Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan skyline v12 , lackad
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (96959 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
håller på med att försöka få till en uppstart men blir inte riktigt klok å hur tändingen ska funka, och har dessutom lite svårt att få bra triggersignal.

om någon har styrt lite med eftermarknads styrsystem på en m70/73 och har möjlighet att ringa mig så vore jag väldigt tacksam
0735461153

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
sådär ja, nu har jag efter en del bekymmer lyckats få maskinen att starta och gå rent och fint utan problem med störningar på trigger jag först hade lite problem med.

jag är verkligen inget fan av att köra med fördelare men hade liksom inget val i detta fall då v44:an vi hade redan inte stödjer wastespark på v12, men men det ska förhoppningsvis funka bra med det låga laddtryck vi ska köra med.


har hunnit med en kortare sväng på gatan utanför garaget men man kan ju inte igenligen säga så mycket efter så kort tur, men styrning och så vidare verkar funka så långt :thumbright:

väldigt ovant att sitta så långt bak i en bil att köra, men jag vet ju sedan micran att man vänjer sig väldigt snabbt,

så här "skön" var provturen idag



soundcheck:

https://www.youtube.com/watch?v=ZsBwR4v21gk&feature=youtu.be



härnäst få dit rutor skärmar, skärmbreddare dörrar mm så den är redo för lack sen.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Fy fan vad coolt! thumbs up

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



AL skrev:
Fy fan vad coolt! thumbs up


Haha, ja, helt vansinnigt thumbs up

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
ska bli mycket ntressant hur den blir att köra, om det blir

-cooolt vilket vrid.

eller om det blir mer

-jäävlar, går ju inte nudda gasen innan det släpper



håller på å ser över bromsarna, vid första testkörning konstaterades att pedalen var nästan helt stum, och tog dåligt..

setup, nissan skyline huvudbromscylinder
bmw 750 I stora enkolvsok fram, och tillhörande samma bil bak.
ingen bromsservo

justerade slaget lite ppå pedalen så blev det bättre men fortfarande lite för stum

bytte till en golf 3 huvudcylinder och det blev bättre, sedan mecka lite med pedalen ännu bättre, sen först då började jag inse att det behövs lite försärkningar till pedalstället vi använder (använder skylinens orignal pedaler) så håller på å förstärker nu så blir det nog bra, sedan behövs nog andra belägg efter mappning än mekonomens "egna" sunkbelägg.

brukar bli lagom med en uppsättning "sunkbelägg" för inkörning av allt och gatmappning (blir ofta att jag sitter å ger extra last med bromsen medans man använder autotune för att hitta rätt i lastcellerna...

monterar rutor och dörrar ikväll så det blrjar ju se ut som en bil nu med

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
hemma med kidsen i helgen så blir inte gjort mer än så här typ innan nästa vecka.

testat hänga dit skärmbreddarna bak,.
ska jag vara helt ärlig så är jag ju rent alergisk mot glasfibergrejjor och kvaliteten på just dessa "driftingbreddarna" var ju ungefär som vanligt, men kankse duger å ser bra ut på lagonm många meters avstånd med färg å dekaler

gränsfall att hjulen går inanför kanten så lär väll behöva svarva några genomslagsstopp för dämparna både fram å bak, har skurit ut hjkulhusen bak och lär skära bort det mesta av kanten fram med.
och eventuellt förlänga breddaren för framhusen så man får mer plats när man svänger så får eventuellt hjulen sticka ut liiite utanför breddaren när dem står rakt...

riktigt sugen på å få lite kaross lackad sen börja tillverka splitter och slätgolv under och någon typ av diffusor (mestadels för fränhetsfaktorn) bilen har ca 140mm från golv till träsklar nu,m tänkte om man skulle sätta slätgolvet på ca 80-90mm från mark ,, undrar om det blir för lågt????? kanske blir någon tur på gatan så då lär man ju få ta lite fart över väggupp osv



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
en sak som talar för att det kan funka är ju ialafall att trösklrna är "lägsta punkt" framvagnsbalk osv är uppbyggt så det sitter högre än trösklarna (typ några cm högre) och inga avgasystem som hänger ner heller thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

10/100 finish duger på en racebil thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Dude skrev:
10/100 finish duger på en racebil thumbs up


ja det är väll lite min tanke med

när motorhuven står öppen , så är det nog inte en jävel som kryper längs marken för att inspektera skärmbreddarnas passform mot sidokjolar ändå,

motorn är det enda som folk kommer kolla på ändå

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Ja, lägg inte för mycket tid på finnish på denna. Den är ball ändå

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Cammo skrev:
Ja, lägg inte för mycket tid på finnish på denna. Den är ball ändå


det är tanken

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
kompisen ute idag å bygger lite smått vidare medans jag hemma med kidsen i helgen...

mätare ovan ratten på plats (tankmätare och lambda sitter på manöverpanel)


räknade förstra gången på utväxlingen vi har, fan blir bättre än jag trott även om jag inte är 100% säker att ettans å tvåans växel stämmer, men saksamma, det är ju 3-4-5 man använder ändå

detta är räknat på "gatdäcken vi ska köra på flygande kilometer, 245-55-18

med lite lägre slicks blir det kanske 260 toppfart om man släpper av vid 6500




[/img]

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
lill3bror
Norrköping
Här sen Jan 2013
Inlägg: 6



Lite bilder från helgen... Vi väntar fortfarande på bättre väder














_________________
Jimmy Lönnqvist
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
ok har hunnit med att få ordning på bromsarna så det funkar att börja med.

fixat lite med att rutor dörrar å allt sånt är på plats så när solen legat på och torkat bestämde jag mig för en lite längre testtur ute på landsvägen idag..

så tog tag i att ordna slangarna till servo, det som sitter nu är alltså för att redogöra så noga som möjligt.
sitter bmw 750 servopump, och golf 3 styrväxel.
tillverkade en egen servoburk då jag inte tyckte at vare sig bmwns eller golfens elle nått annat jag hade låg va "snyggt" nog, snickrade ihop denna lilla burk som jag blev nöjd med thumbs up












nu till "problemet" när motorn är kall funkade styrväxeln jättebra, men jag han bara varmköra å börja backa ut ut garaget innan den blev avsevärt sämre, efter några hundra meter ut på gatan slutade den funka så länge jag inte hålller ca 2500 rpm

in i garaget igen å tänkte fylla på mer vätska eller liknande, men inget "fel" nivån är bra och remmen är spänd och fin, åker iväg för lunch å sen starta igen, nu fungerar det igen men efter några minuter så samma sak,

dvs när oljan bli "varm" så måste jag varva upp lite skapligt för att få tryck

tänkte först att överströmmningsventilen i pumpen står öppen så tog isär å gjore rent/inspekterade, men inget fel där inte thumbs down

så frågan är nu, ta väck styrväxeln å testa en annan/rengöra den jag har?
eller är det så enkelt att punpen från bmwn arbetar med lägre tryck än golfens växel behöver???

isåfall byta pump till en golf 3 pump (har en på donatporbil men den passar ju inte direkt bult on)
för jag gissar att "dreva upp" bmwns pump är lite dumt å den lär varva mer än tänkt??




så nästa , när jag var ute å testade så det funkar ju att köra ändå så.. MEn den var extremt spårkänslig, skulle defenetivt inte våga släppa ratten för ens en sekund, och den kändes allmänt "nervös) (sliten landsväg som går buss/lastbilstrafik på)

har ju rätt så fel "kingpin" vinkel, spacers är ju fetbreda, men tanken har ju vart att bredda fälgarna typ 40-50mm INNÅT sen för slicks, så därav är det fel nu,
för det andra är bilen rätt bred, typ 1.92 från ytterkant/ytterkant framdäck (ca 1.90 bak)
catser ca 2 grader,
camber ca 2 grader
toe in kanske 0.5-1 grad (väldigt lite, nästan helt nutralt)
235-40-18 R-däck


frågan är om den extremt nervösa framvagnen är en kombination av för lite caster, den något för breda framvagnen för våra usla svenska vägar plus R-däck och dessutom fel kinpin etc.???

polaren som kör driftbil sa att testa "gatdäck" ( kanske 225-45 istället) mer camber typ 4 grader, och sen öka caster lite (dock har jag det inte ställbart utan att bygga om) sen kanske liiite mer toe in så borde den bli mer förlåtande...

förslag?? den är ju såklart byggd främst för att gå påå bana, men man vill ju gärna kunna ta en testur på gatan utan rädsla för livet när man åker fortare än 50

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



Ju mer caster du har ju mer styr bilen rakt själv vad jag har förstått.. 2 grader låter lite?

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328



Håller med Christian.
3° är lite caster och caster påverkar raktframstabiliteten väldigt mycket

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
så att bygga mer caster är med andra ord ett "måste" för att få den mer kursstabil rakt fram??? , kan vi gissa att:
bredden+däcken+för lite caster gör mer än

att jag har fel et och därmed fel kingpin??


givetvis väldigt konstiga frågor men vill gärna spåna lite innan jag börjar bygga om-...


grejjen är att jag har snarlik geometri och funktion på framvagnen som jag hade på min micra, och den var väldigt stabil rakt fram, den största skillnaden är att den var ca 1.65-70 bred och hade lite smalare däck, och den gjorde 280 på landsväg utan att kännas "det minsta" nervös vilket kändes som ett vinnande koncept,.

samma caster och camber och i övrigt ganska lik geometri (bortsett från mycket bredare) så är den helt uppåt väggarna nervös. vilket kanske helt enkelt beror på att den smalare bilen "passar" bättre i de befintliga hjulspåren i vägen??


har ju testkört formelbilen på samma vägsträcka och även den kändes fruktansvärt farlig , drog åt alla håll som om hela chassiet satt löst och bokstavligen ryckte och slet i ratten så att jag nästan blev rädd. medans den på mantorp går spikrakt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Skulle gissa att det inte har något alls med castern att göra. Caster påverkar hur den vill räta upp sig under sväng. Låg caster gör den inte spårkänslig. 2 grader är dessutom inget konstigt. Tex har Porsche 944 Turbo 2,3 grader original.

Prova att skruva in lite mer toe in för att se om det hjälper. Men problemet ligger näst intill garanterat i att du har väldigt stor skrubbradie.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Har du gjort en hjulinställning?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
erik jag har mätt in allt i garaget förutom inte hunnit göra cornerweight men det borde inte vara problemet här?? har alltid gjort mätningarna själv hemma så även på formelbilen utan dessa "problem" tidigare så det är inte där det ligger...

lite olika svar tydligen, får väll lägga en dag till att testa i vanlig ordning då

jag tänker testa en uppsättning plåthjul utan spacers direkt på spindeln för att dels få bättre skrubb, dels mer "normal" bredd över framhjulen plus mer förlåtande däck, å se vad som händer.

jag gissar spontant att jag kommer få ha en uppsättning andra smalare hjul för gatåka

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



'''

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan skyline v12 , lackad
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (96959 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande