Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46-01 Laguna Seca Såld!!
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13   >>
9 besök senaste veckan (186484 totalt)
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Intressant om det gör någon större skillnad med programmeringen, det verkar som det men kul att höra från någon direkt istället för något uttalande på något utrikiskt forum. Fantastiskt ord på sista bilden!

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Spännande mappning!
Jag har ju kört ett par tusen mil i vanlig M3 och några 100 i CSL.
Detta är på min att göra listan vid koppling/svänghjuls byte nästa gång.
Största skillnaden för mig var att köra bilen i stan CSL mappningen är så mycket bättre, skillnaden på bana upplevde jag inte som lika stor men visst fanns den där.
Berätta gärna mer hur du upplever skillnaden i samma bil thumbs up

_________________
Janne Ström
Citera
ScratcH
Gbg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
3DBlaster skrev:
Spännande mappning!
Jag har ju kört ett par tusen mil i vanlig M3 och några 100 i CSL.
Detta är på min att göra listan vid koppling/svänghjuls byte nästa gång.
Största skillnaden för mig var att köra bilen i stan CSL mappningen är så mycket bättre, skillnaden på bana upplevde jag inte som lika stor men visst fanns den där.
Berätta gärna mer hur du upplever skillnaden i samma bil thumbs up


Är mappningen bättre i Automat läget den stora skillnaden?

Kändes som nerväxlingarna går snabbare med csl.

Mycket av mappningen ligger i motorns ecu också så man kommer nog bara halvvägs med att uppgradera SMG:ns ecu. Vince här på forumet har trixat mer med detta.

Byter du mot originalsvänghjul eller byter du mot nått annat spännande?

Har ett UUC alu svänghjul och koppling/lamell på hyllan men vet inte om jag ska använda det än.

_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Trevligt!

Är novis på detta. Vad är det för program som används för att flasha styrboxen och byta mjukvara? Kopplar man in sig vid OBDII uttaget eller är det direkt in i CANBUSen på något vis?

Har du bytt både motorns mjukvara och SMGn till CSL dito?

Kanonfin bil!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Jag fick rekommendationen att vända mig till jarlsbilservice om jag skulle göra detta ingrepp (har dock inte talat med dem ännu).

_________________
Janne Ström
Citera
ScratcH
Gbg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Trevligt!

Är novis på detta. Vad är det för program som används för att flasha styrboxen och byta mjukvara? Kopplar man in sig vid OBDII uttaget eller är det direkt in i CANBUSen på något vis?

Har du bytt både motorns mjukvara och SMGn till CSL dito?

Kanonfin bil!


Tackar!

Har bara bytt mjukvara i SMG:n.
Jag använder mig av Winfpk via OBD2 uttaget.

CSL har en annan ECU (MS54HP tror jag den heter) till motorn än vanliga m3:an.
Ska gå att bygga om ECU:n till en HP med lite trix.

/Jonas

_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Citera
ScratcH
Gbg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
Ska bygga en frontsplitter (blått) och använda öppningen i mitten (rött) för bromskylning. Vad tror ni om idén? Är lite osäker på hur mycket luft som pressas dit. Av lite olika anledningar så kan jag inte använda mig av hålen som är där dimmljusen en gång satt.



_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Det går att köpa en färdig konstruktion som använder den luft som redan gått igenom oljekylaren också för att kyla bromsarna. Det kanske kan vara nåt?

http://a-concepts.de/category/referenzen/

Scrolla ner lite i länken. Jag fick pris på typ 380 eur utan bromssköldar och 740 eur inklusive allt. Jag tyckte det var lite dyrt så jag byggde själv från originalhålen brevid dimljusen.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Iqbad skrev:
Det går att köpa en färdig konstruktion som använder den luft som redan gått igenom oljekylaren också för att kyla bromsarna. Det kanske kan vara nåt?

http://a-concepts.de/category/referenzen/

Scrolla ner lite i länken. Jag fick pris på typ 380 eur utan bromssköldar och 740 eur inklusive allt. Jag tyckte det var lite dyrt så jag byggde själv från originalhålen brevid dimljusen.

thumbs up och woow

_________________
Janne Ström
Citera
ScratcH
Gbg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
Iqbad skrev:
Det går att köpa en färdig konstruktion som använder den luft som redan gått igenom oljekylaren också för att kyla bromsarna. Det kanske kan vara nåt?

http://a-concepts.de/category/referenzen/

Scrolla ner lite i länken. Jag fick pris på typ 380 eur utan bromssköldar och 740 eur inklusive allt. Jag tyckte det var lite dyrt så jag byggde själv från originalhålen brevid dimljusen.


Såg den för ett ett tag sen via nått forum. Idén kommer ifrån den men jag tänker ta luften under oljekylaren. Kommer vattenskära en plan plåt fram till hasplåten.

Hur ser din lösning ut?
Har en mall i pdf om du vill göra samma typ av bromssköldar som jag. Skicka ett pm vid intresse.

_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



ScratcH skrev:


Såg den för ett ett tag sen via nått forum. Idén kommer ifrån den men jag tänker ta luften under oljekylaren. Kommer vattenskära en plan plåt fram till hasplåten.

Hur ser din lösning ut?
Har en mall i pdf om du vill göra samma typ av bromssköldar som jag. Skicka ett pm vid intresse.


Jag tog upp hål in mot hasplåten från original kylkanal och limmade fast en kon där för att styra luften. En 3" luftslang gör sedan en 90-graders och sätts fast i en stos som jag svetsade ihop. Sen har jag fixat en bromssköld med 3" inbyggd stos. I efterhand hade jag nog valt 2.5" slang då det blev väldigt trångt.




_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



ScratcH skrev:
Ska bygga en frontsplitter (blått) och använda öppningen i mitten (rött) för bromskylning. Vad tror ni om idén? Är lite osäker på hur mycket luft som pressas dit. Av lite olika anledningar så kan jag inte använda mig av hålen som är där dimmljusen en gång satt.






God ide med tanke på att det är lite klurigt att få det tätt i det nämnda området. Men å andra sidan ska det ju helst vara tätt om man läser lite om splitters.
Som du ser på bilden så har jag tätat med en liten skiva..



_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
ScratcH
Gbg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
Klurar på att flytta hela rattstången ca 50mm längre bak och då följer ju reglagen med på köpet.
Är dock lite osäker på om jag kan utnyttja hela slaglängden utan att tulla på några säkerhetsmarginaler. Tänkte mest på om splinesen skulle ge med sig och man blir utan styrförmåga.

När jag lossar de 4 bultarna som håller hela paketet så går det att dra den mot sig ca 50mm till innan ett mekaniskt stopp i rattkolumnen tar emot.
Rent teoretiskt borde väl det mekaniska stoppet vara MAX utdraget läge men ändå vara ok att köra med?

Monterat i bilen så utnyttjas bara 50% av hela slaglängden.

Se bild. (Lilla röda strecket är max monterat i bilen original) finns ju mer att ta av.



Tror ni det kan skapa problem att flytta stången?

_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Citera
ScratcH
Gbg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
Marcus S skrev:
ScratcH skrev:
Ska bygga en frontsplitter (blått) och använda öppningen i mitten (rött) för bromskylning. Vad tror ni om idén? Är lite osäker på hur mycket luft som pressas dit. Av lite olika anledningar så kan jag inte använda mig av hålen som är där dimmljusen en gång satt.






God ide med tanke på att det är lite klurigt att få det tätt i det nämnda området. Men å andra sidan ska det ju helst vara tätt om man läser lite om splitters.
Som du ser på bilden så har jag tätat med en liten skiva..




Blir ju inte helt tätt med min lösning men det är tyvärr enda lösningen för min del.
Är din splitter monterad ända bak till bukplåten i aluminium? Har du en ritning?

_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Ja den går bak och är fäst i aluplåten. Inga ritningar men en bild.


_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
ScratcH
Gbg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
Marcus S skrev:
Ja den går bak och är fäst i aluplåten. Inga ritningar men en bild.



Tackar!!

_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Citera
ScratcH
Gbg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
Någon här på rejsa som har tillgång till eller vet var man kan vatten/laser skära aluminium?
Ritning finns.

Skicka gärna ett PM.

Huv ventilation på G.






_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Citera
Berbel
Mellerud
Här sen Okt 2003
Inlägg: 72



Gällande Vattenskärning så finns det några mekaniska verkstäder runt Vänersborg och Vargön som gör detta. Hur det ser ut i Gbg vet jag inte.
Snygg bil för övrigt. Rolig läsning om den.
Mvh Henrik

_________________
Henrik Magnusson
BMW 320d till vardags
Citera
ScratcH
Gbg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
Berbel skrev:
Gällande Vattenskärning så finns det några mekaniska verkstäder runt Vänersborg och Vargön som gör detta. Hur det ser ut i Gbg vet jag inte.
Snygg bil för övrigt. Rolig läsning om den.
Mvh Henrik


Hej Henrik!

Kan du skicka kontaktuppgifter till dessa via PM?

Roligt att du uppskattar tråden.

Mvh
/Jonas

_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Citera
Berbel
Mellerud
Här sen Okt 2003
Inlägg: 72



Hallå.
PM skickat.

_________________
Henrik Magnusson
BMW 320d till vardags
Citera
ScratcH
Gbg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
Berbel skrev:
Hallå.
PM skickat.

Tackar!

_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46-01 Laguna Seca Såld!!
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13   >>
9 besök senaste veckan (186484 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande