Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 168, 169, 170 ... 501, 502, 503   >>
575 besök idag (2501978 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Jag kommer möta slöa simpla Svensson bilar på Gotland

Gt2rs med 620hk, lättad och trimmad limiterad utgåva på 500 st
R8 GT med 560hk, lättad och trimmad limiterad utgåva på 333 st
Audi S1 med 600hk+ där originalet bara byggdes i 20 ex.

Mot min stora tunga klumpiga direktörs vagn som hade 340hk och byggdes i massa ex.

Tur att det kommer några vanliga bilar också som en trimmad och moddad BMW M4 och en Tesla P85D = dussin bilar

Nä hoppas jag hinner få ihop bilen för det blir nog kul thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
audimotorsport skrev:

Sätt kylaren i skuffen så får du både in kall luft i motorrummet och mer utrymme för annat.....
Med kylaren i skuffen får du dessutom möjlighet att dimensionera kylsystemet så du kan få ner hela motorns temp säj tex 10grader vilket skulle göra underverk totalt sett....

Å sen fördel nr 17 är ju att du får bak lite vikt vilket inte e fel på en så framtung bil!
Snart drar vi till gotland så kämpa på nu så jag har nån audi att klippa förbi med S1:an!


JA JA JA, fast Audi byggde ju bara 20bilar med kylaren bak av totalt flera miljoner, så om det är så bra så borde väll fler Audi ha kylaren bak

Det får bli uppgradering år 2020, fast då blir det nog dubbla motorer så kylaren bak blir till bakre motorn, så fram kylaren får sitta kvar ändå till främre motorn

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
En undran.. ni som kör el-servo kör ni med riktig stålarmerad hydral slang? Eller vad kör ni för slang?

Har ni grövre retur ledning eller är bägge lika grova?

Vet ni vilken inv dimension ni kör med?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



vanlig hydraulslang har jag kört på trycksidan och sedan pressad lågtryckslang på retur,
typ 10-12mm tryck och kanske 14-16mm retur minns inte exakta mått men där i kring

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
knotan skrev:
vanlig hydraulslang har jag kört på trycksidan och sedan pressad lågtryckslang på retur,
typ 10-12mm tryck och kanske 14-16mm retur minns inte exakta mått men där i kring


Okej, bra.
Då lär dom ju bli minst 20mm utv.
Måste nämligen klura på vart jag kan dra slangar hela vägen bak och in i bagaget.

Sen ska man hitta en lämplig pump också..

Jag var och kollade på lite hydral slangar..


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



Tips...överdriv returslang diameter så du inte får nån tröghet där...inte bra om en del av pumptrycket ska gå åt till att få oljan tillbaka igen...

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Inte lätt att få plats med 2 grova hydral slangar i kardan tunneln
Vill ju helst ha dom överst ovanför kardanen.
Går att dra förbi stödlagret på passagerar sidan men sen måste den över till förarsidan innan bak axeln men det går inte för det är knappt 1cm mellanrum upp mot karossen.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Dra över kardan känns som en jättedum idé rent spontant!

Klamra dem tätt, under/på sidan om kardanen i tunneln istället!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



Du ska väl ha dubbelt avgassystem där också så av värme och utrymmes skäl skulle jag dragit dom längs sparklådan inne i bilen.

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



Ja en högtrycks brännbar vätska ska man hålla undan från roterande delar.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Det satt ju värme alu plåtar över så jag hade hoppats det fanns mer plats än vad det gjorde..

Stödlagret har dom förskjutit mot förar sidan som ni ser på bilden, jag vet ej om det är för att få rakare kardan eller för att få en vinkel på knutarna.

så den skulle man ju vilja ändra på så den satt förskjuten mot passagerar sidan istället.

Nu sitter kardan inte fast i lådan utan hålls bara upp av en pallbock typ i mitten och då är det bara en lätt vinkel på kardanen mot förar sidan.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Här är det gått om plats på passagerarsidan.





Men här ser man problemet vid bakaxeln, knappt så tunna bromswiren går förbi på passagerarsidan.





Däremot på förar sidan finns plats för där går ju även avgassystemet, så kardanen skulle behöva flytta över till passagerarsidan i tunneln så slangar går att dra på förarsidan hela vägen.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



precis, men du vill väl inte ha hydraulslangarna över kardenen
för att sedan gå under bakaxeln för att sedan gå över i bagaget?

det måste väl bli en stor smäll när slangarna häktas i kardanen och pumpen dras
igenom bagagerumsgolvet?

ett alternativ är väl att bulta pumpen direkt i karossplåten med stiva bultförband
typ m12. fast då kommer den väl att låta för mycket?

klok av skada, dra slangarna på ett lätt tillgängligt ställe och låt det vara så öppet som möjligt.
ingen olja inne i bilen, ingen olja i närheten av avgassystemet någonstans.

_________________
Truls Herland
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642



Dra rör genom kardantunneln eller i bilen (skarvfritt) om det är trångt.

_________________
Mattias Holmgren
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Är stål/hydral rör okej i bilen men inte hydral slang?

Under finns bara kardan tunneln att dra i finns ingen annan plats där dom blir skyddade.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Okej eller ej, men hydraulslang inne i bilen går ju hur fint som helst. Vad skulle kunna göra någon skada på den liksom?
1/2" tryck och 3/4" retur borde räcka mer än väl, vet du vilket flöde pumpen ger?

MVH

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



För att vara en kille som nyligen sanerat en brandskadad bil så har du(rallyquattro) väldigt liten respekt för brandfarliga vätskor måste jag säga.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
För att vara en kille som nyligen sanerat en brandskadad bil så har du(rallyquattro) väldigt liten respekt för brandfarliga vätskor måste jag säga.


Nä nu vet jag ju hur man sanerar

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
SFRO har inga regler om slang i kupén utan säger:
Inga skarvar eller kopplingar i bilen och sätt skydd över så ska det inte vara något problem.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Finns plats vänster bak för en pump, här satt från början: cd-växlare, telefon modul och gps modul i och ovanför denna.

Är ju även ventilerat utrymme så på med ett lock så blir ju det bra thumbs up






Men då behöver man en liggande pump.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Nu satte jag dit allt framme vid lyset för att se om det fanns någon plats att klämma dit en stående Astra el-servo pump.
Har ju platsen bakom lyset ner förbi ic'n där servo burken suttit där finns ett litet hål neråt på typ 10x10cm brett och 30 cm högt.
Någon som vet någon smal pump som skulle få plats där?


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 168, 169, 170 ... 501, 502, 503   >>
575 besök idag (2501978 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande