Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
1, 2, 3 ... 500, 501, 502   >>
1050 besök senaste veckan (2494068 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Red text in english

Audi RS8 vad är det för ny dyr supersport bil undrar ni

Den är varken ny eller en racebil utan jag har bilen som Audi inte byggt än..
Nämligen en RS version av stora lyx sedan "limon" A8/S8

Visst en frän sportbil är kul på bana men jag tänker inte ta lån för att köpa en dyr racebil utan jag vill ha en betald bil att leka med ifall olyckan e framme.. Okej denna bil var dyr ny, närmare miljon..
Men nu som äldre beggad lyxbil så är dom riktigt billiga.

Sen gillar jag att bygga själv samt komma med något annorlunda för att sedan köra skjortan av slips nissarna i deras dyra nya race bilar.


Bilen är från början en Audi S8 från 1997 med 6vxl manuell låda som nu har fått ett nytt hjärta, vilket är 450hk V8biturbo motorn från Audi RS6 03-05

Denna bil ska inte bli ett fränt autoban look utan den ska rastas på BANA !!

Visst det är en stor klumpeduns 5034mm lång men den har en hel aluminium kaross samt massa delar i aluminium, så med att bara byta ut stolar o slänga ut mattor osv så är man nere på strax över 1750kg med full tank och det går att lätta mycket mera om man vill..

Bilen har både taklucka och dragkrok som väger men det körde jag med även på mina gamla 90q-85 så det får sitta kvar även på denna bil än så länge (EDIT borttaget nu)

Sen har den moderna A-armar så bra väghållning går ju att fixa..

Jag har tidigare kört med en gammal Audi 90 quattro 1985 med 20v turbo på 450hk+ i många år och haft väldigt kul när man jagat svin dyra sport bilar, men det var dags för något nytt nu o varför inte gå från Audi minsta modell (80/90) till deras största ?
Här en race film från min gamla 90q på Gotland jagandes dyra sport bilar.
http://youtu.be/CXlCoAoNa24
Samt en från tajta Eskilstuna jagandes Super7 bilar
http://youtu.be/xq4NN-QU3D8


Bilen RS8:an är redan byggd och körts med på en del banträffar under 2013, men jag jobbade dag ut och dag in med att få ihop den i våras och haft fullt upp under sommaren så jag hade inte tid att göra en projekt tråd då men foton tog jag så allt finns dokumenterat, dessutom är den långt ifrån klar det ska fixas mer med den till sommaren, så därför tyckte jag det var kul att börja med min första projekt tråd på Rejsa på självaste JUL afton så God Hjul på er.


Audi RS8 is it a new expensive supercar you wonder
It is neither new nor a race car, but I have the car that Audi has not built yet ..
Namely, an RS version of the big luxury limo A8 / S8
Certainly an acrimonious sports car is fun on the track but I'm not going to take out a loan to buy an expensive race car, I want to have a paid car to play with in case there will be an accident.. Okay this car was expensive new, nearly 1 million ..
But now as an old luxury car so they are really cheap.

I also like to build yourself and come up with something different and then run the shirt of gentlemen in their expensive new race cars

The car was originally an Audi S8 1997 with 6 speed manual gearbox that has now been given a new heart, which is 450 hp V8 biturbo engine from the Audi RS6 03-05

This car will be a race track car and not a show car!
Sure it's a big klutz 5034 mm long but it has a aluminum body shell and a lot of parts in aluminum, so with only replacing chairs and throw rugs etc so they're down to just
over 1750 kg with full fueltank.
The car has both sunroof and tow bar that weighs, but I had that also on my old 90Q-85.
But S8 have modern A-arm so good roadholding can be fixed ..

I have previously run an old Audi 90 quattro in 1985 with 20v turbo over 450 hp for many years and had a lot of fun when I chased expensive sports cars, but it was time for something new now so why not go from Audis smallest model (80 / 90) to their big luxury S8.
Here a race movie from my old 90Q on Gotland chasing expensive sports cars.
http://youtu.be/CXlCoAoNa24
And one from the narrow race track in Eskilstuna, chasing Super7 cars
http://youtu.be/xq4NN-QU3D8
This thread will show what I have done with my car since 2012



Audi S8 "RS8" 1997

Bil info 2016:
Motor RS6 2003 V8 biturbo
Nuke fuelrails med 0280158040 = 1000cc EV14 spridare samt turbosmart btr, AN10 bränslerör,
Catchtank med Walbro 450Lliters pump.
2st vevhus ventilations Provent 150 burkar.
A8 insugs kamaxlar, custom byggda grenrör + uppgraderade turbos.
Växellåda 6vxl manuell tdi låda. CYT
Koppling: Sachs 724 race tryckplatta + fjädrad sinter på enkel masse svänghjul
Lamell diff bak monterad i ett RS6 diffhus.
Wagner tunings RS6 ic's
ombyggd kylar korg.
hembyggt 2x3" till ett 3.5" avgas system.

NY Motor info detta är nytt efter 2021:
Motor blandning av RS6 C5 & A8/S8 40v 4.2L V8 motorer
Smidda vevstakar, Supertech större ventiler + hårdare ventilfjädrar med titan retainers.
S8 kamaxlar, portade avgaskanaler.
1500cc EV14 spridare
Catchtank med dubbla Walbro 450Lliters pumpar, PWM styrda.
2st EFR7163 -fv turbos med turbosmart delar + custom byggda rostfria grenrör.
Koppling Sachs RCS200, 2-skivig sinter med specialbyggt cromemoly svänghjul.
Hembyggt 2x3.5" avgassystem hela vägen.
MaxxEcu Pro motorstyrsystem.

EFR7163 = Kompressorhjulet har dim 71/57 och turbin hjulet 63/56 7163 flödar 60 lb/min styck.

Bromsar fram: RS6 biturbo + XP10 sen PFC08 sen XP20 sen RP-1 sen SR-21 belägg
Bromsar bak: RS4 B7 + xp8 belägg, skivor bak uppdaterade till 350x22mm år 2022
Coilovers först mjuka Spax RSX som nu är utbytt mot custom byggda KW Competition 2way race grejer.
Framfjädrarna var först på 240N/mm = 1371 lbs & Bakfjädrarna var på 140N/mm = 800 lbs
Men nu är dom av fabrikat H&R och på 280N/mm fram & 180N/mm bak

Bakvagn bytt till nyare i aluminium, bärarmar moddade med uniballs.
Framben i alu från S8 facelift, länkarmar i track utförande från 034motorsport med ställbara uniballs i dom övre.

Surfplatta som dashunit med olika temp o tryckgivare anslutna

Fälgar
18x9.5" gata Rota Grid med Federal RS-R 265/35-18
Bana:
18x10" Team Dynamics Pro Race Michelin Cup2 265/35-18 eller AR-1
18x10" Braid Cup2 265/35-18

Mer bilinfo kommer senare..

2013 vägde den med nästan full tank och mig i:
Fram 1050kg
Bak 670kg

2016 november vägde den med mig & halvtank
fram 1040kg
bak 600kg
Och utan mig med halvtank totalt 1540kg

2018 ca 1660kg

Tjänstevikt ca 1700kg

Prestanda:
2014 100-150 på 2,7sek, 100-200 på 7,0sek
2016 100-150 på 2,1 sek 100-200 på 6,4 sek med 613hk och 864Nm 0-100 på 3.4 sek,
2019 september 100-150 på 1.9sek 100-200 på 5,4sek med ca 1000Nm
2020 oktober 100-150 på 1.8 sek, 100-200 på 4.6 sek / 3,9 sek utan växling
2021 april 100-150 på 1.6 sek, 100-200 på 3.6 sek med runt 1000hk


Här lite kort vad som behövs göras för att montera en RS6 C5 motor i en S8-97:

RS6 blocket måste slipas och svetsas för att passa startmotorn till manuella lådan samt göra adapter till startmotorn.

Svetsa motorfästen på framvagns bryggan. samt kapa ur och modda bryggan för att få plats med tryckrören till IC.

Göra plats för IC's på sidorna och då flytta om ABS enheten och bocka om alla bromsrör, ta bort ac torkfilter o AC rör, spolarbehållare m.m.

Elsystemet måste kopplas ihop= massa jobb, sen får du lämna till turbocenter så dom kan ta bort alla Canbus funktioner, automat låda och massa andra felkoder i RS6 motor databoxen.

Svetsa och bygga om vid pedalerna och montera RS6 gaspedal då den är elstyrd till gasspjället och inte med wire som på S8 pf.

Flytta svänghjuls givaren eller modda så den läser rätt mot S8 svänghjulet och köpa Sachs Race tryckplatta o lamell så dom klarar vridet.

Bygga om bränslesystemet, din std pump klara typ 400hk inte mer men den duger som förpump till en catchtank.

Flytta fram vattenkylare för att få plats med motorn och bygga om fläktkåpa så du får dit rs6 el-fläktar. (rs6 har 2 el-fläktar S8 har 1 el + 1 som snurrar med multi remmen) RS6 har helt annan fläktstyrning med "databox" som styr fläkthastighet istället för en motståndsbrygga som på S8.

Bygga om RS6 vattenröret i bakkant för slangen till värmepaketet samt i framkant stora mot kylaren.
även nedre kylröret från RS6 måste kapas och svetsas om för att passa S8 kylaren.

Montera oljekylare i fronten och fixa slangar till den.

Fixa nya servo slangar och ny servoburk eller flytta om den.

Bygga om eller bygga nya RS6 downpipes och nytt avgas.

Modifiera RS6 luftburken på motorn så den passar i S8 motorrummet och då flytta lite även på S8 expansionskärlet.
Sen måste förstärkningar på insidan av motorhuven sågas bort för annars kan du inte stänga huven med RS6 luftburken på motorn.

S8 farthållaren kommer inte funka på RS6 motorn, färddatorn kommer inte funka och det är svårt att få plats med AC delarna så lättast är att köra utan AC.

Finns nog något jag glömt..

Here is some work that have been done in my car.

The block must be grinded and welded to fit the S8 starter to manual transmission and make the adapter to the starter motor or buy rebuilding kit available to the RS6 for manual gearbox transplation.

Weld engine mounts on the front engine frame because they are not in the same place on the RS6 engine. and cut out and modify the frame to accommodate pressure pipes to the IC.
And NO, the rs6 engine frame will not fit on a D2 chassie so you can't use that one.

Making room for IC's on the sides = fit a smaller windshield fluid container on that side and on the other side move the ABS unit and bend all brake lines to make them fit again on the ABS unit and also remove ac filter dryer and AC pipes etc. to make room for IC and weld aluminum brackets for IC.

The rs6 and S8 electrical system must be paired = a lot of work, then a tuning company have to remove all Canbus functions as well as automatic transmission and lots of other fault codes in the RS6 ecu you will have when you start the engine first time. (best is to use a standalone ECU instead like MaxxEcu)

Modify the pedals and mount RS6 gas pedal with cables because it is electrically controlled to the throttle and not with wire as the S8 have.

Move the flywheel sensor or modify so it reads right against S8 flywheel or get custom built flywheel and buy Sachs Race pressure plate and clutch disc so they can handle the torque of the RS6 engine.

Modify the fuel system, your A8/S8 fuelpump can handle about 400hp not more, but it will work to fill a catch tank were you have a Bosch 044 or Walbro 450 fuel pump installed, because it will not work to fit better fuel pump directly in the S8 fuel tank.

Move forward the water cooler 2cm to make room for the engine and rebuild the fan cover to fit the RS6 electric fans. (RS6 has 2 electric fans S8 has 1 electric + 1 that spins with multi strap) RS6 has completely different fan control with "ecu" that controls the fan speed instead of a resistor bridge as the S8 have.

Modify RS6 water pipe at the rear on the engine for the pipe to the heater and modify the RS6 water pipe on the side of the engine to the S8 radiator.
Even the bottom cooling pipe from RS6 must be cut and welded to fit the S8 radiator.

Install an big oil cooler in the front and fix hoses to it.

Making new servo hoses and new servo jar (A4/RS6 is much smaller) or move the S8 jar.

Modify or build new RS6 downpipes and new exhaust I have 2x3inch first that it is 1 x 3.5" from middle of the car to the rear.

Modify RS6 airbox on the engine so it fits in the S8 engine compartment and then you have to move a bit even on the S8 glycol reservoir tank that sits on the side of the engine in the S8.
Then you have reinforcements on the inside of the hood that needs to cut away, otherwise you can not close the hood with RS6 airbox on the engine.

S8 cruise control will not work on the RS6 engine, trip computer will not work and it is hard to fit everything with AC parts still there, so the easiest is to run without aircondition.

Is probably something I forgot ..





Mer historia:
Kompisen Peter Bollnert hade byggt om en A8 till manuell samt turbo matat den och lättat massor och den var bara hundra delar långsammare än min 90q runt Gotland Ring, jag fick även testa den på banan och insåg att jag vill ha en likadan fast med lite extra..
Jag hade även en S8 automat som bruks bil som jag testade både på isen med rally däck samt på en banträff på Gillinge halkbana, men automat och massa antisladd osv förstörde en del av det roliga men trots allt så var den potent. (jag satte bästa tid på halk konbanan av alla Rejsa bilar när vi var där och körde) thumbs up
Film från Rejsa körningen på Gillinge med min förra S8:
http://youtu.be/vwm5n37Oe8o

Bild från is körning 2011 på min gamla bruksbil S8-98 med automatlåda och FETA bling bling fälgar




Bild från våren 2012 på Gotland Ring med min 90q + Peters A8 turbo




Så jag började leta lämpligt objekt och då dök denna bil upp, jag hade läst om den och fått bilder av ägaren under byggets gång 2011 så jag visste en del om bilen, den hade redan då en RS6 motor monterad av en känd Audi trim firma och då ägaren inte meckade något själv så hade han betalat massor för att få detta gjort och det hade tagit lång tid att bygga den, men när den väl var klar så blev det bara några mil för ägaren sen rasade turbona se bild längst ner(ser ut som nått ramlat in i turbon), så det blev nya uppgraderade från Turbo service, sen tog det ett tag innan den var klar igen då det skulle i ett nytt chip i den.
Men så en dag när han rastade den på motorvägen i hög fart i maj 2012 så gick en vevstake av och slog sönder hela motorn så då vart han så less och ville inte plöja ner ytterligare massa pengar i den så han ville bli av med bilen.
Han försökte då sälja den i delar men som tur var blev bara främre stötfångaren såld innan jag lyckades bli ägare till bilen.

Han som ägde den skulle ha den som en ball gatbil och hade stoppat i massa högtalare, slutsteg, monterat "japs" style backspeglar, 20" hjul samt RS6 kopia stolar. Jag sade dock till honom att jag var inte intresserad av något av detta så det fick han behålla.

Här är bilder som förra ägaren tagit på den, så den ser inte ut så nu.

Previous owner liked styling and many speakers, so here is how it looked before I bought the car.











Broken RS6 turbo

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
I samband med att jag köpte bilen så byggdes vårat hobby garage om (nya takstolar o nytt tak) så jag hade ingenstans att meka så den fick bli fraktad hem till Peter för meck på hans gård. (ja erbjöd honom ett coilover kitt till A8:an så då kunde han inte säga nej )
En nackdel för mig att jag har 2timmar fram o tillbaka i bara resväg
Men jag tog lite semester så tid fanns.. Peter däremot jobbade så blev inte så mycket hjälp per kväll ja fick, Men bättre än inget..

Först bild på hämtning sen på avlastningen hos Peter i slutet av juni 2012

Tack Emil Ryding för transport av bilen.

Previous owner had paid large sums to a known Audi tuner to mount RS6 engine in the car, unfortunately he did not drive so long before the engine broke and then he had no desire to outsource additional lot of money to replace the engine again, so he decided to sell of his car.
This is how the car looked when I bought it in June 2012.







Så här såg den ut under motorhuven
under the hood an RS6 engine


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1062



Nice.....
Ser fram emot detta...

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
uffarn
billingsfors
Här sen Sep 2009
Inlägg: 206



Detta verkar lite annorlunda ska bli fränt o se hur mycke vikt som går att skala bort på en sån här bil, kör hårt o mycke bilder:)

_________________
ulf edgren
Citera
XT
Sthlm/Mälaröarna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 105



Nytt projekt kul! fått sålt 90q? va körde du för tid på gotland me den?
God jul!!

_________________
Mattias Harvig

Hjälp o flytta bilen? Jag har BE kort och bilsläp här i Sthlm
Skicka ett pm för kontakt
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Uffarn:
då jag har taklucka o dragkrok så kommer jag behålla mycke annat också så den kommer inte bli tok lättad i nuvarande skepnad men ännu lite mer ska väll kunna skalas bort mot vad jag redan gjort.

XT:
90q hade ju taklucka,dragkrok och org inredning + massa extra så den var tyngre än en std 90q thumbs down
Sen var det bara en 400hk+ i den, bästa tid gjordes 2011 med 2 pers i den och utlånad..
Här är den filmen:
http://youtu.be/W_wfes5odXI
Sen byggdes den om en massa, men jag hade inte ork att laborera till hjulinställningarna osv.
Men nuvarande ägare har lättat, trimmat och ställt in hjulen... så nu lär den nog gå fort thumbs up


OJ! över 600 läsningar av tråden på självaste Jul afton?
Blir att lägga upp lite fler bilder då

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Helgen 7,8 Juli han jag skruva lite sen tog jag ledigt 10Juli.

Så 10 juli var motorn ur o fronten tillfälligt på hängd igen.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Under tiden jag letade ny motor så passade jag på att fixa lite annat som upptäcktes när motorn togs ur, som en trasig drivknuts damask.
Samt att stora plus matningen till motorn så var kabelskon nästa helt av ärjad! hur fasiken kan 2 olika bilverkstäder som lyft ur motorn missat detta tidigare?

Även kopplings slangen ner till lådan var rejält torr sprucken så den böts ut mot en stål-omspunnen slang från Bohab.

Beställde även svarta silikon slangar till IC's istället för dom blå som satt där samt böt övre hårda kylar slangen mot en mjuk svart silikon slang.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
17 till 22 Juli var jag ledig.
Så 18 juli hade jag varit o handlat en annan RS6 motor på en skrot
Sen 19juli började jag byta remmar o några packningar samt flytta över grenrör, turbos, tändspolar, gasspjäll, svänghjul osv..

I bought a new RS6 engine at the scrapyard,
So now it must be modified to fit.




samt fick även ta ur adaptern i veven för nållagret till automat lådan för att få dit manuella svänghjulet.



Dock upptäcktes det den 20juli att förutom en adapter till S8 startmotorn så var även blocket på rasade motorn en del moddat för att få dit startmotorn med manuella lådan så det var bara till att slipa o slipa o slipa o slipa samt även borra nytt övre fäst hål för startmotorn i nya motorn, det tog lite tid fick ju hänga på lådan o startmotorn ett par gånger för o testa att den greppade in ordentligt eller om det behövdes slipas ännu mer...






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Vi passade även på att svetsa dit ett extra lambda uttag för bredbands lambda mätare samt en mottrycks nippel på ena downpipen så man kunde hålla koll på bitarna..
RS6 downpipes med 4kattar var ihop satta med org trånga S8 avgassystemet, så därför ville jag kunna kolla mottryck i downpipen.


Men sen på lördags kvällen den 21 Juli så satt motorn i bilen och var startad o varmkörd

Den 22 juli testkörning på vägen utan stötfångare

Hade problem med att den gick på nöd programmet med grund ladd o hade felkod på ena luftmasse mätaren, så efter att vikt undan gummi tätningen så hittades det felet lätt, 3 av 4 sladdar var av?
Så bara vänta tills måndagen o beställa ny kontakt med kablar samt försöka hitta kopplingsschema över hur kablarna ska sitta vilket inte var lätt... Audi vill ju inte lämna ut schema
Men det löste sig med lite Audi kontakter..




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
S6_johan
Hässleholm
Här sen Mar 2010
Inlägg: 493



Kul att det kom upp en tråd thumbs up

_________________
Johan Rydh
Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler.
AudiClubSport
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Roligt projekt thumbs up

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



En annan är ganska dåligt påläst på Audi.

Men motorn har den ställbara kammar som ett styr måste reglera?
Har du nån koll på vad maskinen väger?
Vad får man pröjsa för en sån maskin?
Hur bred är den över topparna.

Bra att veta fator för en sån som mig.
H

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Japp det sitter en ställare som trycker på kedjan mellan kammarna och då ändras insugs kammen.

Vet ej vikt.

Dom stiger i pris på skrotarna? billigast nu 33k? utan nått till.
Men tidigare har dessa priser gällt.
Kostar från 15k utan grenrör,turbo,spjäll, tändspolar osv.
Komplett från typ 60k

Men brukar dyka upp kompletta på blocket ibland för 20-30k

Kan mäta bredd nån dag, har dock inte bilen hemma nu.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Orangebullit
Noraström, Höga kusten.
Här sen Aug 2005
Inlägg: 51



Ser bra ut Martin:) Kul att de hur det gick till när du skapade stor tysken;)

MVH
Rikard
Fd Audi Hammarby

_________________
Toyota Supra, rescued from the AbFlug madness!

https://www.youtube.com/watch?v=hR5qqIVdJv4

Rikard Fritzell
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Jag behövde en fram stötfångare...

Problemet med org stötfångaren är att den har så små hål nere på sidorna och där innanför sitter nu RS6 Ic's

Men facelift versionen som kom 99 har större hål o galler, dubbelt så höga = dubbelt så mycke luft thumbs up








Ons 25 Juli tog jag ledigt.
För efter lite letande på bilskrotar så hittade jag en skrot som hade precis fått in en facelift som dessutom var i exakt samt färg så efter lite diskuterande så bokade jag all plåt, plast o lyktor utvändigt och åkte dit o köpte rubbet thumbs up





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Så en sväng förbi Peter på kvällen 25 juli o test montera stötfångaren thumbs up
Det blir en glipa under huven med gamla 97:ans huv o lysen men annars så passade det utan att behöva montera hela facelift fronten.

Sen körde jag hem till mig med resten av lasset med kaross delar.



Den står i fint sällskap hemma hos Peter

The car at the home of my friend Peter with his own home-built cars = Audi S1, IMSA and a Hummer H1=not finished yet in the picture, he have built them himself.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Fredag kväll 27 juli var det dags att riva den rasade motorn för o se hur det såg ut.

Time to see how broken the RS6 engine that sat in the car is.










Vevstaken ser lite trasig ut

Den har t.o.m. lyckats gjort ett hål i startmotorn






Slutet av juli så ville inte Peter ha bilen längre hos sig så det blev en sen kvälls tur hem med lite gasande på motorvägen thumbs up
O vilket vrid märkte först vilken kraft det är i motorn när jag körde igenom Stockholm o närmade mig slussen och upptäckte att varvnålen var nere under 500rpm för jag hade visst glömt o växla ner
o låg o körde på 6:an mitt i stan
När jag kom ut på motorvägen så testade jag med fullgas på 6:an från 3000varv men det det blev bara kopplings slir.. trots att det var nästan ny Sachs race tryckplatta o performance lamell,
men växlade man ner o låg på högre varv så kunde man ge på utan slir

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1971



Öppen vevhusventilation är ju grejen! thumbs up

Coolt projekt

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Kan ju iofs förstå att tidigare ägare lessnade på att kasta pengar över axeln efter att den gjorde titthål av sig självt

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Innehållsförteckning på denna byggtråd:

Sid 2 = rep styrväxel, uppgradering av bak o fram bromsar, Spax skit coilovers.
Sid 2-6 = disskuterar olika coilovers.
Sid 6 = bromsar motorn, motor ras, demontering av motorn.
Sid 7 = A8 motor AQF, bygga om för wagner IC's
Sid 8 = wagner IC's, servoslangs modd.
Sid 9 = servoslang sen kylar fläktar nerflyttning.
Sid 10 = luftrör till luftburk, Ny aluminum bakvagn, Länk till sid 10: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
sid 11 = bakvagn länkarmar med uniballs
Sid 12 = 034 race länkarmar framvagn, S8 fram bromsar, nya hjullager, bensintank pump modd, 044 i tank
Sid 13 = bränsle plast rör 8mm, bygga downpipes
Sid 14 = downpipes , avgassystem.
Sid 15 = downpipes , Zadatech mätare
Sid 16 = Zadatech givare, Rota Grid fälgar
Sid 17 = RS6 reservmotorn görs i ordning
Sid 18 = testkörning sen bärgare, Gotland Ring utan bil, modd stötfångare, luft styrning till IC's, Mantorp
Sid 19 = Mantorp med Rydell o Gullabo
Sid 20 = Mantorp sen Sviestad, Länk till sid 20: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 21-22 = byta stolar
Sid 23 = Nya race R-däck fälgar 18x10" Braid
Sid 23-25 = S8 o RS6 ben snack
Sid 25-28 = Sviestad snabb tid snack
Sid 28 = Power cool snack
Sid 29 = Sviestad snabb tid snack , RS6 fram bromsar , S8 vattenkylare mått
Sid 30 = bilder S8 mot RS8, Länk till sid 30 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 31 = Audi Club Sport 10 år Sviestad, Gotland Ring sept 2013
Sid 32 = ny oljekylare + servo kylare, oljefilter förflyttare
Sid 33 = RWD sen Turbo Center, mottryck, grenrör o turbo snack.
Sid 34 = grenrör/turbo snack, sen nya slicks fälgar 18x10" Team Dynamics Pro Race
Sid 34-35 = stereo modd, ur med airbag
Sid 35 = Lamell diff i RS6 diffhus bak
Sid 36 = oljetempgivare i bakdiff
Sid 37 = Catchtank Nuke
Sid 38 = 10mm inv aluminium bränsle rör, catchtank 2st 044:or
Sid 39 = Rör utanpå catchtank, std RS6 fuelrail
Sid 40 = Nuke fuelrails, Länk till sid 40: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 41 = Fuelrail montering + slangar, modd övre länkarmar för mer camber
Sid 42 = KW 2-way Competition
Sid 43 = KW + hjulinställning
Sid 44 = Caster snack
Sid 45 = snack, slitna slicks
Sid 46 = Gotland Ring i Maj 2014
Sid 47-49 = Gotland, 100-200
Sid 50 = Gotland film, Sviestad maj 2014 1,03,81 Länk till sid 50: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 51 = Sviestad bränsleslangs läckage
Sid 52 = bättre slangar på returen på fuelrails
Sid 53 = lokal träff, byta bälten
Sid 54 = bälte, GoPro fäste mitt i bilen
Sid 54-55 = ännu större oljekylare
Sid 55 = Sviestad 18 juli
Sid 56-57 = Bränslekylare i fronten
Sid 58 = nya tryck slangar till fuelrails
Sid 59 = bränslekylare nät i fronten
Sid 60-61 = lufthål i motorhuv diskussion, Länk till sid 60: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 62 = plocka ur motorn juli 2014, lossa insug
Sid 63 = termostat, vattenpump, oljekylare
Sid 63-64 = kamaxlar, ventiler, Spyker kammar, GOD JUL 2014
Sid 65 = ventiler, växellåds renovering, jigg för vxllåds trigger
Sid 66 = kamaxel snack igen, sen vxllåds jigg klar
Sid 67 = kammar o grenrörs snack, tempgivare låda, CYT tdi får Redline Shockproof olja, sliten Quaife
Sid 68 = Quaife, värmesköld runt lådan + styrväxel, Ny Nuke Catchtank Walbro 450, pfc08, styrleder, trasiga turbos
Sid 69 = Avgashus portning
Sid 70 = Turbo snack, Länk till sid 70: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 71 = Nya grenrör
Sid 72 = Grenrör strul sen plasma coating sen lindning
Sid 73 = alu plåt över grenrören
Sid 74 = alu plåt över grenrör o turbo klart.
Sid 75 = modd avgassystem, sen start MEN med grenrörs läckage
Sid 76 = river o letar fel, plan slipar o hittar sen felet på grenröret.
Sid 77 = slänger ihop allt, monterar och provstartar efter 6 timmars meck.
Sid 78 = Hjulinställning, N75 fix, sen Nynäshamn + Gotland Ring sept 2014
Sid 79 = Gotland Ring
Sid 80 = Gotland Ring, bilen kränger snack, Länk till sid 80: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 81 = Gotland Ring film gatdäck, kränghämmare snack.
Sid 82 = Kränghämmar snack
Sid 83 = Gotland Ring film Ferraris + Mustang, kränghämmare snack, däckstemp + skitsnack.
Sid 84 = Däckstemp snack, köpt felaktig kränghämmare + skit snack.
Sid 85 = HZ på fjädrarna, Gotland Ring film Audi TT-RS mot RS8
Sid 86 = Prat om gamla däck, Gotland Ring film 911 turbo mot RS8
Sid 87 = Gotland Ring film sept gamla MPSC, Stötdämpar kurvor
Sid 88 = KW fjäder snack
Sid 89 = KW 280N/mm eller 340N/mm o bak 180 eller 200?
Sid 90 = Fjädrar och kränghämmare Länk till Sid 90: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 91 = Bak kränghämmar snack
Sid 92 = Bak kränghämmare, turbo bultar
Sid 93 = Kränghämmar, turbo bultar, tillbaka till september N75 slang flytt, Sviestad 29/9
Sid 94 = Sviestad bild sen bak broms kylnings snack
Sid 95 = Vatten kylning av bromsar eller luft?
Sid 96 = Spridare maxxade, kylar läckage, nya spridare, nya fuelrail fästen, termostat funderingar. 100-200 7sek
Sid 97 = Termostat byte till 75graders
Sid 98 = Vatten flöde o vevhus vent prat.
Sid 99 = Leak down, Etanol mätare, etanol strul.
Sid 100 = Bakdiff bussningar Länk till sid 100: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 101 = Nya hårdare fjädrar, renovering vxlspak o länkage, motor ur
Sid 102 = Avgas läckage mot turbo, avgastemp nippel, race motorkuddar
Sid 103 = Huv galler, downpipe modds
Sid 104 = Stenull, vxllåds skydd, E85 sensor, katt ersättare, 034 främre motorkudde
Sid 105 = 3-7maj flytt bränslefilter, bränsletryckgivare, provstart, hjulinställning.
Sid 106 = Köpt dåliga slicks
Sid 107 = slicks snack , sen kön i Nynäshamn
Sid 108 = Gotland lördag 9maj, filmer på däck skak
Sid 109 = trasiga slicks snack
Sid 110 = bilder på mina förstörda slicks + A8 slicks runda men med kord framme. Länk till sid 110: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 111 = 9maj Gotland Ring filmer med R-däck
Sid 112 = Gotland Ring filmer + bilder
Sid 113 = Gotland film + söndag sedan Mantorp BRAND
Sid 114 = Mantorp BRAND
Sid 115 = Brand skadan + orsak
Sid 116 = Huvgälar test, bakbroms kylning
Sid 117 = Bakbroms kyl snack, fråga om mindre värmepaket
Sid 118 = fråga om takscoop och plastfönster och lim, RS6 IC utsug
Sid 119 = Bygga om plast skivan under motorn med utsug.
Sid 120 = växellåds luft styrning, 28maj spruckna skivor fram Länk till sid 120: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 121 = nya ok adapters för att få dit Phaeton skivor, Sviestad 15 juni 2015, bromskylning fram, Nya Cup2 däck.
Sid 122 = bromskylfram skrapar i marken
Sid 123 = prat om bromskylning
Sid 124 = bromskylfläkt? Vevhus ventilation
Sid 125 = Vevhus vent klart, Mantorp branden med filmer
Sid 126 = Bärgning, börjar demontera bilen
Sid 127 = lossar motorn & styrväxeln, tar bort instrument brädan och värmepaketet
Sid 128 = instrument brädans vikt, sen kupefläkts styrnings lösningar
Sid 129 = Värmekran prat, bilder på IMSA
Sid 130 = river ur elstammen Länk till sid 130: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 131 = el stammen ur, tar ur taklucka, hackar bort bränd asfaltsmatta.
Sid 132 = Börjar klippa i elstammen, tvättar bränd stötdämpare.
Sid 133 = Lossar turbos, lossar växellåda = massa pulver på kopplingen. Svänghjul prat.
Sid 134 = Vikt på S8 svänghjul, bilder på svänghjul.
Sid 135 = Tilton? Sachs? 2-skivigt
Sid 136 = Tilton 2-skivigt snack.
Sid 137 = Utslitna nav på lameller.
Sid 138 = Prat om bygga om kopplings pedal. Tilton & Sachs ritningar.
Sid 139 = Gumpert = Sachs, huvudcylinder bilder. RCS200 organisk 1120Nm
Sid 140 = avbränd oljeslang, pulver under insuget Länk till sid 140: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 141 = Karnag, tvättar, skrapar asfaltsmattor, målar
Sid 142 = Huvudbroms cylindrar olika, dissekerar.
Sid 143 = Styrväxel damasker brunnit, elservo prat, olika Astra pumpar
Sid 144 = Elservo pumpar
Sid 145 = massa elservo pumpar.
Sid 146 = prat sänka brygga, insugs spacer, luftfilter burk Simota CAI ?
Sid 147 = Gumpert Apollo insugs spacer, GOD JUL 2015 , hjulvinkel simulator
Sid 148 = tjockare insugspackning prat. fräsa eller vattenskära
Sid 149 = vatten/metanol prat, insugs och ic temp
Sid 150 = hur isolera insug? tempgivare, trångt vid kylare. Länk till sid 150: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 151 = avklätt insug koll på utrymme under.
Sid 152 = Spal fläktar alternativ? insugspackning Klingersil C-4500
Sid 153 = Cad på packning gjord, koll fläkt utrymme, ta bort AC-Servo pump, ny generator
Sid 154 = bort med generator m.m. nytt generator fäste på andra sidan, bytt rattstång, Pro-lite styrutväxling krångligt att få dit.
Sid 155 = prat om Pro-lite, kapa styr arm istället? 2 & 3/4dels ratt varv ändläge till ändläge org.
Sid 156 = Prat om svetsa i alu ben
Sid 157 = Prat om styr arms vinkel och bumpsteer
Sid 158 = Bumpsteer mätning
Sid 159 = Alusvets prat, flytta ut nedre arm för Caster prat
Sid 160 = Prat om nytt styrleds hål längre in för uniball Länk till sid 160: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 161 = Ackerman prat och styrleds prat
Sid 162 = Styrleder, styrstag andra varianter? nytt S8 ben köpt
Sid 163 = S8 mot RS6 ben, främre kränghämmare fäste i vad?
Sid 164 = kränghämmar fäste fram?
Sid 165 = Kränghämmarfäste i stötdämparen? Klingersil C-4500 Insugspackningar köpta
Sid 166 = Insugspacknings brickor? kränghämmarfäste snack, elservo
Sid 167 = Kolfiber skruvar.
Sid 168 = Insugstemp snack, elservopump
Sid 169 = Elservo hydralslang snack och vart drar jag slangarna och sätter pumpen?
Sid 170 = Elservo pump Porsche= Astra, Köpt garage Svarv Länk till sid 170: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 171 = Hitta plats för min Elservo pump
Sid 172 = Diskutera servo slangar, gör nya bromsrör
Sid 173 = bromsrör, Ny större bromsservo burk.
Sid 174 = insugstemp snack, ny behållare för bromsvätska till kopplingen.
Sid 175 = Ny grova rör till huvudbromscylindern.
Sid 176 = Frigolit till golvet? fixat nya servoslangar, strypning i servoslangen?
Sid 177 = gjort fästen till servopump, testkör elservo på golvet, köpt durk aluminium.
Sid 178 = ebay bromsvätske burk får fästen, Schenker = värdelösa, servoslangar monterade.
Sid 179 = Plusplint, säkringshållare frågor..
Sid 180 = Kolfiber list, instrumentbräda, dörrsidor. Länk till sid 180: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 181 = Rutram vikt, säljer min Urquattro rallybil
Sid 182 = Rallydelar jag sålt, flyttar in S8:an på ny plats.
Sid 183 = Eldar bussningar i framvagnsbryggan, hålsågar stål plattor.
Sid 184 = Diskussioner om hållfasthet på fästena i bryggan.
Sid 185 = prat om stumma bryggfästena.
Sid 186 = Sänkt ner övre mittdelen på framvagnsbryggan.
Sid 187 = Kapat bort motorfästena, förstärker inuti bryggan.
Sid 188 = Rör framvagns brygga, justera bärarm för caster.
Sid 189 = Excenterskruv för Caster justering, uniballs i bärarmar?
Sid 190 = Caster justering, bryggfästen i kaross. Länk till sid 190: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 191 = Tillverkar excenterskruv plattorna
Sid 192 = Svetsar fast plattorna, Kör GT3RS till Gotland Ring maj 2016, bilder.
Sid 193 = Gotland Ring maj 2016, bilder och film
Sid 194 = Gotland Ring S1 filmer, bilder, S1 servo olje spill.
Sid 195 = Elservo nivå på oljan?
Sid 196 = Elservo extra behållare? Gotland ring hemfärd, Nya hemgjorda växellåds fästen.
Sid 197 = Maskinkuddar till lådan, tillverkar aluminium vxllåds fäste.
Sid 198 = förstärker upp fästet, bygger nya motorfästen i framvagnsbryggan.
Sid 199 = Gör klart motor fästena i bryggan.
Sid 200 = gummikuddar? Köpt RS6 reservmotor, Race svänghjul Länk till sid 200: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 201 = Race svänghjulet klent?
Sid 202 = Spal fläkt, mont generator, värmematta under insug.
Sid 203 = Värmeskydd insug montering med tjocka packningar.
Sid 204 = heatsoak snack, nya skruv med plastbrickor insug
Sid 205 = mer insugs temp snack.
Sid 206 = modd bromsrörs hållaren, alu plattor över gummiplugg, vevhus vent
Sid 207 = Leakdown cyl7 läckage
Sid 208 = Cyl 7 prat
Sid 209 = Leakdown på reservmotor, Cyl7 avgas läckage, river bort topp
Sid 210 = Bilder på fin cyl7 Länk till sid 210: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 211 = slipar in ventiler och säten på cyl7 = lagad
Sid 212 = Leakdown, tändstifts prat, gör klart vxllåds fästet
Sid 213 = Tändstiftsprat, toppackning, gör klart frambryggans 4 infästningar
Sid 214 = Svetsar,slipar framvagnsbryggan, kapar upp mitten delen igen
Sid 215 = 1 år sedan branden, brandsläckare
Sid 216 = brandsläckare, framvagnsbryggan
Sid 217 = framvagnsbryggan förstärkning med bur rör m.m.
Sid 218 = MIG delar, Tvättar motorblock, plockar ur Kolv cyl 7
Sid 219 = Kolv cyl 7 bilder, återmonterar, byter packboxar, monterar topplock.
Sid 220 = Termostater, ny kamren, fixar vxllådan, blästrar & målar ventilkåpor, nya bromsslangar fram Länk till sid 220: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 221 = Nya bromsslangar fram klara, säkringshållare motorrum, BTR, Svänghjul och låda monteras, startmotorer testas, ny strömkabel till generatorn.
Sid 222 Isolering kardan tunnel med värme mattor
Sid 223 Bryggan blästrad & pulverlackad, får hem grenrör efter 3 månader och inte klart? Coatar själv ena grenröret.
Sid 224 Takluckan, demontering, lättning, Takscoop, limning.
Sid 225 Takluckan spacklar skarven, prat brandsläckare.
Sid 226 Målar taket, takscoop diskussion.
Sid 227 Tätning av takscoop?, slipar & målar sedan kolfiber takscoop. Åker till Gotland Ring, GTR, R8GT medåkning.
Sid 228 Gotland Ring utan min bil, Film och massor av bilder jag fotade under helgen.
Sid 229 Värmepaketet, lättning, modd, ny värme kran, drar slangar och plast rör, massa slangklämmor.
Sid 230 Pratar slagklämmor, provtrycker, gör klart Länk till sid 230: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 231 Spjäll reglering prat, monterar chokewire
Sid 232 Värmepaket prat, PWM fläktstyrning, Panel tillverkning.
Sid 233 Låda med wire för defroster & värmespjäll samt fläktstyrning.
Sid 234 Ombyggnad av mittenkonsolen ver1, växelreglage målning, montering.
Sid 235 Framtids prat 6-punkts bälte börjar här.
Sid 236 Olika info om vinkel på bälten, harness bar, fastsättningspunkter.
Sid 237 B-stolpe infästningar, sen båge förslag.
Sid 238 Bultad låda?, asfaltsmattor olika sorter.
Sid 239 infästning av låda till huvudbåge?
Sid 240 Tröskel in i bilen 8cm, låda, båge bilder. Länk till sid 240: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 241 Simpson hybrid skydd, Sabelt bälten, mittenbälte, vikt på skjut skenan.
Sid 242 Race stolsfästen vikter, infästning mitt bälte, avslut för nu av bur och bälten.
Sid 243 Tillbaka till elkablage lagningen, vakuum pump frågor
Sid 244 Vikt på allt borttagen el, Film på el kablage testning, GOD JUL 2016
Sid 245 el-stam klart, motor klar mont med distanser, fyller glykol, felkod pga spänningsförlust. Gott nytt år.
Sid 246 9okt bil ihop, solskydds film, provkörning, vikt bak axel.
Sid 247 Vikt framaxel, äldre vikter, nuvarande viktfördelning (63/37%) flytta tank?
Sid 248 Vikt över axlar, vikt i centrum prat, lätta.
Sid 249 Krock prat, Golf voltad, 90q krock
Sid 250 Krockbalk prat, huv,skärm vikt Länk till sid 250: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 251 Vikter på stötfångare, huv, framskärmar, lysen prat om andra lysen.
Sid 252 lysen, vikt på dörrar, rutram m.m. prat om intryckt bil tak.
Sid 253 Voltade bilar, min voltade Golf, bilder på alla mina VR6:or
Sid 254 Golf VR6 Turbo ombyggnationer, strippen, superstage.
Sid 255 Audi urquattro bilar och andra quattro bilar jag ägt, SPQ kitt
Sid 256 urquattro 20v-90 renovering, Audi V8 bilar, is körning Audi klubben, bankörningar 2007
Sid 257 STACC, Gatebil, JEEP, Gotland Ring, 90q renovering, is körning, stacc.
Sid 258 2009 = 5100 Mantorp, Jeep träff, Sviestad, 2010 IS körning, Mantorp, Gelleråsen, 90q bygget, STACC
Sid 259 RS8 100-200 test oktober 2016 1 miljon läsningar, 2010 Eskilstuna, 2011 STACC
Sid 260 Barkarby 2011, Eskilstuna, Sviestad, Arlanda Länk till sid 260: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 261 2011: Arlanda, Mantorp, 2012 GRC Gotland Ring,
Sid 262 2012 GRC maj, Sviestad, GRC september.
Sid 263 GRC 2012, min första S8 iskörning sen Gillinge halkkörning med den.
Sid 264 Gillinge filmer, tänkte köpa R8, R8 vikt, min S8 vikt.
Sid 265 Snabb bil prat, vikt på bilar, tar bort främre motorfästet, kylslang prat.
Sid 266 nedre kylslang prat, kylare priser, DYNO 2016 film, luftfilter storlekar.
Sid 267 BMC eller Simota luftburk? RS6 luftburkar, testar plats med plåtburkar.
Sid 268 Olika luftfilter, prat om luftburkar.
Sid 269 luftfilter, burkar mått, inlopp till luftburk rs6 mot S8
Sid 270 göra hål i huv för luftburk? Länk till sid 270: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 271 Dyno med & utan filter, filter prat.
Sid 272 Filter sen insugs kamaxel prat
Sid 273 Catcams data, andra RS6 dyno
Sid 274 Diskuterar olika sprut
Sid 275 Sprut och AIM dash prat
Sid 276 MaxxEcu och dash prat
Sid 277 Köpt MaxxEcu Pro Competition
Sid 278 stift verktyg, inkopplingsscheman
Sid 279 med scheman sen 0-100 Film
Sid 280 trigger,givare osv. grenrör om coatad vit. Länk till sid 280: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 281 el-gas mot wire spjäll, Film ABS problem
Sid 282 Karnage Filt, köpt extra Cup2 däck
Sid 283 länk Youtube, Larm prat, c-lås pump
Sid 284 Svart coating grenrör, nytt styrväxel skydd, Flytta bak motor = trångt
Sid 285 tryckgivare i ventilkåpa, Sänka motor prat kapat främre tryckrör, Hockey puckar vxllåds och motor kuddar
Sid 286 Flytt bränslefilter, nya teflon slangar
Sid 287 Nya grövre kylrör till kylaren, ny vattenkylare, fjäderklämmor läcker, ny bromskylning bak.
Sid 288 E85 dunkar visar E95?, modd luftburk för kylslang, solfilm sido ruta, c-lås test, GotlandRing juni 2017
Sid 289 E95 flexifuel mätare och etanol mät rör test
Sid 290 Etanol mät tester, hjulinställning ny mätare Länk till sid 290: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 291 Hjulinställning grader&minuter? bromskyl bak skavd mot fälg, Biltema bromskyl fram, GRC temp logg, vattenkran till värmepaket
Sid 292 Burbåge bygge hos KBT , ny Sparco stol, omp fästen, Sparco 6-punktsbäte blått, GoPro kamera fäste, testar hjul bakom bågen.
Sid 293 Bur stoppning färger och dim?
Sid 294 Gotland ring juni 2017 filmer, blänk hatthylla, bygger matt hatthylla, bilder GRC
Sid 295 6-punktsbälte o hybridskydd, Sviesta juli 2017
Sid 296 Sviestad 13/7-2017 bilder & film 1,2
Sid 297 diskussioner
Sid 298 Sviestad film nr 3
Sid 299 Sviestad film nr 4. 1.200.000 läsningar
Sid 300 Surfplattelogg, bromsvätska läck, vxlkuddar oljud. Länk till sid 300: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 301 vxl kuddar prat, bromsvätskeburk läckaget leta ny burk, kulventil montering till värmepaket.
Sid 302 Honda bromsvätskeburk köpt & monteras, Bilder & film Sviesta 17/8-2017, logg mot 2015
Sid 303 GoPro suddig bild vid moln? insugstemp nu mot 2015, lokal träff, bromsluft tratt uppflyttad, monterar nya belägg fram XP20
Sid 304 XP10 mot PFC08 livslängd, Gotland Ring september 2017
Sid 305 GRC bubbla, RS8 filmer, Däckslitage GRC snack.
Sid 306 krängningshämmare, bumpsteer, toe snack.
Sid 307 Vinkelmätare kollar camber, zada-tech frågor.
Sid 308 Växellåds temp på 125 grader diskussion, olika ebay vinkelmätare.
Sid 309 camber/caster prat, kränghämmare prat
Sid 310 känghämmare beräkningar Länk till sid 310: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 311 bilder krängning, kränghämmare prat.
Sid 312 kränghämmare prat, knivars hårdhet
Sid 313 kränghämmare prat 48x3 rör, bilder frigång vid sväng mot fälgen
Sid 314 bild mått kränghämmare, styrka i bärarmens öra, stål rörs vikter
Sid 315 utrymme stötdämpare kränghämmare
Sid 316 vinkel och knivars mått, flytta röret?
Sid 317 bromskyl, fjädrar hårdhet, olja, GOD JUL 2017
Sid 318 Typ-K givare, fjäder för avgas, växellåds oljor, Gott nytt år
Sid 319 Fuchs, Motul, grenrörs muttrar M8 med 12-13mm skalle.
Sid 320 Pasta på muttrar, upphängning av turbos? Länk till sid 320: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 321 Uniball för turbo upphängning? olja i avgashus, konservering av motor
Sid 322 Mina bilder stulet till youtube, vxllåds kuddar.
Sid 323 klurar på nya variant på växellåds kuddar.
Sid 324 Gotland ring söndagen sept 2017 analyserar RS8 körningen
Sid 325 GRC analys Delta-T , längd på våra varv runt Gotland
Sid 326 Xp20 repat skivor, ventilation i huv fundering.
Sid 327 Båtgaller test och funderingar.
Sid 328 Båtmässan, galler prat
Sid 329 Frigång mellan huv och motor, mer prat om galler. 3d printa?
Sid 330 temp efter IC och kyltemp testet, börjar med nya vxllåds kuddar Länk till sid 330: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 331 dålig svets prat och 20-ton press test av svetsad aluminium
Sid 332 Pressar balken krokig utan sprickor, slår med slägga på röret tills det spricker.
Sid 333 bygger vidare på nya växellåds kuddarna, bygger nya motorkuddar.
Sid 334 Prat om stål rör i mitten av plaströret i kuddarna.
Sid 335 svarvar upp stålröret och plaströren samt monterar ihop, väger växellåds fästet.
Sid 336 kuddar klart, nya gasfjädrar baklucka, Köpte Simota luftburkar, silikon slangar vägning av dessa.
Sid 337 byter växellåda till lite nyare DQT tdi låda samt Quaife diff och Titan sintopoid olja även i bakdiff.
Sid 338 RCS200 köpt 2-skivigt med organiska lameller, vikt.
Sid 339 60-2 trigger inte färdig fräst och startkrans fel på nya svänghjulet? kopplingen för hög?
Sid 340 mäter djup på låda och koppling, byter till 2-skivig sinter med lägre tryckplatta. Länk till sid 340: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 341 Gotland ring maj 2018 utan min bil. bilder fredag och lördag.
Sid 342 Gotland ring lördag och söndag bilder.
Sid 343 Filmer ifrån Peter's och Peppe's race Skodor på Gotland ring
Sid 344 tillbaka till RCS200 montering som jag får ta isär igen, sen prat om grenrörs flänsar.
Sid 345 Nya flänsar, prat om att dela fläns i 4 bitar, sen EGT givare instick?
Sid 346 Mer grenrörs prat och instick av egt givare.
Sid 347 EGT givare instick och monterings prat.
Sid 348 2-3 poliga kontakter i olika färger? märkning av kablar, kolkanister.
Sid 349 stor städning under insug. åter till kolkanister pratet.
Sid 350 Insugsstädning ny lufttemp givare, isolering insug. Länk till sid 350: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 351 Karnag priser och info, röd målning av insug, tillverkat vevhus burkar och extra vevhus uttag.
Sid 352 Backventiler? vevhus vent utsug? ejektor funktion
Sid 353 venturi tunnel utsug, avgas sug Moroso mfl. vinkel osv. NPT gängor.
Sid 354 NPT gängor, gängning av NPT ?
Sid 355 Ventilkåps läckage, målning av ventilkåpor svart, Röda tändspolar, bygger om tryckrör.
Sid 356 Trycktestar svetsade röret, klär med värmeisolering.
Sid 357 Simota filtren har för korta skruvar?. funderar på plats för filtren, GRC sept 2018.
Sid 358 Oljefilter adapter, köpt ny som är fel gjord? även nästa glappar.
Sid 359 mer prat om oljefilter adaptern.
Sid 360 MaxxEcu Pro Länk till sid 360: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 361 El-gas prat
Sid 362 El-gas PID värden
Sid 363 El-gas MaxxEcu diverse, Kabelstrumpa Biltema?
Sid 364 Kopplingsscheman, kablar, kontakter.
Sid 365 Tändspole och spridare kablage görs klart, tar isär A8 stam.
Sid 366 Vems samt Ebay EGT givare.
Sid 367 Ebay kontakter är skräp.
Sid 368 Test mäter med olika temp givare.
Sid 369 Mer tester av temp givare, gör klart trigger kablar.
Sid 370 EGT kablar & givare görs klart, GOD JUL 2018 Länk till sid 370: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 371 Kabelstammar, IC tempgivare, Relä box byggd, Gott Nytt ÅR!
Sid 372 MaxxEcu processor fart 900DMIPS och prat om hastighet.
Sid 373 Kamtrigger fel, gör 4D tabell för fläktar, start problem.
Sid 374 startförsök loggar, BTR tryckgivare läcker,
Sid 375 MAP inställningen var felet.
Sid 376 Mtune uppdateras efter min fel logg.
Sid 377 Provstart på pallbockar, 2-skivig kopplings rassel film och prat.
Sid 378 Kopplingsspel på pedal kort.
Sid 379 Slirventil? huvudkopplingscylinder prat.
Sid 380 mera slir ventil prat, Länk till sid 380: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 381 Huvudkopplingscylindrar.
Sid 382 Pedalställ, pedaltryck med och utan fjäder.
Sid 383 Pedalglapp, infästning i pedal.
Sid 384 Prat om 14mm AP cylinder för koppling.
Sid 385 2miljoner läsningar, pedalställ, testkör och läcker olja vid en tändspole.
Sid 386 stolsfästen lång modell? eller förlänga fästet?
Sid 387 Etanol sensor, vinter etanol tester.
Sid 388 jämförelse E85 digital sensor mot mätrör
Sid 389 Mer Etanol prat, sen prat om repfri Makrolon
Sid 390 runda krymp kabelskor? folie reser sig på limmet i mitt panelen. Länk till sid 390: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 391 Luftkylning låda, naca scoop fast sättning?
Sid 392 ebay clips, egt instick är känsligt, kabelskor
Sid 393 Karnag aluminium tejp lossnar bara.
Sid 394 Passkruv till kopplingspedal
Sid 395 Garaget gör hål i väggen nov 2018
Sid 396 Ny port isoleras, röjer och flyttar om bilar, målar, fixar hyllor, Micke P död
Sid 397 Jan 2019 nytt lass grus, MaxxEcu RS6 gasspjäll fixat, Väger bilen nov 2018, olika hastighetsmätare testas.
Sid 398 trigger för hastighetsmätare diskussion, PWM modul, Volvo fläkt modul köps, ny surfplatta, mitt konsol görs om.
Sid 399 Ny AP 14mm huvudcylinder köpt, pedalställ byggs om, ny slang m.m.
Sid 400 Kopplingspedal för lätt, fjäder? Time-attak festival 2019 bilder Länk till sid 400: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 401 Volvo fläkt pwm modul testad, Cartek XR köpt, Ny Nuke catchtank igen.
Sid 402 Strul med montering av ny catchtank, nya slangar.
Sid 403 PWM modul prat, testar RS6 pump styrning.
Sid 404 Garage ramp klar, kör ut bilen, info vad som gjorts senaste året, mot Gotland.
Sid 405 Gotland ring maj 2019
Sid 406 Oljerök första varvet? Gotland ring
Sid 407 Gotland Ring bilder maj 2019
Sid 408 PWM MaxxEcu modul, Makrolon skiva under motorn med luftintag.
Sid 409 Luftflödes mätning? ny bromsluftskylning och infästning av plastskivan under motorn.
Sid 410 Fastsättning av luftscoop, Ny S8-2000 köpt och servas Länk till sid 410: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 411 Nya S8:an får ny kamrem och oljor m.m.
Sid 412 God Jul 2019 Nya hyllor, Panasonic LVP och fix i garaget, råttfällor.
Sid 413 Gotland Ring sept 2019 bilder
Sid 414 Gotland ring filmer 100-200, växelmiss
Sid 415 Växelmiss prat, koll i lådan
Sid 416 växelmiss orsak, oljefilter adapter, oljetryckgivare
Sid 417 Bosch temp/tryck givare
Sid 418 turbo oljefilter, plats för tryckgivare, oljeregulator.
Sid 419 olja i turbo, oljerök, sänka oljetryck.
Sid 420 Gotland Ring söndagen sept 2019, bilder Länk till sid 420: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 421 mera bilder från Gotland sept 2019 sen från Gotland ring sept 2020
Sid 422 El-bils prat och dess prestanda och fler bilder Gotland Ring 2020
Sid 423 Gotland ring ,sen lite avgassystems diskussion.
Sid 424 Bygga ljuddämpare frågor, prestanda 100-200 olika bilar
Sid 425 avgassystem diskussion, fler Gotland ring bilder 2020.
Sid 426 God Jul 2020 Sista från Gotland ring sept 2019
Sid 427 Gissa bilden! EFR kartonger
Sid 428 Köpte 2st EFR7163 redan 2015, prat om dessa
Sid 429 Dyno papper på andras EFR7163
Sid 430 EFR7163 mot EFR6758 samt RS6 turbo, värmestrumpa Länk till sid 430: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 431 sänkte motorn för mer plats, kapar torped och kardantunneln på förarsidan. 2015-2016
Sid 432 Max vinkel vid montering av EFR? kapar plåt kardantunnel passagerarsidan, svetsar, målar. 2016
Sid 433 Egna låga inre drivknuts skydd, testar slang inlopp, sista bitens rör på grenrör. 2016-2017
Sid 434 EFR wastegate hållare, Prat Garrett G25-600, kapar kompressor kåpor, sätter fast turbos, Turbosmart dumpventil. 2017
Sid 435 L-profil och plattjärn, sen lämnas motor till CP-S för bygge av grenrör 2017
Sid 436 färdiga grenrör 2018, avspänningsglödgning, vattenrör fix, oljereturer, turbo upphängning.
Sid 437 slipar bort coatingen på avgashusen, vatten & oljeslang tillverkning för turbo's, ny kompressorkåpa.
Sid 438 plastslang prat, isolering av slang och bakre delen på grenrör
Sid 439 Värmeplåt och isolering över grenrör, EGT givare, Nya downpipes byggs
Sid 440 EFR7163 testkördes 2018, motorn ur för koll 2019, GRC maj 2019, Länk till sid 440: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 441 DBR 2019-09-12 nav dyno, GRC sept 2019 övervarvar
Sid 442 Oljetrycksproblem vid motorbroms, tråg bilder.
Sid 443 skvalp gångjärn och gummi prat, oljetråg bilder.
Sid 444 prat om fylla för mycket olja, oljepump.
Sid 445 A8 mot RS6 pump, vevskrapa m.m. oljepump,tråg m.m.
Sid 446 Fyller tråg med vatten, torrsump, A8 W12 6L torrsump bilder.
Sid 447 Olja i topparna, mer loggar, vinklar tråget med vatten i.
Sid 448 God Jul 2021 Bilder på block med olja & vevhus kanaler utmärkta.
Sid 449 Jan 2020 Dyno JRM 770hk 1.1bar
Sid 450 Tar ur motorn, wastegate uniball kärvat, oljeregulator Länk till sid 450: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 451 A8 motorn köpt 2012 ventilstorlekar mot RS6 Supertech ventiler.
Sid 452 Race topp sattes ihop 2013, titan retainers & hårdare fjädrar, smidda vevstakar, Ferrea mot Supertech S8 motor.
Sid 453 HT motorsport, Judas kamaxel prat, S8 motorn öppnas, blästrar och målar motor delar mars 2020
Sid 454 Calico coatade lager, 4-bultade överfall, monterar vev och kolvar m.m.
Sid 455 Oljepump & tråg monteras, 2-skiviga lamellerna mäts 2.48mm, oljetermostater, Supertech ventilfjädrar monteras, Gates RPM kamrem S8 kamaxlar, toppar dras fast, A8 topparna saknar vatten anslutning för ett rör.
Sid 456 Häller olja bakvägen, fler skillnader på A8 mot RS6 topp vid löphjul, kamrem, ventilkåpor, insug monterat, silikon slangar för wastegate klockor, Race motorn monteras i bilen och provstartas augusti 2020
Sid 457 nya 1500cc spridare ej flödesmatchade! köper nya från Finjector, avgastryck, hastighets givare till MaxxEcu, testar 100-200km/h tappar tid vid växling, leakdown test.
Sid 458 AG's dyno 780 whp september 2020
Sid 459 snabbväxlande växellådor, tålighet på 01E SQS kitt & MME kitt är dyrt.. Turbo surge nu, mera overlap m.m.
Sid 460 32min Dyno film , problem under och efteråt, MaxxTuning hittar fel. Länk till sid 460: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 461 100-200 före & efter AG's Oljetrycket sjunker för varje dag.
Sid 462 Lossar tråg och hittar felet på oljetrycket, nytt uttag för vattentrycksgivare, 100-200km/h 4.8 sen 3.9 sek
Sid 463 Generatorn övervarvad och wobblat över 7700rpm, testar 4" bakre avgas istället för 3.5"
Sid 464 avgas delar för dubbelt 3.5" system köpt, bygger egen ljuddämpare.
Sid 465 Bygger klart ljuddämparen, byter kardan stödlager till JXB racelager, börjar på downpipe's
Sid 466 Jämför olika rostfria rör böjar, downpipe klara, mitten avgas klart.
Sid 467 Japs dämpare med 4" slutrör görs klart. oljetrycksregulator retur svetsas om, kåpa bakom svänghjul läckt, mäter sinter lameller, oljefilter adapter för givare nu vid motorn efter lite fix.
Sid 468 Tillverkar aluminium lufttrattar i fronten till Simota luftfilter burkarna.
Sid 469 100-150 på 1.6 sek, 100-200 på 3.6 sek nu med grövre avgas och bättre lufttrattar.
Sid 470 100-200 filmer och prat. Länk till sid 470: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 471 Utväxlingar och dogbox lådor från Dragpower & SQS
Sid 472 Dragy tider, 997 jämförelser, mottryck, 100-200 film
Sid 473 Dragpower & SQS sekventiell spak bilder. Nankang AR-1, Gotland i maj 2021, 233 km/h på gamla rakan, 1.32.7
Sid 474 Gotland Ring maj 2021, Backlund sätter nytt R-däcks rekord i sin bil och kör även snabbt i min 1.30.5 på halvgas
Sid 475 monterar justerbart stolsfäste, isolerar bagage, Sony WH-1000XM4 hörlurar.
Sid 476 varmluft hk förluster? God Jul 2022
Sid 477 med prat om förlust i värme, 1 kam justering trasig juni 2021, 23/6-2021 JRM dyno
Sid 478 JRM dyno papper o korrigerat juni 2021
Sid 479 Rullande landsväg hemma byggen mot JRM osv.
Sid 480 DIN70200 korrigering boost5, boost 6 Länk till sid 480: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 481 Drivline förluster whp eller hk, däck val, utväxling.
Sid 482 Dyno på högsta laddtrycket, 983,5hk sen 988.8hk sen 1010hk = 1013hk & 1145Nm korrigerat.
Sid 483 ELD bilder och filmer, Dyno filmer m.m. från JRM 2021
Sid 484 Dragy tider, världens snabbaste Audi S8
Sid 485 Dyno prat om motor effekt vs whp i rullar osv.
Sid 486 Friktions däcken förstördes till slut i dynon, kord släpp.
Sid 487 Navdyno ? utväxlingar osv.
Sid 488 utväxlingar prat, sen frågor om Payback olja
Sid 489 växellåds oljor, monterar tillbaka el-hissar, byter bagage luckan.
Sid 490 motorhuvs lås nya, bak stötfångare skrapas och målas, Nya RS6 frambroms skivor och EBC RP-X Länk till sid 490: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 491 Polering av bilen, ankstjärt vinge.
Sid 492 Gotland Ring bilder, filmer sept 2021
Sid 493 bakbeläggen helt slut, stål mot stål, slipar av bakskivorna, lagar kamjusteringen, elservo hugger? generatorn var bytt.
Sid 494 Bakbroms uppgraderings funderingar, aluminium spindlar bak, RS4 mot RS6 byglar, okända bromsok.
Sid 495 Övre länkarm bussning trasig, nya hjullager runt om, får hem 350mm bakskivor med fel adapter, fel gjorda luftningsnipplar
Sid 496 Prat om felgjorda adapters samt reklamtions delar fast i tullen
Sid 497 2022-06-18 nya bak ok adaptrar men ej slipade? fixar och monterar nya bakbromsar med XP8 belägg, prat om bromsvätskor, nya undre Kamoka länkarmar fram med race bussningar, hjulinställning dåligt gjord.
Sid 498 2022 september Gotland Ring bilder och filmer, prat om soppa torsk på banan.
Sid 499 Gotland Ring bilder, AR-1 slutkörda efter ca 3 helger. Höst 2022 3:ans drev trasigt.
Sid 500 River trasig låda, monterar en annan likadan. Länk till sid 500: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Sid 501 God Jul

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
1, 2, 3 ... 500, 501, 502   >>
1050 besök senaste veckan (2494068 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande