Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 SC -82
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
78 besök senaste veckan (29439 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4525


Trådstartare
blixten skrev:
Det är väl aldrig fel med lite variation. Dessutom kan säkert 911:an behöva rulla en längre tur.


Helt rätt, den rullar alldeles för lite, jag och Anette hade den vid någon semestertur till Bjärehalvön för något år sedan annars är det mest fram och tillbaka från besiktningen.

Bevis på att den faktiskt varit ute





Anders Litto skrev:
Två riktigt trevliga bilar som båda är riktiga favoriter hos mig! Skulle jag måsta välja får det nog bli Mussen ändå... thumbs up


Håller med, Mussen är roligare, brutalt analog och busigare än 911:an.

Carl: vi ses i eftermiddag

Kjell 944 skrev:
Tycker att du ignorerar denna bil/tråd alldeles för mycket.
Inte juste att undanhålla världen, denna skönhet


Ber ödmjukast om ursäkt för detta, ska försöka bättra mig

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2404



Tjusig!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005
Inlägg: 285



Janne J skrev:




Denna förtjänar att få komma ut i dagsljus lite oftare (precis som min )

Är det 17" fuchs du har på denna? vad kommer de ifrån för leverantör?

_________________
Jakob Josefsson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4525


Trådstartare
De kommer från https://sierramadrecollection.com/

Hade lite tur att Christer Pernvall tog hem en container med delar så att dessa kunde följa med, och ja det är 17"

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3239



Maxilite säljer 17" fuchs här i Europa om man vill ha

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005
Inlägg: 285



Janne J skrev:
De kommer från https://sierramadrecollection.com/

Hade lite tur att Christer Pernvall tog hem en container med delar så att dessa kunde följa med, och ja det är 17"


Okej! Ja, Christer har väl plockat hem en hel del till och från. Det såg ut att var bra djup på dessa

Cédric skrev:
Maxilite säljer 17" fuchs här i Europa om man vill ha

Tack för tipset, jag får kika där också!

_________________
Jakob Josefsson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2402



Janne J skrev:
De kommer från https://sierramadrecollection.com/

Hade lite tur att Christer Pernvall tog hem en container med delar så att dessa kunde följa med, och ja det är 17"

Vilka bredder?

_________________
Michael Thulesius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4525


Trådstartare
7.5 och 9"

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1209



Underbar bil och den var före sin tid med, att vilja svänga snabbt, jas gripen kom mycket senare. Älskar ljudet med.

_________________
Ulf Sanden
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4525


Trådstartare
Konbana med SVKG på Vårgårda flygfält, som alltid en väldigt trevlig tillställning, dessutom hade vädergudarna vaknat på sin bästa sida så kvällen blev smått fantastisk.

Vi tar det dåliga först:
Jag sitter bedrövligt illa, får ont i ryggen, har inget sidostöd, måste ta spjärn med vänsterfoten i golvet hela tiden.
Styrningen som fungerar ok på landsväg blir brutalt tung på konbana, jag måste ta i med bägge händerna för att komma runt konorna, väldigt oväntat, ni kommer att skratta när ni ser videon..

Annars var det riktigt roligt, det understyr en del men inte så mycket som jag befarade, det gäller att styra med gasen hela tiden

Jag och Per Landfors hade lite extra kul, vi åkte med varandra och bytte också bil vilket gjorde att jag fick köra Porsche 991 4S i konbana, tack Per Vilken sjuk bil förresten, brutalt startsnabb och med ett otroligt grepp, Per satte kvällens ( då ) snabbaste tid med mig i passagerarstolen.






_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2403



Ser lite mjuk ut för konbana.
Tungstyrd och understyrd fixar du väl med lite hjulvinklar!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4525


Trådstartare
safe skrev:
Ser lite mjuk ut för konbana.
Tungstyrd och understyrd fixar du väl med lite hjulvinklar!


Upplever inte den för mjuk, snarast lite mysigt följsam
Har du någon teori om tungstyrdheten?


Filmtajm!


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 410



Kul att den luftas thumbs up det ser väl bra ut men även lite segt och tungt ut överlag.
Tungstyrningen blir av att ratten sitter väldigt långt fram så man får köra med raka armar, jag satte/sätter dit rattspacer och sportratt inför denna typen av hårdkörning. Det funkar för mig även med ett kort styrrack (2,5varv).

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42324

Forumägare
Forumägare

+1 på rattspacer thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4525


Trådstartare
På vägen hem i går insåg jag vad som är denna bilens optimala miljö, bra och kurviga småvägar någon timme innan solen går ner, där briljerar den

Någon konbanebil kommer det inte att bli, Mustangen ligger hästlängder före...

Däremot är det kul att testa en annan bil i konbana, på ett säkert sätt kan man åka på tvären på asfalt och få en ny upplevelse!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2403



Janne J skrev:
safe skrev:
Ser lite mjuk ut för konbana.
Tungstyrd och understyrd fixar du väl med lite hjulvinklar!


Upplever inte den för mjuk, snarast lite mysigt följsam
Har du någon teori om tungstyrdheten?



Minska på toe in, både fram och bak, mer negativ camber fram. Får man framänden att bita i insvängningen så blir den mindre tungstyrd, min teori i alla fall.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8333



Jag var sugen på att komma iväg igår men det tog tid innan det torkade upp här uppe och temperaturen kändes inte riktigt taklöstvänlig.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4525


Trådstartare
safe skrev:
Janne J skrev:
safe skrev:
Ser lite mjuk ut för konbana.
Tungstyrd och understyrd fixar du väl med lite hjulvinklar!


Upplever inte den för mjuk, snarast lite mysigt följsam
Har du någon teori om tungstyrdheten?



Minska på toe in, både fram och bak, mer negativ camber fram. Får man framänden att bita i insvängningen så blir den mindre tungstyrd, min teori i alla fall.


0 i toe både fram och bak, kollade häromdagen, måste kolla så att det inte är någon led som kärvar, besiktningen hade ingenting att anmärka på men man vet aldrig.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4525


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Jag var sugen på att komma iväg igår men det tog tid innan det torkade upp här uppe och temperaturen kändes inte riktigt taklöstvänlig.


Grabben berättade att du fegade ur Lennart sa att termometern i dragbilen visade på 0° när han åkte från Vänersborg.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2403



Janne J skrev:
safe skrev:
Janne J skrev:
safe skrev:
Ser lite mjuk ut för konbana.
Tungstyrd och understyrd fixar du väl med lite hjulvinklar!


Upplever inte den för mjuk, snarast lite mysigt följsam
Har du någon teori om tungstyrdheten?



Minska på toe in, både fram och bak, mer negativ camber fram. Får man framänden att bita i insvängningen så blir den mindre tungstyrd, min teori i alla fall.


0 i toe både fram och bak, kollade häromdagen, måste kolla så att det inte är någon led som kärvar, besiktningen hade ingenting att anmärka på men man vet aldrig.


Caster?
Jag har kört 911or som är tungstyrda och såna som är lätta. Kan inte riktigt säga vad som säkert är den gemensamma nämnaren. Men lätta bilar verkar mer lättstyrda och av nån anledning har de med turbo bredd varit lätta.
Min 77a är tung. Min 69a är lätt i slalom men tung i låg fart, fast den har breda däck, mycket camber och caster.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4525


Trådstartare
safe skrev:
Janne J skrev:
safe skrev:
Janne J skrev:
safe skrev:
Ser lite mjuk ut för konbana.
Tungstyrd och understyrd fixar du väl med lite hjulvinklar!


Upplever inte den för mjuk, snarast lite mysigt följsam
Har du någon teori om tungstyrdheten?



Minska på toe in, både fram och bak, mer negativ camber fram. Får man framänden att bita i insvängningen så blir den mindre tungstyrd, min teori i alla fall.


0 i toe både fram och bak, kollade häromdagen, måste kolla så att det inte är någon led som kärvar, besiktningen hade ingenting att anmärka på men man vet aldrig.


Caster?
Jag har kört 911or som är tungstyrda och såna som är lätta. Kan inte riktigt säga vad som säkert är den gemensamma nämnaren. Men lätta bilar verkar mer lättstyrda och av nån anledning har de med turbo bredd varit lätta.
Min 77a är tung. Min 69a är lätt i slalom men tung i låg fart, fast den har breda däck, mycket camber och caster.



Caster ska jag nog kolla, tycker den är lite känslig när jag backar och det brukar ju vara ett tecken på det.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 SC -82
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
78 besök senaste veckan (29439 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande