på en m70/73 och har möjlighet att ringa mig så vore jag väldigt tacksam 0735461153 _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
sådär ja, nu har jag efter en del bekymmer lyckats få maskinen att starta och gå rent och fint utan problem med störningar på trigger jag först hade lite problem med.
jag är verkligen inget fan av att köra med fördelare men hade liksom inget val i detta fall då v44:an vi hade redan inte stödjer wastespark på v12, men men det ska förhoppningsvis funka bra med det låga laddtryck vi ska köra med. har hunnit med en kortare sväng på gatan utanför garaget men man kan ju inte igenligen säga så mycket efter så kort tur, men styrning och så vidare verkar funka så långt :thumbright: väldigt ovant att sitta så långt bak i en bil att köra, men jag vet ju sedan micran att man vänjer sig väldigt snabbt, så här "skön" var provturen idag soundcheck: https://www.youtube.com/watch?v=ZsBw härnäst få dit rutor skärmar, skärmbreddare dörrar mm så den är redo för lack sen. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
ska bli mycket ntressant hur den blir att köra, om det blir
-cooolt vilket vrid. eller om det blir mer -jäävlar, går ju inte nudda gasen innan det släpper håller på å ser över bromsarna, vid första testkörning konstaterades att pedalen var nästan helt stum, och tog dåligt.. setup, nissan skyline huvudbromscylinder bmw 750 I stora enkolvsok fram, och tillhörande samma bil bak. ingen bromsservo justerade slaget lite ppå pedalen så blev det bättre men fortfarande lite för stum bytte till en golf 3 huvudcylinder och det blev bättre, sedan mecka lite med pedalen ännu bättre, sen först då började jag inse att det behövs lite försärkningar till pedalstället vi använder (använder skylinens orignal pedaler) så håller på å förstärker nu så blir det nog bra, sedan behövs nog andra belägg efter mappning än mekonomens "egna" sunkbelägg. brukar bli lagom med en uppsättning "sunkbelägg" för inkörning av allt och gatmappning (blir ofta att jag sitter å ger extra last med bromsen medans man använder autotune för att hitta rätt i lastcellerna... monterar rutor och dörrar ikväll så det blrjar ju se ut som en bil nu med _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
hemma med kidsen i helgen så blir inte gjort mer än så här typ innan nästa vecka.
testat hänga dit skärmbreddarna bak,. ska jag vara helt ärlig så är jag ju rent alergisk mot glasfibergrejjor och kvaliteten på just dessa "driftingbreddarna" var ju ungefär som vanligt, men kankse duger å ser bra ut på lagonm många meters avstånd med färg å dekaler gränsfall att hjulen går inanför kanten så lär väll behöva svarva några genomslagsstopp för dämparna både fram å bak, har skurit ut hjkulhusen bak och lär skära bort det mesta av kanten fram med. och eventuellt förlänga breddaren för framhusen så man får mer plats när man svänger så får eventuellt hjulen sticka ut liiite utanför breddaren när dem står rakt... riktigt sugen på å få lite kaross lackad sen börja tillverka splitter och slätgolv under och någon typ av diffusor (mestadels för fränhetsfaktorn) bilen har ca 140mm från golv till träsklar nu,m tänkte om man skulle sätta slätgolvet på ca 80-90mm från mark ,, undrar om det blir för lågt????? kanske blir någon tur på gatan så då lär man ju få ta lite fart över väggupp osv _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
en sak som talar för att det kan funka är ju ialafall att trösklrna är "lägsta punkt" framvagnsbalk osv är uppbyggt så det sitter högre än trösklarna (typ några cm högre) och inga avgasystem som hänger ner heller
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
ja det är väll lite min tanke med när motorhuven står öppen , så är det nog inte en jävel som kryper längs marken för att inspektera skärmbreddarnas passform mot sidokjolar ändå, motorn är det enda som folk kommer kolla på ändå _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
kompisen ute idag å bygger lite smått vidare medans jag hemma med kidsen i helgen...
mätare ovan ratten på plats (tankmätare och lambda sitter på manöverpanel) räknade förstra gången på utväxlingen vi har, fan blir bättre än jag trott även om jag inte är 100% säker att ettans å tvåans växel stämmer, men saksamma, det är ju 3-4-5 man använder ändå detta är räknat på "gatdäcken vi ska köra på flygande kilometer, 245-55-18 med lite lägre slicks blir det kanske 260 toppfart om man släpper av vid 6500 [/img] _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
ok har hunnit med att få ordning på bromsarna så det funkar att börja med.
fixat lite med att rutor dörrar å allt sånt är på plats så när solen legat på och torkat bestämde jag mig för en lite längre testtur ute på landsvägen idag.. så tog tag i att ordna slangarna till servo, det som sitter nu är alltså för att redogöra så noga som möjligt. sitter bmw 750 servopump, och golf 3 styrväxel. tillverkade en egen servoburk då jag inte tyckte at vare sig bmwns eller golfens elle nått annat jag hade låg va "snyggt" nog, snickrade ihop denna lilla burk som jag blev nöjd med nu till "problemet" när motorn är kall funkade styrväxeln jättebra, men jag han bara varmköra å börja backa ut ut garaget innan den blev avsevärt sämre, efter några hundra meter ut på gatan slutade den funka så länge jag inte hålller ca 2500 rpm in i garaget igen å tänkte fylla på mer vätska eller liknande, men inget "fel" nivån är bra och remmen är spänd och fin, åker iväg för lunch å sen starta igen, nu fungerar det igen men efter några minuter så samma sak, dvs när oljan bli "varm" så måste jag varva upp lite skapligt för att få tryck tänkte först att överströmmningsventilen i pumpen står öppen så tog isär å gjore rent/inspekterade, men inget fel där inte så frågan är nu, ta väck styrväxeln å testa en annan/rengöra den jag har? eller är det så enkelt att punpen från bmwn arbetar med lägre tryck än golfens växel behöver??? isåfall byta pump till en golf 3 pump (har en på donatporbil men den passar ju inte direkt bult on) för jag gissar att "dreva upp" bmwns pump är lite dumt å den lär varva mer än tänkt?? så nästa , när jag var ute å testade så det funkar ju att köra ändå så.. MEn den var extremt spårkänslig, skulle defenetivt inte våga släppa ratten för ens en sekund, och den kändes allmänt "nervös) (sliten landsväg som går buss/lastbilstrafik på) har ju rätt så fel "kingpin" vinkel, spacers är ju fetbreda, men tanken har ju vart att bredda fälgarna typ 40-50mm INNÅT sen för slicks, så därav är det fel nu, för det andra är bilen rätt bred, typ 1.92 från ytterkant/ytterkant framdäck (ca 1.90 bak) catser ca 2 grader, camber ca 2 grader toe in kanske 0.5-1 grad (väldigt lite, nästan helt nutralt) 235-40-18 R-däck frågan är om den extremt nervösa framvagnen är en kombination av för lite caster, den något för breda framvagnen för våra usla svenska vägar plus R-däck och dessutom fel kinpin etc.??? polaren som kör driftbil sa att testa "gatdäck" ( kanske 225-45 istället) mer camber typ 4 grader, och sen öka caster lite (dock har jag det inte ställbart utan att bygga om) sen kanske liiite mer toe in så borde den bli mer förlåtande... förslag?? den är ju såklart byggd främst för att gå påå bana, men man vill ju gärna kunna ta en testur på gatan utan rädsla för livet när man åker fortare än 50 _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Ju mer caster du har ju mer styr bilen rakt själv vad jag har förstått.. 2 grader låter lite?
|
||
så att bygga mer caster är med andra ord ett "måste" för att få den mer kursstabil rakt fram??? , kan vi gissa att:
bredden+däcken+för lite caster gör mer än att jag har fel et och därmed fel kingpin?? givetvis väldigt konstiga frågor men vill gärna spåna lite innan jag börjar bygga om-... grejjen är att jag har snarlik geometri och funktion på framvagnen som jag hade på min micra, och den var väldigt stabil rakt fram, den största skillnaden är att den var ca 1.65-70 bred och hade lite smalare däck, och den gjorde 280 på landsväg utan att kännas "det minsta" nervös vilket kändes som ett vinnande koncept,. samma caster och camber och i övrigt ganska lik geometri (bortsett från mycket bredare) så är den helt uppåt väggarna nervös. vilket kanske helt enkelt beror på att den smalare bilen "passar" bättre i de befintliga hjulspåren i vägen?? har ju testkört formelbilen på samma vägsträcka och även den kändes fruktansvärt farlig , drog åt alla håll som om hela chassiet satt löst och bokstavligen ryckte och slet i ratten så att jag nästan blev rädd. medans den på mantorp går spikrakt _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Skulle gissa att det inte har något alls med castern att göra. Caster påverkar hur den vill räta upp sig under sväng. Låg caster gör den inte spårkänslig. 2 grader är dessutom inget konstigt. Tex har Porsche 944 Turbo 2,3 grader original.
Prova att skruva in lite mer toe in för att se om det hjälper. Men problemet ligger näst intill garanterat i att du har väldigt stor skrubbradie. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
erik jag har mätt in allt i garaget förutom inte hunnit göra cornerweight men det borde inte vara problemet här?? har alltid gjort mätningarna själv hemma så även på formelbilen utan dessa "problem" tidigare så det är inte där det ligger...
lite olika svar tydligen, får väll lägga en dag till att testa i vanlig ordning då jag tänker testa en uppsättning plåthjul utan spacers direkt på spindeln för att dels få bättre skrubb, dels mer "normal" bredd över framhjulen plus mer förlåtande däck, å se vad som händer. jag gissar spontant att jag kommer få ha en uppsättning andra smalare hjul för gatåka _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Våra race- och banåkarbilar Nissan skyline v12 , lackad | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (96959 totalt) |