Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 69, 70, 71 ... 501, 502, 503   >>
40 besök idag (2500142 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
brother_david skrev:
Inte helt påläst med all info om bygget men bör du inte kunna använda/hade kunnat använda universal extern wastegate och blockera originalens port? Finns att få med lågt tryck. Originalporten ser väldigt liten ut så lika bra att inte använda den och heller inte modda avgashus utan istället lämna det för sig och sköta det med externa?


Det är ju två turbos som dessutom sitter trångt och wastegate ventilen är inte problemet utan den funkar för jag har ju inget problem med skenande laddtryck.
Och modden nu var det för att avgaserna lättare ska trycka på, öppna och passera ventilen och då gärna tidigare än vad klockans grund tryck är på så jag kan köra på lägre tryck än 1.1bar

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
brother_david
Karlstad
Här sen Jul 2010
Inlägg: 7



Okej, då är jag med på noterna. Förstår varför det blev lite mer komplicerat än att köra extern/a. Lite trist att behöva ha en korsande rör mellan grenrören med en WG på även om exemplen finns. Har själv kollat på att köra universal intern WG för att det är smidigt, för platsens skull och att de kan hittas med riktigt låga tryck. Kommer att köra externa WG istället och flytta aggen.

_________________
David Fryklind
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



RallyQuattro skrev:

Nix jag pratade aldrig med Rimbo Martin, visste dels inte om jag skulle använda dessa turbos, sen kändes det som meningslöst eftersom man inte kan byta impeller så kan man inte göra några stora förändringar så då lär inte han heller kunna göra underverk..

Knotan skrev ju förut i min tråd men det enda han pratade om var att byta impeller och då svarva upp och att det hjälpte en hel del, men som jag skrev då och senare så finns det ingen större impeller så detta går inte att göra.. Något annat skrev inte Knotan om?


Aha, nog skulle Martin eventuellt kunna byta turbin om det nu finns nån axel som passar mot lagerhuset dvs.
Annars går det svarva in en helt ny turbo mot avgashuset (t.ex som jag har en 16mm större turbin) men det känns lite onödigt i ditt fall.

Jo det var svarvningen jag tänkte på, det är nämligen så man främst gör ist för clipping. Vaknar lika tidigt men mindre avgasmottryck.
Går även ta upp så mycket så man tappar spool om man lider av högt avgasmottryck men kan tänka sig flytta registret uppåt. Ungefär samma som att byta till ett större avgashus fast svarvningen har lite andra fördelar (tills man svarvat för mycket dvs)
Det går såklart preppa avgashusen på många andra sätt, men dessa är mycket svårare att göra för en lekman och resultatet kan även slå väldigt fel om man inte är noga.

ps. preppningen ser bra ut för en lekman thumbs up ds

_________________
AIexander StenvaII
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Jag pratade med flera svenska turbo renoverare och letade utomlands men ingen kunde få fram större turbin hjul som passade.
Fanns billigare fabrikat Melett men dom hade inte heller större.

Dessutom fick jag veta att BorgWarner (=KKK) har satt i ett extra värmetåligt turbin hjul i dessa turbos så ingen vågade rekommendera ett Melett turbinhjul och då känns det osäkert att även bygga om med delar från nått helt annat fabrikat.

Turbin hjulet har dessa mått 50.3 / 44.5

kompressorhjul är nu 45 / 59.3
Det finns ett billet kompressorhjul som är 46.5 / 59.3

std RS6 K04 kompressor hjul är 41.9 x 56mm

RS6 turbos heter 53049700028 och 29 om någon vill forska..



Jag kollade runt vad det skulle kosta att renovera 1st turbo med org delar.
SL Turbo tog 6875 kr
GIK skulle ha 7750kr
Turboservice som byggt dessa skulle ha 8725kr ?

2011 när Turboservice byggde dessa så kostade renovering + uppgradering bara 7500kr idag kostar samma sak 13350kr snacka om prishöjning..

Med Melett axel kunde jag komma ner till bara 2750kr hos SL turbo eller för 3200 hos Airtune.


Loba 650 turbos kör med billet på 46.3 / 59.5
grinded runner (wheel) to help increase the flow capacity and reduce exhaust backpressure
= detta låter som clipping ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Jag valde org delar och SL turbo.

Bägge hade bara gått några hundra mil och bara en blev skadad av motor raset så därför vart det bara den som fixades.

Så här såg den ut efter renovering i mars 2014





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Ta reda på vid vilket turbinvarvtal dina turbiner flödar mest i dina avgashus.
Med det i ryggsäcken kan du beräkna vilken impeller du bör satsa på.

Alexander, Jag har goda erfarenheter av att sänka avgasmottrycket med att justera avgaskam tidigare, med just det jag förklarat tidigare.
Mer energi att pressa genom en stor mängd gaser genom ett trångt hål helt enkelt.
Det lämnar en mindre massa på slutet av kolvrörelsen att gå genom turbinen, mao mindre tryck.

Vad har setupen varit då du fått en 'tvärtom erfarenhet' som varit god?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



Kadett4wd skrev:
Ta reda på vid vilket turbinvarvtal dina turbiner flödar mest i dina avgashus.
Med det i ryggsäcken kan du beräkna vilken impeller du bör satsa på.

Alexander, Jag har goda erfarenheter av att sänka avgasmottrycket med att justera avgaskam tidigare, med just det jag förklarat tidigare.
Mer energi att pressa genom en stor mängd gaser genom ett trångt hål helt enkelt.
Det lämnar en mindre massa på slutet av kolvrörelsen att gå genom turbinen, mao mindre tryck.

Vad har setupen varit då du fått en 'tvärtom erfarenhet' som varit god?


varvtal och flöde är inte en relevant parameter.
du kan ha samma flöde vid 90 000 och 140 000 eftersom du wg-ar.
det som är interessant är att veta vid vilket tryckförhållande är det inte värt att ta ut mer arbete
eftersom verkningsgraden sjunker så avsevärt (och då motoreffekten)
fast är kompressor och turbin riktigt matchade så är kompressorn bottnad knappt innan turbinen
i praktiken kan det ofta även vara tvärt om eftersom på motorer som denna har allt krut lagts
på lågvarvsmomentet

det händer med dessa turbiner på denna motorn ungefär vid max effektsvarvtalet.
konstant max turbinvarvtal har man troligtvis från max moment och ända upp til varvtalsstopp

det jag undrar över med den wastegateportning är vad det är tänkt att det skall ge?
har du problem med att laddtrycket skenar?
nu kommer förmodligen wg-regleringen att bli ännu känsligare och mindre noggrann
eftersom flödet för en given wgöppning kommer öka

om du tittar på ett så stort billet kompressorhjul i dina kåpar?
eller tittar du på att byta kåpa också?

K24.2-2480DXB7.82GAAXO

som sitter på mercedes 65 amg skulle jag försöka knåpa dit då mycket heller
än att svarva dina befintliga kåpor

är bara sorgligt att den har ingjuten avgassamlare, men om du hittar någon
som kan svetsa dvs så skulle jag fundera på att kapa turbinhuset och svetsa dit en vbandsfläns

om du bara skall byta hjul/kåpa och det är olika dimension på axlarna skulle jag låta svara en liten hylsa med krage och sätta dit

_________________
Truls Herland
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Det var inte lätt att läsa vad du skrivit, läs gärna igenom din text o redigera.

Men wastegate portningen är för att lättare kunna köra på lägre än 1.1bar trots att det är sådana klockor.


Som jag skrev så finns det ingen annan turbin men det finns dessa kompressor hjul:

std RS6 K04 kompressor hjul är 41.9 x 56mm

Största är ett billet kompressorhjul som är 46.5 / 59.3

Det som sitter i dessa uppgraderade: kompressorhjul är nu 45 / 59.3


Jo en K24 från Porsche eller Volvo S60R eller kanske amg som du nämner skulle funka mycket bättre men som jag skrivit så vill jag ha något som är bult-on och det enda som finns då är att svarva upp kompressor huset och sätta i ett större hjul vilket nu är gjort i dessa jag visar bild på.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



Det jag tycker är minst bra med din byggtråd är att du inte kan rata olika lösningar mot varandra och komma fram till att en eller en annan är bättre?
och ingen argument varför du vill ha bult-on?

och då menar jag om en k24 kostar samma slant som en renovering av dina befintliga
passar utan problem under karossen
kan moddas dit utan problem och för mindre än ett par tusenlappar kan ge 50-80 hp mer
än vad du kan med k04.

det är klart att det är en del arbete och tar en del timmar. men jag tror du har lagt lika mycket tid på dina befintliga turbos, ringa runt och skicka.

det kanske är pga av du inte skriver i nutid? och inte kan argumentera objektiv kring dina val.

tycker projektet är kul och tråden också men om det inte finns utrymme för att diskutera för och emot
så ser jag ingen vits att kommentera eller ge förslag

_________________
Truls Herland
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



96special skrev:
Det jag tycker är minst bra med din byggtråd är att du inte kan rata olika lösningar mot varandra och komma fram till att en eller en annan är bättre?

det kanske är pga av du inte skriver i nutid? och inte kan argumentera objektiv kring dina val.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Jag hade ute köpes annonser innan jag renoverade dessa turbos och sökte på nätet men hittade bara en K24 och den var dyr. och det är mycket jobb att bygga om för att få dit den.

Så varför bult-on? jo det är trångt.. här är allt som måste anpassas på en K24

Alla olje/vatten rör är formade exakt för att få plats på K04 och måste göras om för K24
Wastegate klockors plats måste hamna rätt och fästen för det.
Downpipe fläns måste bytas.
Grenrörs fläns måste bytas.
Sen ska snorkel ut på kompressorn byggas som på org RS6 turbona.
Sen måste alu snorkel in = från luftmassemätarna ner till turbon byggas om.

Så ALLT måste byggas om för att passa.. Så en K24 kan inte moddas dit utan problem utan lika mycket jobb som med en mitsu turbo eller något annat fabrikat..

Dessutom måste jag då ha motor med låda ute och prov montera fram o tillbaka för att få allt rätt vilket jag inte hade tid med, nu hade jag dessa turbos liggande och kunde fixa med dom när som helst sen vid rätt tillfälle bara göra ett byte thumbs up

Och som jag skrivit om senaste sidorna så hände allt månaden innan Gotland Ring i september, jag visar dessutom nu bara bilder på vad som REDAN ÄR GJORT.
Sen att ni kommer med idéer är inte fel för det kan jag ta till framtida uppgraderingar.

Men problemet är att många av er (och du Truls) inte läser vad jag skriver utan bara ser en bild och sen kommenterar den? sen blir ni sura för att jag fortsätter på samma spår trots att jag skriver att detta redan är gjort..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Kadett4wd: Du har nog rätt. Öppna tidigare kommer hjälpa i detta fall.
Anledningen är inte att turbinen flödar mer, utan att wg:n slås upp pga den inte orkar hålla emot.
I vanliga fall (med högre laddtryck) brukar det ist hjälpa att öppna senare då trycket har sjunkit i cylindern, anledningen är att turbinen sväljer lite bättre vid lägre PR samt att den ligger i fel varvtal för att kunna omvandla höghastighetspulsen till energie och gör ist mottryck.

Att man portar vid WG har 2 fördelar, den främsta är att laddtrycket inte ska skena och den andra är faktiskt att man sänker mottrycket och ökar effekten.
Ju mer statiskt tryck WG jobbar vid destå mer stängd är den trots samma laddtryck, ju mer man håller wg stängd destå högre verkningsgrad får man faktiskt på hela systemet (läs turbo + motor).
Så faktum är att man vill egentligen hålla wg så mycket stängd man bara kan utan att laddtrycket ska skena.

RS turbosen har rättså bra mått original ser jag.
Dina snurror hade fungerat ännu bättre om trim förhållandet varit högre (mindre backwheel främst). Inducermåttet på kompressorn är inte alls tokigt.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



96special skrev:

varvtal och flöde är inte en relevant parameter.
du kan ha samma flöde vid 90 000 och 140 000 eftersom du wg-ar.


Jag är långt ifrån ett proffs på designa turbos, men jag vet iaf att ibland kan man sänka mottrycket i turbinen med att montera större impeller.
För mig betyder det att man sänkt varvtalet på turbon pga wastegaten öppnar tidigare eftersom impellern pumpar mer på 'samma varvtal'.
Det finns ett varvtal vad jag förstått där turbinen 'chokar' som Alexander skriver, den flödar helt enkelt inte mer hur mycket du än varvar den.

Alexander: Det brukar hjälpa vid vilket turboval som helst då turbon 'är bottnad'.
Och,, en annan sak, då man trimmar en maskin så ju mer gaser du har att ventilera desto tidigare måste du slå upp porten(avgasventilen), det gäller alla vare sig det är överladdat eller ej.

Jag har sagt det förr, är det turbon eller motorn vi trimmar?
För vill vi att turbon ska jobba så effektiv som möjligt, ja då måste vi ändra hela konceptet, typ sätta ett plenum på grenröret för att dämpa pulserna, turbinen jobbar faktiskt bäst på konstant tryck.
Men spoolar sämst......

choises choises choises

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Här ser man hur inloppet är uppsvarvat mot std.
Alltså upptaget så det inte fanns något spår längre för O-ringen.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



Kadett4wd skrev:
96special skrev:

varvtal och flöde är inte en relevant parameter.
du kan ha samma flöde vid 90 000 och 140 000 eftersom du wg-ar.


Jag är långt ifrån ett proffs på designa turbos, men jag vet iaf att ibland kan man sänka mottrycket i turbinen med att montera större impeller.
För mig betyder det att man sänkt varvtalet på turbon pga wastegaten öppnar tidigare eftersom impellern pumpar mer på 'samma varvtal'.
Det finns ett varvtal vad jag förstått där turbinen 'chokar' som Alexander skriver, den flödar helt enkelt inte mer hur mycket du än varvar den.

Alexander: Det brukar hjälpa vid vilket turboval som helst då turbon 'är bottnad'.
Och,, en annan sak, då man trimmar en maskin så ju mer gaser du har att ventilera desto tidigare måste du slå upp porten(avgasventilen), det gäller alla vare sig det är överladdat eller ej.

Jag har sagt det förr, är det turbon eller motorn vi trimmar?
För vill vi att turbon ska jobba så effektiv som möjligt, ja då måste vi ändra hela konceptet, typ sätta ett plenum på grenröret för att dämpa pulserna, turbinen jobbar faktiskt bäst på konstant tryck.
Men spoolar sämst......

choises choises choises


arbetet man tar ut är entalpiförändringen och massflödet och flödets värmekapacitet
det kan härledas till expansionstryck, temperatur och gashastighet

när voluten chokar, dvs gashastigheten är så hög att man har mach1 så kan man inte
få igenom mer massflöde, men man kan fortfarande öka trycket in i turbin och man kan
fortfarande öka mängden massa som bypassar turbinen vilket medger att motorn omsätter mer luft
vilket igen medger att kompressorn kan trycka in en större massa.

en större turbin kan trycka igenom ett högre massflöde eftersom voluten är större och för ett givet tryckförhållande blir det en större hävarm mot axeln.

turbinhjulet ger mest arbete när den tangentiella hastighetskomponenten (vinkelrak arm mot hjulet)
är som störst. egentligen oberoende av turbinhjul så ligger detta för dom flesta design vid ett förhållande på 0,7 mellan gashastigheten och bladhastigheten. så med en större volut vill man för ett lägre
massflöde få en lägre gashastighet och därmed en lägre reaktionsgrad över hjulet och mindre arbete ut.

det finns en massa olika turbinhjul, tex mixed flow. då vrids voluten och bladet vinklas upp.

om du menar att turbinen jobbar bäst vid konstant tryck, då tror jag du tänker på en stor axialturbin
för en radialturbin är oftast optimerad mot impulsflöde. mixed flow är optimerad för att ge
ett bredare verkningsgradsområde, för då kan voluten och hjulet göras mindre för en given motorstorlek

titta på borgwarners efr 7163 som utvecklades för indycar. den har ett mixed flow turbinhjul

när man portar en volut så ändrar man detta förhållandet. storleken på kompressorn spelar
också roll eftersom denna bestämmer massflödet igenom motorn.
även när man ändrar kompressorns storlekt ifht turbinen så kan man få ut lägre verkningsgrad över turbinen.

_________________
Truls Herland
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Om man i framtiden skulle skita i bult-on vilken turbo skulle vara mest lämplig enligt dessa krav:

400hk+ på bensin och 500hk på etanol
inbyggd wastegate
liten och smidig.
lågt mottryck osv. på 2.1L
lågt pris.

Vad säger ni?
Funkar nått av dessa?
K24
IHI vf ?
Mitsu ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



När man går upp från turbo för runt ärliga 400hk upp till en turbo som klarar 500 hästar så blir dem vanligen rätt mycket fysiskt större.
En preppad td04hl-19t funkar upp till runt 400 st relativt billiga och små/smidiga. Jävlusk respons men borde inte ge allt för mycket mottryck på din motor. och det hade nog jag tittat på.

Nästa steg blir ju antingen större truck turbos, betydligt dyrare standard turbos (finns väll Mitsubishi evo turbos som går att stressa mot 500 men utbudet är väll där efter)
Alt rena eftermarknads rejsagg men priset blir ju alla ggr 2-3 ggr mot 19t agg. ...

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Bw 6758 lätt men det är 12k styck

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



om man köper en turbo så efr utan att tveka

om man inte vill köpa utan leta på skroten etc så skulle jag
titta på en k27/26 hybrid

om du vill ha en för rimlig peng skulle jag välja Mitsu TD05
mycket bättre verkningsgrad än TD04HL.

finns olika subaru laddare men en TD05H-20G räcker för väl 400 hp

förutsätter att du menar singel scroll

_________________
Truls Herland
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Hur är K24 mot TD05H-20G ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



Finns det plats för singelkonvertering? Eller har du redan löst probleme? Inte läst så noga

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 69, 70, 71 ... 501, 502, 503   >>
40 besök idag (2500142 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande