Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 501, 502, 503   >>
21 besök idag (2500664 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Så jag fick leta på mitt Audi lager och testade lite olika servo slangar o hittade en som såg rätt ut i bägge ändorna dock var den lite för lång istället..
Så även denna fick jag kapa loss ena ändan på o sen kapa av både slang o teflon rör till rätt längd sen gick det bra att sätta på en ny press hylsa o pressa fast den o montera thumbs up

(Tack Tobbe på Maskinexport för slang fix)

Bild på monterad ny slang:


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Intressant det där om högtrycksslang.


Men enklast är väl om du får en helt ny slang tillverkad med rätt nipplar. Hydroscand typ.
Edit: för sen...


Bilden där du visar slangen på plats, syns en kylare med elfläkt. Är det en av laddkylarna som har fläkt?

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Servo retur slangen till servo burken var gammal o dålig, den hade dessutom en slang klämma mitt på slangen så jag tog loss den o kapade isär för att se vad som döljer sig inuti?





En strypning på returen






Så jag tog o flyttade över denna för säkerhets skull till den nya slangen.

.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
E21 Racing skrev:
Intressant det där om högtrycksslang.


Men enklast är väl om du får en helt ny slang tillverkad med rätt nipplar. Hydroscand typ.
Edit: för sen...


Bilden där du visar slangen på plats, syns en kylare med elfläkt. Är det en av laddkylarna som har fläkt?



Nej går jag till Hydroscand så får du en tom slang alltså ingen förminskning med teflon slang inuti. Och jag har inte tid att testa om det funkar eller inte utan vill ha en slang som funkar från början..

Dessutom har dom bara vanliga std nipplar o inte nippel på rör som är som en spiral eller lång 90 graders osv. så hade ju ändå behövt använda mina nipplar.


Har du inte läst hela tråden? om du tittar på sida 2 så ser du mina gamla org ic med fläktar..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Okej, ofta brukar man kunna lösa via ex.vis Hydroscand, därav tipset.


Har läst men var ett tag sen, minnet är nog inte det bästa...

Går dom konstant eller har du temp-givare som styr?




RallyQuattro skrev:
E21 Racing skrev:
Intressant det där om högtrycksslang.


Men enklast är väl om du får en helt ny slang tillverkad med rätt nipplar. Hydroscand typ.
Edit: för sen...


Bilden där du visar slangen på plats, syns en kylare med elfläkt. Är det en av laddkylarna som har fläkt?



Nej går jag till Hydroscand så får du en tom slang alltså ingen förminskning med teflon slang inuti.
Dessutom har dom bara vanliga nipplar o inte nippel på rör som är som en spiral eller lång 90 graders osv.


Har du inte läst hela tråden? om du tittar på sida 2 så ser du ic med fläktar..

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Fanns planer på temp styrda fläktar men började med en strömbrytare för o testa hur bra det funkade, han dock inte få fram någon fakta innan motor raset o sen blev det ju större ic's..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Nästa grej att åtgärda var att få kall luft in i luftburken.

Som ni ser på bilden från när jag köpte bilen så ligger luftburken ovanpå motorn och sen är det två rör med nät på varsin sida där den suger in all luft o dessa är mitt i motorrummet ovanför grenrören thumbs down





På RS6 så går det två silvriga plast rör fram till fronten ovanför kylaren.





Problemet med S8 som ni ser på bilden nedan är att den har ju bara ett hål där den tar luft in till luftburken och som ni ser dom två ringarna jag gjort så sitter kylarfläktarna ända upp alltså upp över kylaren sen har dom gjort en plastskiva som ska hindra fläktarna från att suga den luften ovanför.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Här en närbild på RS6 där man ser dom stora luft intagen ovanför fläktarna.







Här ser man på min S8 hur högt fläktarna sitter


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Tyvärr är ju Rs6 en helt annan kaross modell så det går inte att använda front korgen till S8 annars hade det lätt löst alla problem..

Det är samma höjd på kylarna men S8 har en bredare kylare = större kylare alltså thumbs up

Här en hel front korg från RS6
(till salu om någon behöver den)


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Hur är det med utrymme nedanför fläktarna? En ny kåpa i aluplåt som flyttar ner fläktarna borde kunna generera en del utrymme kan tyckas?

Annars får du sätta ett Scooby scoop på huven!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Funderingar fanns på nån form av galler i framkant på huven för att ta in luft, men svårt att få det snyggt..
Hade det varit ren race bil så kunde man kapat för fullt i huven men nu vill jag ha en diskret bil.

På alla nya bilar så är ju väldigt mycket i plast och så är även hela front korgen på RS6.
MEN efter lite närmare tittande så upptäckte jag att front korgen på min S8 är i aluminium

Och aluminium kan man ju kapa o svetsa i thumbs up
Och det finns ju plats under fläktarna..



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Så jag började med att kapa upp ett lagom stort hål under den lilla fläkten.




Sen kapade jag loss hela fläkt delen och flyttande den neråt thumbs up


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Sen svetsa fast den lilla o kapa under den stora fläkten.



och flytta ner även denna o svetsa.
Ja fick även svetsa dit en tjock alu bit i mitten under stormhaken så denna fortfarande sitter stabilt.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Sen ett test på bilen för att se om det funkar nu med RS6 luftrören på plats.
(Dom sitter inte helt rätt på bilderna)




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Ser ju väldigt lovande ut

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Nu var det dock stora hål i överkant av fläkt fästena så där behövs det alu plåt för att göra det luft tätt mot kylaren samt lägga i lite bitar på andra ställen också.

Sen hel svetsa allt.











_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Sen på med lite färg samt en tjock vit skumgummi tät list mot kylaren så var front korgen klar thumbs up


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Bra jobbat, jag vet hur lång tid sånt här detaljarbete tar.
Jag minns inte om det skrivits men vilken vikt tror du att du hamnar på i slutänden på bilen?

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
J.L
Vara
Här sen Maj 2005
Inlägg: 237



Mycket intressant läsning av ditt projekt.
Härligt med dessa små egna lösningar.

_________________
Johan Lindström
Golf GTI 16v -1987
Sharan 2.0 Tdi 4M GT -2018
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Theo skrev:
Bra jobbat, jag vet hur lång tid sånt här detaljarbete tar.
Jag minns inte om det skrivits men vilken vikt tror du att du hamnar på i slutänden på bilen?


Ja det är ju inget man bara slänger ihop en kväll utan det tar ju lite tid..


Utan mig o tom tank så tippar jag på över 1500kg, men då har jag ju sparat dragkrok, taklucka, dubbel glas rutor, stereo, asfalts mattor osv...
Så skulle man bygga ren race bil med plast rutor o riva ur allt så tippar jag på 1200kg men denna bil kommer inte bli någon ren race bil utan den ska kunna användas på gatan och jag vill även ha lite komfort kvar när man ligger o kör till o från ban träffarna för det här är ingen "trailer queen"

Jag skulle faktiskt vilja få AC'n att funka men just nu så saknas kondensor, torkfilter o lite slangar, däremot så sitter ju AC pump kvar o även kyl paketet inuti bilen samt hela klimat anläggningen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Vad tror ni detta skulle bli?



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 501, 502, 503   >>
21 besök idag (2500664 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande