Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3, ... 500, 501, 502   >>
1053 besök senaste veckan (2494071 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Sen blev det några dagar med testande hemma med inkoppling av ladd trycksmätare osv, dock så luktade det bränd olja så efter en del letande så upptäckte jag att det läckte servo olja ner på avgas röret och typiskt nog var det från styrväxeln det läckte tänk om ja hade vetat detta när motorn var ur... suck.
På en vanlig A8,S8 motor så når man bultarna som håller styrväxeln med hylsa på förlängare rakt underifrån MEN nu sitter det 2 turbos mitt i vägen Så bort med ena benet o drivaxel o diverse olika verktyg o massa svordomar så fick jag ut styrvxl till slut genom hjulhuset.

3augusti-







Väl på marken kunde ja hitta att det var locket till magnet ventilen för servotronic funktionen som det ärgat ett litet hål i.

Som tur var hade jag en gammal S4 styrväxel på lager som hade ett lock i perfekt skick, så montera detta o lite skyddande färg på allt så blir det bra thumbs up
Blev monterat först helgen 18-19 augusti.






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Min Abs lampa lös hela tiden och efter att pratat med både svenska o utländska firmor som reparerar abs ecu så fick jag svaren att det fel jag har troligtvis var nått krets fel och det kunde ingen av dom laga så det blev att försöka jaga en annan på bilskrotarna o byta ut enheten.
Här är fel meddelandet:





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Diverse i augusti 2012.
Jag passade även på att fixa lite fler grejor, tex lite färg på undersidan av motorhuven, för där har det varit en plåtbit som tagits bort för att RS6 luftburken skulle få plats med huven stängd, så nu med färg där så ser det original ut.
Före

Efter:



Beställde även ett baklyse från en bilskrot, detta lyse skulle vara sprickfritt o fint skick..
Men när jag fick det så var två av fäst öronen på baksidan nästan av så blev 2k epoxi lim för att laga det..



Jag fixade även dit lite mätare dolda i handskfacket: laddtryck, mottryck samt lambda.
Så kan man stänga igen för att dölja dom helt eller som på andra bilden bara ha en liten öppning medans man kör.






Samt monterade fläktar på IC's för att hjälpa luften hitta in till dom.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Jag ville även uppgradera bromsarna och hade skaffat ett par RS6 bak bromsar.
Men med oket på rätt plats så hamnar inte skivan i mitten som ni ser på mitten hålet i bilden nedan.




Bild på org S8 bak bromsarna som jag ville byta ut.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Så efter en del forskande på utländska A8/S8 sidor så fick jag kontakt med en som hade RS4 B7 V8 bromsar på sin bil och dessa skulle tydligen vara ganska lätt att montera, så bara för mig o leta delar igen på bilskrotarna.
Men det fanns bara 1 skrot som hade RS4 B7 bromsar dock såldes detta bara som ett komplett fram o bak kitt, så det gick inte att köpa bara bak så efter lite förhandlande så blev det ett köp på allt.




Nedan ser ni skillnaden mellan RS6 och RS4 = svårt att se skillnad men RS6 skivorna är lite större, dock ser man rejäl skillnad mellan S8 och RS4 skivorna på nedersta bilden.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Testade RS4 B7 och dom passade mycket bättre än Rs6 bromsarna. thumbs up

Dock fick man ta bort hela spindeln och sätta den i pelar borren så man kom åt bakifrån att borra upp fäst hålen då det var grövre bultar på RS4.

Augusti-september.






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Nästa problem var att handbroms armen sitter annorlunda (vriden 90grader) på RS4/RS6 oken så S8 wiren blir för kort (första bilden visar det färdiga resultat med rätt handbroms wire)

Bilder från september 2012



Så det får man lösa genom att köpa nya handbroms wires till A8L alltså den förlängda versionen som då har längre wires thumbs up




Dock var det ingen lek att byta dessa för man måste först hänga ner avgas systemet, sen försöka lossa o dra undan alla värmeplåtar för att sedan försöka komma åt att lossa alla byglar o fästen som håller fast kablarna mot karossen.





Sen blev det till o skaffa nya RS4 B7 bromsslangar också och det hade Stertman motorsport på lager thumbs up


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Bilder från augusti 2012

Fram hade jag redan innan köpt Rs6 bromsar samt hela alu benen och tänkte byta hela kittet.

Bild på RS6 testandes i en lös fälg.




Sen RS6 mot S8 benen bredvid varandra så ser det ju lika ut



Men..
Problemet såg jag när jag testade RS6 benen i S8 fälgarna, då upptäckte man att det var en annan böj på benet så det tar i däcket.. kräver alltså andra fälgar med lägre ET
Så testade om det gick att göra adapters och ha RS6 broms på S8 stål benen men det är för djupa skivor på RS6 så dom tar i S8 -97 benen.


below RS6 aluminum with S8 wheel = don't fit.



Sen en bild på hela org S8 benet med länkarmar osv... snygg sänkning av fjädern nån tidigare ägare gjort thumbs down


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Men med RS4 B7 bromsarna så blev det nästan bra..
Dock så sitter S8 byglarna skruvade på baksidan på en plan yta på öronen på benet men med RS4 så hamnade dom på framsidan o där var det ju en skrovlig gjuten yta..
Så det blev att försöka slipa den ytan plan.

Bilder från september





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Det gick att få dit bromsarna med bromssköldar men oket hamnade inte i rätt linje utan behövde komma in lite till, alltså öronen skulle behövas fräsas av ännu mer vilket skulle gjort dom väldigt tunna thumbs down

Så jag la detta på IS ett tag för framtida uppgraderingar..

Bilder från september





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Fräckt bygge! thumbs up Många blir förvånande antar jag när de blir omkörda av en sådan här jätte?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Istället blev det coilover montering.
Men först lite historia om varför jag köpte dessa o problemen som uppstod under tiden tills monteringen.

Jag fick faktiskt med ett beggat KW ver1 kitt med bilen, men det hade jag lovat bort till Peter för hjälp o plats hos honom vid motor bytet..
Så jag hade surfat runt o letat efter vad det fanns till A8/S8 men tyvärr finns det inte så mycket till denna kaross, Bilstein har bara lösa std sport dämpare, H&R std gat kit och dom KW Peter fick var ej ställbara i höjd bak? och det visade sig att en del andra fabrikat inte heller kunde ställa höjden bak?
Men Spax RSX var ställbara i höjd både fram o bak samt även ställbara i hårdhet enkelt med en ratt nere på benet så dessa såg bra ut, så lite mer forskande om dom och koll på leverantörer..


Billigast var utomlands men jag valde att köpa från svenska Risetrade i hopp om att det skulle underlätta för mig vid garanti ärenden eller vid andra problem, men först ställde jag lite frågor om Spax för att vara säker på att dom kommer funka bra för mig:


Hur är det med garanti på dessa och hur är kvaliten idag? Läst att Spax började läcka efter nåt år för i tiden..
Fick svar:
Det är riktigt att de hade en kort period av problem, men det är åtgärdat sedan länge. SPAX är bland de bästa du kan sätta på och har 50 års erf. av racing.

Jag igen:
Går det att köpa lösa fjädrar sen av Spax i efterhand om jag tycker dom e för mjuka..?
Eller går det t.o.m. att välja hårdhet nu innan ni beställer dom från Spax?

Svaret:
Finns möjlighet om det skulle vara ett behov av individuella lösningar.
Det finns dock inte olika val i set. Men de är bra anpassade för vikten. Har du extra stort stereopaket bak eller något?

Jag igen:
Nej ingen stereo däremot lättas bilen, trimmas o byggs om för ban racing, så vill ha den anpassad för bana.

Fick svaret:
Ok, blir nog bra med spax då.



Så då beställde jag dessa.
Men det första som slog mig när jag packade upp dom var att det sitter inga hjälpfjädrar fram på Spax och dom var breda o stora som S8 org fjädrarna







Sen i papperna som följer med Spax så står det helt andra dimensioner på fjädrarna så det blev en del mail konversationer till Risetrade.

Första mailat från mig var 18/7
Hej
Hade tänkt montera mina spax coilovers nu på semestern, MEN det verkar vara fel fjädrar i paketet?
alltså det står rätt nr på dom men dom har fel mått.. det följer med dokument där det står alla mått på fram o bakfjädern men dom måtten stämmer inte..
Dessutom har den fram fjädern som ligger i paketet samma ytter dim, antal varv o tråd tjocklek som Audi orginal fjädern ??? alltså lika mjuk..
Dom måtten som det står i papprena så ska det va tjockare tråd o mindre ytter dimension = mycke hårdare.

uppgifter:
Fram R0119
"wire diameter" ska va 17mm men är nu 16,3mm
"outer diameter" ska va 103mm men är nu 136mm

Bak R0120
"wire diameter" ska va 15mm men är nu 14,4mm
"untensioned spring height" ska va 240 men är nu 225
"number of coils" ska va 6 men är nu 6,5


Sen var det semestrar o allt möjligt så det dröjde med svar så under tiden besökte jag en fjäder fabrik o lät dom mäta upp fjädrarna i deras maskin så jag mailade detta svar till dom den 8/8
Fram:
gamla beggade std A8 fjädrar ligger på ca 47n/mm
nya Spax låg på 58n/mm
beggade KW ver1 låg på över 120n/mm !!!!
KW fjädrarna är koniska=progressiva så vid 23mm ihop tryckning låg dom på 120n/mm vid 35mm ihop låg dom på 130n/mm

Så KW är mer än dubbelt så hårda som Spax
och Spax är nästan samma som A8, tyvärr hade jag ingen S8 fjäder att mäta på men den ska vara lite hårdare än A8 så isåfall är Spax säkert mjukare än std S8 fjäder?

Men räknar jag ut hårdheten efter dom värden som står i min manual att Spax fjädern ska ha så får jag fram en fjäder som är på 168n/mm !?
Och framräknat på dom måtten som den nu har får jag 53n/mm vilket är väldigt nära dom 58n/mm som vi mätte fram.


Bak skiljde det inte så mycket mellan Spax och KW, hade tyvärr ingen original A8/S8 att mäta på.

Spax = 73n/mm
Kw = 81n/mm

Men trots allt en skillnad men sen framförallt så är alltså Spax bakfjäder hårdare än framfjädern??
Så nått är verkligen fel här..
Frågan är sedan om dom nu fixar fram framfjädrar som ligger på typ 120n/mm om dom funkar sedan utan hjälpfjäder..
Finns ju stor risk att det inte funkar= fjädern hänger löst när bilprovningen hissar upp den= 2:a o därför KW kör med hjälpfjäder..

Så jaga på dom nu så vi kommer fram till en bra lösning för bilen står på pall bockar nu o kanske i 1-2veckor till sedan vill jag ha den körbar igen med coilovers på..

Fick sedan ett svar:

SPAX gör medvetet relatvit mjuka fjädrar som sänker för komfort + att
engelska vägar är sämre än de tyska som jämförelse med KW.
Här är SPAX svar:

There is no difference in the function of spring between the old
manufacturer of the spring and new. I have received my original Spax
samples back.

The Spax Spring is stiffer than the original A8 Spring 23% buy your
customers numbers, but I do not have test data for the S8 to comment
but it is likely they are similar to the A8 since Audi tend to change
the damper settings rather than the spring stiffness's.

In the last few years we have taken a different design approach to the
larger luxury cars. We try to achieve a good level of comfort so
that these cars gain the performance advantages of having adjustable
dampers but without stupid spring rates giving poor ride even when the
dampers are on a low setting."

Sen följde en massa mail konversationer i augusti 2012 där jag frågade om dom kunde ordna hårdare fjädrar eller om vi kunde lösa det på nått annat sätt då jag berättade innan vad jag ska ha bilen till men Risetrade vägrade att hjälpa till thumbs down o skyllde ifrån sig om att jag inte beskrivit rätt till vad bilen ska användas för ?

Detta skriver han efter jag återigen frågat om dom inte kan hjälpa till med att fixa fram 2 hårdare framfjädrar vilket inte skulle kostat mycket o gjort en kund nöjd..

De svar jag ger rörande dessa set rent generellt är att de ger bättre
väghållning och att de är anpassade för hårdare körning. Dom har
dessutom justerbara dämpare vilket passar för dom som vill köra mer
vanlig och varva detta med lite hårdare körning på t.ex. bana.
Baraför att du uppger bana så är det inte att likställa med helt andra
krav på set. det beror helt på utifrån vilka behov man har. Var det så
att du ställt helt andra krav så skulle du i så fall specificerat
detta innan beställning och kollat. Inga av det set som säljs är
tillverkade för banracing utan för gatubruk och många som vill kunna
kombinera med att testa bana. Det du nu framställer är helt andra krav
som vi alldrig utgått från.


Jag förstår inte hur man kan misstolka denna mening?
"trimmas o byggs om för ban racing, så vill ha den anpassad för bana"


Jag undrar också vad det är för erfarenhet dom har i denna mening:
"SPAX är bland de bästa du kan sätta på och har 50 års erf. av racing."
Är det att dom tittat på racing på tv i 50år?


Så att betala extra för att handla av ett svenskt företag var ju ingen höjdare

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
OBS, självklart fattar jag att det inte var ett dtm,stcc eller cup kitt jag köpte utan ett gat coilover kitt men man tycker att Spax dyraste sportigaste RSX åtminstone skulle hålla liknande hårdhet som KW's enklaste ver 1.
eller

Sen enligt pappers uppgifterna så skulle det ju vara mycke hårdare fjädrar mot vad det är

Sen att man inte får någon hjälp att åtgärda problemet är ju thumbs down thumbs down thumbs down

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

RallyQuattro skrev:
OBS, självklart fattar jag att det inte var ett dtm,stcc eller cup kitt jag köpte utan ett gat coilover kitt men man tycker att Spax dyraste sportigaste RSX åtminstone skulle hålla liknande hårdhet som KW's enklaste ver 1.
eller

Sen enligt pappers uppgifterna så skulle det ju vara mycke hårdare fjädrar mot vad det är

Sen att man inte får någon hjälp att åtgärda problemet är ju thumbs down thumbs down thumbs down


Känns som att du borde kunna häva köpet ifall du inte redan monterat och kört med grejerna. Kolla konsumentköplagen, produkten motsvarar inte av handlaren angiven specifikation.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Det var ju 2012 och det tog tid med att få svar så tiden gick..
Jag försökte få Risetrade att hjälpa till men utan resultat thumbs down
Jag ville ha bilen körbar så det blev montering sen.

Fick även detta svar från en annan firma om Spax innan jag köpte dom från Risetrade:
The spax are very good quality. The are not quite as good as Bilstein but they are adjustable, which Bilstein are not, and they are less expensive than Bilstein. They are similar to Koni. If i was to rank the three in terms of quality it would be Bilstein, Koni, Spax, but there are all very good.


Och då Bilstein bara har enklaste lösa B6 sport dämparen (ej för sänkt bil) till A8 (S8 är sänkt std) och inget coilover kitt samt KW kittet jag hade inte var ställbart som på Spax så kändes Spax som bästa val då.
(Nackdelen med att bygga på ovanlig bil modell.)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Synd med köpet. thumbs down

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Var in på Spax hemsida och nu står det 60års erfarenhet av racing
Så på 1 år har dom gott från 50år till 60års erfarenhet

Så är dom 10st arbetare så har dom jobbat där i 6år nu = 6x10=60 års erfarenhet

Står detta:
SPAX - The No 1 site for performance car suspension, backed up with 60 years of racing experience.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



RallyQuattro skrev:
Var in på Spax hemsida och nu står det 60års erfarenhet av racing
Så på 1 år har dom gott från 50år till 60års erfarenhet

Så är dom 10st arbetare så har dom jobbat där i 6år nu = 6x10=60 års erfarenhet

Står detta:
SPAX - The No 1 site for performance car suspension, backed up with 60 years of racing experience.



Låter onekligen inte särskilt seriöst med Spax....

Tråkigt när man tror sig köpa kvalitet och bra support...

Är du nöjd med funktionen på dämparna?


_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Dämparnas funktion kommer jag till men inte än

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Efter att ha läst lite mer om Spax så står det att ratten med 28klick inte bara ställer rebound utan även bump samtidigt, så då kanske stötdämparen hjälper fjädern med hårdheten?
you can transform your car's handling and ride height from "drive to work" to "track day" or "show car" in minutes!

Så i september-oktober 2012 monterade jag dom ändå för jag ville ha bilen körbar..









Så här låg går det att få den fram, om man vill.. (ligger på genomslags gummit på bilden)


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
S6_johan
Hässleholm
Här sen Mar 2010
Inlägg: 493



Kul läsning om din bil!
Gött att du lägger upp så mycket bilder o text. thumbs up

_________________
Johan Rydh
Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler.
AudiClubSport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3, ... 500, 501, 502   >>
1053 besök senaste veckan (2494071 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande