Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? Twinturbo: EFR 7163 fv
1164 besök senaste veckan (2279806 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 149, 150, 151 ... 433, 434, 435   >>
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 13265



Jag är mest nyfiken om en insugstemp på 57 grader efter massa varv är helt katastrof?

Är det något motorn dör av?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
www.Voxtonus.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7718


Trådstartare
Nikel skrev:
Jag är mest nyfiken om en insugstemp på 57 grader efter massa varv är helt katastrof?

Är det något motorn dör av?


Nä det är inte katastrof och motorn dog ju inte av det

Men det spikar lättare med hög insugs temp och du förlorar effekt.

Så om det går att isolera bort 15grader utan massa problem så gör man gärna det thumbs up

Sen kanske man vill ta ut mer effekt i framtiden och då blir det ännu varmare så bra då att förebygga det redan nu..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 739



Supramannen skrev:
Lillen skrev:
Mange K skrev:
Nikel skrev:
Vatten Metanol insprut hade kanske varit en ide när du kör på bana.
Kitten är inte direkt dyra nuförtiden.


De e fina grejer thumbs up i jänkeland är de galet mkt folk som åker med det på vags turbofyror med gott resultat


Ganska många som rasar VAG:s motorer sedan mettisen tagit slut
Är ett jäkla otyg som bäst fungerar på 402m.


Då vet man inte vad man pysslar med. Är grymt nöjd med mitt och funkar strålande på min bil och i dom bilar jag kört det på


Funkar strålande gör det som sagt om det sköts bra , Ett av de större problemn med tfsi VWs är bristen på vettiga spridare som kan ge nog med soppa istället om man ska mkt effekt , jag åkte R8 spridare på jag åkte tfsi de var då de största som fanns men ej gjorda för överladd .

Men den här pjäsen har ju andra problem som bygger insugstemp antar jag och ville bara flika in min åsikt om WMI kit.
Med vänlig hälsning Erik

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7718


Trådstartare
Ja vatten insprut funkar bra, men jag vill helst slippa den extra vikten samt proceduren med att släpa på vatten och fylla på.

Så om man kan få bort mer värme utan vatten så skulle det vara bra thumbs up

Frågan är hur man ska isolera rören och insuget, finns ju inte mycke plats runt dom thumbs down

Och tunn Värmeavledande Coating lär väll knappast hjälpa



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 13265



Du kan ju prova något tunn rymdfolie.

Större IC? Fast det får väl säkert inte plats.

En annan idé är ju vattendimma på dina IC.
Visst du vill inte ha en vattentank, men ett sånt kitt har inte mycket vatten i behållaren och det kanske hjälper lite, för något som är väldigt enkelt.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
www.Voxtonus.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
erikjakan
Sockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 6487



Ventilera ur mer värme ur motorrummet känns som prio ett här, det i samband med att isolera alla rör samt packningar till insuget borde göra susen.

Man ser ju tydligt i filmen att det kallnar av endel är du kommer upp i fart, samt att det kyler mer när du går på gas, vilket tyder på att omgivningen runtom insuget är för varm.

Mvh Erik

_________________
Erik Wedlund

Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Mantorp 1.27.4 Ascona A
Kinnekulle 1.00.2 Ascona A
Gotland Ring 1.33.6 Ascona A
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 2700



erikjakan skrev:
Ventilera ur mer värme ur motorrummet känns som prio ett här, det i samband med att isolera alla rör samt packningar till insuget borde göra susen.

Man ser ju tydligt i filmen att det kallnar av endel är du kommer upp i fart, samt att det kyler mer när du går på gas, vilket tyder på att omgivningen runtom insuget är för varm.

Mvh Erik


Wait for it.....

_________________
M @ g n u s k @ l i n
0705 120 966
Pegg 107
A6 2.0 Tdi Ultra
RS4 4.2 raggarbil
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7718


Trådstartare
Nikel skrev:
Du kan ju prova något tunn rymdfolie.

Större IC? Fast det får väl säkert inte plats.

En annan idé är ju vattendimma på dina IC.
Visst du vill inte ha en vattentank, men ett sånt kitt har inte mycket vatten i behållaren och det kanske hjälper lite, för något som är väldigt enkelt.


Ja någon tunn värme matta kanske det blir.

Men vatten på IC lär inte hjälp många grader då problemet inte ligger där utan efter..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7718


Trådstartare
Här är Y-röret, det ligger ju väldigt tajt mot kamrems kåporna så det går inte att få in så många mm i mellan, men framför bör 1cm isolering gå dit för att hindra värmen från kylaren att värma upp detta rör.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 330



erikjakan skrev:
Ventilera ur mer värme ur motorrummet känns som prio ett här, det i samband med att isolera alla rör samt packningar till insuget borde göra susen.

Man ser ju tydligt i filmen att det kallnar av endel är du kommer upp i fart, samt att det kyler mer när du går på gas, vilket tyder på att omgivningen runtom insuget är för varm.

Mvh Erik


Vilket gör att man borde ta mätningarna med en nypa salt
Tills man vet att det är gastempen och inte godstempen man mäter.

15 grader i godset ger kanske 2-3 i gasen max

_________________
Truls Herland
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7718


Trådstartare
Här sitter insugs temp givaren som är loggad i filmen.
Jag vet inte om innerdelen med gängan är plast eller metall, får komma ihåg att skruva ur den i morgon.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 5479



Med den placeringen skulle man vilja ha en ganska lång probe isolerad med plast för att vara säker på att den mäter tempen i luftflödet och inte tempen på själva insuget.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 332



RallyQuattro skrev:
Här är Y-röret, det ligger ju väldigt tajt mot kamrems kåporna så det går inte att få in så många mm i mellan, men framför bör 1cm isolering gå dit för att hindra värmen från kylaren att värma upp detta rör.




flytta ut röret från motorn så mycket så det rymms isolering eller en värmesköld imellan. Det ser ju ut som det enda som behövs för det är en distans vid gasspjället och 2 längre slangar ute vid anslutningarna.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 332



RallyQuattro skrev:
Här är Y-röret, det ligger ju väldigt tajt mot kamrems kåporna så det går inte att få in så många mm i mellan, men framför bör 1cm isolering gå dit för att hindra värmen från kylaren att värma upp detta rör.




flytta ut röret från motorn så mycket så det rymms isolering eller en värmesköld imellan. Det ser ju ut som det enda som behövs för det är en distans vid gasspjället och 2 längre slangar ute vid anslutningarna.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7718


Trådstartare
mr.b skrev:

flytta ut röret från motorn så mycket så det rymms isolering eller en värmesköld imellan. Det ser ju ut som det enda som behövs för det är en distans vid gasspjället och 2 längre slangar ute vid anslutningarna.


Ja en distans eller 3 dubbla packningar kanske bakom spjället, slangarna på sidan är tillräckligt långa, får kolla närmare på detta.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7718


Trådstartare
knotan skrev:
Med den placeringen skulle man vilja ha en ganska lång probe isolerad med plast för att vara säker på att den mäter tempen i luftflödet och inte tempen på själva insuget.


Tog och kollade upp nr på den: 078906161

Och hittade bilder, frågan är hur temp delen i röret sitter alltså hur mycket den påverkas av metall rörets temp.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 179



Jag tror det är dags att du börjar tänka lite utanför originaldelssortimentet snart Martin, särskillt med dina planer framöver.. Kasta det där originalröret och bygg nytt istället som både flödar bättre och som går att klä med tex avgasbandage för att hålla värmen borta. Vet massor som kör med avgaslindade tryckrör för att hålla nere insugstempen, det funkar kalas! Lär dock bli svårt med dom där krokiga originalpiporna..

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7718


Trådstartare
Manick skrev:
Jag tror det är dags att du börjar tänka lite utanför originaldelssortimentet snart Martin, särskillt med dina planer framöver.. Kasta det där originalröret och bygg nytt istället som både flödar bättre och som går att klä med tex avgasbandage för att hålla värmen borta. Vet massor som kör med avgaslindade tryckrör för att hålla nere insugstempen, det funkar kalas! Lär dock bli svårt med dom där krokiga originalpiporna..


Har inte plats..
Redan nu är kylaren fram flyttad inkl fläktar ändå är det trångt.

Lite svårt att se på dessa bilder men man förstår på ett ungefär hur tajt det är.

Underifrån


Ovanifrån


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 179



Med smalare fläktar, flytta på dom där rätt uselt placerade soppaledningarna så vinner du ju ytterligare några centimeter.

Det går dessutom att göra åt andra hållet, flytta grejerna närmare maskinen och leta upp en custom alu kylare istället som är lägre och dra tryckrören en helt annan väg, på de viset kan du dessutom få plats med en IC framtill?

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7718


Trådstartare
Manick skrev:
Med smalare fläktar, flytta på dom där rätt uselt placerade soppaledningarna så vinner du ju ytterligare några centimeter.

Det går dessutom att göra åt andra hållet, flytta grejerna närmare maskinen och leta upp en custom alu kylare istället som är lägre och dra tryckrören en helt annan väg, på de viset kan du dessutom få plats med en IC framtill?


Soppa ledningen sitter i mellan fläktarna i en försänkning så den tar ingen plats.

Visst tunnare fläktar kan ge lite plats, men vill ha några med bra drag i.

Behöver hela kylaren och tänkte även montera ännu större för den kyler lite för dåligt nu, jag ska ju inte bara köra 402m som dig

Och ovanför har jag luften in till luft burken.

Så här trångt är det..


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
erikjakan
Sockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 6487



coata dem och tejpa med reflekterande tejp!

_________________
Erik Wedlund

Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Mantorp 1.27.4 Ascona A
Kinnekulle 1.00.2 Ascona A
Gotland Ring 1.33.6 Ascona A
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? Twinturbo: EFR 7163 fv
1164 besök senaste veckan (2279806 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 149, 150, 151 ... 433, 434, 435   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >