Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 #48 Modsport1 - Såld!
<<   1, 2, 3, 4 ... 31, 32, 33   >>
47 besök senaste veckan (334780 totalt)
Jan K
Grancan Spanien
Här sen Dec 2009
Inlägg: 148



Nja, håller inte riktigt med där... Tycker Porsche är riktigt bra motorbyggare!
...men dom bra motorerna är så himla breda...[/quote]

Och med làg tyngdpunkt? www.youtube.com/watch?v=fv53RbvgfGc

_________________
Jan K
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1193



Mycket fin bil ! Verkar gå bra med! Vad sägs om Volvo V8 (yamaha)?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Anderstorp 16-18 Augusti

Har inför denna helg fått tag på fälgdelar för att montera ihop ytterligare 2st extrafälgar (har bara haft två extra innan) och tar omvägen förbi Göteborg på fredagförmiddagen för att hämta upp 2st innerrimmar. Har fått tag på 4st fina beg däck från 2013 års säsong, nya modellen av Michelins Carerra Cup däck. Tänkte använda dessa däck på racen (om det är uppehåll, vilket var mycket osäkert enl prognosen) och "köra slut" på de jag använde på Knutstorp-racen på träning/kval. Så planen är att skruva ihop de två "nya" fälgarna med däck emellan, så de kan användas på Lördagen.
Extra kul denna helg är att Henrik Eriksson (också från E-tuna + jobbarkompis) äntligen ska premiärköra med sin Porsche 944 i Modsport3. Vi har peppat varann en hel del för att bli klara med våra bilar. Även Andreas Ekvall (också jobbarkompis) är med och kör Ginetta cup, PFI-Racing från sta'n (min däckleverantör) kör GT-klassen med 997cup, samt Jocke Unnebäck (gammal Modsport-kändis -som snart är tillbaka! (+jobbarkompis)) är där och tittar/stöttar.

Dax för träning och tunga mörka moln syns överallt på himlen, men än är det torrt så de gamla slicksen får sitta kvar. Sist jag körde Anderstorp var -06 då jag körde BMW Z3 M-coupe i SLC:s långlopp med JAP-Racing:



Bilen känns bra fast väldigt klen på alla långa rakor... Detta är verkligen den sämsta banan för min undermotoriserade bil, men det är ändå kul och bilen känns trygg i de snabba kurvorna. Kommer upp i 212km/h som snabbast på långa rakan, med ca 110km/h som långsammast i kurvan innan, enl loggern.
Sätter 1.46.97 som snabbast och är femte snabbaste av de sju klass2 bilar som kör träningen. Krister Andero imponerar med 1.44.2 och är överlägset klass2-snabbast med sin Carerra motoriserade Boxter.
Tyvärr så havererar Henriks motor redan på träningen och han packar ihop och åker hem... mycket synd!

Lördagens kval blir min första körning i regn med denna bil.
Skulle det vara nåt grepp i de gamla (på sidorna torrsprickiga) däcken... Kommer rutorna imma igen totalt... funkar torkaren i hög fart... -Frågetecknen var många!
Men det skulle visa sej att bilen passade som fisken i vattnet!!
Mycket bra grepp, har aldrig kört på riktiga regndäck förr men det var bättre än väntat!
Defrostern höll vindrutan immfri!
Torkaren funkade visserligen sådär... började lätta från rutan över ca 140km/h (har lite för klen fjäder i armen, vill inte ha för högt tryck på plast-vindrutan)...
Sätter 1.56.80 som snabbast (1.56.83 mitt näst snabbaste) och det räcker till en tredjeplats i kvalet av åtta klass2 bilar. Inhopparen från BMW-cup -Armskogh är snabbast av alla (även klass1) med sin klass2-bil på 1.53.58 och Sten Jarl blev klass-tvåa med 1.56.50, så två snabba M3:or framför mej.

Det är knappt att jag vill berätta om första racet...
Redan på formations/uppvärmningsvarvet känner jag att det är svårt att få upp greppet (tempen) i dom fina/färska däcken jag nu har på. Har visserligen hört att den nya gummiblandningen ska vara ett snäpp hårdare än innan.
Starten går och jag kommer iväg skapligt, bara Kent i Z4:an och Bengt i Cobran kommer om på startrakan, men när vi kommer ut på långrakan blåser tre bilar till om. I första bankade kurvan (Startkurvan) kör Kent av och fastnar i lecan... Jag har Leif med Celican tätt bakom och han lyckas passera mej inför Hansenkurvan.



Nu har jag istället Torkel tätt bakom och jag lider av dom hårda däcken som är väldigt digitala i sitt grepp.



Detta beteende resulterar i att jag får sladd i ingången till Startkurvan på varv tre och planterar bilen i lecan ca 50m från Kents Z4... Race over!



Som tur är så går inget sönder, behövs bara ett par timmars sanering av lecakulor + tvätt...

Race två är tyvärr inte heller nåt att skryta om...
Inför racet är himlen väldigt mörk och prognosen låvar regn, så jag väntar in i det sista med att hänga på hjulen på bilen. Det är fortfarande torrt och alla andra har slicksen på och jag gör likadant. Hade verkligen hoppats på regn, bilen kändes ju helt kanon på kvalet...
Startar rätt långt bak men kommer iväg ok men får släppa av och väja lite för Sands Corvette som fått stopp i starten.



Sand har fått rull när jag passerar och axar om mej i slutet på startrakan, svänger in lite för tidigt framför mej och touchar min front/splitter (blir bara lite skrapmärken och en stukad plåtbit).



Två klass3 bilar kommer också om i starten men dom passerar jag snabbt. Tar sikte på Sten Jarl med gula M3:an framför men han kör lite snabbare och avståndet ökar lite hela tiden. Men efter
drygt halva racet börjar jag ta in på honom, tror mina däck sakta håller på att nå någelunda rätt temperatur... Det börjar också att stänka lite från himlen, så spänningen ökar...
Flera bilar har kört av så det är gulflagg på stora delar av banan. Bromsljusen har hängt sej på Stens bil framför så man får ha koll på bromspunkterna... På slutet kommer vi (Sten och jag)
ganska snabbt ifatt Torkel som ligger på tredje plats i klass2. Jag känner att jag kan köra rätt mycket fortare, så på sista varvet kör jag om både Sten och Torkel på yttern i slutet på Karusellen och tar målflagg som trea i klassen!!!



...det jag helt glömt bort i ivern och den nära kampen var att det var ju gulflagg i Karusellen...
Antagligen tänkte ju Torkel att han kan lika gärna ta det lugnt eftersom vi bakom får ju ändå inte köra om...

Efter racet kommer Torkel fram och undrar om jag går med på att "anmäla" mej själv (tävlingsledningen/posteringarna har alltså inte uppfattat att jag gjorde fel...) och jag skäms rejält för vad jag gjort och går självklart med på att följa med honom upp till tävlingsledningen och förklara... Väl där får vi reda på att jag, enligt deras räkning, bara kört nio av tio varv... Nånting blev fel i starten, så mitt första varv finns inte med! För att rätta detta måste jag lämna in en protest och betala 3000kr (som jag antagligen senare får tillbaks). Vår slutliga (egentligen fel och kassa) lösning blir att jag godtar det förlorade varvet, så att Torkel får en fjärdeplats istället för femte (jo, Sten hängde på mej och körde också om Torkel vid gulflagg...). Eftersom ingen postering sett detta (!) måste då Torkel betala 3000kr cash direkt för protest (vilket ingen av oss har) för att eventuellt få tillbaks sin tredjeplats. Lagom upprörda går vi därifrån...
-Hur kan posteringarna ha missat mitt och Stens misstag? (vad jag hörde av folk efteråt så berömmde t.o.m. speakern min omkörning...)
-Hur kan man "tappa bort" ett varv som någon kört?

Så denna helg blir för mej (racemässigt) den sämsta/tråkigaste för säsongen. Det kalla/blåsiga/regniga vädret gjorde inte saken bättre heller...

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Mattias A skrev:
Anderstorp 16-18 Augusti

Att man glömmer sig och råkar jaga om någon under gulflagg är ganska mänskligt. Inte bra, såklart, men mänskligt. Speciellt i slutet av racen när man är trött i huvudet och äääntligen kommer ikapp någon som man jagat länge. Jag tycker mig själv minnas en förare i en grön Miata som körde om en motståndare och två varvningar(!!) under gulflagg på SSM 2012. Han hette något på T... Torsten... Tork... eeh

Stor heder åt dig att du hängde med upp till domarna! Mycket sportsligt och precis den sortens förare man vill ha i bilen bredvid!

Att sedan två bilar tillsammans kör om under gulflagg i racets sista kurva, utan att ens en anmärkning kommer upp till tävlingsledningen är ju... anmärkningsvärt, minst sagt. Du var inte heller den enda som tappade bort varv den helgen. Tydligen hade även vissa Roadsport-förare hamnat i någon form av tid/rymd-hål och förflyttats bakåt (eller framåt??) i kosmos till att gå i mål ett varv efter, men ändå exakt samtidigt, som de motståndare de tampats med hela racet. Kanske är det något i utformningen av Miatornas karosser som gjorde att just de krökte tid/rymd-väven och skapade ett eget maskhål i rymden... eller så hade arrangörerna inte helt koll på sin utrustning.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Uffe24 skrev:
Mycket fin bil ! Verkar gå bra med! Vad sägs om Volvo V8 (yamaha)?


Tack!
Jo, den går hyffsat mellan rakorna!
Volvos V8 har också funnits med i tankarna på ny motor, passar effektmässigt ganska bra för klass 2.

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962



Mattias A skrev:
Anderstorp 16-18 Augusti

-Hur kan posteringarna ha missat mitt och Stens misstag?


Hej Mattias, Fin bil du har!

Flaggvakterna hade nog bara en dålig dag (hoppas jag..) för jag har på film från Race 2 när jag bromsar in för att inte köra om på Gulflagg men blir i stället omkörd av 3 (!) bilar (fortfarande under Gulflagg). Det var precis vid flaggposten ut på gamla start och mål rakan och man ser hur flaggposten tittar. En av dem som körde om tävlade i min klass och var före mig I mål.. thumbs down

_________________
Johan Armskogh
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Mantorp, finalen!

Kunde tyvärr inte vara med på Falkenbergs tävlingen två veckor tidigare... Har aldrig kört där så det får bli första gången nästa år!!

Så -äntligen dax att köra på min favoritbana. Här har det tävlats mycket i SLC (BMW Z3 M-coupe) och MSLS (Golf II) för min del och även kört "gatbilar" med PCS och 5100.
Trots att detta är den bana jag kört mest av alla så har jag inte tröttnat på den... snarare tvärtom! (fast Knutstorp är numera hack-i-häl i toppen på min "bästa-bana-lista")

Hade jobbat i södra Småland veckan innan, så bilen har stått förvarad hos en bekants svärföräldrar i Mantorp-city sedan jag åkte ner (helt perfekt, tack så mycket). Hämtar upp Porschen på fredagskvällen och lastar av/packar ur så man kan bädda på Expert-flaket... Skönt upplägg denna helg med bara två dagars körning, träning/kval på lördagen och två race på söndagen (detta har alltid innan varit utdraget på tre dagar denna säsong).



Har hoppats kunna slå mitt gamla PB på Mantorp med råge (låga 1.28 med Z3:an på 225 breda r-däck) men man vet ju aldrig... Borde gå att komma ner till låga 1.26 -tider med denna bil tycker jag.
Kör första träningspasset (först på morgonen kl 9:00) på de lite hårdare "årsdäcken" så det är kallt i backen och svårt att få upp tempen. Tar det rätt försiktigt (tycker jag) men sätter 1.27.3 som snabbast på sista varvet, med endast Leif som snabbare i klass2 med 1.26.9 (skönt, redan slagit gamla PB).



Andra träningen kl 11:05, samma däck, endast lite varmare ute. Går faktiskt långsammare! (kommer ej ihåg om det var nåt spill i idealspåret, men antagligen) Kör 1.28.05 och är ändå näst snabbast i kl2, nu med Torkel (exakt en sekund snabbare) klass-snabbast. Endast två klass1 bilar är snabbare än oss...

Kvalet kl 13:00 känns riktigt bra! Har bytt till en uppsättning "fjolårsdäck" med den mjukare gummiblandningen, greppar bättre och är snällare nära grepp gränsen. Lyckas komma ner till 1.26.1 som bäst, men hade ett 1.25.9 -varv på gång (enligt forecast visningen i dashen) tills jag får lite för mycket sladd ut på start/mål-rakan...
Är ändå nöjd med varvtiden och är nära den tid jag hoppats på att komma ner till. Är tredje snabbast i klass2 (av 7st startande) med Macklin och supersnabba Leif (1.23.4 kvaltvåa totalt) före.
Kent, Torkel och Edlund är bara några tiondelar efter mej, så detta blir spännande till starten!

Race 1 -årets krash-race...
Starten (rullande) går och jag kommer iväg bra, lyckas hålla min tredjeposition genom Parisen och ut på rakan, men där kommer både Kent och Edlund om, såklart...





Det är fortfarande lite fuktigt vid inbromsningen i slutet på långrakan och Norrmannen Björn med Honda NSX snurrar bakom mej (se bla. starten i Torkels film: http://www.youtube.com/watch?v=slXEXU71jog).
Edlund passerar Kent in i Parisen, jag är alldeles bakom Kent och Torkel jagar bakom mej... ut på rakan igen och Torkel slip-streamar sej om mej (och bromsar senare -brave!), så nu är man nere på femte plats. Hänger på bakom Torkel tills han vid nästa inbromsning i "Mjölby" låser upp och snurrar tyvärr av (förrädiska blöta fläckar).

På varv fem blir det safetycar, så att Torkel kan bärgas. Bärgningen går fort och efter ett par varv är vi igång igen och jag jagar Kent som ligger framför. Han drar ifrån bra på rakorna, men jag är oftast ikapp honom i slutet av Parisen... för att igen se honom försvinna på rakan. Så håller vi på några varv tills Leif snurrar i Mjölby och kör ihop med Macklin och Björn Davidsson... Leifs Celica ser väldigt skadad ut. Macklin och Björn kan fortsätta för egen maskin, men nåt är fel i Björns framvagn så när han bromsar efter krönet går det bara rakt fram... in i däckstraven.

Macklin gör nåt tecken med armen och svänger in i depån, varpå Edlund och Kent följer efter... Jag tror loppet blivit rödflaggat och hänger på (otroligt dumt, här hade jag kunnat vinna om jag inte kört in). Allt var ett missförstånd av oss tre, så vi kör ut igen men har passerats av NSX-Björn och flera klass3 bilar...

Bara ett varv kvar och gulflagg halva varvet. Bengts Cobra har också stannat, så det är inte många bilar som tar målflagg. Kommer sist i klass2 men pga mannfallet är jag fyra i klassen. Norske Björn (som innan Leifs krash låg sist och långt efter mej) vann klass2, grattis!

Jag var riktigt arg på mej själv efter racet... varför följde jag (vi) efter Macklin (som fått punktering efter smällen med Leif) in i depån???

Min snabbaste varvtid i race1 blev 1.26.5 så till starten i race2 hamnade jag på fjärde plats av de sex som var kvar.

Race 2 -årets första pokal!
Jag startar bakom Kent och framför Torkel, kommer iväg bra i starten och lyckas komma om Kent i Parisen.







Som tur är (för mej) blir Kent hindrad ut på rakan och jag får tillräcklig lucka som han inte lyckas ta in, så nu gäller det att dra ifrån!! Tolli verkar ha greppbekymmer i början så vi växlar plats några gånger. Lyckas hålla Kent bakom även efter andra långrakan och jag drar sakta ifrån honom.

Efter några varv får Cobra Bengt problem med sin växellåda och fortsätter racet med (om jag minns rätt) bara fyrans växel. Vi ligger tillsammans resten av racet, första varven efter hans haveri ligger jag före, men han passerar senare i Mjölby och jag försöker hänga på. Kommer ikapp honom i låga farter (då han har typ tomgångsvarv) och han drar ifrån rejält i högre farter. Ligger ofta riktigt nära honom ut på långrakan och tror jag får en del draghjälp i luftströmmen ungefär halva rakan, sen försvinner han fort!

Tar mej i mål på tredje plats i min klass, 18s efter vinnande Macklin och 2s efter tvåan Edlund (1s efter Bengt).

Sätter min personbästa varvtid på Mantorp med 1.25.3 som jag är mycket nöjd med!!

Så det blev en skön avslutning på detta racing-år!

Lite data från loggern:
Högsta toppfart på långrakan: 203,4km/h
Högsta fart chikan innan långrakan: 84,2km/h
Högsta fart start/mål raka: 173,4km/h
Högsta fart långsammaste punkten: Hårnålen 68,8km/h
Högsta sid G-kraft höger: Mjölby 1,52 Parisen 1,51
Högsta sid G-kraft vänster: ut på start/mål 1,54 in i Parisen (efter start/mål) 1,52
Högsta broms G-kraft: 1,06 (lite lågt va?)
Högsta acc G-kraft: 0.51 (på trean...)

Lite intressant är att dom snabbaste varven jag gjorde körde jag på treans växel ur Hårnålen... (jag körde nästan alltid på tvåan här = spinn, sladd + växla mitt i kurvan)

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Förresten... Tack Patrik (P.P.) för fotona från Mantorp!!

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Här kommer en sista rapport från sommarens körningar...

Eftersom bilen betedde sej så illa på Gälleråsen i våras var jag sugen på att köra där en gång till innan vintern. Bokade ÖRC:s (Örebro racing club) årliga säsongsavslutning den 11 oktober, en heldag med körning ca 20min/timme (tre klasser varav en med burbilar). Var där förra året och körde med (den nu sålda och saknade) BMW 325 e36 och det var ett riktigt bra arrangemang.

Hade tidigare satt ut motorn från 968:an på annons, eftersom den nu ska bytas ut i vinter... Var sugen på att se skicket genom att bromsa bilen på rullande landsväg, så jag bokade en effektmätning hos LG-speed (Karlskoga) klockan sju på morgonen innan körningen på Gälleråsen. Nu ska man nog ta såna här siffror med en nypa salt... många såna här bänkar är kända för att visa "glädje-siffror". Deras bromsning visade 263hk omräknat till motoreffekt, så den ger nog i alla fall inte mindre än orginal 240hk! Skulle detta stämma släpar varje hästkraft på 4,18kg (mot 4,58kg med 240hk).





Väl framme på ett kallt men klart och soligt "Åsen" är dom flesta redan där, känner igen några bilar och ställer mej bredvid trevliga Dan Granerfeldt som tävlar i PCSR med sin GT3 mkI.
Första passen är rätt kalla och jag kör på dom "softa" däcken jag tävlade på sist på Mantorp. Det blir lite varmare fram på dan och jag provar dom hårdare däcken, men det går ca en halvsekund långsammare med dessa. Provar lite olika camber bak. Har under säsongen märkt att den sliter lite mera insida bak, så jag minskar camber med ca en grad, men det blir bara halare bak i kurvorna... möjligtvis är greppet ur kurvorna lite bättre men totalen blir bara sämre.





Framåt lunchen ansluter min jobbarkompis Johan som ska köra med sin M3 3,2. Han har en uppsättning gamla STCC-slicks med sej och lyckas köra otroligt snabba 1.15 -tider (bilen är en helt std 4-dörrars e36, 1600+ kg, även fjädrar/dämpare är orginal!) -den mannen kan ratta bil!

Dagens snabbaste tid sätter jag i andra passet (med mjuka däcken) och det blev 1.12.1 och det tycker jag känns rätt ok för denna bil (i alla fall 2,3s snabbare än i våras).

Lite data från loggern:
Högsta toppfart på långrakan: 194,9km/h
Långsammast i högern innan rakan (på bästa varvet): 93,4km/h
Högsta fart långsammaste punkten: Ejes 61,9km/h

Ser fram emot att tävla här två gånger nästa år!!

Tack ÖRC för ännu en kanonbra dag!

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409



Hejsan

Roligt att du är nöjd med vår dag på åsen

Mycket trevlig bil och de var ju lite skillnad i fart mot min om man säger så

// Jimmy (den blå långsamma Renaulten)

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Det är bara kul att bilderna kommer till nytta.

Ang. Benkes Cobra så visade det sig senare vara kopplingscylindern, eller rättare sagt vätskan som strulade. Bilen rullar för första året med katalysator och den hettade upp vätskan i cylindern så pass att den kokade och inte funkade som den skulle. Han testade på trean, men det varvade lite väl bra på rakan så fyran micklades i på nåt sätt och så fick det vara racet ut. Han lär återkomma med mer utprovade (och en del oprovat) prylar nästa år...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874



Hej Mattias

Jeg korer selv med en LS1 bag i min 911er og jeg er godt tilfreds, den trækker godt og har ca 400nm allerede ved 2000 omdr.og den yder 365hk og 518nm. Hvis du bruger den til rigtig race så skift ventilfjedre og måske knasten så laver den ca 380hk og kan tage 6800-7000 omdr. Husk også nyt bundkar enten "batwing" fra Corvette eller torsump. Der er en del der bruger dem i Danmark og Norge i special saloon racing i alt fra e46 til rigtige sportsvogne med centermotor. Jeg vejede min motor og den vejer 205kg incl indsugning og udstodnings manifolde. Motoren er billig og du kan nemt montere den med et kit fra Renegade Hybrids. Jeg sendte den originale ECU til USA og fik fjernet EGR og den bagerste lambdasonde så jeg kan kore uden kat. og de lavede et custom motor ledningsnet det kostede ca 2500dkr for det hele så det er billigt. Og så lyder den jo godt......God weekend

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Mattias A skrev:
Provar lite olika camber bak. Har under säsongen märkt att den sliter lite mera insida bak, så jag minskar camber med ca en grad, men det blir bara halare bak i kurvorna... möjligtvis är greppet ur kurvorna lite bättre men totalen blir bara sämre.


Hej

Jag är ju långt från något superproffs, men genom de senaste 15 åren av harvande, har jag märkt att slitage på hjulen inte nödvändigtvis är camber. Att det blir halare med mindre camber för mig sniffar jag att du nog behöver mer toe in (bak alltså), snarare än mindre camber. Toe är ju något specifikt för varje bil och hur geomwtrin beter sig och ens körstil. Själv körde jag flera år med "enligt alla andra" rätt toe...halt som attans bak, tills jag tänkte äh vaf...och ändrade ett halvt varv på uniballen: bilen blev som ny! Kapade sekunder på alla banor.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
jimmy p skrev:
...lite skillnad i fart mot min...


Det behöver inte alltid gå så fort för att ha kul!

sirhiss skrev:
...Jeg korer selv med en LS1 bag...


Håller med, prisvärd effekt med förhållandevis låg vikt.

sirhiss skrev:
...montere den med et kit fra Renegade Hybrids...


Låter lite för enkelt/framtungt...

Westfield skrev:
...långt från något superproffs...


-Samma här!!

Westfield skrev:
...rätt toe...


Min betedde sej bättre när jag gick från toe-in till lite toe-out bak, men det är ju som du också säger -väldigt individuellt mellan olika bilar och körstilar!

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Måste passa på att göra lite reklam för Eskilstunas egna motorbana också!!



Var och körde ett par torsdagskvällar på Gröndal i somras. Mycket rolig och intensiv bana!
Riktigt bra upplägg med billig körning (open pitlane) efter jobbet, räcker verkligen med några timmar när man får köra så mycket man orkar.











Banan är såklart lite mindre än "vanliga" banor, med många ganska tvära och långa svängar. Jag kör med min bil bara på tvåan och trean, vilket gör att bilen känns rapp och det är lätt att "drifta" lagom mycket ut ur kurvorna (enda banan jag kört i sommar där effekten "räcker till"). Kanske inte lika kul om man har en understyrd bil...

Jag körde på 39,7s som snabbast och kommer upp i 130km/h som mest på "långrakan" i uppförsbacken.

Perfekt att åka dit och slita ut det sista på däcken innan man ska byta...

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Så, lite uppdatering om statusen just nu...

Planen har ju hela tiden varit att byta till en starkare motor i vinter. Sålde orginalmotorn i höstas till Gotland-ring gurun Anders "GIII Racing", den kommer att hamna i hans redan snabba 944 S2!

En riktigt bra grej med Modsport är att man får använda en motors orginaleffekt för beräkning av kg/hk om den inte modifierats mellan inloppsspjäll och grenrörspackning.
Detta betyder att man kan välja en motor med lämplig effekt orginal så får man (förhoppningsvis) en driftsäker och billig motor, jämfört med att bygga en trimmad (som ofta kostar massor).

Var länge inne på att stoppa i en motor så bilen blir optimal i klass2 (ca 320-340hk med min vikt) och hade funderingar på bland annat Nissan 370Z V6:a och Audi S4 V8:a.
Men frågan är ju om man då inte efter nått år vill köra snabbaste klassen och ska behöva byta motor igen... Lika bra att satsa på Modsport 1 direkt!

Jag har aldrig varit speciellt intresserad av Amerikanska bilar och deras motorer (stora, tunga, törstiga, ineffektiva, omoderna, tumgängor, stötstänger -fördomarna var många).
Men flera jag känner försökte få mej att förstå att en nyare aluminium motor, tex LS1, är hyffsat kompakt och lätt, visst ingen jättehög litereffekt men med tillräcklig effekt och ett brett register... Jag var skeptisk väldigt länge...

Men så började jag kolla på installationen i nyare Corvetter... dom har ju också transaxel... fast växellådan är framför diffen till skillnad mot Porschens som är bakom... men Corvette har längre hjulbas... jag vill ju ha motorn långt bak... hur mycket kortare är Corvettes transaxel-rör... det är ju gjort i aluminium!! -hur mycket lättare är det... Nu börjar det bli spännande...

Facit:
Corvettens transaxelrör är 400mm kortare än Porschens och väger ca 10kg mindre.
Använder jag detta blir det lätt med koppling/svänghjul/slavcylinder -finns mycket eftermarknadsdelar till Corvette.
Skarven bak vid lådan går att lösa med en kort axel med Porschens splines i ena änden och Corvette splines i andra, gott om plats!
Med detta hamnar motorn så långt bak att den börjar precis i linje med framaxeln, precis som jag vill ha det!
En std LS3 har 430hk vilket passar perfekt med ca 1100kg för klass1
Med tanke på att 968:ans orginalmotor vägde 185kg kommer denna transplantation förhoppningsvis inte innebära så många extra kilon.
Viktfördelningen kommer bli lite mer förskjuten bakåt, vilket jag bara ser som positivt (driv och bromsgrepp).

Så, motor + transaxel från en 2010 Corvette C6 med ca 4000mil innan krock, inhandlades från en skrot.
För att få ner priset så köptes denna utan remkrets, svänghjul, koppling, grenrör, kabelhärva och styrenhet... detta ska jag ändå inte ha orginal!




Då var det dax att börja kapa i karossen igen!! Torpedvägg, golv och kardantunnel kommer bli rejält ombyggda...

Snart kommer lite byggbilder!

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



Tror inte att du "egentligen" behöver kapa nåt i torpeden för att få motorn så långt bak...

Visst att du vill ha in den bakom framvagnsbalken, detta är en gammal stötstångs smallblock på 305 cui


en CBB 454/496 kräver dock lite mer kapande...


Skrik till om du vill komma och kika lite på mina bondlösningar.....

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
j.stigson skrev:
Tror inte att du "egentligen" behöver kapa nåt i torpeden för att få motorn så långt bak...


Det "tror" jag...





_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Helt rätt! gillar drivlinekonceptet.

Jag grejar med samma saker ungefär men med gamla LS1an, har LS3 toppar som jag portat och tänkte flödestesta och har läst lite om hur man trimmar. Är du intresserad av lite data när det är gjort kan jag försöka komma ihåg att posta. Förstår att du inte får trimma iom att du ska köra i en serie men med de där grenrören kan du enkelt hoppa över 500 hk med bara en kamaxel..

Vad är det för headers förresten?
Lycka till!

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Ska man köra med originaleffekt blir amerikansk V8 oslagbart när man vill köra med större (tyngre) bil. När litereffekten är låg blir ju driftsäkerheten bättre och servicebehovet mindre. Kronor/Hk är ett förhållande man inte ska bortse ifrån. Nyckeln i ditt fall blir väl att försöka hitta så mycket extra effekt du kan i avgassystemet och kalluftinsug, kanske t.o.m. trycksatt luftburk.

Det måste väl bli en fördel att få in växellådan framför bakaxeln också, vikten blir i alla fall mer centrerad. Man vill ju inte ha nån stor klump hängande bakom bakaxeln

För övrigt ska det bli intressant att se hur du ska få ihop detta till säsongen 2014.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Vilket helrätt o snyggt byggd racebil detta är/blir, kommer bli riktigt häftigt o roligt att följa bygget o se resultatet sen!

SÅ:



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 #48 Modsport1 - Såld!
<<   1, 2, 3, 4 ... 31, 32, 33   >>
47 besök senaste veckan (334780 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande