Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Hur tränar dom stora och halvstora grabbarna?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (11550 totalt)
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Bara en gång har jag haft nöjet att köra Gokart i regn (dom flesta sätter igång och gnäller om att man blir blöt och sånt, så då brukar det bli inomhusbanan). Det var helt enkelt SKITKUL, man kunde lägga långa, mjuka sladdar. Att jag vann gjorde ju inte saken sämre .

Gokarthallen här i Jönköping har utomhus också, kanske man skulle åka upp och be att få köra utomhus nu. Reaktionen blir nog thumbs down thumbs down igen, och .

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Mmm, tror det stämmer rätt bra det där med att lära sig och att det sitter rätt bra sen men betydligt mindre träningsmängd, cykling är ett exempel och det förefaller vara så även i skyttet fakstiskt, jag lyckas hålla en hygglig nationell nivå trots det är 3 år sedan jag tränade bra.

Men det är nog så man måste nog ha tränat rejält i verkligheten" och övat upp förmågan innan man så att säga kan hålla en hög nivå med lägre tränignsdos. När man vet hur det går till i verkligheten kan nog tankar på körningen ge en mental träningseffekt.

Som nämnt ovan tror jag oxo att det gäller att man "lärt kroppen" , dvs autonoma nervssystemet, vad som ska göras i snabba situiationer, blandar man in medvetandet i ett sådan läge blir det fördröjningar i reaktionerna. Alltså skillanden mellan erfarana racingförare och normalbilisten.


Jag ändrar ursprungsfrågan lite:

Hur ska jag träna? Har ju kört bil 12-13 år, har kört banmöten sedan 96, men jag är inte speciell snabb. Så att lära mig från barnsben är så att säga kört . Att hyra Knustorp varje tisdag & torsdag i år faller ju på sin egen orimlighet.....

Köper att man kan tänka på spårval osv när man är ute och kör i trafiken. Köper oxo att GPL & GTR2002 kan ge viss positiv effekt. Jag kan köra en del gokart (gör jag med nöje!). Men framförallt det jag upplever att jag har problem med och inte kan träna på annat sätt än skarp på banan är rädsla och respekt! I simulatorerna känner man ju ingen rädsla, det värsta som händer är att man inte kommer i mål. I gokarten kan man iofs slå sig (revbenet i höstas t.ex.... ) men det är ändå en helt annan inte samma upplevelse. I gocarten kan jag ganska lätt övertyga mig själv att det går att öka farten där i den kurvan, men i bilen på banan är det inte så lätt, då är respekten nog alltför stor . Hur gör man? Ska man se till att få åka med en snabbare chaffis? Eller ska man blunda och hoppas det går?

_________________
Pär Hylander
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:

"Bollkänsla"


Har INTE jag. Och jag känner dom med bollkänsla som inte kan köra bil. Utesluter visserligen inte att jag varken har bollkänsla eller kan köra bil, men i alla fall.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

JohanR skrev:
Citat:

"Bollkänsla"


Har INTE jag. Och jag känner dom med bollkänsla som inte kan köra bil. Utesluter visserligen inte att jag varken har bollkänsla eller kan köra bil, men i alla fall.

JohanR

Fast jag menade iof "kännabilenellernåtkänsla" på samma sätt som man snackar om bollkänsla när man håller på med bollsport. En känsla för rörelse, retardation osv, dvs var hamnar bilen där borta efter svängen om jag väljer att köra så här här osv osv Precis det BTG skrev helt enkelt

Fast visst har de två mycket gemensamt, skillnaden med bil är att du sitter och åker med bollen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Pär Hylander skrev:


Men framförallt det jag upplever att jag har problem med och inte kan träna på annat sätt än skarp på banan är rädsla och respekt! I simulatorerna känner man ju ingen rädsla, det värsta som händer är att man inte kommer i mål. I gokarten kan man iofs slå sig (revbenet i höstas t.ex.... ) men det är ändå en helt annan inte samma upplevelse. I gocarten kan jag ganska lätt övertyga mig själv att det går att öka farten där i den kurvan, men i bilen på banan är det inte så lätt, då är respekten nog alltför stor . Hur gör man? Ska man se till att få åka med en snabbare chaffis? Eller ska man blunda och hoppas det går?


Jag är helt övertygad om att man lär sig mycket snabbare om man är på gränsen, råkar ut för några tillbud (som man förhoppningsvis reder upp), eventuellt någon avåkning eller mild krasch.

Man kan ju begränsa konsekvenserna av att köra över sin förmåga genom att köra konbana.

Magnus du kanske har upplevt detta och fått ut mycket körteknik genom att nöta konbana?

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Pär Hylander skrev:

I gocarten kan jag ganska lätt övertyga mig själv att det går att öka farten där i den kurvan, men i bilen på banan är det inte så lätt, då är respekten nog alltför stor . Hur gör man? Ska man se till att få åka med en snabbare chaffis? Eller ska man blunda och hoppas det går?


Att åka med en riktigt snabb kille i samma eller hyffsat likvärdig bil kan göra en hel del thumbs up

Annars får du väl se till att du har en giltig licens och jaga körpass i något SlC/ERF team, ger ju rätt många varv i kroppen...Inte helt långtråkigt heller

_________________
Karl Brag
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:

Fast visst har de två mycket gemensamt, skillnaden med bil är att du sitter och åker med bollen


Har funderat på det där. Två skillnader jag kommit på:

- När jag åker med bollen/bilen är jag utsatt för föremålets G-krafter. Jag "känner" vad som händer. I "stå och titta på" fallet ser jag bara föremålet komma emot mej. Jag känner det inte.

- Bilen på banan-fallet är tvådimensionellt. Jag behöver bara placera bilen i sidled och längsled (hastighet/acceleration/deacceleration). Visst, bilen rör sej i höjdled, men det kan jag inte påverka.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



JohanR skrev:
- Bilen på banan-fallet är tvådimensionellt. Jag behöver bara placera bilen i sidled och längsled (hastighet/acceleration/deacceleration). Visst, bilen rör sej i höjdled, men det kan jag inte påverka.

JohanR


Men rollplanet måste du ta med, vikten skvalpar. Det är väl ung. som höjd?

När jag sätter mig i bilen känner jag det som om jag "klär på mig bilen", jag blir ett med den. Förmågan att kunna tänka så underättar nog och är en talang/intelligens/förmåga.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Kan det inte vara en bra ide att ha med sig en bra instruktör i nåt pass som talar om vad man gör för fel så att man iallafall har något att sträva efter och sikta på att rätta till? Att titta på någon som är snabbare kan också vara bra, men lite svårt om man har olika bilar.

Annars tror jag på det där med att köra tills man kör av eller snurrar så att man vet var gränsen går, men det kan förstås bli dyrt. Det är ju bara att titta på F1-förarna, de kör ju av ständigt på träning och tester, även toppförarna som Schumi.

Gokart kan kanske vara något, men det känns ändå ganska annorlunda mot en vanlig bil. Där kan man med mindre följder köra av när man går lite över gränsen, men frågan är om man blir klokare av det, eller om det bara gäller för kartkörningen? Men det blir ju iallafall mer racingtid. Gäller riktig karting alltså och inte hyrkart. F1-förarna brukar iallafall köra en hel del kart, men om det är för träning eller om de bara tycker att det är kul är tveksamt. En F1:a sägs ju iofs vara betydligt mer lik en gokart än vad en vanlig bil är, så det kanske ger mer i det fallet.

Riktig dataloggning och helst möjlighet att jämföra med en snabbare förare måste dock vara bra. Om man vet vad som är fel är det ju 'bara' att nöta sedan. Lite dyrt bara.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Peter eklund
Jönköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12



Jag gör själv go-kart och det tycker jag är en mycket bra träning. Man tränar upp kurvtagningen och reaktionen. Sedan är det oftast lättare att få tillgång till en go-kart bana än en banracing bana. Dessutom är det jävlig kul!

_________________
Kör Go-kart, en Yamaha 100cc.
Lev kort och intensivt
Fear is not an option
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Angående att bli bättre förare så jag jag i en intervju med Häkkinen där han höll med vad Jim Clark sagt om vad man skall göra när man vill köra snabbare. Man skall inte försöka köra snabbare utan man skall koncentrera sig mer och djupare, så går det snabbare. Det tycker jag stämmer rätt bra. Det är annars lätt att försöka ta igen en klantighet genom att försöka köra ännu fortare i de nästföljande kurvorna, vilket bara leder till ännu långsammare körning och/eller avåkning.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Mitt 3-stegs tips för snabbare körning är följande:

1) Kör alltid analytiskt - dvs analysera hela tiden tiden din körning, varför tog jag detta spåret, kunde jag gått på gasen tidigare, gick det snabbare denna gången(tidigare växling, högre fart vid utgången etc.) Folk som bara tutar och kör blir alldrig bättre, de bara lär in sina fel i ryggmärgen.

2) Läs på teorin - så har du en chans att analysera vad du gör. T.ex. Drive to Win (av Carroll Smith)

3) montera en videokamera i bilen - så slipper du analysera allt medan du kör. Sätt kameran så att du kan se dina rattrörelser och växlingar, gärna även ben/pedalrörelserna. Tänk på att du kan ha en lös mick som du kan prata in komentarer/svordommar på (t.ex. nu missade jag apex/inbromsning/växling). Sedan kan man i efterhand ta och mäta upp segmentstider för varje kurva och på så sätt t.ex. testa olika spår.
Sedan kan man ju alltid visa filmerna för någon som kör bra.

PS. Att gå bra kurser (typ scuderia på ringen)är ju aldrig fel=) och att köra mycket bana (skippa inte banor som folk gnäller över(för små, för dålig asfalt etc.), det är oftast dessa som är svårast att köra fort på och ger bäst träning) . Sedan skall man ju alltid fråga de som kan, de brukar tycka det är roligt att hjälpa till. DS

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Skitbra tips! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Här ett några år gammalt tips ifrån Stefan Johansson:
Citat:

om hur man blir en bra racingförare:
-Man ska absolut träna gocart, det är den bästa träningen, Schumacher kör lika mycket gocart som F 1-bil när han tränar och jag brukar själv köra gocart när jag vill få in den rätta känslan.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Sparade trådar/FAQ
Hur tränar dom stora och halvstora grabbarna?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (11550 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande