Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
lyfta en smula på innerhjulet är tufft
<<   1, 2, 3, ... 104, 105, 106   >>
44 besök senaste veckan (490709 totalt)
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Aha nån från irry här? Jag är storebror till NEo!

Fredda

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



pr0nsessd skrev:
[/img]


*hehe* Kör ju på fälgkanten nästan !?!

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Måste vara punka, jag var inte ner på mer än halva däcksidan när jag laddade med 0,0 bar i höger fram runt Kullen. Slutsatser som kan dras av detta är att:

1. Quattron har däck med vekare däcksida än mina Rs540S.
2. Kadetter är lättare än ur-quattros.
3. Audiförare kör tuffare och hårdare än Opelförare. >

Möjligen kan det vara kombinationer av detta också.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Micke Holmström skrev:

3. Audiförare kör tuffare och hårdare än Opelförare. >


Så måste det vara!
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Inga jättelyft men visst lyfter bakhjulet lite grann
http://home.attbi.com/~kksc1/magnaflow_asf.asf
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Micke Holmström skrev:
Måste vara punka, jag var inte ner på mer än halva däcksidan när jag laddade med 0,0 bar i höger fram runt Kullen. Slutsatser som kan dras av detta är att:

1. Quattron har däck med vekare däcksida än mina Rs540S.
2. Kadetter är lättare än ur-quattros.
3. Audiförare kör tuffare och hårdare än Opelförare. >

Möjligen kan det vara kombinationer av detta också.


Hmmm, vill minnas att Audi rent generellt är väldigt tunga i nosen med tanke på den ev. radfemman som sitter i den här med allt hängande framför framaxeln !?!

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268




"I believe I can fly!"

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Lyfter nog lite väl mycke på vänster hjulen.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Lennart Jarmyr skrev:
Lyfter nog lite väl mycke på vänster hjulen.


Joodu Lennart !! Här kommer Rådis farande också...



...och lyfter på båda innerhjulen i Svenska Rallyt -99 eller när det var ??? Hittade inga pålitliga uppgifter tyvärr !!

Fort går det ivf. !!!

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Dags att klämma in en VW...


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Verkar som Elisen lyfter lite, han tar nog i lite extra efter att blivit varvad av en disel Golf.


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Äntligen har jag hittat en AUDI som lyfter lite på hjulen.


_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Tjaaa, som den Scirocco-stolle man är så...



...hittade jag en till där hon lättar på högerhjulet rejält och slår en drill !!

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078




_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Whitewheels
Långviken - Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 156



Jan Nagy skrev:
För er andra är detta kanske självklart men varför blir det så?

Fwd, lite hårdare bak för att undvika understyrning.
Rwd, lite mjukare bak för att få ner kraften och undvika överstyrning.
4wd, vet i f*n.
Rätta mig gärna om jag har fel, för jag gissar rätt mycket nu.

janne nagy


4WD, lite hårdare i bak för att minska understyrning
Så ä de'!

_________________
Glenn Levisson - Långviken
Nissan Skyline GT-R
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Eftersom jag snöat in lite på Clio 172 senaste tiden, känner jag att jag måste ära forumet med
en bild på en så'n som lyfter på innerhjulen.



_________________

Rice and shine
Citera
Widar
Borås
Här sen Maj 2003
Inlägg: 339



Jag kände mig aningen manad..

_________________
Mattias Widar
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Whitewheels skrev:
Jan Nagy skrev:
För er andra är detta kanske självklart men varför blir det så?

Fwd, lite hårdare bak för att undvika understyrning.
Rwd, lite mjukare bak för att få ner kraften och undvika överstyrning.
4wd, vet i f*n.
Rätta mig gärna om jag har fel, för jag gissar rätt mycket nu.

janne nagy


4WD, lite hårdare i bak för att minska understyrning
Så ä de'!
????Hmmm, inte så enkelt.
om man har en 4wd riskokare brukar momentfördelningen ha en övervikt mot framvagnen. Med en hederlig 4WD knödelkokare (Typ 911C4) så har man en lite annorlunda fördelningen vilket innebär att beteendet är mer likt RWD. Men.......
Som alltid när det gäller chassi/väghålning så måste man vara försiktig när man generaliserar. När man diskuterar hårdare eller mjukare måste man inse att detta i första hand bestäms av - viktfördelning och hjulupphängning. Detta balanseras med olika fjädringsstyvhet fram och bak (kränghämmare&fjädrar) baserat på bilens grunduppbyggnad för att erhålla en bra balnas på bilen vid konstant kurvhastighet. T.ex. har en 911 styvare fjädring bak (mer vikt) medan en Impreza har mer vikt fram och därmed styvare grundfjädring.

I 90% av alla fall så styvar man fram eller mjukar bak om bilen överstyr och tvärtom om bilen understyr. När det gäller plötsliga förlopp som lastväxlingar vid kurvingång etc. arbetar man vidare med sina dämpare för att balansera detta. På så sätt får man en bil som är balanserad vid konstant kurvtagnng (=jämn gas så hastigheten bibehålls).

Sedan tar man hänsyn till drivhjulen då dessa ju är nyckeln för att få fart ut ur kurvan. De hjul som driver "äter upp väggrepp" vilket gör att den ändan av bilen måste få mer grepp vilket åstadkoms genom att man gör den ändan mjukare. Med en 4WD så beror alltså vilken ända som man vill mjuka utifrån grundsetupen på hur drivningen fördelas. Blandar man sedan in diffbromsar i ekvationen så påverkar dessa naturligtvis också mycket hur drivfördelningen ser ut mellan hjulen.

--m.a.o kan det sluta hur som helst (fram/bak) styvhet för både RWD, FWD och 4WD.

Jag hoppas nig blev lite klokare och inte fick myror i huvudet.

PS. Jag försöker skriva "populärvetenskapligt"(med lite förenklingar) men ändå avancerat så att så många som skall ha lätt att förstå och kunna få sina åk att gå fortare. Jag tar gärna och går djupare in på saker om ni ber mig, eller inte håller med mina "förenklade förklaringar"

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Väcker en gammal tråd med ½OT-bild, eftersom inte heller detta är att lyfta "en smula"!


_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Bilder o videos
lyfta en smula på innerhjulet är tufft
<<   1, 2, 3, ... 104, 105, 106   >>
44 besök senaste veckan (490709 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande