Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Porsche 4wd eller 2wd? | 1 besök senaste veckan (5430 totalt) |
Hej alla Porschefreaks.
Har funderingar på en Porsche men undrar om det är något speciellt man bör tänka på vid köp av Porsche för första ggn. Tänker köra lite bana och slalom med den. Jag tänker först och främst på 4wd eller 2wd olika fördelar samt svårigheter.Har ni några tips på en banpreppad men besiktad bil så är alla svar välkomna. Mvh Lommen |
||||
En annan sak att tänka på är att 964 har lite stabilare (även tyngre) 4wd system. 993/996 har nån enklare lättare viskohistoria.
Vilken man föredrar.. testa. Skulle hellre gå på skick, o hade den finaste bilen 4wd eller 2wd - sak samma _________________ Jan Å |
||||
4wd-bilar är ju dessutom tyngre än motsvarande bil med 2wd och mer vikt är väl som regel av ondo vid banåka. Vill du ha min personliga uppfattning så kör man 4wd i skogen, fwd möjligen i bruksbilen och rwd på bana! _________________ Martin Öling |
||||
Nu handlar ju denna tråden om porsche men eftersom jag svär överallt annars så varför inte i kyrkan också .. eller ngt
Min första BMW var en 325 ix och den var ju skitkul ett tag, men efter 3 sommar-månader och 950 mil tyckte jag att 4-hjulsdriften var liksom "onödigt"..... kanske bara jag som aldrig riktigt lärde mig att åka 4wd _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
Jag har kört ganska mycket bana med en Golf VR6 syncro. Dvs. viskodiff, 1500+ kg och 200+ hk. Den var verkligen kanonkul på bana !!!! Mycket bättre balans än vanliga fwd VR6-golfar och man kunde verkligen utnyttja fyrhjulsdriften på bana trots den ganska låga effekten med tanke på vikten.
Men sen har jag provat en Porsche 964 Carrera 4 med 4wd, visserligen bara på gata, men jag blev grymt besviken. Sen provade jag en 964 RS och den var otroligt kul! Som natt och dag! Mellan de två skiljer lite mer än bara RWD - 4WD men vad jag vill säga är, prova själv! Vi reagerar olika på olika saker! Det är bara du själv som kan bestämma vad som passar dig bäst! Det ska ju inte vara några problem att få prova både en vanlig och en 4wd. Kanske inte på bana men... _________________ Magnus Thomé |
||||
Håller med lite där Fort och roligt är inte samma sak alltid. Du kanske sätter lägre tider med en 4wd men det är inte säkert det blir roligare för det. Beror såklart på bana, men det finns fördelar som ingen av de andra har. För hobbyracing utan tidtagning tror jag att en RWD är roligare, och lättare att köra. _________________ Daniel Steiner |
||||
men det går ju bra att gasa på allmän väg också, eller vaddå? En gång var jag spekulant på en 964 C4, årsmodell -91 tror jag det var, men det var aldrig tal om någon seriös provkörning. Försäljaren och jag åkte iväg en liten runda på ca 5 km i makligt tempo, sen stannar han vid en parkeringsficka och frågar om jag vill provköra, eller om jag vill fundera på det hela och komma tillbaka och provköra en annan dag. Klart som f** jag vill provköra!!! Så vi bytte plats och på tillbakavägen snackade försäljaren om vilka olika porsche-modeller han ägt bla bla bla. Men sista kilometern är det 2 rondeller som ska passeras, vad gör jag då? givetvis petar jag i 2'an och trycker till på gasen varpå försäljaren blir lätt nervös, undra varför Men som sagt den lilla provkörningen gav i princip inget alls om 4wd vs. 2wd. och sen ville inte försäljaren ta min BMW i inbyte så då blev det inget av. _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
Min uppfattning är att en Porsche ska vara RWD, inget annat.
- Mindre vikt. - Bättre acc/toppfart pga mindre transmissionsförluster. - Mindre som kan gå sönder. om du kan lär det gå fortare med enbart RWD. På bruksbilarna kör jag 4WD då det rockar på vintern. FWD vill jag helst slippa oavsett underlag... /Jocke |
||||
Har testat 964 C2 och C4 i slalom, samt några olika 996-or både 2 och 4 hjulsdrivna, samt turbo, på gata. 964 C4 är i grunden klart understyrd och är med original dämpare och fjädrar mindre kul att köra än C2 - men det går ju att med relativt enkla medel att fixa till. T.ex. regionombudet i PCS Stockholm, Janko Micic har en lagom fixad C4, som verkligen går bra, både på bana och i slalom. Även PCS-profilen Ulf Tolerus har ju en 964 C4 som efter milda modifieringar verkar väldigt trevlig. Efter några passagerarvarv på regnvåt bana är jag inte så säker på att "en Porsche ska vara RWD". Tänk på att det regnar ibland när man kör på bana, då är extravikten för fyrhjulsdriften "en droppe i havet".... När det gäller 996-an så har den ju ett modernare och lättare system för fyrhjulsdriften. Så länge det inte rör sig om mer extrema former av banåka eller till och med racing, där bilens vikt ner på kilot är intressant, skulle jag inte vara så skeptisk till en fyrhjulsdriven bil. Prisbilden för C2 och C4-or är ju ungefär densamma, i slutändan - som alltid med Porsche - så är det väl så att skicket, skicket, skicket, historiken och annat lull-lull blir avgörande... _________________ -- |
||||
996 har väl viskosystem som 993:an? Är väl faktiskt lite udda att kalla det modernt isåfall? (många andra biltillverkare har ju övergett visko). Fast det är ju ett rätt billigt system som jag förstått det. Ur ett teknisk synvinkel endast så är väl 964:ans system mer avancerat, liknar väl 959:ans med datorstyrda lamellkopplingar. Dock dyrt och tydligen rejält krångligt att serva tror jag. Porsche ligger ju inte alltid i frontlinjen med teknologier, luftkylt till 1997 tex. _________________ Pär Hylander |
||||
Att funktionen är modernare i 996-ans system råder det väl inget som helst tvivel om? Att sedan 964-ans system möjligen består av mer exotiska komponenter, gör det ju knappast modernare. Mitt gamla trumfkort: Åkturen med Walter Röhrl i 996 och 993 C4 på is, får stå som evig referens. Han, med sin ringa erfarenhet tyckte i alla fall att de moderna systemen i 993 och 996 var vida överlägsna 964-an. _________________ -- |
||||
Jag rättar mig själv litegrann och säger att de nyare systemen snarare har tagit ett teknologiskt steg bakåt... Fasen min gamla volvo från 97 har ju liknande system som en ny 996:a? (i volvon är det f ö ökänt för att vara skört, speciellt med tungt lass på dragkroken eller med fel däckstryck, därmed inte sagt att det är det i 993/996). Däremot så är ju 959:an system riktigt fräckt sett med ingenjörsögon Vad är det för system i 997 (har det föresten släppts ngn awd 997 än?) _________________ Pär Hylander |
||||
bara för att de är visko så behöver de inte vara omodärnt / dåligt
se på subaru som har en oljedränktviskotyp, ingen tillverkare som kan slå dem på fingrarna när de gäller AWD .. Många gånger så blir de elektroniska systemen inte alls lika bra när man hetsar dem ta t.ex. haldex och gämför sedan med ett konstant 4hjulsdrift system typ subarus... en jätte skillnad ! kör du på banan eller dåligt underlag och kör hårt. Med elektronisk 4wd så blir inte bilen lika konsikvent, kör du samma kurva flera gånger med olika spårval/hastighet så är det inte säkert bilen beter sig samma varje gång. Den kopplar i & ur 4wd vid olika tillfällen... Enligt mig är det optimala en kosntant 4wd och helst med ställbar mellandiff som finns på STi så du själv kan styra hur mycke den ska driva fram respektive bak samt låsa diffarna.. MVH Jonas som är Subaru försäljare som har haft möjlighet att testa flera olika 4wd system och som är barnsligt kär i sin impreza GT _________________ Jonas West |
||||
If you want to go to the track often and you don't need the car all year long go for a RWD version.
The AWD may be easier to drive at the start but has some significant draw backs (on paper at least). Weight, power loss, tyre usage, added complexity. Then RWD is so much fun just be carefull when it rains and you have R tyres Depending on your budget you have a lot to chose from. Of course I am biased but a well maintained red (it has to be red ) 964 is a good place to start, with a Turbo it's even better but maintenance cost goes up significantly. The 964 C2 has still respectable power compared to nowadays cars, the chassi compared to the previous versions is a clear improvement and they are cheap enough so you don't feel bad hammering them around on the track or moding the hell out of her to go faster. Maintenance cost if you don't want to get your hands dirty is slightly higher than for a 993 for ex. At the same time the 964 is modern enough to be used everyday during the warm part of the year. If I had to do it again with the same budget limitations I would still go for a 964 (turbo) _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
Haha, hittade min egna gamla (9år) tråd och nu har jag testat rejält!
Det blev till slut en 993 c4s som har moddats för att nästan uteslutande användas på bana och den är 4wd! Under dessa 8år som gått sen jag köpte den har den förblivit 4wd och jag funderar nu på att konvertera till 2wd. Mest för att få ner vikten men jag är även nyfiken på körbarheten. Men trots sin 4wd har den verkligen motsvarat mina förväntningar och varken bilen eller jag har lidit speciellt mycket av det. Ha det bra där ute, snart säsong för 4wd på riktigt |
||||
Allmänt banåkaforum Porsche 4wd eller 2wd? | 1 besök senaste veckan (5430 totalt) |