Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 290, 291, 292 ... 501, 502, 503 >> 1001 besök senaste veckan (2495872 totalt) |
Självklart är det inte konstigt mot std. värdena utan talade bara om vart dom stog för att jämföra mot.
Tittar man på min bil med ögonen så ser det ut att vara många graders skillnad fram mot bak, ska försöka fota det i morgon. Men här jämförelse mellan nuvarande inställnings papper mot det jag gjorde för 2 år sedan på en annan apparat. Nu 2017: Då 2015: Tror jag nästa gång får boka in hos samma firma som jag var hos 2015, för den känns lättare att läsa av på än den nya med grader och minuter.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Skriver något som jag märkt att jag upprepat en del på sistone kanske kommer med ålder eller något men.
Jag upplever att nästan vart man vänder sig gällande Bilmekaniker etc. Så upplever jag att det dem gör är deras jobb, och ungefär inte ett p**s mer än så. Som supra mannen är inne på. Killen som kör mätaren Har noll koll på vad han igentligen mäter. Och ingen känsla eller ännu mindre intresse eller förståelse för om mätarens värden är rimliga. En tänkande entusiast med tålamod lite tanke bakom och någorlunda rätt verktyg. Kommer hitta sina inställningar på chassiet 1000gr bättre. Än en mätare som ska visa decimalers decimalers med alla tänkbara hjälpmedel laser å allt vad det kan tänkas vara med mekaniker tidigare nämnd som bara går till jobbet för att han vill checka ut sin lön den 25e Och lämnar hjärna och hjärta hemma. Sen undrar jag lite ibland hur du kan analysera ihjäl ena saken utan att lyckas dra ens den enklaste slutast nästa _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Det var faktiskt en HON och inte heller en vanlig anställd utan jag tror hon är typ delägare/chef eller liknande och var den enda där som gjorde inställningar och gjorde flera i veckan.
(Men då på vanliga bilar = så hon kanske inte hade koll på grader och minuter på höga camber värden då hon vanligtvis ställer in efter standard värden) Sen gick vi ju inte efter std. värdena vilket syns på pappret.. Utan ställde efter vad jag ville ha = typ det jag hade haft tidigare, men Cambern fram fick vi inte till nu och toe blev lite komplicerat då den inte mätte i millimeter. Och jag var med och hjälpte till när vi justerade, men blev inte klok på toe och camber värdena, så det fick bli som det nu blev. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Med tanke på att många mäter saker i tum och krånglar med att försöka räkna på det istället för millimeter och centimeter.
Och andra krånglar med AFR när det finns lambda värde. Så borde jag ju förstått att man även kan krångla till hjulinställning med att mäta i grader&minuter istället för bara grader.. Men alltid lär man sig något nytt och nästa gång får jag kolla upp vad för maskin och värden som operatören använder innan jag bokar tid där. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Kan nog ligga en del i den reflektionen. Dagens mekaniker sen går ju på inget sätt jämföra med dom som var med innan all datautrustning! Hur många bilmekaniker klarar av att ställa in en förgasare på gehör idag t ex? Sen har jag bekanta som läst fordonsprogrammet på gymnasiet, och de man hört om vad dom får lära sig.. de gör bara att jag ännu hellre repar och fixar själv istället för att lämna bort Då vet jag att de blir riktigt gjort i alla fall! Väldigt tråkigt men.. Samtidigt är de inte många % av befolkningen som vet hur saker och ting egentligen ska göras och litar blint på mekanikerna som många gånger inte heller är fullt insatta så man skulle väl kunna kalla det en ond spiral kanske? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Det finns dom som kan det fortfarande Sen när justeringen inte räcker till och det går att få till camber på ena sidan på bilen så kapas bärarmen av och förlängs lite... det görs inte på så många verkstäder _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Någon som kör med Biltemas slang kitt på bilden som bromsluftkylning?
Misstänker att slangen kanske inte kommer hålla så länge och behöver bytas ut mot bättre slang eller ? Finns det någon hållbar och böjbar 3" slang som inte kostar skjortan? eller är det minst 360kr/m man får betala? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Kört den 6 månader nu fast till kalluft till motorn, fungerat klockrent till och från bana samt div trackdays. _________________ Louis-Philippe Rembry Renault Megane RS F1 R26 -07 |
||||
Gissar att den då ligger still.. För problemet jag ser är när den ska gå från karossen och ut till bromsarna så kommer den böjas upp och ner samt fram och tillbaka vid fjädring och styrning och då är frågan hur länge den klarar det innan den böjs sönder. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
På Gotland i solskenet så blev bromsarna för varma så pedalen började gå längre och längre ner = Motul bromsvätskan blev överhettad.
Hade ju monterat nya slangar bak, men detta gjordes med dom smala vinter fälgarna, sen bytte jag till race hjulen dagen innan färden till Gotland och såg inte då att slangen blev fastkilad Så på lördag em på Gotland Ring upptäckte jag detta: efteråt: Så nu är ny slang monterad och dragen på bättre ställe så det blev en massa luft i mellan. Men nu när jag pumpat fram ny bromsvätska så visade det sig vara frambromsarna som blev mest överhettade, så där måste jag komplettera nu med kylslang till bromsarna och ska nu testa Biltemas luftslang = jobbar med att få dit den. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Typ klar på ena sidan fram.
Krångligt att ligga under eller stoppa in huvudet i hjulhuset för att se hur jag ska få fast tratten vid bromsoket, önskar att jag hade fixat med detta i vintras när allt lågt löst på golvet.. Sen har jag ju drivaxlar som gärna vill nöta hål i slangen när jag svänger så fick vinkla bort slangen så gott det gick. Bara andra sidan kvar.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Ska bli intressant o se om den håller _________________ Magnus Thomé |
||||
Ja det återstår att se, jag får nog hålla koll på slangen efter varje körning.
Tillbaka till Gotland Ring Det var ju väldigt varmt där men nu fungerade vatten och olje kylningen av motorn mycket bra Vatten temp mätaren nedan är efter kylaren på kalla sidan. Däremot steg växellåds tempen, där har jag bara en luft styrningsplåt under = syns på bilderna ovan. Vet dock ej om den gör nytta eller gör det värre då jag har utsläppet från kylaren längre fram = all varm luft från kylaren blåser på lådan. Här är från två olika pass, ett innan lunch och ett på em Hur hög växellåds temp kommer ni upp i efter 7-10 varv ? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jämförelse på OBD loggen nu från Gotland 2017-06-10
Nu låg max temp per varv: vatten temp mellan 92-102 grader lägst temp = 87 insugstemp mellan 42-57 grader lägst temp = 36 Mot förra gången på Gotland 2015-05-09 vatten temp max mellan 95-120 grader lägst temp = 90 insugstemp max mellan 48-63 grader lägst temp = 39 Så både modden av vattnet med ny kylare och grövre slangar samt modden av insug med isolering har gjort nytta _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Om dom andra mätarna ovan, airbox temp visar ju högre än IC temp under körning, men jag glömde stoppa in tempgivaren i luftburken så nu hängde den ut mot ena hjulhuset bakom ena IC'n och fick en del motorrums värme på sig så det värdet ska man inte bry sig om.
Men IC temp runt 35grader känns lågt och bra eftersom det var en väldigt varm dag. Sen ökar ju dock tyvärr tempen med över 10 grader när den väl kommit in i insuget. -------------------- Sen är det Exhaust Press som nu är kopplad till givaren i ventilkåpan för att mäta vevhus trycket. Och max värdet på den visar ju väldigt högt värde så det max värdet ska man inte lita på.. Första bilden hade jag max Boost strax under 1 bar medans vevhus trycket varit uppe på 1.45bar !? Andra bilden hade jag max Boost på typ 1.15bar medans vevhus trycket visar max 0,75bar Och sista motorvägs körning max Boost på 0,9bar medans vevhus max 0,4bar Så givaren verkar få några underliga ryck ibland som gör att max värdet hoppar till. --------------------- Men en annan underlig sak jag ser nu är bränsletrycket som varit upp på 4.9bar? Jag märkte att motorn gick fett nu på fullgas så detta måste kollas upp för grundtrycket ska vara inställt på 3bar och då ska ju max trycket ligga på runt 4bar och inte 4.9.. Så jag undrar om min BTR strular eller om det även är givar strul där? Så detta måste kollas upp.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
En annan sak jag märkte på Gotland i värmen var att min värmekran inte höll tätt
För det flödade ljummen luft ur sido utblåsen på panelen, mitten utblåst har jag kopplat helt förbi värmepaketet så där är det alltid kall luft och det var stor skillnad på luft tempen mellan detta och dom andra utblåsen, märktes även senare på motorvägen på väg hem. Så nu har jag helt kopplat bort värmepaketet över sommaren, anslutningarna pluggade med böjd slang nedan. Jag har även monterat en kulventil på dom slangarna som gick till värmepaketet för att testa om motorns temp påverkas om denna slinga är öppen eller stängd. Så här ser vattenflödet ut på min bil. Och det är då slingan via värmepaketet till höger som blir helt stängd på sommaren. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jag gjorde bara klart bromskylningen på ena sidan för att testa att den sitter kvar, för ni som hängt med minns den jag gjorde för 2 år sedan som grävde ner sig i marken efter bara 100 meter..
Så denna fick inte hamna för långt ner, så det blev i samma höjd som mina växellåds kuddar som sticker ner under bilen. Har kört nu ca 5 mil gata och 4km grusväg och den sitter kvar Monterade även ett nät så inte stenar åker in till bromsskivan. Tar hälften av luften under motorn och andra hälften från motorrummet. Hoppas få klart andra sidan i kväll. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Kollade bränsletryck igår och det visade sig att jag ställt grundtyck på 3.5bar och inte 3..
Så nog därför den går fett. 0,75-0,78 på full mutter. Körde och kollade på bränsle mätaren och då gick det upp till 4.5 med 1bar i ladd som det ska, men verkar som det blir pikar ibland som givaren registrerar för topp värdet stod igen på 4.9bar efter körningen? Kopplade även in datorn och hade dessa felkoder efter Gotland, skumt att den visar magert när det varit för fett? Ska bli skönt den dagen MaxxEcu är inkopplat och fungerar så jag slipper dessa luftmasse mätar felkoder m.m. som ibland dyker upp. Raderade dom och körde några mil efter utan att få nya felkoder. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Huahua för moderna hjulinställn maskiner... jag har varit med om flera bilar där allt e perfekt enl protokollet men pannkaka i verkligheten...ingen som använder dom vet om dom visar rätt utan man bara tittar på dataskärmen å e glad...
Jag föredrar tumstockar,måttband,snören,vattpass,gradskivor mm,dom ljuger aldrig men kräver så klart att man har koll på vad man gör vilket tyvärr många däcksverkstäder med datautrustning inte har en aning om... _________________ Peter Bollnert Kör skoda pickup Kör Audi S1 replika Audi S3 -02 såld Har byggt replikor av: Audi sport quattro-såld Audi 90 imsa gto-såld Audi S1 H1 |
||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 290, 291, 292 ... 501, 502, 503 >> 1001 besök senaste veckan (2495872 totalt) |