Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 #48 Modsport1 - Såld!
330531 besök totalt
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 31, 32, 33   >>
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 684


Trådstartare
Torkel K + Björn Davidsson skrev:
Hur går det?


Ja... hur går det... illa!!thumbs down
Var ju jätteglad i fredags när motorn startade och "gick på alla cylindrar"... (dog visserligen efter ett par sekunder, men det var ju bara defaultmapparna i sprutet, så det löser sig nog -trodde jag)
Byggde nytt växellänkage och avgassystem i lördags (gasen till svetsen tog slut kl 00:45 natten till söndagen med ca 5cm kvar att svetsa...).
Svetsade klart sista biten söndag morgon hos svärfar (tack!).
Skjutsade barn till träningar (frugan tävlade hästhoppning) och fick ihop avgaset på eftermiddagen.
Startdax igen!
Får fortfarande inte motorn att gå i mer än ca 2s... kollar loggen och där oscillerar en massa värden på ett konstigt sätt, bland annat oljetrycket ner till noll ibland fast det enligt dashen ligger på 400-500kPa... varje gång alldeles innan den dör går injektor DC:n upp till nästan 100% och det luktar "mycket bränsle"...
Trots att jag sätter noll i hela bränslemappen så startar motorn och går fett...

Efter mycket provande och funderande så tittar jag i diagnos-fönstret och ser att det är ca 500 fel-events på kam-sensorn.
Sprutet är konfigurerat att gå i "waste fire" under crankningen, sedan vid 900rpm hoppa över till "sekventiellt"... detta tycker jag skulle innebära att den utan cam-sensor ska tända och orka upp till ca 900rpm - sedan dö. Nu går motorn i ca 2s och gasar man så varvar den lätt 6000rpm om man vill - alltså ingen koppling till dessa 900rpm som den borde...
Så söndagen slutar inte så muntert...

Mäter upp givar-signalen med oscilloskop på måndagen och den är DÖD!
GM Sverige har en (!) givare på lager thumbs up thumbs up och den ska bli skickad i kuvert och vara framme på tisdagen.
Pratar lite med Mattias på PRD och får tips om att köra motorn i "waste fire" hela tiden tills vidare, så detta provas på måndagskvällen.
I detta läge funkar motorn fint och den dör inte av sej själv. Även loggarna ser nu bra ut och jag varmkör motorn och kollar att allt är tätt och fungerar (vattenpump, kylfläkt, etc). Provar lite "close-loop lambda" kalibrering och det ser enkelt och bra ut inför mappningen!

Ingen givare dyker upp på tisdagen...
Finns fortfarande en massa att göra på bilen, så jag väntar med mappningen tills jag kan köra sekventiellt (som blir mest rätt).

Så... idag kom givaren!
Öppnade ivrigt kuvertet och ridån går ner när jag får se att det är FEL GIVARE jag fått...........
Det är en vevaxel-givare dom skickat... Men på fakturan står det CAM sensor...

MEN, det är för sent att ge upp nu - så det får bli mappning (och första tävling) i "waste fire" mode... inte helt optimalt, men inte skadligt heller (hoppas spolarna tål det, för dom blir det ju som att varva över 12000rpm).

Planen nu är mappning torsdag FM, hjulinställning, sedan shake-down på Gröndal på eftermiddagen.
OM ALLT NU GÅR SOM TÄNKT (mot förmodan) - tvätt, däck-krängning, lastning och avfärd mot Gälleråsen på fredagen!!

Lite färska bilder...

Stuprörs-avgassystem:


Äntligen på hjulen igen:



Här vill man snart sitta:


Julas kolfiber-look vxl-knopp får vara med i år med!!!

Torkel K skrev:
Jag bjuder på en "Starkt jobbat - Du hann bygga klart!"-öl om du är besiktigad och klar innan träning på lördag

-Den ser jag fram emot!!!

_________________
Mattias Andersson
Tävlar i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, delad vinnare 2018
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1194



Kämpa Mattias, Kämpa! Ingenting e omöjlii i SPEVEÄM!

Håller tummarna att vi får se dig till helgen! Jag håller ölen kall så länge.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Sonett7
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3038



Fan vilken hjälteinsats! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1194



Den här är nedpackad och åker med till Gellleåsen. Gör oss inte besvikna nu, Mattias!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 684


Trådstartare
Torkel K skrev:
Den här är nedpackad och åker med till Gellleåsen. Gör oss inte besvikna nu, Mattias!


Tycker den ser lite grumlig ut... frågan är om man vågar åka

_________________
Mattias Andersson
Tävlar i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, delad vinnare 2018
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 684


Trådstartare
Puhh... vilken dag!!

Började med att få dit (provisoriskt) luftfilter med rörbit som håller air-temp-sensorn och vevhusvent slangarna... Som det är nu så suger motorn in den genom kylaren uppvärmda luften, men det kommer fixas till framöver.

Sedan hjulinställning och vägning.
Ganska imponerande våg resultat: vinterns ombyggnation ser ut att ha resulterat i ca 20kg MINDRE VIKT!!!
OBS: mer än dubbelt så stor motor med nästan dubbel effekt tillsammans med lättare bil... hade jag inte ens vågat drömma om!!
Visserligen gjorde ju inte motorbytet i sig att bilen blev lättare, bara ca +/-0, utan det är nog den ombyggda framvagnen som sänkt vikten mest.

Nya viktfördelningen: 53% bak 47% fram. -Känns ok.

Sedan mappades det bränslemängder... det gick rätt bra, men hade för liten fläkt till kylaren så vid fullastreporna så steg kylvätsketempen från 85-100°C på väldigt kort tid (ca 30s). Även bakbromsarna blev trots sin vattenkylning väldigt varma...

Helt plötsligt var klockan halv sex, så bilen lastades och transporterades bort till Gröndals slingriga bana.
Spännande med shake down... skulle motorn hålla tätt? blir den för varm? klarar den G-krafterna? hur går det att styra utan servo? blir bromsbalansen bra med nya pedalstället? ...frågetecknen var många.

Men i stora drag så gick allt förvånansvärt bra!
-Motorn höll tätt!
-Blev inte för varm!
-Klarade (dom inte allt för extrema) G-krafterna!
-Gick förvånansvärt bra att styra utan servo (fast jag kommer nog få lite träningsvärk)!
-Rangen mellan för mycket fram- resp bak-broms gick att ställa, så det ska nog gå att hitta en bra balans!

Lite andra erfarenheter:
-Det är inte jätte-lättkört på en så liten bana med så mycket effekt... Körde 3:an och lite 4:an (på den korta rakan), men det fanns alltid effekt/vrid för att spinna om man vill... Körde till och med några varv på 4:an och det gick inte direkt långsammare.....
-Behöver kolla över acc-anrikningen för motorn tvekar lite vid gaspådrag efter motorbroms... får kolla lambdavärdena i loggen och justera på lite mer bränsle.

Summa summarum:
Det blir race i helgen!!! thumbs up thumbs up

_________________
Mattias Andersson
Tävlar i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, delad vinnare 2018
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
GIII Racing
Ingarö
Här sen Jan 2013
Inlägg: 74



Vad var det jag sa..... En riktig Driftingmaskin

_________________
Anders Gustavsson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 948



KING! Så jävla coolt!

_________________
Henrik Eriksson

Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 684


Trådstartare
På väg till Gelleråsen

_________________
Mattias Andersson
Tävlar i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, delad vinnare 2018
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2311



thumbs up
Lycka till!
Önskar jag kunde vara där...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 684



Stort tilykke med ombygnignen og test turen, det lyder jo super godt. Ja der er godt vrid i de LS motorer. Hvordan lyder den(det er jo også vigtigt)

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 213hk
Sonett mk.3- trackday edition
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Verkar gå rätt bra thumbs up
Imponerande !

http://amigoo.se/heat/14831

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Björn Davidsson
Huddinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1156



Jag tackar för uppvisningen! Det var värt hela resan! Mer välbalanserad bil har jag inte sett på länge. Tvivlarna kan dra! :-)

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2311



Wow!
Skulle gissa på att det känns rätt så bra nu, tom nästan värt allt slit kanske...?
Av resultatet att döma verkar det nästan som utskåpning.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 948



Jösses jösses! Vilken premiär!

_________________
Henrik Eriksson

Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 314



Mattias A skrev:
På väg till Gelleråsen


Grattis Mattias thumbs up
Såg resultatet från Gelleråsen thumbs up
Bra tider

Skulle gärna vilja höra den bilen.

MVH
Peter

_________________
Peter Henblad
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW 323 -84 BMW Cup #88 såld
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 409



Grattis Mattias!

Skulle gärna oxo höra den bilen

//R

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
ChristerX
Katrineholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 43



Bygga bilar kan du som vanligt, bra kämpat!

Hälsningar Book-Racing

_________________
Christer Book
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 684


Trådstartare
Tack alla.
Det gick bra idag med, vann med ca 14s.
Nytt PB (och Modsport-bästa): 1:07,7

Jag är nöjd med bilen racerapport kommer...

_________________
Mattias Andersson
Tävlar i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, delad vinnare 2018
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 15761



Mattias A skrev:
Jag är nöjd med bilen racerapport kommer...
Vi var lite oroliga på läktarplats när du började oljeryka vid motorbroms efter ca fyra varv, men det blev inte värre och värre.
Möjligen blir det lite mycket olja runt ventilstyrningarna, men dina 10 liter verkade räcka iaf.

Gott sprutt i ekipaget, hoppas däcken räcker till Kinnekulle också.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2605



Grattis! Naturligtvis har du fuskat eftersom du vann. Bra tid oxå! Blir nåt att bita i på Kinnekulle :fly: !

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 #48 Modsport1 - Såld!
330531 besök totalt
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 31, 32, 33   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >