Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? PWM moduler? ny catchtank
124 besök idag (2141893 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, 4 ... 400, 401, 402  Nästa>>
   
Laban
Ljusdal



Här sen Feb 2005
Inlägg: 25



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jan 2014 12:18     Re: Citera

S6_johan skrev:
Kul läsning om din bil!
Gött att du lägger upp så mycket bilder o text. thumbs up


+1 thumbs up


_________________
Staffan Swahn
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7013


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jan 2014 12:32     Re: Citera

Laban skrev:
S6_johan skrev:
Kul läsning om din bil!
Gött att du lägger upp så mycket bilder o text. thumbs up


+1 thumbs up


TACK thumbs up


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7013


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jan 2014 12:36     Citera

På sista bilden innan då den var max sänkt så ligger den på genomslags gummit..
Men det finns 2st fram dels den i stötdämparen som man lätt kan kapa ner men sen finns en hårdare platta i karossen som övre länkarmarna går emot.
Den bör man låta vara för kollar man frigång på drivaxeln mot rambenet så är det inte mycke utrymme när den är max upphissad.






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7013


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jan 2014 12:40     Citera

Så denna bild nedan visar ytterligare att det är för mjuka fjädrar fram, för kolla hur mycket jag gängat upp tallriken och ändå ligger den mot genomslagsgummit

Så den långa gängan på benet går ju bara att använda knappt hälften av thumbs down




Och jag fick ju gänga upp mycke mer för att få nån fjädrings väg..



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7013


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jan 2014 15:09     Citera

Efter fått till hyfsad höjd runt om så blev det testkörning thumbs up
Jag startade med mjukaste inställning, men det var super mjukt! mjukare än dom gamla slutkörda std dämparna
Vred upp hårdheten till mitten o då blev det typ körbart, dock för mjukt..

Men på hårdaste inställningen så kändes dom bra på gatan.. Nästan lite för stötigt så det kunde ju kanske funka?

Men vid senare ban testande så visade det sig vara alldeles för mjukt fram,
den sätter sig rejält på nosen vid inbromsning o lyfter sedan inner bakhjul i kurvan efter så all vikt ligger på främre ytterhjul och bilen glider ut till ytterspår thumbs down

Peter och jag jagade varandra varv efter varv och han kunde ta innerspår med sin A8 med samma typ av däck o bara lite lättare bil medans jag med min RS8 bara gled ut..
Så hans beggade KW ver1 funkade grymt mycke bättre på banan än mina nya Spax


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Halvordsson
Long valley



Här sen Nov 2005
Inlägg: 715



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jan 2014 19:41     Citera

Jäkla udda men häftigt projekt - kul att du gör en väldigt bra tråd oxå med mycket text samt många bilder - det är sånt som gör en tråd läsvärd.

Synd på dämparna - verkar ju vara riktigt mög de krängt på dig


_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Benny Steen
Umeå



Här sen Feb 2004
Inlägg: 1630



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jan 2014 20:53     Citera

det är inget större fel på spax, motsvarar ungefär koni. och bara för dom sålt tävlingsgrejor i 50 år betyder inte det att allt dom säljer är för tänkt för tävling.

min erfarenhet att s.k sportfjödrar mest är sänkfjödrar... man måste som ta reda på fakta själv som vanligt :-(

går det att byta fjädrar till standard 1,9 eller 2.25" för coilovers ?
isåfall finns ju det ju hårdare fjädrar biligt på ebay.m , gissar att en tung bil som din skall ha rejäla grejor...

fjädrar för gatåkning är i princip standard, trackday är trackday, tävling är ännu hårdare. man kan räkna lite grovt på motion ratio och vikt för få en tumregel på fjäder.

klart ballt projekt, jag provkörde en rs6 för några år sedan på gatan, var en jäkla missill. accelerationen ÖKADE när man passerade 150...


_________________
Alfa 1600 GTj, Alfa 75 TST E85,Porsche 996,Peugeot 205MI16,Maranello RotaxMax, BMW 528i Toyota Celica GT four
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7013


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jan 2014 21:44     Citera

Har du egen erfarenhet av Spax?
Mina är så långt bort man kan komma från Koni..

Angående fjäder så är ju kw's gat kitt dubbelt så hårt? Och det är skumt att det står i Spax papprena att det ska vara dubbelt så hårda fjädrar mot vad det är?


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Benny Steen
Umeå



Här sen Feb 2004
Inlägg: 1630



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jan 2014 22:19     Re: Citera

RallyQuattro skrev:
Har du egen erfarenhet av Spax?
Mina är så långt bort man kan komma från Koni..


jodå, har ställbara spax på min bertonecupé som jag både körde både gata och bana med. Men dom köpte jag för ca 10 år sedan. Mycket möjligt dom säljer skräp numera ?

Koni har jag också haft på flera alfor, ställbara envägs

Bilstein har jag på 996'an. Ej ställbara.

AVO ställbara (rebound) coilovers på tävlingsalfan..

Finns ju flera som provat s.k kina coilovers för budgettrackday bilar med hyfsat resultat. jag skulle trott att spax är snäppet bättre än dom grejorna. Men saker och ting kan ju ha förändrats.


/B


_________________
Alfa 1600 GTj, Alfa 75 TST E85,Porsche 996,Peugeot 205MI16,Maranello RotaxMax, BMW 528i Toyota Celica GT four
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7013


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Jan 2014 10:42     Citera

Nu gör vi ett tillfälligt framhopp till feb 2012 för att prata om dämparnas funktion..

Jag hade mätt lite på fjädrarna och fått fram att det skulle gå att ta raka universal fjädrar med 70mm dim 2.76" och sådana har tex. TEIN
Men först ville jag kolla upp hur hårda fjädrar stötdämparna klarar av så jag tog loss en fram dämpare och postade den till Stötdämparverkstan för test körning i deras maskin.


Fick dessa svar:

Hej,
Vi har testat dämparen nu & vi vart väll inte så där jätteimponerade över
funktionen.
Dämparen tappar effekt & funktion när den blir varm (se bifogat diagram).
På dom 4 mjukaste lägena så händer det inget på justeringen.

Hade det varit vår dämpare/bil så skulle vi bytt ut den mot något annat.

Hade dämparen fungerat helt riktigt så hade du kunnat använda fjädrar upp
till ca 80-110N/mm men i dagsläget så rekommenderar vi ingen ökning av fjäder
effekt.

Hälsningar
Stötdämparverkstan

Vi har nu kört dämparna ännu en gång över hela registret, men på vart
annat läge då värdena ligger så nära varandra att det blivit svårt & tyda
annars. Resultatet skiljer sig från tidigare körning, dvs samma lägen
visar olika värden.
Åter igen så avråder vi från att försöka öka fjädereffekten.

dämparen tappar funktionen även i hårdaste lägena.

Hälsningar
Stötdämparverkstan





Så i klartext, för varje varv jag kör runt banan så kommer dämparna bara bli mjukare o mjukare

Eller kör man på en gropig väg så kommer bilen bara gunga mer o mer ju längre du kör thumbs down

Så i mina öron låter det som att dom använder helt fel olja i dämparna alltså en olja som blir tunnare ju varmare den blir.. Hade dom haft rätt olja i så kunde jag kört med 100n/mm eller ja jag kan det nu med så länge dämparen är kall så 1 varv sen in o kyla ner dom
Så ingen ide att bygga om för andra fjädrar..


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lillen
Ume



Här sen Jul 2003
Inlägg: 7509



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Jan 2014 00:43     Citera

Härligt med lite undersökande journalistik!
Vet inte hur säkert de skulle kännas med den vetskapen på ett landsvägslok som ditt!


_________________
Jocke Hellqvist.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7013


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Jan 2014 09:59     Citera

Om någon undrar om pris för stötdämpar test så har ni det här:

Prislista för dynotest är:
Teleskopstötdämpare: 300:- st
Insatts-patroner: 350:- st
Fjäderben / Mch Pherson: 390:- st
Justering av dämpeffekt under test: +70:- per dämpare
Demont av fjädrar: 80:- st
Tvätt: 80:- st

SDV

+ frakt till Borlänge


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lillen
Ume



Här sen Jul 2003
Inlägg: 7509



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Jan 2014 15:44     Citera

Var ju helt klart bra priser! thumbs up


_________________
Jocke Hellqvist.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
E21 Racing
Gävle



Här sen Jan 2004
Inlägg: 2709



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Jan 2014 15:55     Re: Citera

RallyQuattro skrev:
Om någon undrar om pris för stötdämpar test så har ni det här:

Prislista för dynotest är:
Teleskopstötdämpare: 300:- st
Insatts-patroner: 350:- st
Fjäderben / Mch Pherson: 390:- st
Justering av dämpeffekt under test: +70:- per dämpare
Demont av fjädrar: 80:- st
Tvätt: 80:- st

SDV

+ frakt till Borlänge



Ja, riktigt bra o veta, prisvärt.

Men, Varför frakt till Borlänge?? stötdämparverkstan ligger väl i stockholm?




_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racerbil
BMW 325i E46 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Supramannen




Här sen Feb 2003
Inlägg: 11432



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Jan 2014 15:58     Citera

Bra pris, men med extra fjädrar, test stötdämpare skulle det vart bättre köpt ett riktigt banåkar kit väl..?


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Lillen
Ume



Här sen Jul 2003
Inlägg: 7509



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Jan 2014 16:06     Citera

Var väl snarare bra pris på dämpartestet som åsyftades här!


_________________
Jocke Hellqvist.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7013


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Jan 2014 17:07     Re: Citera

Supramannen skrev:
Bra pris, men med extra fjädrar, test stötdämpare skulle det vart bättre köpt ett riktigt banåkar kit väl..?


Finns ju inget till en Audi S8...

Det bästa som finns är kw ver2 inget annat

SDV mailade H&R för o se om dom kunde fixa ett club sport kitt men det var för ett år sedan o ännu inte fått nått svar..

Så tips på nån som fixar åt mig mottages gärna, dock inget svindyrt stcc/dtm kitt.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Supramannen




Här sen Feb 2003
Inlägg: 11432



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Jan 2014 17:44     Citera

Då blir det ju lite jobbigare. , men tror du borde kolla på ett dyrare och riktigt kit som funkar till din körning som verkar mest va bana. Du kommer tjäna på det i längden.


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Modj
Grästorp



Här sen Jul 2004
Inlägg: 1284



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Jan 2014 17:50     Citera

Vad har du för max kostnad på dämparkitt?

Riktigt coolt bygge! Jag har en H-framskärm till en -99 liggandes om det är något du kan behöva


_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7013


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Jan 2014 20:37     Re: Citera

E21 Racing skrev:
RallyQuattro skrev:
Om någon undrar om pris för stötdämpar test så har ni det här:

Prislista för dynotest är:
Teleskopstötdämpare: 300:- st
Insatts-patroner: 350:- st
Fjäderben / Mch Pherson: 390:- st
Justering av dämpeffekt under test: +70:- per dämpare
Demont av fjädrar: 80:- st
Tvätt: 80:- st

SDV

+ frakt till Borlänge



Ja, riktigt bra o veta, prisvärt.

Men, Varför frakt till Borlänge?? stötdämparverkstan ligger väl i stockholm?




Är minst 5år sedan dom la ner butiken i Stockholm..
Nu har dom ingen fysisk butik alls och har post adress i Borlänge.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
jonaslarsson
Falkenberg



Här sen Mar 2003
Inlägg: 640



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Jan 2014 20:53     Re: Citera

RallyQuattro skrev:
Supramannen skrev:
Bra pris, men med extra fjädrar, test stötdämpare skulle det vart bättre köpt ett riktigt banåkar kit väl..?


Finns ju inget till en Audi S8...

Det bästa som finns är kw ver2 inget annat

SDV mailade H&R för o se om dom kunde fixa ett club sport kitt men det var för ett år sedan o ännu inte fått nått svar..

Så tips på nån som fixar åt mig mottages gärna, dock inget svindyrt stcc/dtm kitt.


intrax kanske har vad du söker om inte annat gör dom nog ett
http://www.intraxracing.nl/merken/audi/a8-type-d2/aud5541-1k2/


_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? PWM moduler? ny catchtank
124 besök idag (2141893 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, 4 ... 400, 401, 402  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.144 sec)
Webbrowser render:
sec