Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
VW Golf MK1 (TDI) -83
Tråden har besökts  
79 gånger den senaste veckan (44057 totalt)
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3, 4  Nästa>>
   
Theo
Uppsala





Här sedan: 17 Apr 2007
Inlägg: 349
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Nov 2013 21:58     VW Golf MK1 (TDI) -83 Citera

Lika bra att lägga upp projektet, kanske inspirerar det någon och framförallt sporrar det en själv lite tänkte jag.

Jag köpte i somras en finfin gatgodkänd Golf 1a nere i skåne som har många år på bana i bagaget.
Den hade bur och ingen rost och det var det viktigaste. Buren skulle spara en massa tid tänkte jag men nu efter en stunds byggande så inser jag att buren blir en rätt liten del i det hela:)

Bilen:



Demonteringen har börjat...





Målet med bilen är att bygga en SFRO godkänd dieselbil med avsmalnad "komplett" Audi S3/R32 osv. framvagn, Låg vikt och hyffsat bra grepp. Det blir framtungt men jag får se det som en utmaning.

Motorn blir en 140hk TDI från Golf MK5 ihop med en växellåda från Golf MK4 (02M) med antingen Quaife eller Peloquin diff.
15x8" Braid fälgar med 225/45 eller 225/50 däck.



Ap racing "gatok" fram och Golf MK4 bak.
Bakaxeln tror jag blir en modifierad MK1 axel.(har jag inte börjat med än).
I övrigt blir det helbur och en del andra förstärknigar, lätta stolar och spartanskt med inredning.

Jag har fått klartecken att mitt recept bör funka för SFRO så jag bygger för det(gata) men den skall givetvis gå så mycket jag orkar och har tid med på bana.

Det kommer nog vara väldigt ojämt med updateringarna då jag periodvis jobbar väldigt mycket.


_________________
Theo Tibblin

Golf 1 (TDI 16V) -83 -Projektet
Audi A3 1,9 TDI Q -02 -Bana och isbana ~280hk
Audi A4 2,0 TDI Q -08 -Bruksbil ~300hk
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Lillen
Ume





Här sedan: 09 Jul 2003
Inlägg: 7489
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Nov 2013 22:46     Citera

Fråga?
Varför väljer du Mk 4 framvagn?
Borde inte det logiska valet bli Mk III om man vill ha justerbarhet.
Är ju usel geometrei om man vill justera i den från Mk!


_________________
Jocke Hellqvist.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Theo
Uppsala





Här sedan: 17 Apr 2007
Inlägg: 349
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Nov 2013 22:56     Re: Citera

Lillen skrev:
Fråga?
Varför väljer du Mk 4 framvagn?
Borde inte det logiska valet bli Mk III om man vill ha justerbarhet.
Är ju usel geometrei om man vill justera i den från Mk!

Jag tror inte s3/TT/R32 har sämre geometri än MK3. Med bra topplagringar (plattor) går det att justera både camber caster och toe såklart. Vad mer vill du justera lillen?
Jag bygger dels med sådan framvagn för att få allt att passa med växellåda och drivaxlar, och så är det jäkligt skoj:)

Framvagnen sitter där redan och bärarmarna är helt horisontella i rätt "ridehight".

Theo


_________________
Theo Tibblin

Golf 1 (TDI 16V) -83 -Projektet
Audi A3 1,9 TDI Q -02 -Bana och isbana ~280hk
Audi A4 2,0 TDI Q -08 -Bruksbil ~300hk
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Lillen
Ume





Här sedan: 09 Jul 2003
Inlägg: 7489
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Nov 2013 00:13     Re: Citera

Gillar bilen.
Den har ju synts många gånger på banorna.
Fränt med nyare dieselmotor i en Mk I.

Blir bilen besiktad?

Theo skrev:
Lillen skrev:
Fråga?
Varför väljer du Mk 4 framvagn?
Borde inte det logiska valet bli Mk III om man vill ha justerbarhet.
Är ju usel geometrei om man vill justera i den från Mk!

Jag tror inte s3/TT/R32 har sämre geometri än MK3. Med bra topplagringar (plattor) går det att justera både camber caster och toe såklart. Vad mer vill du justera lillen?
Jag bygger dels med sådan framvagn för att få allt att passa med växellåda och drivaxlar, och så är det jäkligt skoj:)

Framvagnen sitter där redan och bärarmarna är helt horisontella i rätt "ridehight".

Theo


Nä jag bara undrar.
Det är många som aktivt undviker dessa då det är dyrt att få till väghållningen på dem.
Golfar och Audi har tidigare haft ganska stora brister som gjorde dem dåliga för aktiv körning så som bana mm.

Nja jag bara tänkte att du kanske läst på om de framvagnarna.
I Audi A3/S3/TT/Golf Mk så är dessa ansedda att vara ganska värdelösa utan ombyggnad.
Och att välja en enkel lösning som t.ex Mk III så har du spindlar som går att justera vid fästet.
Och sedan kunna justera uppe vid topplagringen är ju samma för alla med McPherson.

Angående växellådor och drivaxlar.
Använder du orginal till Mk 4 så kommer du få helt andra längder än t.ex Mk I.
Framvagnen du vill använda har ju en framvagnsbrygga som kräver ganska stor modifikation för att passa fram på en Mk I , detta tillsammans med att framvagnen till stor del är i aluminium , enligt SFRO är man starkt emot att svetsa i framvagnsdelar , jag tänker om bredden blir för stor för Mk I karossen!?
Eller du kanske använder delar i vanligt järn?

Jaja förlåt att jag ställde frågan.
Kör hårt.


_________________
Jocke Hellqvist.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Theo
Uppsala





Här sedan: 17 Apr 2007
Inlägg: 349
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Nov 2013 18:36     Re: Citera

Lillen skrev:
Gillar bilen.
Den har ju synts många gånger på banorna.
Fränt med nyare dieselmotor i en Mk I.

Blir bilen besiktad?

Theo skrev:
Lillen skrev:
Fråga?
Varför väljer du Mk 4 framvagn?
Borde inte det logiska valet bli Mk III om man vill ha justerbarhet.
Är ju usel geometrei om man vill justera i den från Mk!

Jag tror inte s3/TT/R32 har sämre geometri än MK3. Med bra topplagringar (plattor) går det att justera både camber caster och toe såklart. Vad mer vill du justera lillen?
Jag bygger dels med sådan framvagn för att få allt att passa med växellåda och drivaxlar, och så är det jäkligt skoj:)

Framvagnen sitter där redan och bärarmarna är helt horisontella i rätt "ridehight".

Theo


Nä jag bara undrar.
Det är många som aktivt undviker dessa då det är dyrt att få till väghållningen på dem.
Golfar och Audi har tidigare haft ganska stora brister som gjorde dem dåliga för aktiv körning så som bana mm.

Nja jag bara tänkte att du kanske läst på om de framvagnarna.
I Audi A3/S3/TT/Golf Mk så är dessa ansedda att vara ganska värdelösa utan ombyggnad.
Och att välja en enkel lösning som t.ex Mk III så har du spindlar som går att justera vid fästet.
Och sedan kunna justera uppe vid topplagringen är ju samma för alla med McPherson.

Angående växellådor och drivaxlar.
Använder du orginal till Mk 4 så kommer du få helt andra längder än t.ex Mk I.
Framvagnen du vill använda har ju en framvagnsbrygga som kräver ganska stor modifikation för att passa fram på en Mk I , detta tillsammans med att framvagnen till stor del är i aluminium , enligt SFRO är man starkt emot att svetsa i framvagnsdelar , jag tänker om bredden blir för stor för Mk I karossen!?
Eller du kanske använder delar i vanligt järn?

Jaja förlåt att jag ställde frågan.
Kör hårt.
Härlig trådstart thumbs up



Jag vet att jag inte bygger det ultimata bankonceptet iom bilen jag väljer, men jag tror och hoppas ett det kommer funka ganska bra ändå både på bana och gata, allt är en kompromiss.
Jag vet inte om jag skall ta det du skriver som kritik eller vad, jag har iallafall väldigt svårt att förstå vad du menar/vill få ut av det.
Jag har kört och skruvat med MK4(audi A3) sedan 2006 och vet ganska väl hur dom fungerar och vad dom är kapabla till. Jag tror det kan bli rätt bra med delar därifrån i en mycket lättare bil. Funkar det inte tillfredställande så får jag väl köpa eller nygga något bättre.

Nåväl. Såhär ser det ut i dagsläget med framvagnsbalken(som, precis som allt annat i framvagnen på MK4 är stål. Golf MK5 och nyare har aluminium-framvagnsbalk och den undviker jag därför.)



En del svetsning kvar och så skall jag dra ner buren till främre infästningen av framvagnsbalken. och till dom nya fjäderbenstornen som inte är tillverkade än.





Undertill





I helgen hoppas jag få en del gjort igen.


_________________
Theo Tibblin

Golf 1 (TDI 16V) -83 -Projektet
Audi A3 1,9 TDI Q -02 -Bana och isbana ~280hk
Audi A4 2,0 TDI Q -08 -Bruksbil ~300hk
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Mange K
stockholm/järfälla





Här sedan: 06 Apr 2005
Inlägg: 2261
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Nov 2013 18:38     Citera

härligt att se ett nytt projekt från dej, var ett tag sen du byggde på A3 disseln va?

thumbs up


_________________
M @ g n u s k @ l i n
0705 120 966
Vw Passat tdi bruksbil
A6 2.0 tfsi S-line bruksbil
RS4 4.2
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Theo
Uppsala





Här sedan: 17 Apr 2007
Inlägg: 349
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Nov 2013 18:42     Re: Citera

Mange K skrev:
härligt att se ett nytt projekt från dej, var ett tag sen du byggde på A3 disseln va?

thumbs up

Kul att du gillar det. Ja den började jag med vintern 2006/2007. Har den kvar än, mestadels som isbil:)
Jag har byggt en motor till min A4 emellan också, 300hk TDIer går trevligt.

MVH Theo


_________________
Theo Tibblin

Golf 1 (TDI 16V) -83 -Projektet
Audi A3 1,9 TDI Q -02 -Bana och isbana ~280hk
Audi A4 2,0 TDI Q -08 -Bruksbil ~300hk
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Lillen
Ume





Här sedan: 09 Jul 2003
Inlägg: 7489
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Nov 2013 19:31     Citera

Kommer nog bli kanon thumbs up
Ser ju ut som det är en bit på väg iaf..

Sorry för trådstarten.
Var iaf inte min mening att negga ner det du byggt.
Det kommer bli så fränt men dieseln i en "etta". thumbs up


_________________
Jocke Hellqvist.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Babbe
Lund





Här sedan: 08 Jun 2004
Inlägg: 1404
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Nov 2013 20:46     Citera

Kul att någon bygger med den "nya" framvagnen.

ett tips ar ju antingen passat 05- eller om man går all in TTRS spindlar då de är i alu och har lägre Rollcenter


_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Theo
Uppsala





Här sedan: 17 Apr 2007
Inlägg: 349
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Nov 2013 22:27     Citera

Jo har kollat på dem och dom ser fina ut(och spindelleden skulle passa mina S3 bärarmar tror jag).. Men tror du passat har lägre rollcenter än mina S3?

MVH Theo


_________________
Theo Tibblin

Golf 1 (TDI 16V) -83 -Projektet
Audi A3 1,9 TDI Q -02 -Bana och isbana ~280hk
Audi A4 2,0 TDI Q -08 -Bruksbil ~300hk
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
jocke_c
uppsala





Här sedan: 10 Jan 2009
Inlägg: 234
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Nov 2013 22:34     Citera

Spännande bygge . Fråga: vart har du gjort av chassi nummret när du kapat bort väggen under rutan ??
Kämpa på

Jocke


_________________
Joakim Carlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Theo
Uppsala





Här sedan: 17 Apr 2007
Inlägg: 349
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Nov 2013 14:34     Re: Citera

jocke_c skrev:
Spännande bygge . Fråga: vart har du gjort av chassi nummret när du kapat bort väggen under rutan ??
Kämpa på

Jocke
Jag har tagit något kort innan och efter borttagning. Tänkte sätta numret på något lämpligt ställe senare, men har inte tänkt så mycket på det. Eventuellt åker plåten tillbaka också, vi får se.

MVH Theo


_________________
Theo Tibblin

Golf 1 (TDI 16V) -83 -Projektet
Audi A3 1,9 TDI Q -02 -Bana och isbana ~280hk
Audi A4 2,0 TDI Q -08 -Bruksbil ~300hk
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
jocke_c
uppsala





Här sedan: 10 Jan 2009
Inlägg: 234
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Nov 2013 15:58     Citera

Ok . Prata nämligen med pojkarna på reggbes i uppsala om detta och dom säger att man kan göra ett nummerflytt men då ville dom se nya nummret instansat innan man kapa bort det gamla . Och dom kollar även svetsarna på hyllan på bes för att se att man inte bytt plåt just för att nummret sitter där det gör .

Jocke . (Men det finns nog vägar runt detta oxå )


_________________
Joakim Carlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Babbe
Lund





Här sedan: 08 Jun 2004
Inlägg: 1404
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Nov 2013 17:38     Re: Citera

Theo skrev:
Jo har kollat på dem och dom ser fina ut(och spindelleden skulle passa mina S3 bärarmar tror jag).. Men tror du passat har lägre rollcenter än mina S3?

MVH Theo


Nä passat ser inte ut att ha lägre men de är i alu. mycket starkare och halva vikten om jag kommer ihåg rätt.

Sen är det olika längd på kulbultarna också men skulle tro S3 har samma som TT

http://www.usrallyteam.com/index.php?main_page=popup_image_additional&pID=1627&pic=4&products_image_large_additional=images/large/balljoint_r32tt_mod_01_LRG.jpg


_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LuddeR
Täby/Sthlm





Här sedan: 12 Feb 2003
Inlägg: 1622
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Nov 2013 22:20     Citera

Tokballt bygge.

Hoppas du bygger en commonraildiesel!


_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Theo
Uppsala





Här sedan: 17 Apr 2007
Inlägg: 349
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Nov 2013 22:56     Citera

Ja jag tror det skall gå bra på något sätt Jocke.

Babbe... Jo mina är som dom till höger. Jag får börja såhär och så får jag ha TT RS spindlarna i åtanke.

LuddeR... Ja kan nog bli skoj:) VWs Common Railmotorer kräver ruskigt mycket jobb med topplocket för att dom ens skall ge i närheten av samma effekt som Pump Dusemotorerna (både 8 och 16V). Och det är helt andra pengar om man skall köpa en CR motor.
Jag har en 16V pump duse i min Audi A4 och den ger 300hk och är otroligt driftsäker, kanske blir den motorn som hamnar i Golfen, om jag inte bygger i ordning en till. (Jag har en till komplett).

Theo


_________________
Theo Tibblin

Golf 1 (TDI 16V) -83 -Projektet
Audi A3 1,9 TDI Q -02 -Bana och isbana ~280hk
Audi A4 2,0 TDI Q -08 -Bruksbil ~300hk
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
MagnusS
Nybro





Här sedan: 23 Okt 2004
Inlägg: 474
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Nov 2013 09:09     Citera

Ballt bygge, Ska bli kul att följa.


_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Rikard B
östervåla





Här sedan: 16 Nov 2013
Inlägg: 65
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2013 16:55     Citera

låt den bara inte sluta som 80 q nu


_________________
Rikard Brode'n
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing
Forshaga





Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 13185
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2013 19:06     Re: Citera

Lillen skrev:
...................... enligt SFRO är man starkt emot att svetsa i framvagnsdelar .................


Skulle SFRO vara emot att man svetsar i framvagnsbalken ? Nu får du väl tänka igen...


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57


Senast ändrad av ButterflyRacing, 01 Dec 2013 22:19, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Lillen
Ume





Här sedan: 09 Jul 2003
Inlägg: 7489
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2013 19:28     Re: Citera

ButterflyRacing skrev:
Lillen skrev:
...................... enligt SFRO är man starkt emot att svetsa i framvagnsdelar .................


Skulle SFRO vara emot att man svetsar i framvagnsbalken ? Ju får du väl tänka igen...


Lite hårda ord.
Editerar bort det.


Om du läst skulle du sett att det var menat om det var aluminiumdelar.
I stål eller plåt är det väl inget problem.


_________________
Jocke Hellqvist.


Senast ändrad av Lillen, 01 Dec 2013 22:07, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
ButterflyRacing
Forshaga





Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 13185
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2013 20:02     Re: Citera

****


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57


Senast ändrad av ButterflyRacing, 01 Dec 2013 22:18, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
VW Golf MK1 (TDI) -83
Tråden har besökts  
79 gånger den senaste veckan (44057 totalt)
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3, 4  Nästa>>



Från request till första response:
sec (varav server render 0.161 sec)
Webbrowser render:
sec