Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Reynard Inverter - amatörbygge med en Hayaboosta mittmotor
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 22, 23, 24   >>
26 besök senaste veckan (245343 totalt)
Double A
Karlskrona
Här sen Apr 2017
Inlägg: 111



Hej Gabriel

Vilket fantastiskt bygge du har!
Jag undrar om du kan hjälpa mig med ett par mått på Hayabusa motorn?

Om man ser motorn från sidan, hur lång är den från centrum utgångsdrev till främsta delen på motorn (grenrör).

Hur bred är motorn?

Hoppas du har tid att hjälpa mig:)

Med vänlig hälsning,
Anders

_________________
Anders Andersson
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Förstår din fråga om "längden" på motorn... Men går den frågan att besvara egentligen? Det jag menar är att måttet borde väl vara beroende på i vilken vinkel man monterar motorn i?
Bredden däremot är ju entydig, oavsett monteringsvinkel.

_________________
Magnus Falk
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Double A skrev:
Hej Gabriel

Vilket fantastiskt bygge du har!
Jag undrar om du kan hjälpa mig med ett par mått på Hayabusa motorn?

Om man ser motorn från sidan, hur lång är den från centrum utgångsdrev till främsta delen på motorn (grenrör).

Hur bred är motorn?

Hoppas du har tid att hjälpa mig:)

Med vänlig hälsning,
Anders


Tack Anders!
Jag skall ta o måtta lite i veckan så skall jag ge dig lite info hur det ser ut på mitt bygge i alla fall.
Jag har i alla fall gjort så att jag monterade motorn med sumpen (torrsumpsumpen) helt horisontellt - så det blir i den vinkeln så att säga du får gå efter när du får siffrorna av mig.
MVH

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Nu blir det till att jobba vidare med bygget - nu vet jag att delarna höll ihop - i alla fall då vi körde den på rullande landsväg förra veckan under mappningen. Lite småsaker som behöver fixas till, men gott att upptäcka det då o inte när det är tid att köra. Ändra växellänkaget, fixa med gaswiren, grada in kammarna med lite annan vinkel, fixa lite med motorfästena - var väl i stort sett det som står på tur nu förutom att bygga bilen mer "klar".....


Lastad o på väg till mappning

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Double A
Karlskrona
Här sen Apr 2017
Inlägg: 111



stilldouble skrev:
Förstår din fråga om "längden" på motorn... Men går den frågan att besvara egentligen? Det jag menar är att måttet borde väl vara beroende på i vilken vinkel man monterar motorn i?
Bredden däremot är ju entydig, oavsett monteringsvinkel.


Visst är det så, du har helt rätt. Jag tänkte mig väll någon form av "standard" vinkel, typ orginalmontrerad. Men kan man vinkla motorn så den passar endamålet kan det ju vara bra

_________________
Anders Andersson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jaha men vad gav den i bänk då

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
knotan skrev:
Jaha men vad gav den i bänk då


Inga siffror förrän JAG är nöjd...men tillräckligt med tanke på bilens vikt kan jag säga. Kommer att köra o göra ett antal svep till med bilen när den kommer ihop lite mer och jag bl.a bytat tillbaks till en koppling som inte är trycksatt med laddtryck då jag inte hinner sortera ut den funktionen just nu samt några andra saker också.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jaha jag förstår. Ja inte fasen slänger man ihop en sån här maskin och lyckas på första försöket som många forumsriddare tycks tro

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
knotan skrev:
Jaha jag förstår. Ja inte fasen slänger man ihop en sån här maskin och lyckas på första försöket som många forumsriddare tycks tro


Haha - nej det har du helt rätt i

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Häromdagen började linda grenrör etc med avgaslinda - temporär lösning då jag inte hinner få det coatat innan körning - coatar det i vinter när jag plockar ner bilen igen för att lacka chassiet etc.


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Har lagt ut en liten videosnutt på en av körningarna på rullande landsväg jag gjorde förra veckan:
https://www.youtube.com/watch?v=j4Ka_-1pgrU

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
I väntan på lite delar som är beställda har jag börjat med tillverkningen av krängningshämmarna - började med knivkrängaren bak:




_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ska bli intressant att se hur mycket krängare som behövs bak. Många formelbilar behöver väldigt lite eller ingen krängare alls bak av någon anledning.
Min gamla lola tex överstyrde massor direkt med minsta kränghämmre

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Gissar att anledningen till att formelbilar ofta inte behöver krängare är att tyngdpunkten är så låg, t om att de snarare kan ge tendens till att luta inåt i kurvan?

_________________
Magnus Falk
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
knotan skrev:
Ska bli intressant att se hur mycket krängare som behövs bak. Många formelbilar behöver väldigt lite eller ingen krängare alls bak av någon anledning.
Min gamla lola tex överstyrde massor direkt med minsta kränghämmre


Jag skall testa mig fram lite och se - den är ju som sagt lätt att peta bort om den inte behövs...haha

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



stilldouble skrev:
Gissar att anledningen till att formelbilar ofta inte behöver krängare är att tyngdpunkten är så låg, t om att de snarare kan ge tendens till att luta inåt i kurvan?


Ja det låter rimligt, jag har funderat mycket på det men aldrig tänkt så långt. Ja vikten sitter normalt nästan helt under hjulets centrum

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Vart har du köpt delarna till krängare förresten?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
knotan skrev:
Vart har du köpt delarna till krängare förresten?


Är på gång att tillverka ett justerbart (från kupen) system, men för att spara lite tid så handlade jag delarna hos Sellholm just nu.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ja ok. Sellholm verka som alla köper delar av. Kanske inte så många andra som säljer.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Lite bilder på "dagsformen":
Mycket småplock kvar att fixa till, men det börjar komma ihop nu i alla fall.


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Har donat med "torpedplåten" den här helgen - många popnitar blir det!
Kommer att byggas en crashbox också så småningom...




_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Reynard Inverter - amatörbygge med en Hayaboosta mittmotor
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 22, 23, 24   >>
26 besök senaste veckan (245343 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande