Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 478, 479, 480 ... 501, 502, 503   >>
279 besök idag (2502755 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Kolja skrev:
Kadett4wd skrev:

JAG kör min trimmade motorcykel, iofs BARA 242cc(TZR250), men trycker ur sig runt 85-92hk på hjulet(beroende på hur den trivs för dagen, tvåtaktare är MYCKET känsligare än 4takt), det är mer än vad yamahas VM maskiner i GP serien nånsin hade.


Du har alltså överträffat Yamahafabrikens egen utveckling av deras fabriks-250 med din produktionshoj?

Spännande. Det måste du berätta mer om!


Japp, men inte i den här tråden.
Men, kortfattat: sen Apriliasnubbarna släppte all info om deras arbete så kom det ut så mycket info att mer än halva jobbet att utveckla fick man gratis, och med det tjänat tid!
Och jag började inte trimma tvåtakt igår liksom
Det började jag med för 40år sen.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6261



Kadett4wd skrev:
Kolja skrev:
Kadett4wd skrev:

JAG kör min trimmade motorcykel, iofs BARA 242cc(TZR250), men trycker ur sig runt 85-92hk på hjulet(beroende på hur den trivs för dagen, tvåtaktare är MYCKET känsligare än 4takt), det är mer än vad yamahas VM maskiner i GP serien nånsin hade.


Du har alltså överträffat Yamahafabrikens egen utveckling av deras fabriks-250 med din produktionshoj?

Spännande. Det måste du berätta mer om!


Japp, men inte i den här tråden.
Men, kortfattat: sen Apriliasnubbarna släppte all info om deras arbete så kom det ut så mycket info att mer än halva jobbet att utveckla fick man gratis, och med det tjänat tid!
Och jag började inte trimma tvåtakt igår liksom
Det började jag med för 40år sen.


TZR 250 brukade lämna runt 55 hkr på veven, med F3-kitet kanske 60, när den maskinen kördes inom nordisk RR på 80/90talet, så det är fantastiska siffror du uppger.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463



Om du redan har E85 och Intercooler tror jag heller inte att Vatten insprutning ger något vidare.

Bensin, utan IC och riktigt höga temperaturer, då kan jag se fördelar.
Speciellt på en maskin som går längre perioder på hög last, då det skyddar väl mot spikning.
(flyg / båt motor)

Men att bara sätta till vatten såg jag ingen alls effektökning på heller, på min bil. (Bensin + IC)

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Riktigt fet moment kurva, och kul att se fler som bromsar hela svepet på maskin.

Fast här står ju en kamaxel fel så vrid kurvorna är nu ännu bättre än vad dom var vid detta dyno test.

Ja jag vill gärna bromsa så långt svep som möjligt även om den är trött i början eller slutet, för att se hela registret som man ändå kör på emellanåt.
Finns ju tyvärr flera som har väldigt korta dyno papper som bara visar tex 3000-6500 rpm och liknande.


Sen angående IC's osv.
Ja har man stor IC som räcker till så har man ju inget problem
Och om jag nöjer mig med 600hk och bara varvar 7000 rpm som original så fungerar det kanske även mitt i sommaren.
Men problemet jag pratat om är när IC's inte räcker till och större inte får plats, då är ju vatten/metanol sprut en sak som kan hjälpa till, men som jag skrivet långt tillbaka så vill jag helst inte ha ännu mera saker som väger osv. och då jag oftast bara kör bana på vår och höst så har det fungerat med mina för små IC's

Men att vatten/metanol insprutning inte skulle fungera på en bil som har problem med hög insugs temp stämmer ju inte, däremot finns det massor av exempel på att det fungerar..

Och om jag vill kunna sätta bra 100-200 tider där jag varvar till 8500rpm och göra det mitt i sommaren så måste bättre kylning av insugsluften fixas och då är ju vatten/metanol en lösning.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Angående motorns egen inertia.
Den spelar större roll vid svep än vid statisk bromsning.

Vid svep måste 'kolvarna' accelerera hela maskin innan du kan mäta det på svänghjulet.
Vid statiskt pull måste 'kolvarna' bara hålla hastigheten på maskin innan du kan mäta det på svänghjulet.

Därav kan det bli ganska stor skillnad i utrullning.
För ju längre pull man gör(svephastighet) desto mindre spelar motorns inertia roll.
Och då man kopplar ur så frikopplar man en del inertia som faktiskt påverkat motors acceleration, men inte påverkar utrullningen.

Så det bästa är om alla bromsörer skulle kunna komma överens med sina kunder att hjulhk är hjulhk.
Jag anger ALLTID mina effektsiffror i hjulhk, det är så min bänk mäter, jag kan nämna motorhk, men är då noga att informera om det.

Ofta blir kunder att lura sig själv med dessa procentsatser etc etc.
De ljuger för sig själva och tror de kan ha 'den här' prestandan, men blir besvikna då maskin inte klarar det.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Men vad blir då skillnaden om du gör ett svep i motor bromsbänk?
Motorns egen tröghet bör ju då påverka på samma sätt i en motor bromsbänk, Som du nu nämner att det påverkar på rullar?
Bägge visar ju effekten vid svänghjulet.
Fast på rullar så kan du även se whp


Jag har precis haft ett samtal med JRM
Varje original bil dom trimmar så mäter dom först när den är helt original innan dom bygger om och tar vi då GT-R, nya Supran, Yaris mfl. så har det som mest skiljt 5-10hk mot vad den enligt fabriken ska ge i motorn, men ofta bara några få hk eller lika.

Dom hade även ett test förr i tiden där Ultramotor hade byggt en rally motor som dom körde i sin motor bromsbänk, sen stoppades motorn ner i bilen och sen kördes bilen till JRM för dyno på rullar och då visade den omräknade effekten med drivline förlusten att motorn gav EXAKT samma effekt som i motor bromsbänken.

Alltså 100% lika motor hk värden på den bilen thumbs up


Denna dyno har 2 rullar per hjul så totalt 8st som mina 4 hjul driver och har bra fäste emot.
Men om du kört massa klister för att få fäste på din hembyggda dyno med 1 rulle så kan det ju bli konstiga värden på rullningsmotståndet som du fått vilket det visade då du nämnde 9-11% drivline förlust på en MC.

Sen tycker ju jag att min bil går fortare än vad dyno effekten visat så inte tvärtom

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Vad JRM däremot får olika resultat på är WHP för där har ju hjulen och däcken stor påverkan.
Så 2st GT-R kan ha samma motor hk men får olika whp på grund utav tex. olika däck..

Men då deras rullande landsväg kan mäta dom olika rullmotstånden och beräkna det så blir det då ändå lika värden på crank hp trots olika hjul.

Så att bara utgå från hjuleffekt för att det är en rullande landsväg blir ju då inte rätt om man inte kör med samma hjul/däck varje gång och även har samma som du sedan kör med på gatan/banan/strippen..


Läste lite i en gammal tråd på Savar att där fick dom olika effekt beräknat i motorn? vid hjul byte.
vilket du Patrick ifrågasatte där hur dom fick detta.
Svar var att inertian i hjulen maskar bort drivlineförluster med sin masströghet under utrullningen.
Så därför kör dom med speciella bromshjul som dom använder på alla bilar (verkade bara vara Volvo 240 dom trimmade)

Så jag tolkar det som att dessa inertia bänkar dom kör med inte mäter drivline förluster på samma sätt som en VtechDyno och då blir det ju galna resultat och även svårt att jämföra mot en motor bromsbänk.

Och om din dyno är byggd på samma sätt med samma program osv. som Erland mfl körde med så förstår jag att du inte heller får rätt crank hp siffror i din dyno.

Men om alla kör tex. rwd och på strippen och har samma strip hjul på bilen vid mätningen på rullande landsväg, ja då är ju givetvis whp bättre att jämföra med för att förstå varför ena bilen är snabbare än den andra..

Men jag har ju kört med olika hjul och däck så för mig känns då crank hp som bättre jämförelse speciellt i en dyno som verkar visa rätt siffror på detta.

Alternativt är att man använder navdyno så slipper hjul/däck påverka siffrorna.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



RallyQuattro skrev:
Så att bara utgå från hjuleffekt för att det är en rullande landsväg blir ju då inte rätt om man inte kör med samma hjul/däck varje gång och även har samma som du sedan kör med på gatan/banan/strippen..

Bara för att man kör med samma hjul så har man ju inte samma friktion mot ytan som däcken ligger an mot...
sen så när man kör på rullande landsvägen så är ju blir ju bilen spänd mot rullarna.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Javisst, men om man överhuvudtaget ska kunna jämföra så behöver ju allt vara lika när man jämför whp.

Men har man en tex. Mustang dyno så har man ju inget val.

Men där kan ju två likadana bilar få olika effekt resultat bara på grund utav olika hjul och däck.

Så att säga att bara whp är rätt värde på en rullande landsväg blir ju inte mera rätt eftersom det räcker med att du ändrar trycket i däcken så visar den mer eller mindre whp.

Så whp skillnader kan du egentligen bara jämföra på din egen bil, men komma ihåg att använda samma däck och lufttryck vid varje dyno körning.

Men har du en dyno som kan korrekt mäta drivline förlust så blir det ju lättare att jämföra olika effekt papper om man utgår ifrån crank hp.
Då kan man även jämföra med biltillverkares hk/hp uppgifter som ju alltid anger vad motorn ger för effekt och inte whp.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 266



Angående hemmabyggd dyno tycker jag det är intressant att läsa vad Jens G på Sävarforumet skrivit om sin dyno jämfört med köpes. Varför skulle inte nån som förstår hela teorin och konstruktionen av en dyno fungerar kunna bygga nåt som är minst lika bra som en köpes?

_________________
S Örnberg
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
St3v3 skrev:
Angående hemmabyggd dyno tycker jag det är intressant att läsa vad Jens G på Sävarforumet skrivit om sin dyno jämfört med köpes. Varför skulle inte nån som förstår hela teorin och konstruktionen av en dyno fungerar kunna bygga nåt som är minst lika bra som en köpes?


Jag har missat Jens inlägg och kan inte hitta det heller om jämförelser, men läst om massa andras hembyggen.

Ja det är ju häftigt och duktigt att kunna bygga egen dyno. thumbs up

Men det jag försöker förklara är att det finns ju många varianter och utföranden och olika program osv.

Så bara för att någons hembyggda (oavsett hur bra den är) inte kan mäta drivline förlust korrekt eller har något annat problem så betyder ju inte det att alla alltså även dyra köpes maskiner för 1 miljon har samma fel eller problem eller hur?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13279



Och tvärtom. Jag hjälpte Natte på Maxxecu att bygga sina första rullar till sin rullande landsväg. Det är inte nåt hokuspokus att bygga en inklusive hur man räknar, ganska enkel klassisk mekanik (fysik alltså)... sen den svarta magin med mappningen har jag inte alls satt mig in i....

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



RallyQuattro skrev:


Så bara för att någons hembyggda (oavsett hur bra den är) inte kan mäta drivline förlust korrekt eller har något annat problem så betyder ju inte det att alla alltså även dyra köpes maskiner för 1 miljon har samma fel eller problem eller hur?


Det här stycket visar hur dåligt insatt du är i dyno's, så vänligen läs på lite först innan du skriver massa grejer baserat på din nuvarande kunskap.
Det är som Tord skriver, ABSOLUT inget hokus pokus.
Och som JAG skriver, det finns INGEN dyno som kan ge exakta motorhk om det har mätits annat ställe än just vevaxeln.
Du kan komma nära med gissningar och uppskattningar, men EXAKT blir det ALDRIG, tyvärr, hur än dyr dynon är!
För man bråkar inte med fysikens lagar.
Om killarna på Vtech tutat i dig att de kan mäta EXAKT, så ljuger de, that simple!

För att komplettera lite till tidigare post jag skrev: det skiljer i åtgång av vrid i exempelvis en hypoidväxel.
Då pinjongen driver kronhjulet tar det en viss effekt, men då kronhjulet driver pinjongen tar det mer.
Detta helt enkelt pga utväxlingen
Och däcken, de deformeras annorlunda med vrid som arbetar genom stommen, än då man gör en utrullning.
Och har man delad bakvagn eller framvagn för den delen så kan hjulvinklar ändras vid vrid eller utrullning, vilket förändrar friktion.

Det finns så många parametrar som ställer till det, att en simpel utrullning helt enkelt ALDRIG kan ge exakta värden.

Men!!
Lösningen är att montera en elmotor med känt moment och effekt på vevaxeln och dra runt hela drivlinan mm mm och mäta vad som kommer fram.
DÅ kan du få värden väldigt väldigt VÄLDIGT nära sanningen.
Men det måste snurras med samma varvtal och belastas med samma vrid.
Annars blir det fel igen

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7740



Tröttsam fjantdiskussion.

Finns det inga fästen att bygga om i typ 7 sidor istället 😁

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Tord skrev:
Det är inte nåt hokuspokus att bygga en inklusive hur man räknar, ganska enkel klassisk mekanik (fysik alltså)... sen den svarta magin med mappningen har jag inte alls satt mig in i....

Det är inte så mycket magi med mappningen heller... hjälpte en rallyåkare att mappa en Vw Kit car på gatan tur vi inte stötte på några , när den hängdes upp på dynon var det mest effekt första svepet...dock så fanns det en lite tendens på spikning inget som hördes eller kändes på vägen men i bromsbänken så hördes det tydligt vid ett ganska så smalt register,
backa tändningen nån grad så var det bra

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



erikjakan skrev:
Tröttsam fjantdiskussion.

Finns det inga fästen att bygga om i typ 7 sidor istället 😁


Det blir så då en besserwisser möter en annan besserwisser =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



super7 skrev:
Tord skrev:
Det är inte nåt hokuspokus att bygga en inklusive hur man räknar, ganska enkel klassisk mekanik (fysik alltså)... sen den svarta magin med mappningen har jag inte alls satt mig in i....

Det är inte så mycket magi med mappningen heller... hjälpte en rallyåkare att mappa en Vw Kit car på gatan tur vi inte stötte på några , när den hängdes upp på dynon var det mest effekt första svepet...dock så fanns det en lite tendens på spikning inget som hördes eller kändes på vägen men i bromsbänken så hördes det tydligt vid ett ganska så smalt register,
backa tändningen nån grad så var det bra


Precis, har man lite träning i ryggen så är det hyfsat enkelt att få till en väldigt bra fungerande mapp.
Jag anser finliret är ju körbarheten, det är det som tar tid och gärna görs i bänk pga man vill ju inte vara ute så mycket på vägarna och vara en fara för andra =)
Det är ju inte för inte många dragracers bara mappar fram 'lite' av effekten, resten tar de på banan mot tidkortet.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Kadett4wd skrev:
super7 skrev:
Tord skrev:
Det är inte nåt hokuspokus att bygga en inklusive hur man räknar, ganska enkel klassisk mekanik (fysik alltså)... sen den svarta magin med mappningen har jag inte alls satt mig in i....

Det är inte så mycket magi med mappningen heller... hjälpte en rallyåkare att mappa en Vw Kit car på gatan tur vi inte stötte på några , när den hängdes upp på dynon var det mest effekt första svepet...dock så fanns det en lite tendens på spikning inget som hördes eller kändes på vägen men i bromsbänken så hördes det tydligt vid ett ganska så smalt register,
backa tändningen nån grad så var det bra


Precis, har man lite träning i ryggen så är det hyfsat enkelt att få till en väldigt bra fungerande mapp.
Jag anser finliret är ju körbarheten, det är det som tar tid och gärna görs i bänk pga man vill ju inte vara ute så mycket på vägarna och vara en fara för andra =)
Det är ju inte för inte många dragracers bara mappar fram 'lite' av effekten, resten tar de på banan mot tidkortet.

Kan ju erkänna att det fuskades lite... tändnings mappen var kopierad från en annan rallybil han har med samma typ av motor och den motorn kördes i en bromsbänk i många veckor då det testades en massa saker.

Och med dagens alla fina loggsystem så kommer man rätt så långt med gatmappning.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13279



erikjakan skrev:
Tröttsam fjantdiskussion.

Finns det inga fästen att bygga om i typ 7 sidor istället 😁


Men det håller ju upp tråden högt i listan, jag trodde det var ett uttalat syfte i just denna tråden.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



super7 skrev:

Kan ju erkänna att det fuskades lite... tändnings mappen var kopierad från en annan rallybil han har med samma typ av motor och den motorn kördes i en bromsbänk i många veckor då det testades en massa saker.

Och med dagens alla fina loggsystem så kommer man rätt så långt med gatmappning.


Jag satte upp en mapp som kopierade funktionen hos en fördelare, jag hade vissa parametrar jag ville hålla mig inom.
I slutänden var det bara nån grad hit eller dit som jag justerade, mesta då i låglastområdet.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
HenrikE
Västerås
Här sen Apr 2006
Inlägg: 35



erikjakan skrev:
Tröttsam fjantdiskussion.

Finns det inga fästen att bygga om i typ 7 sidor istället 😁


Härnäst skall ämnet huruvida S8'an är en gatbil eller inte avhandlas

_________________
Henrik Eriksson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 478, 479, 480 ... 501, 502, 503   >>
279 besök idag (2502755 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande