Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 120, 121, 122 ... 501, 502, 503   >>
77 besök idag (2500305 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8986


Trådstartare
JBT skrev:
Jag tolkar OEMplus svar som att skivorna passar om man monterar dom på hattar som är anpassade för RS6 och Phaeton skivorna, dvs de säger inget om att Phaeton hattar och skivor passar RS6.


Nä jag vet deras svar var väldigt konstigt? men om du sätt websidan så.. för där skrev dom att detta var uppdaterings skivor för RS6 för att få fullflytande och inget om att det måste ändras något?

Men även därför jag sedan frågade på forumet om någon verkligen körde med dessa på sin RS6 för att bli säker innan köp..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8986


Trådstartare
Boinkers skrev:
Om du tänker efter ett varv till så kan du med hjälp av Zimmermanns originalmått räkna ut vad som passar o inte på din bil - givetvis har de inte lösa bells som synes men dimensionerna är det som spelar roll.

Eller så gör man som du brukar göra.


Det finns ju flera modeller och olika broms ok...
Dom modellerna Zimmermann visade är ju helgjuten stål skiva och andra dimensioner..

Så det går ju inte att lita på att dom har samma inpressning som denna skivan, för hade jag gått på dom måtten och det blivit fel så hade ni ju bara skrivit att det där är ju inte samma skiva

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8986


Trådstartare
Det var ingen som fick fram måtten på dessa skivor, kollat både i ETKA & ELSA och frågat VW handlaren, även frågat om dom kunde ta hem så jag kunde mäta men det ville dom inte för då måste dom betala retur avgift om jag inte köper dom.

Det är inte heller bara på 1 sida det står om dessa för RS6
här är ett av alla inlägg om bättre skivor för RS6:
The best rotors are rumored to be the full floating rotors from a Phaeton W12

Här på en helt annan sida:
I have looked at this swap before. The rotors ar 365x34 or an exact swap for ours.


Det går även att se en del av texten på Google som oemplus företaget skrev om dessa för RS6 och här är början av texten:
Floating Brake Rotors - Phaeton W12 [3D0615301N] - If you want the benefits of a 2-piece rotor for your RS6, these front rotors ...

Så det fanns ingen som hade mått på dessa däremot en som sa att han körde med just dessa på sin bil..
+ detta företag oemplus som sålde dom till RS6..

Så om både företag annonserat dessa i över 5år och en säger att han monterat och kört med dessa i flera år så är det svårt att inte tro på detta, men nu stämde det ändå inte

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare



Har rensat ut en del inlägg. Var nu shyssta i ton mot varandra allihop.

_________________
Magnus Thomé
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874



Dem der bygger biler af stumper fra mange forskellige modeller vil altid komme til at bestille noget forkert på et eller andet tidspunkt, man lærer jo af sine fejl. Dem der aldrig laver fejl er dem der ikke laver noget KEEP UP THE GOOD WORK

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8986


Trådstartare
Då kan vi gå vidare med vad jag gjorde...

När jag provmonterade så tog skivan i bromskylnings skölden, men som tur var räckte det med lite hammarslag på skölden sen gick skivan fritt.




Så då var det bara broms oket som måste komma längre in och ni som kommer ihåg så fick jag göra egna adapters från början för att få dit RS6 bromsarna på S8 benen, dessa adapters var ju dock väldigt enkla, bara ett plattjärn i rätt tjocklek och sedan hålen förskjutna för rätt inpressning.

Här är gamla adaptern när den gjordes 2013
Även dom svarvade skivorna syns och då utan sprickor, men sen har dom levt hårt i 2år.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8986


Trådstartare
Det som var tur nu var att oket skulle flyttas åt rätt håll, alltså jag behövde inte dra isär hålen ännu mer utan tvärtom thumbs up
Så nu kunde jag använda ett smalare plattjärn.
Hålen blev nästan i rak linje men inte helt.




Här gamla omålade som körts med i 2år mot nya adaptern som fick lite zinkspray på sig.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8986


Trådstartare
Så 5 juni var det montering.






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



RallyQuattro skrev:
Nu börjar ni ju överdriva här..
Det är fortfarande mycke gods kvar och sprickorna är ju bara ytterst men går in en bit i hålen.
Så hade jag fortsatt så kunde det hänt saker så småningom.


Jag tog för skoj skull precis och la en skivan ner och slog med den andra på sprickorna men inget hände.. blev bara lite lättare märken efter slagen, får se om jag hittar en slägga att slå med någon dag








Jag är alltså skyldig dig en vintersocka.
det var bara en metafor utan nån som helst vetenskaplig beräkning.

alla är vi rädda om livet på olika vis.
Jag ser till att kunna stanna iaf.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8986


Trådstartare
Jo jag gillade inte heller hur skivorna såg ut, så därför jag letade nya...

Otroligt nog hittade jag nu i min dator en skärmdump från oemplus sidan med Phaeton skivorna.

Här ser ni att jag gått in på RS6 och valt performance och då dyker detta upp, kan någon tolka infon på annat sätt än att dom passar rakt på RS6 ?

Och med tanke på att dom annonserat detta i över 5år! så är det ju svårt att inte tro på det.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15488



Det hade lurat mig iaf.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8986


Trådstartare
Då mina Cup1 r-däck inte blev så fina efter Gotlands körningen med avåkningen så ville jag köpa nya och då testa Cup2

Tyvärr var min dimension slut sålt i hela Europa thumbs down och enligt återförsäljare hade dom leverans tid först i juli = 2 månader efter Gotland och jag ville inte slänga ut pengar på något annat under tiden så det var bara att vänta..
Men jag passade på att maila Michelin då o då tack vare det fick jag besked senare att dom blir klara tidigare så då var det bara att jaga på Skanstulls däck att beställa hem 4st 265/35-18 till mig.

Så en månad tidigare än först utlovat hade jag dom.
Här monterat o klart 3 juni


Valde att sätta dom på mina slicks fälgar 18x10" Team Dynamics Pro Race och jäklar vad imponerad jag blev av balansen i fälgar och däck max vikt på en fälg är det som syns på bilden nämligen 10gram någon annan fälg låg på bara 5 gram thumbs up





Stor skillnad mot mina Rota fälgar med Federal RS-R däck som jag kör med på gatan där är det runt 60 gram eller om det var mer.. på vissa fälgar trots att det också var helt nya däck o fälgar.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Hade också väldigt gott om vikter när jag monterade Federal 595 RS-R en gång i tiden. Det gjordes på nya Compomotives, många gram vikter per fälg blev det.

Annat var det med Dunlop SP Sport Maxx RT på mina TSW Nürburgring, hade en fälg helt utan balansvikter, och max var 15g.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8986


Trådstartare
15 juni var det dags för bandag igen, nu på Sviestad.

Jag hade inte gjort något med väghållningen sen Gotland för jag ville testa nu på Sviestad om den var överstyrd o lynnig även här.

Men nu var det stekande sol = varm asfalt samt nya däck.

Och nu var bilen helt normalt understyrd..

Jag vet dock ej om Sviestads kurvor går att jämföra med Gotlands ?





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8986


Trådstartare
Filmer kommer...

Så länge en liten bild.
Här efter körningen, däcken ser bra ut.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8986


Trådstartare
Första passet blev ett litet värma upp däcken körning för att tömma ur lite luft.

Så här är första gasandet fick dock slå av efter 10 varv för att tömma ur lite mer luft.


Har klippt ner hela filmen till bara 4min action.

15 juni 2015


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8986


Trådstartare
En längre film från nästa snabbaste passet.
Tyvärr bara samma tid som jag körde förra året med Cup1 däcken.



Bakbroms kylningen fungerade bra och även vatten kylningen trots värmen, så nu ska jag bara få in bättre flyt igenom banan samt våga hålla fullt igenom högfarts vänstern och igenom kurvan på lång rakan sen så kan det bli riktigt bra tider.
Så jag hoppas på många körtillfällen på Sviestad nästa år.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8986


Trådstartare
Sista körningen.




Blev en farlig omkörning då vänster hjulen hamnade utanför banan när jag passerade Subarun, men det gick bra som tur var..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8986


Trådstartare
En bild under dagen, hittade lite skugga att ställa bilen i mellan passen.



Här är körningen över och bara jag och Micke är kvar.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8986


Trådstartare
Eftersom bromskylningen funkade bak så ville jag montera en slang även fram.

Men där hade jag ju nu skivan under motorn med luft utsläpp och trångt med plats..

Köpte lite olika prylar för att se vad som går dit..




Fick bli denna lösning:




Problemet här är att slangen måste gå ovanför balken och sedan direkt ner under skivan, men med denna skopa som sticker ner halva så borde det skyffla upp luft till slangen.





Och skopan var lätt att sätta fast med buntband.




Rakt framifrån ser man bara nedre delen av skopan.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8986


Trådstartare
Lite fler bilder från 20 juni 2015






Provar att svänga:



Luftslangen har rätt längd, men däremot bromsslangen är lite tajt vid full sväng..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 120, 121, 122 ... 501, 502, 503   >>
77 besök idag (2500305 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande