Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 88, 89, 90 ... 501, 502, 503   >>
78 besök idag (2503881 totalt)
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



men om inte dämparen ligger i rätt bollplank lär ju inte hårdare fjädrar göra det bättre?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8997


Trådstartare
Skickade förfrågan om vad som är problemet med att bygga om dom men fick bara detta luddiga svar?

it's not the piston rod nor the shock absorber.
The technical conditions don't allow more damper forces, it's impossible.
The hardest springs we have with these lengths is 260-140*
Should I send you them for testing?

Unfortunately, it's the only possibility from our side

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 434



Fjädrarna i de ventiler som sköter komp respektive retur kanske är så hårda som det går att ha. Om det hade varit vanliga monotube dämpare utan extern justering hade man kunnat chansa och shimsat dem mycket tjockare/aggressivare stackar.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
men om inte dämparen ligger i rätt bollplank lär ju inte hårdare fjädrar göra det bättre?


Beror på, med mjuka fjädrar behöver man vara Sadja för att känna vad bilen vill.
Så det blir en kompromiss mellan kontroll och grepp.
Det kan gå fortare med mer kontroll, man känner vart det barkar typ.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7751



Då var det ju enkelt, lätta skiten till max, lönlöst att försöka göra nåt bra när den är så tung, lätta och få ut massa mer av bilen

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8997


Trådstartare
Lättning är mycke jobb..
Plast rutor, gjuta bygga instrument panel, ut med massa kablage,, skrapa asfaltsmattor osv..

Jag hade ju dessutom tänkt tynga ner den med ac kondensorn, torkfilter o rör/slangar så jag får igång ac'n..

Men vilken vikt skulle krävas för att få fjädrar o dämpare att lira bra?
1500kg ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Som det ser ut i dag per hörn
Fram:
fjädrad: 460kg
ofjädrad: 65kg
Bak:
275kg
60kg

Tittat lite fram
Någon som kan tänka sig en gissing hur
mycket fjädad vikt fram som behöver
bort?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8997


Trådstartare
I väntan på att någon ska våga gissa på "fulings" fråga så har jag fått lite mer svar från KW

Fick prata med en annan där nu.

Rebound 6400 N and bump 3000 N at 0,5 m/s is the maximum we can get out of a 2 way adjustable system witch you have.

For sure we can increase the damping in the rear, but the balance between front and rear is gone, if we do this.

Yes you can go for harder springs, the only problem I see is that we can't deliver you with harder springs in a good working length, our spring range in length 140 ends at 260 N/mm

As Maren wrote we can send you 340 -100 with a spacer 50 mm for the front, the only risk I see is that the free spring travel with this system of 40,6 mm is not enough and your. Spring will go on block before the bump stop comes.

This can damage your coiler rings and your tread at the strut housing and will give you strange driving situation if the car is bottoming out.

The rear situation is ok, we can send you 200 - 140 there for.

Min nästa fråga:
Do you think 120mm also will be to short for the spring travel?
But biggest question will my damper work with 340-350N/mm ? Or should I stay on 280-300N/mm ?

Hans svar:
yes damper will work with 340 or 350, on a 120 length it is 50 mm travel only, try to get 140 mm length or add some more bump stop.

Så då e frågan, vet någon vart man får tag i 140mm långa fjädrar på uppåt 340N/mm för under tusen lappen?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vad är det för fel med hjälpfjädrar?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



fuling skrev:
Vad är det för fel med hjälpfjädrar?

Dom hjälper väl inte mot att fjädern går ihop för att den är för kort, typ.
Mer bumpgummi borde ju annars inte vara så svårt att få dit.

_________________
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Men går fjäder ihopp då?
Hur vet man det?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



fuling skrev:
Men går fjäder ihopp då?
Hur vet man det?

Dom har väl försökt räkna på det...
Om vi leker lite med siffror så kan vi titta på vilken fotbollsplan vi hamnar på.
Dom hävdade ju att det skulle bli ca 40 mm fjädringsväg innan fjädern går ihop.
4500 N på en fjäder på 340 kN/m och med MR^2 på 0.54 så trycks den ihop ca 20 mm.
7000 N på en fjäder på 340 kN/m och med MR^2 på 0.54 så trycks den ihop ca 30 mm.

Eller är det för sent på kvällen? Tänker jag galet?

_________________
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

60kg ger ca 4500N

Ger på dämparen 4500/0,74 -> 6100N

Fjädern åker ihopp 6100/280 -> ca 22mm
(280 är framfjädern jag tycker är vättig)

Ställer vi hela fram på 1 hjul alls det dubbla.
Allså 44mm
Över detta skall/bör man ha geneomslagsgummi.


Nu hänger det på hur mycket fjädern har i slag.
Vem har koll?

Dämparen bör inte vara gränsen om man inte har
sänkt bilen mer.


Sen vem som tänker krokigt är ointresankt, bara resulataet blir rätt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8997


Trådstartare
Är det inte slaget han skrev?

Alltså 40.6mm på en 100mm fjäder
50mm på en 120mm fjäder.
O då bör det väll vara 60mm på en 140mm fjäder.


Dock om man går upp 100N/mm så ligger ju rideheight 1cm högre = 1cm mer fjädrings väg.
Så då bör väll en 340N/mm 120mm fjäder ha lika mycke kvar tills den går ihop som nuvarande 240N/mm 140mm fjädern.

Eller vänta nu det är väll för 1 fjäder det är 1cm högre rideheigt så med två får jag kanske samma slaglängd från ride height med 340/120 som nuvarande 240/140 eller?


Fuling: är det pga dämparens kapacitet som du tycker 280N/mm är lämpligast?
Kommer det funka bra med R-däck till nuvarande vikt?
Vilken hårdhet bör jag ha bak då?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



RallyQuattro skrev:
Är det inte slaget han skrev?

Alltså 40.6mm på en 100mm fjäder
50mm på en 120mm fjäder.
O då bör det väll vara 60mm på en 140mm fjäder.


Dock om man går upp 100N/mm så ligger ju rideheight 1cm högre = 1cm mer fjädrings väg.
Så då bör väll en 340N/mm 120mm fjäder ha lika mycke kvar tills den går ihop som nuvarande 240N/mm 140mm fjädern.

Eller vänta nu det är väll för 1 fjäder det är 1cm högre rideheigt så med två får jag kanske samma slaglängd från ride height med 340/120 som nuvarande 240/140 eller?


Fuling: är det pga dämparens kapacitet som du tycker 280N/mm är lämpligast?
Kommer det funka bra med R-däck till nuvarande vikt?
Vilken hårdhet bör jag ha bak då?

Jo, visst är det slaget... Det var det jag försökte räkna på.

Byter du från 240 N/mm till 340 N/mm blir bilen ca 7 mm högre om fjädrarna är lika långa.

Du hade ju två fjädrar både innan och efter, så tyvärr är det inte så.

Hur var balansen innan? Gör du några andra ändringar samtidigt? Funderade du på att byta krängare?

Annars tror jag man kan köra klart hårdare än 280 N/mm utan att dämparen är alldeles för mjuk.
Men med 280 N/mm fram och runt 200 N/mm bak kan bilen nog bli rätt trevlig på r-däck. thumbs up

_________________
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8997


Trådstartare
Ja nu är jag lite piggare o kan räkna rätt, fick det dock bara till 6mm med 920kg fjädrad vikt.

Jag funderar på att göra fästen på stötdämparen fram för kränghämmaren, men det är inte på börjat alls och vet inte om det hinner fixas.


Nån ide om varför KW valde samma HZ fram o bak ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



RallyQuattro skrev:
Ja nu är jag lite piggare o kan räkna rätt, fick det dock bara till 6mm med 920kg fjädrad vikt.

Jag funderar på att göra fästen på stötdämparen fram för kränghämmaren, men det är inte på börjat alls och vet inte om det hinner fixas.


Nån ide om varför KW valde samma HZ fram o bak ?

6 eller 7 spelar väl egentligen ingen roll. (4500/0.74)/240-(4500/0.74)/340=7.45 mm

Okej. Tänkte bara att det är bra att ha i huvudet att balansen ändras om man ändrar krängaren fram. thumbs up

Svårt att säga. Med tanke på att du har mycket mer vikt per däck fram är nog lite mjukare fjädrar inte helt galet. Men om balansen var bra innan så kan du ju köra vidare på samma egenfrekvensförhållande mellan fram och bak.

Hur upplevdes bilen innan?

Simuleringar tar en bara en del av vägen. T. ex. så i racing på hög nivå är förarfeedback mycket viktigt när man ställer in bilen.

_________________
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8997


Trådstartare
Dyno kurvan på sid 87 är mätt med den grund inställningen jag kört på.

Men dom klick jag har kvar på fram och bak dämparna kan jag öka på så här mycket:

In rebound you can add ca. 30 % in low speed up to 0,2 m/s but in high speed only 15 %more forces.

In bump only low speed will be stiffer ca. 20% up to 0,15 m/s. high speed no changes


Så om ni räknar på det % på värdena, hur långt räcker det?
Alltså hur hårt kan jag gå fram o bak?
funkar det med 340N/mm fram o 200N/mm bak?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



RallyQuattro skrev:
Dyno kurvan på sid 87 är mätt med den grund inställningen jag kört på.

Men dom klick jag har kvar på fram och bak dämparna kan jag öka på så här mycket:

In rebound you can add ca. 30 % in low speed up to 0,2 m/s but in high speed only 15 %more forces.

In bump only low speed will be stiffer ca. 20% up to 0,15 m/s. high speed no changes


Så om ni räknar på det % på värdena, hur långt räcker det?
Alltså hur hårt kan jag gå fram o bak?
funkar det med 340N/mm fram o 200N/mm bak?

Med avseende på dämparna, kommer det absolut att funka, förutsatt att du får tag på fjädrar som fysikt funkar och inte bottnar och så vidare.

Det kommer inte vara optimalt, men som man kan tolka mailen du fått så är det ju tyvärr inte helt enkelt med dina förutsättningar med så pass tung bil och så.

Jag vet flera som kört rätt underdämpat, och dom har varit relativt nöjda. thumbs up
Allt beror ju på var man lägger ribban.

_________________
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
In rebound you can add ca. 30 % in low speed up to 0,2 m/s but in high speed only 15 %more forces.
In bump only low speed will be stiffer ca. 20% up to 0,15 m/s. high speed no changes

Jag hadde satt bilen, 280 fram och 180 bak.
Stämmer texten åvan är du hemma i bollplanket fram.
Bak ligger under.
Jag skulle vilja ha det tvärt om.
Förslag, vrid på dämparna bak på max.
Låt dämaprna fram stå där de står.
Kolla vad som händer.

Nästa fråga.
Vad hadde orginal fjädrarna för hårdhet?

PS:
Ingen som vågade gissa på hur mycket vikt som skulle
väck per hörn för att pansarkrysares dämapre skulle funka?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8997


Trådstartare
Org fjädrarna som jag kör på är ju dom du räknat på tidigare, alltså 240N/mm fram och 140N/mm bak

Angående gissning är det efter dämparnas kraft som dom nu är grund inställda på och med slicks du menar?
Då gissar jag på 1/4del per hörn av vikten som måste bort.

Är det med 240/140N/mm fjädrar så säkert 1/3del per hörn som måste bort..


Men om vi utgår från R-däck tex Cup2 265/35-18 kommer det då funka med nuvarande vikt och med 280N/mm fram och 180N/mm bak på fjädrarna?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 88, 89, 90 ... 501, 502, 503   >>
78 besök idag (2503881 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande