Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Reynard Inverter - amatörbygge med en Hayaboosta mittmotor
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 22, 23, 24   >>
13 besök senaste veckan (245412 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Äsch släng över motor paketet från den vita bara så är det klart

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Gjutformen till karosshörnan klar och ikväll laminerade jag två hörnor - ur formen om någon dag och sedan kapas till o plastas in i karossen."


Här har jag lagt på gelcoat för att strax laminera så jag får en gjutform på hörnan.


Gjutformen klar och här laminerar jag upp karosshörnan i gjutformen. Denna skall sedan plastas in i karossen.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Har renkapat gjutningen nu och börjat passa in den mot karossen. I nästa vecka skall jag börja plasta in dessa i mittsektionen. Skall bara runda av övre hörnan lite mer.




_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Nu har jag plastat in hörnorna och börjat spackla dessa.
Instrumentpanelen har också fått en ny profil plastad då den var illa "tillyxad" av dom som gjorde den här halvdana avgjutningen.


Inför plastningen


Nytt lager spackel som skall slipas...


Panelen omgjord

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Förhoppningsvis inte så mycket slipande kvar. Skall ev göra en moddning av fronten i helgen om jag hinner - bilder kommer. Snart redo för grundfärg!


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



En liten fråga: denna vertikala yta i fronten känns en smula "varför"?


_________________
Magnus Falk
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Håller faktiskt på med att göra en alternativ front till den, men den är dock vindtunneltestad i den versionen med vertikala ytor så den fronten jag gör nu ser jag mer som ett experiment..


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det blir jävligt bra. Jag är lite avundsjuk att jag helt saknar det tålamod och vilja som krävs för att göra det jobbet du gör just nu med karossen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Matso

Här sen Dec 2002
Inlägg: 173



Ser ju rimligt ut att göra om en sådan yta. Kan genierna spekulera i om den nya ytan borde vara konkav eller konvex?

_________________
Mvh
Mathias Södergren
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Matso skrev:
Ser ju rimligt ut att göra om en sådan yta. Kan genierna spekulera i om den nya ytan borde vara konkav eller konvex?


Det är just det..utan både kunskap och vindtunnel och en kombo av dessa båda tingen kan man ju bara spekulera, men intressant att höra vad folk som har mer kunskap än mig i detta har för åsikt i detta. Skall göra en avgjutning/gjutform av en i den formen jag börjat med nu och kanske en konkav också och montera dessa på ett sätt så man kan byta och prova sig fram lite - endast för skojs skull då det såklart krävs en rutinerad "pilot" för att avgöra hur det påverkar - vilket jag såklart ej är - eller om man rentav skall lämna modifieringen därhän förutom när man kör till glasskiosken för då är ytan perfekt att ha för att sätta dit regskylten
Hursomhelt - jag gör det lite på test,för utseendet...

Här är en annan variant:


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



stilldouble skrev:
En liten fråga: denna vertikala yta i fronten känns en smula "varför"?



Det här är bara spekulation från min sida men kan det inte vara ett relativt enkelt sätt att skapa mer tryck över splittern?

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Instämmer med detta. Kanske inte den "snyggaste" lösningen men kan mycket väl ha praktiskt visa sig fungera bra.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Din konkav/konvexa variant känns ju rätt i maggropen.

Den ursprungliga lodräta formen i fronten känns som:

1) Antingen är det "instängning" av luften man är ute efter, vilket bara betyder att luften tar en annan väg.
2) Kan detta vara produktionstekniskt/ekonomiskt försvarbart på något vis?
3) Om 1) visar sig vara det riktiga, hur påverkas aeron längre bak på karossen av detta?

Vad som talat för att 2) är det riktiga skälet, och inte av funktionella skäl, är: - Varför ser inga andra bilar ut så?

_________________
Magnus Falk
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



stilldouble skrev:
En liten fråga: denna vertikala yta i fronten känns en smula "varför"?
originalet verkar ha ett luftintag där ? Då känns det logiskt med en plan yta, men inte annars (men så är jag ingen aeroexpert heller )



EDIT: Snyggt bygge!! thumbs up Trist att engelsmännen inte kan leverera bra kvalité på karossen när Invertern i övrigt verkar vara ett så seriöst projekt

_________________
Johan Lekås
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Här en variant. Alltså att släppa luften på insidan av hjulet.



_________________
Magnus Falk
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ärligt talat tror jag du kan släppa det där tills vidare. Gör en modell som känns bra /enklast/tidseffektivast /snyggast eller iallafall inte krångla till det. Du kommer ha mängder av tid att skaka fram första säsongerna i mekaniskt grepp finjusteringar och att lära dig bilen innan du behöver fundera så mycket över effekten/vinsten mellan däDF/drag.

Det ser bra ut och det är inga sekunder du hittar i det där utan att först ha ett finslipat chassie som fungerar bra.

Det vet jag av erfarenhet då det tog mig 4-5 sekunder att få till någorlunda tider med en relativt färdig bil till och med

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
knotan skrev:
Ärligt talat tror jag du kan släppa det där tills vidare. Gör en modell som känns bra /enklast/tidseffektivast /snyggast eller iallafall inte krångla till det. Du kommer ha mängder av tid att skaka fram första säsongerna i mekaniskt grepp finjusteringar och att lära dig bilen innan du behöver fundera så mycket över effekten/vinsten mellan däDF/drag.

Det ser bra ut och det är inga sekunder du hittar i det där utan att först ha ett finslipat chassie som fungerar bra.

Det vet jag av erfarenhet då det tog mig 4-5 sekunder att få till någorlunda tider med en relativt färdig bil till och med


Jojo - såklart är det så. Jag skall inte tävla eller så utan bygger mest för att det är kul.

Formarna plastade i alla fall nu - ta loss dessa i morgon och så kan jag gjuta av dessa i veckan. Så förhoppningsvis kan man snart grundmåla karossen och sedan tillverka formarna till karossdelarna.




_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



när du har ändrat vid splittern så har du minskat den högtryckzon som fanns där innan och nu har du ett bättre flöde men du tappar i gengäld downforce ifrån splittern

_________________
Jörgen Bock
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
caperseven skrev:
när du har ändrat vid splittern så har du minskat den högtryckzon som fanns där innan och nu har du ett bättre flöde men du tappar i gengäld downforce ifrån splittern


Tack för infon.
Gör en avgjutning/gjutform på originalfronten för glada trackdays samt en med lampor och luftstyrningar för att åka till glasskiosken med..

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Nu så börjar den bli redo för ett par lager grundfärg.


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Så - nu är karossbitarna grundade - skall vattenslipa dessa i veckan.

Har börjat att skissa lite på hur kolfiberplattorna ska se ut till ratten - en för infästning av paddlarna och ev diodlisten samt en till knapparna. Gör lite mallar i papp först och ritar upp det i datorn senare.






_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Reynard Inverter - amatörbygge med en Hayaboosta mittmotor
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 22, 23, 24   >>
13 besök senaste veckan (245412 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande