Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 BMW CUP 66 på G
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
12 besök senaste veckan (56518 totalt)
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Håkan Johansson skrev:
Jo jag hade koll på det Patrik thumbs up
Men det behövs så mycket camber med en så mjuk sättning på chassiet då det blir en del roll som måste kompenseras.


Jo iofs. Tror ändå att det är en aning för mycket. Men det beror ju på vilka däck han kommer åka på också. Jag märkte en stor skillnad i hur mycket camber olika däckfabrikat krävde.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Håkan Johansson
Säffle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 60



Får be om ursäkt men Patrik har rätt.

Glömde bort att längden på racen ökats i BMW Cup och sedan spelar kurvhastigheten stor roll på vad för camber som krävs.

När jag åkte R-däck, fick till balansen i bilen och blev bättre som förare så man vågade åka på "fyrhjulskan"
i kurvorna så var min tidigare nämnda camber ett måste för att däcken skulle klara hela racet utan att bli för överhettade.

_________________
Håkan Johansson
Citera
markisen
Båstad
Här sen Jan 2011
Inlägg: 384


Trådstartare
Lite puts ... - det sägs ju att det går fortare då . Rensat vinyl från tidigare ägare...



Grundat Framvagnsbalken efter svets, mm

Fick tag på E36an i 1:1 för Illustrator, så det blev till att leka lite med nya "looken".... Inte så lätt att hitta svarta e36 or som har "udda" stripning... Vi får väl se vad det lider nåt skit blir det väl...

Fick gjort lite olika dekaler som kommer att behövas... TOW, pilar, hbryt, mfl ...

Hoppas på liten Tysklandsleverans i veckan ;-)...

_________________
Peter Norrman
BMW Cup - samordnare
Volvo FL7 racebuss
Bmw E46 323 cab
E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB
E30 BMW Cup #27 Såld
E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB
Citera
markisen
Båstad
Här sen Jan 2011
Inlägg: 384


Trådstartare
fick tag på bränslepumpar mm idag



_________________
Peter Norrman
BMW Cup - samordnare
Volvo FL7 racebuss
Bmw E46 323 cab
E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB
E30 BMW Cup #27 Såld
E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Enkelt o funktionellt! thumbs up



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



markisen skrev:




Var hittade du dessa.
Länk tack?! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
markisen
Båstad
Här sen Jan 2011
Inlägg: 384


Trådstartare
Lillen skrev:
markisen skrev:




Var hittade du dessa.
Länk tack?! thumbs up


Bmw original-byter bussnungen mot ledlagret som sitter jämte

_________________
Peter Norrman
BMW Cup - samordnare
Volvo FL7 racebuss
Bmw E46 323 cab
E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB
E30 BMW Cup #27 Såld
E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



M12, va?

Vad har de för artikelnummer?
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



And ersJepp sson skrev:
M12, va?

Vad har de för artikelnummer?


+1

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Lillen skrev:
And ersJepp sson skrev:
M12, va?

Vad har de för artikelnummer?


+1


Väldigt trevlig uppgradering på alla E36/46 mfl. Kanon BMW org kvalite!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Patrik Skoog skrev:
Lillen skrev:
And ersJepp sson skrev:
M12, va?

Vad har de för artikelnummer?


+1


Väldigt trevlig uppgradering på alla E36/46 mfl. Kanon BMW org kvalite!


Tackar.
De såg mycket passande och smidiga ut.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Är det inte så, osäker, men att den yttre övre är ledlagertyp, o den undre gummibuss från fabrik?
Samt båda inre i gummi. Kan ha fel här, bara tagit ur minnet, som på äldre dar blir sämre o sämre....

Såg MECA hade både övre o undre yttre i ledlagerversion!

Inte för det gör så mycket på bilens varvtid eller så, men helt klart värt om man ändå ska byta.


Främre på längsgående, där borde man väl helst oxå ha ett ledlager då den rör sig i 2 ledder, samt flex här ändrar ju hjulvinklarna.



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



E21 Racing skrev:
Är det inte så, osäker, men att den yttre övre är ledlagertyp, o den undre gummibuss från fabrik? Samt båda inre i gummi. Kan ha fel här, bara tagit ur minnet, som på äldre dar blir sämre o sämre....
Såg MECA hade både övre o undre yttre i ledlagerversion!
Inte för det gör så mycket på bilens varvtid eller så, men helt klart värt om man ändå ska byta.
Främre på längsgående, där borde man väl helst oxå ha ett ledlager då den rör sig i 2 ledder, samt flex här ändrar ju hjulvinklarna.


Jo övre har alla E36/46 men undre endast "M". Samma reservdelsnummer på båda positionerna och passar alla E36/46 och även Z4.
Klart man vill ha ledlager överallt om det går, men det funkar också med delrin eller till och med original. Kör man inte ledlager skall man vara noga med att spänna alla förband i "rideheight" så gummit rör sig så lite så möjligt max-min. En del gör misstaget att spänna allt då bilen är upphissad. Då blir det tokigt.

_________________
Patrik Skoog
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Patrik Skoog skrev:
E21 Racing skrev:
Är det inte så, osäker, men att den yttre övre är ledlagertyp, o den undre gummibuss från fabrik? Samt båda inre i gummi. Kan ha fel här, bara tagit ur minnet, som på äldre dar blir sämre o sämre....
Såg MECA hade både övre o undre yttre i ledlagerversion!
Inte för det gör så mycket på bilens varvtid eller så, men helt klart värt om man ändå ska byta.
Främre på längsgående, där borde man väl helst oxå ha ett ledlager då den rör sig i 2 ledder, samt flex här ändrar ju hjulvinklarna.


Jo övre har alla E36/46 men undre endast "M". Samma reservdelsnummer på båda positionerna och passar alla E36/46 och även Z4.
Klart man vill ha ledlager överallt om det går, men det funkar också med delrin eller till och med original. Kör man inte ledlager skall man vara noga med att spänna alla förband i "rideheight" så gummit rör sig så lite så möjligt max-min. En del gör misstaget att spänna allt då bilen är upphissad. Då blir det tokigt.



Aha, M-modellen har!
Precis, håller med till fullo. Ledlager är inte viktigt egentligen, huvudsaken det är friska delar o rätt förspänt.
Att spänna åt i Ride-Height är rätt viktigt med gummi, även på standard/gatbilar.




_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
markisen
Båstad
Här sen Jan 2011
Inlägg: 384


Trådstartare
då har det ramlat in hjullager, främre bärarmar, styrstag, e46 330 skivor mm från tyskland i dagarna..

Var lite produktiv - frambalken på plats, bytt styrleder och monterat styrväxel...

Har tänkt om gällande soppadistribution... bli originaltank, VAC dubbla pumpar kombo som JMagnusB lurade på mig... sparar 044 orna till coupén istället--- Då ska det bli redigt med catchtank och lull!

Beställde spakställ - svänghjul och kopplingskit - swosch vad det går pengar

Micke tryckte i bussningar i bakvagnsbryggan och bakre bärarmar - så det är snart klart för montage...

Söker ett beg krängarkit! budget är 25,5 M3 alt 28 H&R el dyl - KOM OCH SÄLJ!!

_________________
Peter Norrman
BMW Cup - samordnare
Volvo FL7 racebuss
Bmw E46 323 cab
E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB
E30 BMW Cup #27 Såld
E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



markisen skrev:
Beställde spakställ


vad blev det för något?

_________________
Patrik Skoog
Citera
markisen
Båstad
Här sen Jan 2011
Inlägg: 384


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
markisen skrev:
Beställde spakställ


vad blev det för något?


Samsonas

_________________
Peter Norrman
BMW Cup - samordnare
Volvo FL7 racebuss
Bmw E46 323 cab
E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB
E30 BMW Cup #27 Såld
E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB
Citera
markisen
Båstad
Här sen Jan 2011
Inlägg: 384


Trådstartare
markisen skrev:
då har det ramlat in hjullager, främre bärarmar, styrstag, e46 330 skivor mm från tyskland i dagarna..

Var lite produktiv - frambalken på plats, bytt styrleder och monterat styrväxel...

Har tänkt om gällande soppadistribution... bli originaltank, VAC dubbla pumpar kombo som JMagnusB lurade på mig... sparar 044 orna till coupén istället--- Då ska det bli redigt med catchtank och lull!

Beställde spakställ - svänghjul och kopplingskit - swosch vad det går pengar

Micke tryckte i bussningar i bakvagnsbryggan och bakre bärarmar - så det är snart klart för montage...

Söker ett beg krängarkit! budget är 25,5 M3 alt 28 H&R el dyl - KOM OCH SÄLJ!!



Ipressade hjullager är gårdagens bedrift, samt lokaliserade en ställbar brotch för bakre lagringen bärarm fram... Nu blir det till att jobba som en slav en veckas tid, ty Micke är på Svenska Rallyt m DMACK och kränger... SEN ska det monteras framvagn och dras el

_________________
Peter Norrman
BMW Cup - samordnare
Volvo FL7 racebuss
Bmw E46 323 cab
E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB
E30 BMW Cup #27 Såld
E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



markisen skrev:
markisen skrev:
då har det ramlat in hjullager, främre bärarmar, styrstag, e46 330 skivor mm från tyskland i dagarna..

Var lite produktiv - frambalken på plats, bytt styrleder och monterat styrväxel...

Har tänkt om gällande soppadistribution... bli originaltank, VAC dubbla pumpar kombo som JMagnusB lurade på mig... sparar 044 orna till coupén istället--- Då ska det bli redigt med catchtank och lull!

Beställde spakställ - svänghjul och kopplingskit - swosch vad det går pengar

Micke tryckte i bussningar i bakvagnsbryggan och bakre bärarmar - så det är snart klart för montage...

Söker ett beg krängarkit! budget är 25,5 M3 alt 28 H&R el dyl - KOM OCH SÄLJ!!



Ipressade hjullager är gårdagens bedrift, samt lokaliserade en ställbar brotch för bakre lagringen bärarm fram... Nu blir det till att jobba som en slav en veckas tid, ty Micke är på Svenska Rallyt m DMACK och kränger... SEN ska det monteras framvagn och dras el


Blev det sent eller didigt idag

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
markisen
Båstad
Här sen Jan 2011
Inlägg: 384


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
markisen skrev:
markisen skrev:
då har det ramlat in hjullager, främre bärarmar, styrstag, e46 330 skivor mm från tyskland i dagarna..

Var lite produktiv - frambalken på plats, bytt styrleder och monterat styrväxel...

Har tänkt om gällande soppadistribution... bli originaltank, VAC dubbla pumpar kombo som JMagnusB lurade på mig... sparar 044 orna till coupén istället--- Då ska det bli redigt med catchtank och lull!

Beställde spakställ - svänghjul och kopplingskit - swosch vad det går pengar

Micke tryckte i bussningar i bakvagnsbryggan och bakre bärarmar - så det är snart klart för montage...

Söker ett beg krängarkit! budget är 25,5 M3 alt 28 H&R el dyl - KOM OCH SÄLJ!!



Ipressade hjullager är gårdagens bedrift, samt lokaliserade en ställbar brotch för bakre lagringen bärarm fram... Nu blir det till att jobba som en slav en veckas tid, ty Micke är på Svenska Rallyt m DMACK och kränger... SEN ska det monteras framvagn och dras el


Blev det sent eller didigt idag


Tidigt - som alltid när tanten börjar 06.00

_________________
Peter Norrman
BMW Cup - samordnare
Volvo FL7 racebuss
Bmw E46 323 cab
E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB
E30 BMW Cup #27 Såld
E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB
Citera
markisen
Båstad
Här sen Jan 2011
Inlägg: 384


Trådstartare
Då var det brotchat och klart! framvagnen klar för montering!

Efter en gigantisk beslutsångest är beslutet nu taget... tog bara 3 månader

Beställde ställbara coilovers igår! Ett problem mindre inkl topplagringar osv...

Det blev GAZ Gold special ;-) Fantastiskt bemötande - både per mail och per telefon.

Och pengamässigt billigare än KINA med bra rabatt - Det blir till att se vad dom kan åstadkomma ;-)

Efter att ha försökt få kontakt med Samuel på Millway under 3 månaders tid, tröttnade jag! 5 samtal och lovad att bli uppringd varje gång... thumbs down Så får inte jag några kunder i alla fall.... sen få han vara hur j-vla duktig som helst.... -dåligt!


- Tillägg 20140207 - Marcus på Millway mailade mig idag och beklagade det hela, OCH kompenserade mig för magsyran som rann till . Vill poängtera att dom BRYR sig om kritik, och att jag kommer att nyttja deras tjänster framöver - ( den som väntar på något gott.... ) - all väntan till trots

OBS - Jag är inte ute efter att hänga ut någon eller något i denna tråd! En naturlig reaktion !


Så jag tog en annan väg!

Fick även en bra kontakt med Demon Tweeks - så där rann en slant iväg...

Summerar: H&R krängare, lite burstoppning, tankbaffles, ett nytt bälte, backspegel, tempmätare däck, handskar, lite bromskylningsdelar mm... mm... mm...


Det kostar att bygga ny bil, är konstaterat sedan länge, men definitivt bekräftat denna veckan...

Men det lär väl vara värt det om man kommer till start i maj

Dagen går åt Ullareds hållet... Tanten till varuhuset - jag till Peggen, dregla över hans e30 DTM, och hämta lite grejor från e30n han köpte .... osså får det väl bli en BK....

_________________
Peter Norrman
BMW Cup - samordnare
Volvo FL7 racebuss
Bmw E46 323 cab
E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB
E30 BMW Cup #27 Såld
E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 BMW CUP 66 på G
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
12 besök senaste veckan (56518 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande