Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? Twinturbo: EFR 7163 fv
78 besök idag (2279152 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 189, 190, 191 ... 433, 434, 435   >>
erikjakan
Sockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 6483



Bra, men fräs ut den delen från en 8mm stålplatta istället!

_________________
Erik Wedlund

Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Mantorp 1.27.4 Ascona A
Kinnekulle 1.00.2 Ascona A
Gotland Ring 1.33.6 Ascona A
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7715


Trådstartare
erikjakan skrev:
Bra, men fräs ut den delen från en 8mm stålplatta istället!


Ja om man hade en fräs så..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11493



Du kände ju Rolle

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7715


Trådstartare
Supramannen skrev:
Du kände ju Rolle


Jodå och han är en plan B

Men jag har några mil till honom och sen gillar jag att göra själv..
Men kanske jag får planera att göra en ritning åt honom.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Losgard
Kungälv
Här sen Jun 2012
Inlägg: 221



RallyQuattro skrev:
Istället för att låta någon fräsa plattor så tänkte jag nu så här..

Jag tar bara plattor som är 3mm tjocka och gör ovalt hål i för bulten sen svetsar jag på smal remsa på sidorna typ 3-5mm höga, sen svetsas allt fast i bryggan.

Några åsikter?




Inga åsikter, men du kommer att behöva ännu längre skruvar.

_________________
Joakim Losgård
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7715


Trådstartare
Japp 6-10mm längre än dom "104" millimeter skruvar jag testade med och jag har ju beställt 114 & 124mm skruvar som kommer på fredag.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7715


Trådstartare
Eftersom dom kommer sticka ut utanför nuvarande plåt så får man nog även göra en 3mm hög kant på insidan..



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 543



RallyQuattro skrev:
Eftersom dom kommer sticka ut utanför nuvarande plåt så får man nog även göra en 3mm hög kant på insidan..




Dom ska väl svetsas fast? Då lär du väl inte behöva någon klack på utsidan.

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7715


Trådstartare
Problemet är att 1cm av bussningen hamnar utanför nu, så klacken på baksidan jag ritade blir då en förlängning av gamla plåten mot bussningen.



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 179



RallyQuattro skrev:
Kadett4wd skrev:
samtidigt har du däck på bilen som tillåter MYCKET högre belastning på subframen...


Ähh bara cup2 r-däck som många tycker är dåliga och hala.
Eller på gatan federal som även jag tycker ÄR hala.

Men sen ser jag inget problem med att främre mitt sektionen skulle ge vika pga däck grepp? Länkarmar sitter ju på sido bitarna som även har bultarna upp i karossen bredvid.


Liten recap på detta efter lite egna iaktagelser:

Min kärra står uppallad på pallbockar, golvet är inte helt rakt och karossen är väldigt styv MED subframen monterad.
Sitter ramen i bilen så lyfter bilen vänster bak från pallbocken, lossar jag subframen så sätter den ner vänster bak på pallen igen.
Så jo, subframen kan definitivt påverka mer än bara hjulupphängning.

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7715


Trådstartare
Jo visst, men det låter lite skumt att du får detta resultat med tanke på att du har stora mjuka 19år gamla original gummi bussningar.

Så du borde kunna bända bryggan i sidled och upp o ner med ett koben?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 179



RallyQuattro skrev:
Jo visst, men det låter lite skumt att du får detta resultat med tanke på att du har stora mjuka 19år gamla original gummi bussningar.

Så du borde kunna bända bryggan i sidled och upp o ner med ett koben?


Det har jag faktiskt inte testat. Dock så är det hur som helst resultatet, även med gamla originalbussningar.

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7715


Trådstartare
Men ett annat problem att ju hårdare/stabilare bryggan blir desto mer krafter utsätts infästningar i karossen!

Och främre boxar på bild är gjorda i ihålig aluminium fast svetsad på rambenet.

= bättre att bryggan sviktar än att karossen spricker.






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 179



RallyQuattro skrev:
Men ett annat problem att ju hårdare/stabilare bryggan blir desto mer krafter utsätts infästningar i karossen!

Och främre boxar på bild är gjorda i ihålig aluminium fast svetsad på rambenet.

= bättre att bryggan sviktar än att karossen spricker.







Då hade jag nog faktiskt oroat mig mer för vad värmen av branden gjort med förspänningarna i din kaross. Handlar ju dessutom inte om att göra subframen stabilare än original (mer än dina stumma bussningar) utan snarare tvärtom om något.

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7715


Trådstartare
Grejen är ju att subframen är överdimensionerad så finns ingen anledning att oroa sig om man choppar ner den lite här o där för den klena punkten är inte bryggan..

Men om vi nu ska gå på din linje så kan man ju fråga sig hur du tänkt förstärka upp bryggan nu på din bil när du bygger om med motorfästen hängande framför bryggan istället för som den är gjord för med vikten på bryggan..
Jag skulle påstå att det gör mer "skada" för konstruktionen än att choppa ner mittdelen 1cm.
Dessutom nu med tyngre motor och mer vikt fram..
Så eftersom du är så mån om att inte göra något klenare så ska det bli intressant att se hur du nu ska förstärka upp din framvagn, speciellt då din bil kommer väga flera hundra kilo mer än min


Jag har 3 äldre kompetenta vänner, en ingenjör som jobbar med stora konstruktioner och en proffs svetsare som även bygger burar som sätt min bastanta subframe och bil och alla säger att bara en platta ovanpå som jag svetsat kommer hålla med tanke på hur bryggan ser ut, så där är ändå inte den klena punkten utan det är aluminium boxarna i karossen..

Men självklart är en inboxning även av infästningshålen i bryggan att föredra, men nu med 5mm stål så blir det stabilt för en pansarvagn.


En jämförelse mina rally delar jag sålde, en sådan urquattro subframe väger typ hälften mot den bastanta subframen jag nu har och på rally bilarna monterande dom den med aluminium bussningar sen körde dom skiten ur bilarna i rallyts värsta klass Grupp B
Och jag ska inte ens köra folkrace med min bil

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11493



Men om du är så säker på din sak varför frågar du här ? Och när folk kommer med tips och råd så sågar du alla som värsta besserwissern. Drygt ?

Skriv hur du gör och fråga inte om hur utan gör på dit sätt när du ändå inte är mottaglig för åsikter !

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7715


Trådstartare
Fel fel..
Jag försöker bara förklara för dom som inte vet att subframen är GROV och hade ni själva sätt allt så skulle ni nog också lugna ner er med dimensionen på allt.

Men jag behövde råd om en simpel lösning som inte vägde så mycket men nu blev det tyvärr inte det..
(kanske för att det är svårt att se på bilder vad som är bäst?)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7715


Trådstartare
Men eftersom ni vill att jag ska bygga en pansarvagn så har jag ändå sågat ut 4 nya plattor för inboxningen så ni blir nöjda





Men bara dessa 4 väger 1 kg !!!
Sen tillkommer dom grova rörens vikt som ska sitta i mellan men dom har jag inte lyckats fixa än.




Men när allt är klart så borde även ni bli nöjda

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1023



RallyQuattro skrev:



Jag har 3 äldre kompetenta vänner, bla bla bla



Du vet om att det där är ett klassiskt försvarstal lögnare brukar rycka fram ur rockärmen?

_________________
Patrick Wetterskog
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1023



RallyQuattro skrev:
Fel fel..
Jag försöker bara förklara för dom som inte vet att subframen är GROV och hade ni själva sätt allt så skulle ni nog också lugna ner er med dimensionen på allt.


Humm,,, den kanske är överdimensionerad för att ta hand om flex karossen inte kan ta hand om då det är alukaross. (matrialutmattning etc etc)

Lycka till!

_________________
Patrick Wetterskog
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7715


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
RallyQuattro skrev:


Jag har 3 äldre kompetenta vänner, bla bla bla


Du vet om att det där är ett klassiskt försvarstal lögnare brukar rycka fram ur rockärmen?


Ha ha, kan vara så, vem vet
Men besöker du mitt garage idag så kan du få se bågen som är insvetsad i en Porsche häromdagen och prata med 2 av dom

Så kan ni samtidigt se min bil

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? Twinturbo: EFR 7163 fv
78 besök idag (2279152 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 189, 190, 191 ... 433, 434, 435   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >