Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 296, 297, 298 ... 501, 502, 503   >>
1356 besök senaste veckan (2499928 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Det stämmer och han blinkade faktisk senare på ett annat pass när jag ville om efter att jag lärde honom det i depån efter mitt pass2

Dock hade han kört både Gotland ring och Mantorp innan berättade han så helt grön var han ju ändå inte, men tydligen hade han ändå inte blivit upplyst om detta innan?
Så kanske något för alla ban arrangörer att tänka på.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Har själv åkt i "amatörpass" när jag har kört långsammare bilar på trackdays och kan hålla med om att kollen på snabbare bilar ibland är dålig men man får helt enkelt ha tålamod har jag märkt, lite frustrerande kan jag hålla med om men man får försöka att hitta säkra luckor och visa sig så gott det går vid omkörningar.

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Här trodde jag dock att han såg mig och släppte förbi även fast han inte använde blinkers.

Här ögonblicksbilder hur jag uppfattade allt.

Efter långrakan ser jag att han bromsat försent och missat högern och istället kör sakta igenom alternativ spåret.





Här när han kör in på banan igen borde han ha sätt mig komma.




Han ligger först i mitten igenom kurvan:




Men när jag närmar mig så svänger han ut mot vänster kant vilket jag tolkar som att han vill släppa förbi mig:
Så här ger jag fullt och ska precis skicka i nästa växel på bilden nedan i 120km/h:



Men då när jag fått i växeln och gasar så ser jag att han helt tvärt börjar svänga tillbaka lite lätt åt höger?
så jag släpper gasen:



Och sekunden senare tänder han även bromslyset och fortsätter mot min fil så jag börjar då också bromsa:




Och han fortsätter åt höger med tända bromsljus och jag hoppas klara gräskanten:




Vilket jag precis gör:




Och jag svänger sedan närmare räcket och undrar här om det blir plåtkontakt mellan oss:




Sen siktar jag på att komma förbi honom och slutet av räcket:




Vilket jag klarar och fortsätter ut till höger:




Sen är han förbi och jag kan svänga tillbaka:




Och han bara fortsätter åt höger kant utan att upptäckt vad som höll på att hända:








Sen nästa kurva så ligger han igen långt ut som att han vill släppa förbi, men den går jag inte på igen..




Och mycket riktigt så svänger han sedan tvärt över till vänster sida,
så tur jag nu höll mig bakom.



















Här hade han inte heller blinkers på men jag chansade på att han nu låg kvar till höger så jag körde om.

Jag tror många av er också hade tolkat hans förflyttning åt sidan som att han ville släppa förbi er, trots att han inte använde blinkers.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Citat:
Jag tror många av er också hade tolkat hans förflyttning åt sidan som att han ville släppa förbi er, trots att han inte använde blinkers


Nej, jag hade inte vågat åka förbi där på start/målrakan. Han SKA ju förflytta sig över till höger längs rakan om han kör ett vettigt spår. Och om han inte har koll bakåt så är det ju inget konstigt att han kör som han kör, tvärtom så kör han ju som man ska.

Sen är det ju faktiskt du som utsätter honom för en stor risk. Inte han som utsätter dig för en stor risk.



Med absolut blinkerskrav hade detta inte hänt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Citat:
Jag tror många av er också hade tolkat hans förflyttning åt sidan som att han ville släppa förbi er, trots att han inte använde blinkers


Nej, jag hade inte vågat åka förbi där på start/målrakan. Han SKA ju förflytta sig över till höger längs rakan om han kör ett vettigt spår. Och om han inte har koll bakåt så är det ju inget konstigt att han kör som han kör, tvärtom så kör han ju som man ska.

Sen är det ju faktiskt du som utsätter honom för en stor risk. Inte han som utsätter dig för en stor risk.

Med absolut blinkerskrav hade detta inte hänt thumbs up


Grejen är ju att han ligger och kör sakta i mitten genom kurvan alltså ingen snabb tajt skärningen där och jag ligger då på jämn gas och väntar så när han sedan svänger ut till vänster ja först då gasar jag för att sedan släppa av direkt när han svänger åt höger igen och bromsar jätte tidigt?

Dessutom korsar han depå utfart sträcket som du inte får köra över = inte alls rätt linje över rakan, vilket han inte gör sista varvet i filmen utan där håller han bra linje genom sista kurvorna och ut på rakan förbi depån.

Sen varför ligger han långt till höger in igenom nästa vänster kurva och sedan bara i mitten i kurvorna, du kan väl inte påstå att det också är rätt?
Den första kurvan han skär rätt är ju vid torparsvängen, alla andra ligger han i mitten.

Så att inte hålla koll i bakspegeln är alltså okej och man kan köra som man vill över banan och skita i dom bakom utan att utsätta dom för risker

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Pelle_MX5
Bro
Här sen Maj 2016
Inlägg: 140



Vill minnas det var två chaufförer på Vetten, var det samma bägge rundorna?
Nåväl.. det avlöpte ju väl och alla lärde sig nåt thumbs up

_________________
Per Nilsson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Pelle_MX5 skrev:
Vill minnas det var två chaufförer på Vetten, var det samma bägge rundorna?
Nåväl.. det avlöpte ju väl och alla lärde sig nåt thumbs up


Japp det var han som körde samtidigt som mig bägge rundorna.
Jag vet inte hur hon körde mer än att dom berättade att hennes varvtid var 2 sekunder snabbare än honom, så han skulle nog uppskatta lite spårvals hjälp

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



RallyQuattro skrev:


Så att inte hålla koll i bakspegeln är alltså okej och man kan köra som man vill över banan och skita i dom bakom utan att utsätta dom för risker


ja, det är väl grundförutsättningen att den som kör om ALLTID har allt ansvar för att omkörning sker säkert... för hade den omkörande väntat så hade det inte varit problem med spårbyte...

och rent generellt så är det ju från vänster till höger man ska gå på den sidan.... så om jag hade kört om någon där så hade jag nog valt vänster sida för större säkerhet...

Rent generellt på sån här trackday ... så tycker iaf jag att man inte har någon RÄTT till att köra om vid första tillfälle.... det finns tävlingar för sånt....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Jag ska nog börja köra timeattack ultimate serien tror jag och sedan köra zick zack över banan hela tiden med konstiga spårval och skita i bakom varande som vill om samt korsa depå utfarter m.m. för det är ju tydligen helt rätt ?

Får nog bli så, kanske ska anmäla mig nu redan till Mantorp så ni slipper se några nya rekord tider tas i klassen.
Kanske skaffa en stor buss så jag kan blockera maximalt


Ps han hade ju aldrig blinkat någonstans så hade ju blivit mitt fel då vart jag än försökt köra om.. så därför kör man om ibland även om det inte blinkas och han hade ju ingen anledning att först svänga vänster från mitten positionen utan kunde tagit höger spår direkt efter kurvan, men efter detta så kommer jag nog börja tuta på bilar som inte blinkar.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Eller så reflekterar du över vad som hänt och de kommentarer som du har fått. Som jag tolkar det hela tycker du att Corvetten bär huvuddelen av ansvaret medans vi övriga har påtalat att du bär ansvaret med det enkla motivet att den som genomför en omkörning på en trackday har ansvaret att det sker på ett säkert sätt för alla inblandade parter.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



gör alla andra fel när du är på banan?

ligger på fel ställen för dig när du ska köra om... och kör för sakta på rödflagg?



och i tävling så finns det uppförande regler... så skulle du vingla sådär som du skriver så skulle du få svartflagg rätt snabbt..... men det är en jävla skillnad på timeattack tävling och en enkel trackday där amatörer och "usla" faktiskt ska få börja och köra och känna att det är ok att prova bana..... utan att någon "fangio" ska om direkt på första försöket och få utskällning i depån för att dom missat ha full koll bakåt...

det finns mer avancerande trackdays med olika grupper där man kan ställa högre krav....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515




_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Dom körde tydligen olika grupper på fm men hoppade över det på em vilket jag tycker var lite synd speciellt när det kom nya förare då.

Och nej jag skällde inte ut honom utan förklarade vänligt om blinkers och att se i backspegeln vilket han tog åt sig thumbs up

Och ja det är mitt ansvar som kör om, men återigen så måste man ha koll bakåt och släppa förbi.
Nu hade ju han även kört av och körde sakta in på banan igen och då förstår alla vettiga personer att man verkligen håller koll bakåt inte bara puttrar på i sakta fart mitt i banan med sväng hit och dit, även fast bakom omkörande har ansvaret

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



RallyQuattro skrev:
Dom körde tydligen olika grupper på fm men hoppade över det på em vilket jag tycker var lite synd speciellt när det kom nya förare då.

Och nej jag skällde inte ut honom utan förklarade vänligt om blinkers och att se i backspegeln vilket han tog åt sig thumbs up

Och ja det är mitt ansvar som kör om, men återigen så måste man ha koll bakåt och släppa förbi.
Nu hade ju han även kört av och körde sakta in på banan igen och då förstår alla vettiga personer att man verkligen håller koll bakåt inte bara puttrar på i sakta fart mitt i banan med sväng hit och dit, även fast bakom omkörande har ansvaret


eller så förstår vettiga personer att man inte kan förutsätta någonsin på såna här trackdays med nybörjare att dom har full koll bakåt ?? och att bakomkörande verkligen har fullt ansvar oavsett hur puckade saker bilen framför gör ?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Fick mig att tänka på denna gamla regel från fjällsäkerhetsrådet:

Regler för säkerhets skull
Det finns trafikregler också i skidnedfarterna:

Den som kommer uppifrån ska väja för dem som befinner sig längre ner i backen.

Håll koll,var förutseende och kör om med god marginal!

Om du stannar i backen, stanna på en plats där du syns ordentligt.
Korsa inte liftspåret Och självklart; respektera avstängningar,
skyltar och varningskäppar.


Så inget nytt under solen

_________________
Janne Ström
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Fredrik Hård skrev:

När vi ändå är inne och diskuterar etikett på bana så vill jag passa på och fråga om du tycker det är ok att stanna på banan, dvs parkera eller stå still? Jag noterade att du stannade på Gotland Ring för att vänta in en polare att åka med. Det är i min värld no no på den. Högst riskabelt beteende.


Då kan ni alla få kommentera detta med en kortad film av händelsen.

Anledningen här var att jag SÅG i backspegeln att snabba bilar kom bakom och valde då att stanna till helt på en säker plats för dessa som kom farande i hög fart och skulle skära kurvan framför mig, men jag kanske skulle skitit i det och gjort som Corvetten puttrat vidare in i kurvan = dom bakom hade kört in i mig eller kört av, men det hade ju ändå inte varit mitt fel eller hur

Och enligt Fredrik är jag tydligen istället en fara här när jag släpper förbi dom?

Och ja jag såg Peters sladd och var beredd att gasa om han kom mot mig men såg att han räddade sladden och hamnade i rätt spår igen och efter honom kom ingen mer så då gasade jag på igenom kurvan.



Och ja jag vet att den bakom har ansvaret och även fast Corvette mannen sa att han kört andra banor innan så kan man tydligen inte lite på han ändå har koll bakåt, så japp jag kommer börja tuta och blinka i fortsättningen om framförvarande inte använder blinkers thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Du skrev när du la upp filmen att du saktade in för att vänta in den röda Audin, dvs du hade inget fel på bilen som påverkade dina valmöjligheter utan det var ett aktivt val av dig att köra som du gjorde. Mer fakta är att du vet att det är fler bilar på banan samt att det är väldigt få bilar. Du känner de andra som kör vilket möjligtvis är förmildrande omständighet. Utifrån att det är korrekt så ger jag då följande analys av den händelsen.

Om man medvetet kör långsamt på banan behöver man planera det och vara extra uppmärksam samt försöka undvika att hamna i situationer där bilar med hög hastighet kommer i fatt dig som har låg hastighet. Just det partiet på GR är att parti där många ligger på gränsen av vad bilen klarar i sidkrafter, det är en svepande relativt lång kurva som tas i hög hastighet. Den följs upp av en skarpare kurva där man behöver reducera farter från 140-170 till c:a 100.
I mina ögon är det kanske det sämsta stället på GR att bilar med stor differens i fart skall köras om. Ett bättre ställe är innan ingången till den långa vänstern som din polare kommer sladdandes i eller efter kurvan som du stannar innan. Eller så hade du genomfört hela denna manöver på start och målrakan där det finns gott om plats, bra sikt och inga kurvor.

Du hade i mina ögon med lätthet kunnat undvika att "tvingas" stoppa på banan genom att hålla ännu lägre hastighet innan ingången där det dessutom finns gott om plats eller genom att hålla ett högre tempo innan så att de bilar som var bakom dig inte kom ifatt innan du hade passerat detta parti.

Nu finns det sannolikt hundra anledningar till att du "tvingades" göra som du gjorde, men detta är min syn på det.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4686



Supramannen skrev:


+1

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Om man backar bandet lite till innan din bildsekvens så är det tydligt gulflagg här med. Ingen flagpostering är bemannad mellan denna och huvudposteringen, ändå försöker du köra om den vita bilen innan du kommit till grön igen.

Alla gör misstag, den vita bilens förare och du, och bra att du delar med dig, förhoppningsvis lär sig både du jag och alla andra som läser nått av det här.



En kul anekdot med nybörjare på banan förresten:

Hade med en vän till kullen för några år sen, hade hyffsat snabb bil rakt fram, men va toklångsam i kurvorna. Varje gång han åkte förbi på rakan så var det fler bilar i kön som bildades bakom. När passet var slut, så frågade jag honom lite försiktigt om han sett att det va bilar bakom, men han hade "kanske sett en, men hade inte tid att tänka på andra bilar då all energi gick till att fokusera framåt". Alla skötte sig bra och inga farliga situationer uppstod. Han lärde sig bättre till nästa pass.

Så är det ibland med nybörjare. När jag själv körde första gången på bana så höll jag på att svimma för jag höll andan hela tiden Uppsikt framåt kan man kräva, men inte uppsikt bakåt på en träff där nybörjare är välkomna.

Första gången på bana med racebilar gick också skitdåligt, då jag försökte flytta på mig för mkt, för ingen hade sagt att man INTE ska göra så i racing

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4686



Jag vill bara påpeka, då jag faktiskt hört det i en hel del andra sammanhang (alltså inte bara här) att klassen [U] heter "Unlimited" inte "Ultimate" en skitsak, men för alla som läser kan det vara bra med en liten korrigering.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Cammo skrev:
Jag vill bara påpeka, då jag faktiskt hört det i en hel del andra sammanhang (alltså inte bara här) att klassen [U] heter "Unlimited" inte "Ultimate" en skitsak, men för alla som läser kan det vara bra med en liten korrigering.


Ha ha, sorry för mitt skriv fel.
Var fick jag ultimate ifrån

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 296, 297, 298 ... 501, 502, 503   >>
1356 besök senaste veckan (2499928 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande